Koppla intern Blurayspelare externt

Permalänk
Medlem

Koppla intern Blurayspelare externt

Eftersom jag väldigt sällan använder Blurayspelaren så funderar jag på att ta ut ODDn för att göra plats åt en till HDD i min laptop.

Jag vill kunna koppla in ODDn för de få tillfällen då den behövs så jag undrar vilka av dessa kablar som är bäst, eller om ni har tips på annan kabel? Det är en Blurayspelare + brännare så den kanske är mer krävande och kanske behöver USB3, eller funkar dessa:
Slim SATA till USB2 (x2)
Slim SATA till eSATA

Jag har 3x USB3 och en eSATA/USB2-combo.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Måste bara fråga. Vad är en ODD?

men esata är alltid bättre än usb 2. Usb 3 är bättre än esata så vitt jag vet

Permalänk
Rekordmedlem

E sata är nog bäst, men troligen så behöver du strömförsörjning också.
ODD är samlingsnamnet för optiska enheter som cd, dvd och bd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Måste bara fråga. Vad är en ODD?

men esata är alltid bättre än usb 2. Usb 3 är bättre än esata så vitt jag vet

Optical Disk Drive, antar jag...

När det gäller att ansluta en SATA-enhet (som ju själva läsaren är) så vinner man ju ingen fart på att ansluta den via en SATA<->USB "adapter", oavsett USB-version, istället för direkt via SATA.

USB är väl dock ofta smidigare att ha att göra med för externa enheter och vad jag förstått så klarar du upp till ca BD 6x över USB2.0, lär ju räcka för de flesta syften.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

När det gäller att ansluta en SATA-enhet (som ju själva läsaren är) så vinner man ju ingen fart på att ansluta den via en SATA<->USB "adapter", oavsett USB-version, istället för direkt via SATA.

USB är väl dock ofta smidigare att ha att göra med för externa enheter och vad jag förstått så klarar du upp till ca BD 6x över USB2.0, lär ju räcka för de flesta syften.

Så det funkar att spela upp en Blurayfilm i 6x-hastighet?
Anledningen att jag funderade på den med USB var för att jag var rädd att eSATA inte ger tillräckligt med ström som mrgaffe också säger.

Skrivet av mrqaffe:

E sata är nog bäst, men troligen så behöver du strömförsörjning också.
ODD är samlingsnamnet för optiska enheter som cd, dvd och bd.

Ska jag leta efter Slim SATA till USB3 eller kanske Slim SATA till eSATA + USB2 (för ström) istället?

Edit:
Efter att ha letat lite mer så hittade jag den här, sökte efter 7+6 SATA to eSATA power för att få just eSATA med en energikälla och det verkar vara likadan som den jag först länkade till. Verkar som eSATA/USB-combo räcker, det ska enligt försäljarna inte behövas en energikälla.
Då borde väl eSATA vara bäst?

Tack för svar.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Största felet med eSata är att det inte har ström integrerat... gigantisk facepalm på den
Sitter i samma sits som TS, men billigaste slim sata -> usb adaptern jag hittat kostar lika mycket som en färdig extern dvd-brännare som dessutom kommer i en snyggare förpackning, ingen som hittat en billig i sverige ?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tangentbord:

Största felet med eSata är att det inte har ström integrerat... gigantisk facepalm på den
Sitter i samma sits som TS, men billigaste slim sata -> usb adaptern jag hittat kostar lika mycket som en färdig extern dvd-brännare som dessutom kommer i en snyggare förpackning, ingen som hittat en billig i sverige ?

Det är väl snarare en fördel ? e-sata används till en del lagringskabinett med många diskar och jag har e sata på laptopen, det vore tråkigt om den skulle behöva dimensioneras så den kan lämna 100W eller mer, det är en kontakt som inte enbart är till för småsaker som en laptopdrive och redan en fullstor brännare kan dra 25W, det är därför man stryper farten så mycket på portabla enheter som inte har en separat nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en fråga när det gäller externa kabinet/dockstationer finns det låsbara esata kablar, det är väldigt lätt den delen som sitter i chassit hoppar av, har en Deltaco dockstation.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen standard för tex skruvlåsning på esatan, men det finns olika kablar och nån är säkert med "fjäderlåst" än de andra, jag har aldrig varit med om att kablarna ramlat ur och jag använder esata på båda laptop och stationära datorn, de sitter inte tokhårt, men bra nog för mig eftersom jag inte dragit ur laptopkabeln av misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.