Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003

Första klockningen av AMD FX-8350

I helgen hade jag möjlighet att testa AMDs nya FX-8350. Tyvärr fanns inte tid att testa den innan med luftkylare, så det blev kyla direkt. Jag ska försöka posta lite tester med lufkylning senare, så om det finns önskemål om tester hojta gärna till.

Angående helgen då. Det blev till att flasha till senaste BIOS för trotjänaren Gigabyte GA-990FXA-UD5 vid 10-tiden i fredags. Efter det petade jag i FX-8350 och gjorde färdigt för körning med flytande kväve. Vid 11-tiden var det dags att trycka på startknappen och grejerna hoppade snällt igång.

Eftersom jag hade problem med FX-8150 vid körning av alla kärnorna (jag tror max var under 6GHz) så ville jag till att börja med se hur högt det gick att bencha med alla kärnorna. 6GHz var inga problem, så jag kunde utesluta att Gigabyte-brädan orsakat problemet med FX-8150. 6.5GHz gick också utan problem, 6.6GHz, 6.75GHz.... Vid ca 6.88GHz kom första kraschen så brädan bootade om. In i BIOS och greja lite till, boot med ~6.1GHz... 6.9GHz gick bra att bencha med, 7GHz också. Vid ~7.05GHz kraschade det.

Max benchbart med alla åtta kärnorna genom 3DMark11 (och lite annat) vid detta tillfälle landade på strax över 7GHz vilket kändes riktigt bra. Det skulle vara intressant att tweaka lite och se hur bra prestandan är med den här klocken, kanske t.o.m. ytterligare lite högre frekvens...

Screenshot med alla 8 kärnor och 7150MHz

Max validering:

Screenshot med max validering

Jag hade inte så mycket tid på mig, så det blev till att testa maxklock.
Tyvärr så känns inte denna CPU som en som kommer i närheten av 8GHz, men helt "ok" ändå med +7.3GHz.

7315MHz

Validering:

Strax efter ovanstående validering började jag få problem med frost, så det blev inga mer tester denna gång.

Frosten i minnessloten borde inte göra nån skada då de är vaselinade...

...men så här långt bort från CPUn hade jag inte vaselinat. Attans också.

Denna session med -150 grader var nådastöten för den här isoleringen på pottan.

Nåväl, så fort tid finnes blir det till att köra lite benchmark i lugn och ro med luftkylning. Förhoppningsvis blir det tid att testa lite redan i helgen och det ska bli skoj att jämföra med FX-8150.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Stackars moderkort...

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

HARDCORE!!! Fasen vilka resultat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Najs!

En fråga, på vissa bilder är det stora skillnader på AMD Overdrive och CPU-Z, är det ofta så?

Till exempel på bilden "screen005~0.jpg" så rapporterar CPU-Z=7118,79 och AMD Overdrive=7087,5.

Beror det på att ena ar teoretisk och en är faktisk?

Blir kul att se vad du får med luft!

WS1: | Asus VI Hero | i7 4770K | 16gb Corsair Vengence | Asus HD7950 CUII TOP | Corsair AX650 | Jonsbo UMX4 | Corsair H100 | SRVR: | Asus E35M1-I | 4gb | FD Array |Laptop: | HP 8440p | I7-620 | 4gb | NVS-3100 | 14" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Dec 2010

Snyggt jobbat!
Imponerande resultat, tycker alltid det här med flytande kväve låter lite halv läskigt

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Brutalt. 5GHz klubben är för mesar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogarna runt katrineholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Slimmie:

Stackars moderkort...

Vet inte riktigt om det är så synd då väldigt få mobo's får någonsin äran att hysa en 7ghz+ processor.

R9 295x2 / i7 4790k / Msi Z97 Krait / 16gb HyperX Fury 1600mhz / Super Flower Leadex 1000w / ASUS PB278Q / Qpad QH-85 & OM-75 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av pekkasteele:

Najs!

En fråga, på vissa bilder är det stora skillnader på AMD Overdrive och CPU-Z, är det ofta så?

Till exempel på bilden "screen005~0.jpg" så rapporterar CPU-Z=7118,79 och AMD Overdrive=7087,5.

Beror det på att ena ar teoretisk och en är faktisk?

Blir kul att se vad du får med luft!

I vissa fall beror det på att jag tagit screenshot väldigt snabbt, innan AOD har uppdaterat sig. Dock har jag reagerat på att "Target" är lägre än "Current" i vissa fall med AOD. o_O

Jag har faktiskt inte kollat vad man kan förvänta sig för klock med luftkylare... 5GHz får väl bli första målet.

EDIT: Moderkortet lever och mår bra. Det är faktiskt ytterst sällan att de går sönder pga is/frost/fukt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Kul att de finns folk som håller på med lite extremare överklockning ska bli intressant att se hur långt du kommer med luft.

Vilken kylare blir de?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Du mätte inte strömförbrukningen vid 7GHz i full load :D?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Mycket trevligt med lite resultat på denna cpu och den klockar ju riktigt bra. Men vet inte om 14,8 sekunders superpi är direkt imponerande för 7ghz, när min sandybridge på 3,4ghz gör samma jobbet på 9,875s och 32mb wprime 7.715s.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Frölunda
Registrerad
Aug 2002

Skulle vara kul att se vad det lilla extra vattenkylning kan göra också ! ?

Trädvy Permalänk
Gigabyte
Registrerad
Nov 2011

Push push

Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
GIGABYTE Office manager Nordics
Gilla GIGABYTE på facebook
4 års garanti på samtliga moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003

Det har varit lite stiltje, men är grejerna uppe och rullar igen.

När jag skulle slänga på kylaren för att börja lufttesta, så mindes jag att Prolimatech Armageddon inte passar på AM3... Men då jag gillar kylaren så fick det bli ett nytt fäste till den. En liten komplettering av en 110mm lång järnbit, osså var den saken löst.

Bild på "burken" som den ser ut nu under testerna. Förlåt bildkvalitén.

Efter lite snabbtester, så ser det ut som att runt 5040-5065MHz kommer att bli frekvensen för testerna. Upp till 5GHz var inga problem, men sen fick jag öka volten lite vilket snabbt påverkade temperaturen. För husfridens skull så kör jag med fläktarna på auto och det är ganska snälla fläktar. Screenshot på några tester av CPU-frekvens kontra temperatur. Som max landade tempen på 75 grader med 26 grader i rummet.

EDIT: The Champ: Det ligger en helt ok vattekylning här, jag hoppas få tid med det också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Mar 2007

använder du amd overdrive för att klocka eller pillar du i UEFI/BIOS något?

AKG k400, k340, Grado SR60, Dali Opticon 1