Permalänk
Medlem

Slangdiameter

Hej Swec,

13/19 slang ( 1/2" ID 3/4" OD ) tycker jag ar den snyggaste slangen for vattenkylning, men finns det nagra fordelar med olika dimensioner o dyl?
Varfor skulle man vilja kora en mindre/storre slang helt enkelt?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Kortfattat är skillnaden med att ha en tjockare slang att det är lättare att dra den utan att få veck på den, samtidigt är det svårare att dra den eftersom den inte är lika böjlig.

Permalänk
Rekordmedlem

En grövre slang kan klara ett högre flöde, eller så kan man ha ett lägre tryck för att få samma flöde som en smalare slang, eller så kan man vilja ha en viss storlek för att kunna dra den på nått specifikt sätt (böjlighet och plats)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att ha grövre slang ger bättre flöde men det resulterar i mindre än en halv grad i verkligheten så inte någon anledning att välja den för det. Jag kör 13/19 men svär över den varje gång jag håller på och bygger om eftersom den är så grov att kompressionsanslutningarna blir gigantiska och mycket svårare att jobba med när det blir trångt.

Visa signatur

Simlärare