Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Dec 2003

Slangdiameter

Hej Swec,

13/19 slang ( 1/2" ID 3/4" OD ) tycker jag ar den snyggaste slangen for vattenkylning, men finns det nagra fordelar med olika dimensioner o dyl?
Varfor skulle man vilja kora en mindre/storre slang helt enkelt?

4770k @ 5Ghz | H100i | EVGA 980ti | 600w SFX | Ncase M1 | Kraken X31 CPU/GPU | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 ModMic | Acer Predator Z35 35" 21:9 200hz | X52 Pro | Schiit Modi | Schiit Vali

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004

Kortfattat är skillnaden med att ha en tjockare slang att det är lättare att dra den utan att få veck på den, samtidigt är det svårare att dra den eftersom den inte är lika böjlig.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

En grövre slang kan klara ett högre flöde, eller så kan man ha ett lägre tryck för att få samma flöde som en smalare slang, eller så kan man vilja ha en viss storlek för att kunna dra den på nått specifikt sätt (böjlighet och plats)

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Att ha grövre slang ger bättre flöde men det resulterar i mindre än en halv grad i verkligheten så inte någon anledning att välja den för det. Jag kör 13/19 men svär över den varje gång jag håller på och bygger om eftersom den är så grov att kompressionsanslutningarna blir gigantiska och mycket svårare att jobba med när det blir trångt.

Simlärare