Konstig överklockad ASUS P8Z77-V PRO med I5-2500K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Konstig överklockad ASUS P8Z77-V PRO med I5-2500K

Har ställt in på följande sätt:
Bus speed = 103.0 MHz
Multiplier = 42
Core Voltage 1.300 V
Datorn går bra på alla sätt tycker jag. Core speed is 4326.02 MHz.
Utom vid start då och då. Då händer det att datorn startar om både två och tre gånger innan den går igång 'på riktigt'.
Någon gång har den stannat och klagat på att överklockningen är 'ur funktion' och jag skall gå in i BIOS och ställa in värdena. Men alla parametrar är på sina förutbestämda värden och jag sparar och går ur BIOS och nu startar datorn på rätt sätt.
Varför startar datorn om på detta sätt?
Är det någon parameter som skall ändras?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2008

Har du använt den automatiska överklockningsfunktionen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Jag använde den första gången jag överklockade. Då fick jag de värden som jag nu använder. Sedan hittade jag på nätet att om man använde den automatiska överklockningen kunde just det hända som jag nu har problem med. Har varit inne i BIOS och tagit bort den automatiska funktionen och manuellt ställt in de värden jag nu har. Men likväl fortsätter uppstartproblemen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2008

Det är för att den automatiska funktioner ger dig konstiga värden, därför man ska klocka den manuellt. Alltså klocka den manuellt och samtidigt inte använda de värdena som den gav dig då blir det samma sak som om du hade använt programmet.

Har exakt lika komponenter som dig och även samma problem tidigare innan jag läste på hur man klockar sin processor manuellt. Då försvann också alla problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Vilka värden skall jag då börja med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2008

Jag följde denna guiden http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... och arbetade mig fram i små steg. Det tar lite längre tid men du kommer få ett mycket bättre resultat i slutändan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Tack!
Skall göra om överklockningen i morgon.