HDMI till tvn fungerar ej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

HDMI till tvn fungerar ej

Hej!
Jag har en desktop med Nvidia GTX 560 Ti samt ett internt grafikkort (Intel (R) HD Graphics 3000). När jag kollar på youtube och dylikt får jag väldigt ofta att skärmen blir svart i ett par sekunder och att jag sen måste starta om videon. Meddelandet "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" kommer upp. Detta händer aldrig annars. Har testat nya drivsar.

Jag tänkte att det kanske var någon konflikt mellan mitt GTX och det inbyggda, så jag ändrade "onboard VGA" i BIOS till från "auto" till "onboard vga enable if no ext peg". Det känns rent spontant som att detta vore en bättre inställning oavsett om det löser problemet eller inte. Eller har jag fel?

Det ursprungliga problemet kvarstår dock, och jag kan dessutom inte hitta min TV som jag kopplat in via HDMI direkt till datorn. Jag har testat "ställ in flera bilskärmar" under Nvidias kontrollpanel, men den hittar inget där heller. Att tvinga systemet att söka efter TV vid uppstart (inställning i nämnd kontrollpanel) funkar inte heller (Inställningen glöms bort så fort jag klickar OK).

Ledsen om utläggningen blev rörig.
Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Inställningen i BIOS bestämmer om interna grafiken skall stängas av helt när du monterar in ett grafikkort, eller om interna skall fungera samtidigt.

Du försöker kanske köra både nVidia (externa) och AMD (interna) grafikdrivrutiner samtidigt i Windows och jag vet inte om det numera fungerar att samköra dem. nVidia har ju tidigare saboterat detta i sina drivrutiner.

Om du kör med lång (över 9m), skarvad eller 'dålig' HDMI kabel så kan detta vara ett problem. Det är en 'finess' att Windows inte visar skärmar som kopplats ur. Prova att starta upp datorn med endast TV inkopplad så den blir huvudskärm.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Waxinator:

Inställningen i BIOS bestämmer om interna grafiken skall stängas av helt när du monterar in ett grafikkort, eller om interna skall fungera samtidigt.

Du försöker kanske köra både nVidia (externa) och AMD (interna) grafikdrivrutiner samtidigt i Windows och jag vet inte om det numera fungerar att samköra dem. nVidia har ju tidigare saboterat detta i sina drivrutiner.

Om du kör med lång (över 9m), skarvad eller 'dålig' HDMI kabel så kan detta vara ett problem. Det är en 'finess' att Windows inte visar skärmar som kopplats ur. Prova att starta upp datorn med endast TV inkopplad så den blir huvudskärm.

Tack för svar!
TVn funkar när jag kör "auto" i BIOS, så jag tror inte det är kabeln. Kan det vara bra att avinstallera drivrutinerna för det interna kortet innan jag byter till endast Nvidia? typ konflikter eller nåt? Eller har det ingen påverkan ifall den det interna är avstängt?

Ska testa detta med att koppla in TVn endast!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Så länge det interna grafikkortet inte är synligt eller aktiverat i "Enhetshanteraren" så behöver du inte avinstallera dess drivrutiner.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |