Asus Vivotab RT och Windows för ARM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Räkna inte med att det kommer fler desktopprogram till Windows RT. 3:e partstillverkare har överhuvudtaget inte tillgång till de API:er som krävs för att skriva desktopprogram. Att man överhuvudtaget lade in deskopläget i Windows RT är att det baseras på Windows 8 + Microsoft hann inte utveckla en version av Office för Modern UI.

Va fan är detta?! Har man alltså blokerat API anrop eller har de tagit bort funktionalitet? Vilket fall så hade jag missat det helt och tycker det är riktigt illa att de har gjort så. Nu kommer med största sannolikhet finnas sätt att få tillbaka det men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Räkna inte med att det kommer fler desktopprogram till Windows RT. 3:e partstillverkare har överhuvudtaget inte tillgång till de API:er som krävs för att skriva desktopprogram. Att man överhuvudtaget lade in deskopläget i Windows RT är att det baseras på Windows 8 + Microsoft hann inte utveckla en version av Office för Modern UI.

Ser ut som att du hade rätt vilket egentligen gör Windows RT mer lik ex IOS och Android vilket troligen också är tanken. Varför de tog med sketopen är säkert som du säger att de inte fått tiden till att räcka till. Inte förvänad om desktop läget försvinner helt längre fram.

Jag såg det iallafall som ett vis att hantera externa enheter och filer lättare men det är säkerligen inte tanken egentligen.

Skrivet av Yoshman:

Om du är ute efter sådana finesser så är du nog fel kundgrupp för Windows RT, köper du en Windows 8 platta (som just nu i flera fall är BILLIGARE än Windows RT plattorna) så är du garanterad alla dess finesser.

Har du förslag på sådan platta som håller hyffsat batteri mässigt men som inte väger ton?

Skrivet av Yoshman:

.Net + ARM är en dålig kombination...

Fördelen med arm är kanske att det drar minde ström? Något säger mig att så fort man stoppar in en ex en i5a så lär batteritiden bli halverad oavsätt vad man gör?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Var i butiken idag o kände på Asus Vivotab, tyckte inte den gav särskilt imponerande intryck tyvärr, särskilt inte för det utsatta priset. Något säger mig att Surface är ett steg upp.

Personligen kändes den dessutom lite väl tung att hålla i en hand framför sig vilket var min tanke, när var den mindre Nexus 7 klart mycket enklare att hantera men så är det också två ganska skilda produkter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SnowJim:

Har du förslag på sådan platta som håller hyffsat batteri mässigt men som inte väger ton?

Är själv mer intresserad av "Surface Pro" så har inte tittat så mycket på Atom-baserade plattor. Men i testet jag länkade till ovan skriver Anand detta

Across the board Clovertrail manages a 30 - 50% advantage over Tegra 3. Granted we’re not looking at power consumption here, but the Clovertrail tablet I’m comparing is even smaller/lighter than Surface for what it’s worth.
Han skriver aldrig vilken Clovertrail platta det är han testar, men det lär vi få veta när testet publiceras.

En snabb sökning på prisjakt visar flera Atom baserade Windows 8 plattor, men de väger mellan 580-675g vilket är mer än de 520g som Vivo Tab väger. Prismässigt startar dessa på 5000.

Skrivet av SnowJim:

Fördelen med arm är kanske att det drar minde ström? Något säger mig att så fort man stoppar in en ex en i5a så lär batteritiden bli halverad oavsätt vad man gör?

Visst drar en i5:a mer, men det är ju inte riktigt samma sak vad det gäller prestanda heller, skiljer ju mellan 6:1 till 20:1 mellan FX 8150 och Asus Vivo Tab i testet i denna artikel. Och det var i ett enktrådat testat, något som definitivt inte passar FX 8150 så den presterar ju rätt dåligt (relativt sett) och även en ultra-low-voltage Core i5 lär kunna matcha det resultatet.

Jämför man med Atom så ligger ju Medfield och CloverTrail riktigt bra till. Tittar man på batteritid så har ju Motorola Razr i (Atom baserad Android-telefon) en av de bästa batteritiderna man någonsin uppmätt på en "smart-telefon". T.ex. Engadget och GSM Arena noterar att Razr i har bättre batteritid än Razr M som är en väldigt snarlik telefon men som använder Snapdragon Krait (ARM) och Razr M är i sin tur en telefon som ligger väldigt bra till i batteritid. Och notera att detta är ett ARM SoC på 28nm mot ett Atom SoC på 32nm, så man kan inte skylla Medfields bättre batteritid på att Intel använder en nyare process.

Så batteritiden på de senaste Atom SoC:er är inte bara i nivå med ARM SoC:er, de ligger i toppen vad det gäller låg strömförbrukning. Just detta verkar många ha svårt att smälta då alla förståsigpåare alltid hävdat att x86 aldrig kommer kunna tävla med ARM vad det gäller strömförbrukning.

Frågan är var de AMDs Brazos baserade Win8 plattor håller hus. Kan ju vara intressant för de som vill ha lite mer tryck i grafiken än vad CloverTrail och Tegra3 kan erbjuda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Va fan är detta?! Har man alltså blokerat API anrop eller har de tagit bort funktionalitet? Vilket fall så hade jag missat det helt och tycker det är riktigt illa att de har gjort så. Nu kommer med största sannolikhet finnas sätt att få tillbaka det men ändå.

Man kan säkert gå runt detta, win32 API:er finns ju på plats då det används av MS Office. Men en applikation som går runt detta kommer aldrig få publiceras på Windows Store och kommer därmed aldrig kunna installeras på Windows RT enheter som man inte "root:at" eller registrerat som sin privata utvecklingsmaskin.

I.e. vill kan köra applikationer som använder win32 API:et så tillhör man inte den kundgrupp som MS riktar sig mot med Windows RT, utan man bör skaffa en Windows 8 platta som stödjer detta utan "hack".

Lite info om denna begränsning finns bl.a. från Steven Sinofsky här
WOA does not support running, emulating, or porting existing x86/64 desktop apps.

och på wikipedia här
Developers will not be able to create applications to run on Windows RT using the Win32 APIs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med Linux på den där?

De där Windows 8 certifierade ARM-produkterna lär ju ska vara linuxfientliga har man hört talats om. Hade varit intressant med en test hur det ligger till med den saken, om det går att inaktivera det där skyddet i UEFI och hur ubuntus och fedoras licenser från microsoft funkar i praktiken.

Ändrade från BIOS till UEFI
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Man kan säkert gå runt detta, win32 API:er finns ju på plats då det används av MS Office. Men en applikation som går runt detta kommer aldrig få publiceras på Windows Store och kommer därmed aldrig kunna installeras på Windows RT enheter som man inte "root:at" eller registrerat som sin privata utvecklingsmaskin.

Jag har installerat flera program via USB samt hemsidor son inte är Windows store på den TR palatta som jag just nu testar för jobbets räkning. Så vad i ligger problemet med att inte få var på Windows store?

Permalänk
Avstängd

Jag håller inte riktigt med Jonas om att Windows RT är en nedbantad version av Windows 8 faktiskt. Windows RT är Windows 8, fast för ARM. Mycket stora delar av koden är samma i båda versioner säger Microsoft på sin blogg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lenovo har ju en ThinkPad Tablet 2 64 GB som kommer snart som ser intressant ut : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1474097. Men visst, det är kanske för flö CPU i den för att köra Windows 8?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bra recension som alltid!
Ser ut att kunna bli en bra platta ändå, ser fram emot att testa den se om den kanske kan ersätta min galaxy tab.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Var i butiken idag o kände på Asus Vivotab, tyckte inte den gav särskilt imponerande intryck tyvärr, särskilt inte för det utsatta priset. Något säger mig att Surface är ett steg upp.

Personligen kändes den dessutom lite väl tung att hålla i en hand framför sig vilket var min tanke, när var den mindre Nexus 7 klart mycket enklare att hantera men så är det också två ganska skilda produkter.

Kan tillägga att jag tyckte alla större android plattor 10"+ som jag testade inte flöt så bra som jag hade önskat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

De där Windows 8 certifierade ARM-produkterna lär ju ska vara linuxfientliga har man hört talats om. Hade varit intressant med en test hur det ligger till med den saken, om det går att inaktivera det där skyddet i UEFI och hur ubuntus och fedoras licenser från microsoft funkar i praktiken.

Ja. Det är precis som en iPad, det går inte att installera Linux.

ARM-plattor med Windows RT levereras med ett färdig operativsystem som inte går att byta ut, i alla fall inte utan att hacka den. Det är inget konstigt med det anser jag. Trist kanske, men det är som det är.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja. Det är precis som en iPad, det går inte att installera Linux.

ARM-plattor med Windows RT levereras med ett färdig operativsystem som inte går att byta ut, i alla fall inte utan att hacka den. Det är inget konstigt med det anser jag.

Åjo, det ska gå att installera ubuntu eller Fedora.
http://www.pcworld.com/article/258153/windows_8_secure_boot_t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Åjo, det ska gå att installera ubuntu eller Fedora.
http://www.pcworld.com/article/258153/windows_8_secure_boot_t...

Det där är ju Windows 8. Jag pratar om Windows RT vilket är vad den här tråden handlar om. Windows 8 fungerar precis som Windows 7, det går hur bra som helst att installera andra operativsystem. På nya maskiner certifierade för Windows 8 kan man dock vara tvungen att stänga av Secure Boot. Det är ett krav i Windows 8 certifieringen att Secure Boot måste gå att stänga av. Precis tvärt om är det i Windows RT, där får det inte finnas någon inställning för att stänga av Secure Boot.

Inte ens Android-plattorna går väl i regel att installera andra operativsystem på utan hacks och rootning?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SnowJim:

Lenovo har ju en ThinkPad Tablet 2 64 GB som kommer snart som ser intressant ut : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1474097. Men visst, det är kanske för flö CPU i den för att köra Windows 8?

Beror på vad du har för förväntningar. Precis som "strejf" skriver så delar Windows 8 och Windows RT väldigt mycket kod och CloverTrail plattorna är ju runt 40% snabbare än de Tegra 3 baserade plattor som är det enda valet om man kör Windows RT.

Jag anser att både Atom och Tegra 3 är för segt. Tycker just klen CPU är ett problem på den iPad3 och Android platta (som "bara" är Tegra 2 baserad) jag nu har. För film, Netflix och liknande fungerar båda plattorna utmärkt, men båda är märkbart sega vid surf om man jämför dem med en laptop koppla till samma WiFi-nät. De är så pass sega det är irriterande, är därför jag inte begriper hur så många är så nöjda. Jag må vara "datornörd", men hela familjen föredrar laptop för surf (vilket inte är ett problem då vi har fler laptops än familjemedlemmar).

Tycker även att 10" är ett rätt kass storlek (den var kass även på netbooks). Det är för stor för att vara riktigt portabelt och för litet för att vara bekvämt att surfa med samt läsa faklitteratur med (något jag använder plattan en hel del till). Så en 12" surface-pro platta tror jag blir perfekt, att den är mindre portabel är ett icke-problem för mig då jag i princip aldrig använder plattan utanför hemmet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det där är ju Windows 8. Jag pratar om Windows RT vilket är vad den här tråden handlar om.

Inte ens Android-plattorna går väl i regel att installera andra operativsystem på utan hacks och rootning?

Bara om du har olåst eller upplåsbar bootloader som en stor mängd enheter har. Alla Nexus, dessutom ett antal Motorola. Xoom och t ex Nexus-serien låses upp med "fastboot oem unlock" i adb. I regel kan man inte bygga Android själv särskilt lagligt, Nexus ger dig dock binärerna som krävs för detta, du får däremot inte distribuera några egna ROMs. Du förlorar däremot en stor mängd funktionalitet pga DRM om du låser upp dem. Officiell unlock förverkar också garantin hos Motorola. HTC har också officiell unlock för utvecklare. Samsung skeppar mobilerna och plattorna med olåst bootloader från start. Alla som du kan installera egna ROMs på har såklart hackbar bootloader. Roota behöver du däremot aldrig göra när det gäller något sådant. Det är ju inte operativsystemet du bryr dig om om du vill ersätta det.

Och ja de som gillar att pula har installerat rent GNU/Linux på Androidplattor. Saken med RT-plattor är egentligen bara att du inte får stänga av Secure Boot. Även om Canonical kanske kan signa en ARM-variant så kommer den inte fungera på många plattor och de kommer helt enkelt inte göra det. Finns ingen vits för dem. För tillverkarnas del är det bara att släppa en platta med annan firmware för Android. Så det är lite av ett icke-problem. Tillverkarna har friheten. Köp en Atom SoC Z2760-platta med Windows 8 om du vill installera Windows-program, de har inte större batterier än ARM-plattorna och presterar bättre, och har förmodligen bättre batteritid i flera fall. Och är billigare såklart. Microsoft konkurrerar bara med sig själv här. Ett Windows Store som inte har några Windows-program, Windows Update av allt på en ARM-platta är inte direkt snyggaste lösningen. Märk väl att Microsoft aldrig kommer gå från Win32, Metro är inte till för att ersätta något och det är enda anledningen till varför Office och Internet explorer inte körs som rena Metroprogram. Metro är bara ett lager ovanpå det hela och du kan inte ta bort grunden. Vill du köra GNU/Linux och mecka så bör du köpa någon enhet som du vet fungerar väl bios och komponenter som spelare bra tillsammans med det för konsumentlinux finns inte hur du än gör, det finns inga supportade enheter där och man får välja en plattform utan för många quirks och som stöds hyfsat av communityt. Eller så får du köpa en server med Redhat eller Suse som är det enda som har något bredare stöd. Ubuntu fungerar ofta inte på system de säger sig vara certifierade för, för det handlar inte om någon riktig certifieringsprocess eller om de images du kan ladda ner från deras hemsida. Fulhack är bara att räkna med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Bara om du har olåst eller upplåsbar bootloader som en stor mängd enheter har. Alla Nexus, dessutom ett antal Motorola. Xoom och t ex Nexus-serien låses upp med "fastboot oem unlock" i adb. I regel kan man inte bygga Android själv särskilt lagligt, Nexus ger dig dock binärerna som krävs för detta, du får däremot inte distribuera några egna ROMs. Du förlorar däremot en stor mängd funktionalitet pga DRM om du låser upp dem. Officiell unlock förverkar också garantin hos Motorola. HTC har också officiell unlock för utvecklare. Samsung skeppar mobilerna och plattorna med olåst bootloader från start. Alla som du kan installera egna ROMs på har såklart hackbar bootloader. Roota behöver du däremot aldrig göra när det gäller något sådant. Det är ju inte operativsystemet du bryr dig om om du vill ersätta det.

Och ja de som gillar att pula har installerat rent GNU/Linux på Androidplattor. Saken med RT-plattor är egentligen bara att du inte får stänga av Secure Boot. Även om Canonical kanske kan signa en ARM-variant så kommer den inte fungera på många plattor och de kommer helt enkelt inte göra det. Finns ingen vits för dem. För tillverkarnas del är det bara att släppa en platta med annan firmware för Android. Så det är lite av ett icke-problem. Tillverkarna har friheten. Köp en Atom SoC Z2760-platta med Windows 8 om du vill installera Windows-program, de har inte större batterier än ARM-plattorna och presterar bättre, och har förmodligen bättre batteritid i flera fall. Och är billigare såklart. Microsoft konkurrerar bara med sig själv här. Ett Windows Store som inte har några Windows-program, Windows Update av allt på en ARM-platta är inte direkt snyggaste lösningen. Märk väl att Microsoft aldrig kommer gå från Win32, Metro är inte till för att ersätta något och det är enda anledningen till varför Office och Internet explorer inte körs som rena Metroprogram. Metro är bara ett lager ovanpå det hela och du kan inte ta bort grunden. Vill du köra GNU/Linux och mecka så bör du köpa någon enhet som du vet fungerar väl bios och komponenter som spelare bra tillsammans med det för konsumentlinux finns inte hur du än gör, det finns inga supportade enheter där och man får välja en plattform utan för många quirks och som stöds hyfsat av communityt. Eller så får du köpa en server med Redhat eller Suse som är det enda som har något bredare stöd. Ubuntu fungerar ofta inte på system de säger sig vara certifierade för, för det handlar inte om någon riktig certifieringsprocess eller om de images du kan ladda ner från deras hemsida. Fulhack är bara att räkna med.

Tror du att x86-plattorna har bättre batteritid än ARM-plattorna? Njae så är det inte om man läser recensioner på nätet osv, det är ganska stor fördel till ARM/Windows RT.

På vilket sätt menar du att Windows Update på ARM inte är den snyggaste lösningen?

Delar av Office 2013 finns som rena Metroprogram, Lync och Onenote (osäker här) exempelvis. Jag är själv väldigt fundersam på hur Microsoft har tänkt här, ska inte Metro ersätta allt i skrivbordet på lång sikt så blir jag besviken. Orka dras med två interface i all evighet liksom.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Tror du att x86-plattorna har bättre batteritid än ARM-plattorna? Njae så är det inte om man läser recensioner på nätet osv, det är ganska stor fördel till ARM/Windows RT.

Även om det kanske råkar stämma för de produkter som finns ute nu är det ju dock inget som säger att det måste vara så (som till exempel Motorola Razr-exemplet visar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tror du att x86-plattorna har bättre batteritid än ARM-plattorna? Njae så är det inte om man läser recensioner på nätet osv, det är ganska stor fördel till ARM/Windows RT.

På vilket sätt menar du att Windows Update på ARM inte är den snyggaste lösningen?

Delar av Office 2013 finns som rena Metroprogram, Lync och Onenote (osäker här) exempelvis. Jag är själv väldigt fundersam på hur Microsoft har tänkt här, ska inte Metro ersätta allt i skrivbordet på lång sikt så blir jag besviken. Orka dras med två interface i all evighet liksom.

Nej fullt Lync finns inte till Metro även om det är fullgod funktionalitet som utlovas nu, det är två olika applikationer på olika kodbaser det handlar om, det och Onenote ("MX") är ett helt annat program. De är omskrivna och inte baserade på Lync eller Onenote för Windows/Win32.

Kom ihåg att det finns tredjepartsprogram för Lync på iOS, Android plattor som klarar videokonferens och köret redan innan nya Lync för Windows Store lirade det, och dessutom program för alla andra konferenssystem. De är fullt licenserade av Microsoft så de har all dokumentation och kan göra bättre jobb än Microsoft själva när de behöver börja om från noll och inte har driv nog. Skydrive har du direkt i Officepaket i Android och iOS. Utöver att du har stöd från tredje part för att hantera Skydriveresurser så väl som officiell Microsoft-app. Onenote-kompatibla applikationer finns också, utöver det som Microsoft erbjuder. Du har även stöd för Sharepoint-resurser med de program som finns för att hjälpa till med det på de andra mobila operativen, och i stort sett alla andra molntjänster då. Inget av Officepaketet kommer porteras till Metro-ramverken. En del ersätts bara av enklare varianter. WP8 exponerar t ex en del Win32-apier via den nya miljön också, och då är det svårt att ersätta dem med nytt om du inte har transparent tillgång till funktionerna via nya plattformsspecifika/oberoende apier som inte bryr sig vad som ligger under.

Tänk på att Mail (RT/Metro) är betydligt sämre än konkurrenternas och har sämre Exchangestöd. iOS inbyggda mail, Androids inbyggda (med lite hjälp) och tredjeparts som TouchDown har mycket mer funktionalitet och högre säkerhet, kan köra krypterade mail (S/MIME) samma gäller egentligen till stor del Symbian, MeeGo, och BlackBerry/Playbook också. Dessutom har du Apple Mail på fullstora OS X som också är mer kompetent. Outlook följer ju inte med Home and Student-versionerna på x86-heller. x86-plattorna har Outlook såklart. De är ju vanliga Tablet PCs med hyfsat låg strömförbrukning när det gäller Atom Z2760. Har sett Atom-plattor med batterier på under 30 Wh.

En Samsung Ativ smart pc med Atom Z2760 är specificerad till 9.4–10 timmar videotittande och 13.5–14.5 timmar Mobilemark. Kan jämföras med siffran för Core i5-baserade varianten som är 5 timmar video och 8 timmar Mobilemark. Det utan större batteri än Tegra-baserade plattor som Surface. Så vad skulle vara problemet? Batteritid tror jag bör vara tillräcklig för att konkurrera. Är mest andra komponenter som drar ström än cpukärnorna här ändå. Tror inte du läst en fullständig recension av Z2760 ännu, och den plattformen är inte som tidigare Atom för PC-bruk. Det är en SoC med två snåla Atom-kärnor och SGX545-grafik med två LPDDR2-kanaler. Lagring via eMMC. Kör de inte ovanligt effekthungriga skärmar, WiFi-chip osv så har de inget som kan sno batterierna direkt. Medfield var trevlig på den punkten, här är det bara dual-core och annan gpu. ARM-chip för plattor är uppe i samma om inte högre siffror på effektförbrukning.

Nej du kan inte ersätta Win32 med Metro om Metro är en ytterligare abstraktion ovanpå Win32 och är således beroende av det, inte frigör sig från det. Uppdelningen blir värre med Windows RT, och hur snyggt är det att ibland behöva gå in i en skrivbordsvariant av Windows Update, och ibland behöva uppdatera med Windows Store? Microsoft måste vidareutveckla Win32, Ribbon UI, Direct3D och allt som driver den traditionella Windows-plattformen för sina företagskunder och för alla större applikationer. De måste ha två varianter av i stort sett alla program. Speciellt så lirar serverprogrammen helt med de gamla apierna och gamla miljön. Det går inte att ta bort och är inte vad Microsoft försöker, men du kanske tycker det är grymt att uppdatera Lync och Onenote via Windows Store och Word, Excel och Powerpoint via Windows Update. Ibland behöva uppdatera operativsystemet via Windows Update, ibland låta det ske automatiskt.

Att bara sätta upp filsystemet som en vanlig PC kanske inte är det bästa du kan göra på en ARM-plattform med slöa flashminnen heller. Folk klagar på stora magasin och spel på Android och iOS, men du får in allt där på mindre utrymme än bara Windows tar upp förinstallerat på RT-surfplattor. Vilket såklart betyder att du i princip behöver 64GB-varianterna för 7000kr. Det betyder dock att vanliga Windows 8 Tablet PCs står på jämnare fot och ser mycket bättre ut. Du får en lättare eller lika tung Atom-platta för mindre pengar, bättre prestanda och likvärdig batteritid, vi kan tom bortse från att du kan köra Windowsprogram och det ser ändå bättre ut.

Vivo Tab RT har t ex battertid enligt recensioner på 6-7 timmar. Eller enligt Asus "Tablet only: 25Wh 9 hours Li-polymer, * Battery life is measured under power saving mode, playing 720p video playback, Brightness:100 nits, default volume with headphones". Du kan utan problem få tag i en x86-baserad som slår det eller hamnar på samma nivå. 9-10 timmar video dvs. Då det finns tester som visar på att den är rätt hungrig och har märkbart sämre batteritid än andra surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det där är ju Windows 8. Jag pratar om Windows RT vilket är vad den här tråden handlar om. Windows 8 fungerar precis som Windows 7, det går hur bra som helst att installera andra operativsystem. På nya maskiner certifierade för Windows 8 kan man dock vara tvungen att stänga av Secure Boot. Det är ett krav i Windows 8 certifieringen att Secure Boot måste gå att stänga av. Precis tvärt om är det i Windows RT, där får det inte finnas någon inställning för att stänga av Secure Boot.

Inte ens Android-plattorna går väl i regel att installera andra operativsystem på utan hacks och rootning?

Så förutom Windows RT för ARM finns det också Windows 8 för ARM menar du? Jag trodde Windows8-versionen för ARM hette just Windows RT. Ja tråden handlar om ARM-produkter som kör Windows när man köper dem. Och jag ville veta om hur det funkar att köra något annat. Jag har nu fått svaret att detta inte går, alltså kommer jag inte köpa någon sådan produkt.

Här är mer uppdaterad information om ubuntu:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/09/ubuntu-to-use-signed-grub2...
Men detta kanske bara gäller ARM-enheter som säljs med ubuntu från början?

Som jag fattade innan så köpte canonical och fedora en varsin licens från microsoft för 99 dollar som skulle göra det möjligt att installera andra operativsystem på sådan hårdvara som använder UEFI secure boot som inte kan stängas av. Jag trodde detta gällde speciellt ARM-baserad hårdvara certifierad för windows men jag hade kanske fel? Man kan ju undra vad meningen var om det bara gällde x86 där man som sagt ar har möjligheten att stänga av det? Kanske meningen är att kunna sälja produkter låsta till ubuntu eller fedora? Eller om någon tillverkare vill kunna leverera olika versioner av sin hårdvara där bara operativsystemet skiljer sig men hårdvaran är identisk? I så fall vad hindrar användaren att själv växla mellan dessa operativsystem?

Sedan förstår jag inte hur någon (förutom Microsoft eller Apple) kan tycka det är bra att inte ha någon valfrihet? Fast jag har ju valfriheten att inte köpa sådana inskränkta produkter. Som tur är finns alternativ hårdvara utan dessa begränsningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Även om det kanske råkar stämma för de produkter som finns ute nu är det ju dock inget som säger att det måste vara så (som till exempel Motorola Razr-exemplet visar).

Jag känner inte till Motorola Razr-exemplet men jag trodde att alla vara överens om att ARM nästan alltid ger bättre batteritid än x86. Intel jobbar på det men är inte i närheten ännu vad jag kan förstå.

Skrivet av Petterk:

Nej fullt Lync finns inte till Metro även om det är fullgod funktionalitet som utlovas nu, det är två olika applikationer på olika kodbaser det handlar om, det och Onenote ("MX") är ett helt annat program. De är omskrivna och inte baserade på Lync eller Onenote för Windows/Win32.

Kom ihåg att det finns tredjepartsprogram för Lync på iOS, Android plattor som klarar videokonferens och köret redan innan nya Lync för Windows Store lirade det, och dessutom program för alla andra konferenssystem. De är fullt licenserade av Microsoft så de har all dokumentation och kan göra bättre jobb än Microsoft själva när de behöver börja om från noll och inte har driv nog. Skydrive har du direkt i Officepaket i Android och iOS. Utöver att du har stöd från tredje part för att hantera Skydriveresurser så väl som officiell Microsoft-app. Onenote-kompatibla applikationer finns också, utöver det som Microsoft erbjuder. Du har även stöd för Sharepoint-resurser med de program som finns för att hjälpa till med det på de andra mobila operativen, och i stort sett alla andra molntjänster då. Inget av Officepaketet kommer porteras till Metro-ramverken. En del ersätts bara av enklare varianter. WP8 exponerar t ex en del Win32-apier via den nya miljön också, och då är det svårt att ersätta dem med nytt om du inte har transparent tillgång till funktionerna via nya plattformsspecifika/oberoende apier som inte bryr sig vad som ligger under.

Tänk på att Mail (RT/Metro) är betydligt sämre än konkurrenternas och har sämre Exchangestöd. iOS inbyggda mail, Androids inbyggda (med lite hjälp) och tredjeparts som TouchDown har mycket mer funktionalitet och högre säkerhet, kan köra krypterade mail (S/MIME) samma gäller egentligen till stor del Symbian, MeeGo, och BlackBerry/Playbook också. Dessutom har du Apple Mail på fullstora OS X som också är mer kompetent. Outlook följer ju inte med Home and Student-versionerna på x86-heller. x86-plattorna har Outlook såklart. De är ju vanliga Tablet PCs med hyfsat låg strömförbrukning när det gäller Atom Z2760. Har sett Atom-plattor med batterier på under 30 Wh.

En Samsung Ativ smart pc med Atom Z2760 är specificerad till 9.4–10 timmar videotittande och 13.5–14.5 timmar Mobilemark. Kan jämföras med siffran för Core i5-baserade varianten som är 5 timmar video och 8 timmar Mobilemark. Det utan större batteri än Tegra-baserade plattor som Surface. Så vad skulle vara problemet? Batteritid tror jag bör vara tillräcklig för att konkurrera. Är mest andra komponenter som drar ström än cpukärnorna här ändå. Tror inte du läst en fullständig recension av Z2760 ännu, och den plattformen är inte som tidigare Atom för PC-bruk. Det är en SoC med två snåla Atom-kärnor och SGX545-grafik med två LPDDR2-kanaler. Lagring via eMMC. Kör de inte ovanligt effekthungriga skärmar, WiFi-chip osv så har de inget som kan sno batterierna direkt. Medfield var trevlig på den punkten, här är det bara dual-core och annan gpu. ARM-chip för plattor är uppe i samma om inte högre siffror på effektförbrukning.

Nej du kan inte ersätta Win32 med Metro om Metro är en ytterligare abstraktion ovanpå Win32 och är således beroende av det, inte frigör sig från det. Uppdelningen blir värre med Windows RT, och hur snyggt är det att ibland behöva gå in i en skrivbordsvariant av Windows Update, och ibland behöva uppdatera med Windows Store? Microsoft måste vidareutveckla Win32, Ribbon UI, Direct3D och allt som driver den traditionella Windows-plattformen för sina företagskunder och för alla större applikationer. De måste ha två varianter av i stort sett alla program. Speciellt så lirar serverprogrammen helt med de gamla apierna och gamla miljön. Det går inte att ta bort och är inte vad Microsoft försöker, men du kanske tycker det är grymt att uppdatera Lync och Onenote via Windows Store och Word, Excel och Powerpoint via Windows Update. Ibland behöva uppdatera operativsystemet via Windows Update, ibland låta det ske automatiskt.

Att bara sätta upp filsystemet som en vanlig PC kanske inte är det bästa du kan göra på en ARM-plattform med slöa flashminnen heller. Folk klagar på stora magasin och spel på Android och iOS, men du får in allt där på mindre utrymme än bara Windows tar upp förinstallerat på RT-surfplattor. Vilket såklart betyder att du i princip behöver 64GB-varianterna för 7000kr. Det betyder dock att vanliga Windows 8 Tablet PCs står på jämnare fot och ser mycket bättre ut. Du får en lättare eller lika tung Atom-platta för mindre pengar, bättre prestanda och likvärdig batteritid, vi kan tom bortse från att du kan köra Windowsprogram och det ser ändå bättre ut.

Vivo Tab RT har t ex battertid enligt recensioner på 6-7 timmar. Eller enligt Asus "Tablet only: 25Wh 9 hours Li-polymer, * Battery life is measured under power saving mode, playing 720p video playback, Brightness:100 nits, default volume with headphones". Du kan utan problem få tag i en x86-baserad som slår det eller hamnar på samma nivå. 9-10 timmar video dvs. Då det finns tester som visar på att den är rätt hungrig och har märkbart sämre batteritid än andra surfplattor.

Vadå fullt Lync finns inte till Metro? Ja det är två olika applikationer men på vilket sätt är inte Lync i Metro en fullvärdig applikation?

Metro är inte ett abstraktionslager över Win32, i alla fall inte om du frågar Microsoft. Enligt dem är Metro Windows och det gamla gränssnittet är snarare bara en app i det. Lite som när vi gick från DOS till Windows, då fick DOS ta ett steg bakåt och det nya gränssnittet låg längst fram.

När behöver man gå in i Windows Update på skrivbordet? Windows Update finns även i Metro. Windows Update i Windows 8/RT stör mig inte ett dugg, det fungerar automatiskt och jag har aldrig behövt pilla i något. I Windows Store stör jag mig dock på att man inte kan ställa in automatisk uppdatering av alla mina applikationer ännu.

Skrivet av ronnylov:

Så förutom Windows RT för ARM finns det också Windows 8 för ARM menar du? Jag trodde Windows8-versionen för ARM hette just Windows RT. Ja tråden handlar om ARM-produkter som kör Windows när man köper dem. Och jag ville veta om hur det funkar att köra något annat. Jag har nu fått svaret att detta inte går, alltså kommer jag inte köpa någon sådan produkt.

Här är mer uppdaterad information om ubuntu:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/09/ubuntu-to-use-signed-grub2...
Men detta kanske bara gäller ARM-enheter som säljs med ubuntu från början?

Som jag fattade innan så köpte canonical och fedora en varsin licens från microsoft för 99 dollar som skulle göra det möjligt att installera andra operativsystem på sådan hårdvara som använder UEFI secure boot som inte kan stängas av. Jag trodde detta gällde speciellt ARM-baserad hårdvara certifierad för windows men jag hade kanske fel? Man kan ju undra vad meningen var om det bara gällde x86 där man som sagt ar har möjligheten att stänga av det? Kanske meningen är att kunna sälja produkter låsta till ubuntu eller fedora? Eller om någon tillverkare vill kunna leverera olika versioner av sin hårdvara där bara operativsystemet skiljer sig men hårdvaran är identisk? I så fall vad hindrar användaren att själv växla mellan dessa operativsystem?

Sedan förstår jag inte hur någon (förutom Microsoft eller Apple) kan tycka det är bra att inte ha någon valfrihet? Fast jag har ju valfriheten att inte köpa sådana inskränkta produkter. Som tur är finns alternativ hårdvara utan dessa begränsningar.

Nej Windows 8 för ARM har jag aldrig sagt något om... jag förstår verkligen inte hur du kunde utläsa det av min kommentar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Tror du att x86-plattorna har bättre batteritid än ARM-plattorna? Njae så är det inte om man läser recensioner på nätet osv, det är ganska stor fördel till ARM/Windows RT.

Kan du peka på en sådan jämförelse. Har försökt hitta någon site som testat batteritiden på en Z2760 platta, men det verkar som om alla ligger under NDA just nu för det enda man visar är "preview" på prestanda.

Skrivet av strejf:

Jag känner inte till Motorola Razr-exemplet men jag trodde att alla vara överens om att ARM nästan alltid ger bättre batteritid än x86. Intel jobbar på det men är inte i närheten ännu vad jag kan förstå.

Går man efter TDP så är detta definitivt fel.

Hittar ingen officiell information om TDP på Tegra3, men många hävdar ~4W men sett de som även hävdar att den ligger på 2W.
Nya Exynos 5450 med Cortex A15 (som sitter i Nexus 10) hävdar många att det har en TDP på ~4W, vilket verkar stämma om man tittar på AnandTechs recension av Samsung Chromebook XE303 som också använder sig av detta SoC.

Z2760 har en TDP på 1.7W, så på pappret är detta SoC är strömsnålare än Tegra3 och betydligt snålare än Exynos 5450. Vi lär snart få läsa en rad tester om det även stämmer i praktiken. Är det någon som vet eller har någon känsla för effekten på display:en på en platta?

Du verkar har, precis som väldigt många andra, bara antagit att x86 inte kan vara lika strömsnål eller till och med strömsnålare än ARM. Men det finns inget i ARM som gör att detta automatisk drar mindre ström. ARM CPU:er har traditionellt varit extremt simpla (och därmed långsamma) med extremt bra "power gating" (som ger låg strömförbrukning i "idle"). x86 marknaden har tidigare aldrig fokuserat på detta, men nu när man tillverkar SoC:er med simpla CPU:er (Atom/Brazos) på "low-power" transistorer (som drar mindre ström, men inte tillåter höga klockfrekvenser) så kommer även en sådan CPU drar extremt lite ström.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag känner inte till Motorola Razr-exemplet men jag trodde att alla vara överens om att ARM nästan alltid ger bättre batteritid än x86. Intel jobbar på det men är inte i närheten ännu vad jag kan förstå.

Vadå fullt Lync finns inte till Metro? Ja det är två olika applikationer men på vilket sätt är inte Lync i Metro en fullvärdig applikation?

Metro är inte ett abstraktionslager över Win32, i alla fall inte om du frågar Microsoft. Enligt dem är Metro Windows och det gamla gränssnittet är snarare bara en app i det. Lite som när vi gick från DOS till Windows, då fick DOS ta ett steg bakåt och det nya gränssnittet låg längst fram.

När behöver man gå in i Windows Update på skrivbordet? Windows Update finns även i Metro. Windows Update i Windows 8/RT stör mig inte ett dugg, det fungerar automatiskt och jag har aldrig behövt pilla i något. I Windows Store stör jag mig dock på att man inte kan ställa in automatisk uppdatering av alla mina applikationer ännu.

Nej Windows 8 för ARM har jag aldrig sagt något om... jag förstår verkligen inte hur du kunde utläsa det av min kommentar.

Jag fattar inte. Finns det någon annan Windows 8 version för ARM än Windows RT?
http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Citat:

Windows RT is the newest member of the Windows family – also known as Windows on ARM or WOA, as we’ve referred to it previously. This single edition will only be available pre-installed on PCs and tablets powered by ARM processors and will help enable new thin and lightweight form factors with impressive battery life.

Detta är den enda versionen för ARM som kommer förinstallerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag fattar inte. Finns det någon annan Windows 8 version för ARM än Windows RT?
http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Nej det gör det inte och varför tror du att jag har sagt att det gör det?

Windows 8 är för x86
Windows RT är för ARM

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det gör det inte och varför tror du att jag har sagt att det gör det?

Windows 8 är för x86
Windows RT är för ARM

Windows RT är den version av Windows 8 som är avsedd för ARM.

Då bör inget hindra att man testar hur detta funkar i praktiken - att installera ubuntus signerade grub2-version (som använder canonicals nyckel de köpte från Microsoft) och därifrån sedan boota valfri linux-distribution kompilerad för ARM. Det som skiljer specifikationerna för x86 windows 8 och ARM-windows8 (alltså RT) är att man inte ska kunna stänga av secure boot på ARM. Men secure boot är inget hinder för linux om man kör med en signerad bootloader. Hade som sagt varit intressant att se hur man gör det i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Hittar ingen officiell information om TDP på Tegra3, men många hävdar ~4W men sett de som även hävdar att den ligger på 2W.
Nya Exynos 5450 med Cortex A15 (som sitter i Nexus 10) hävdar många att det har en TDP på ~4W, vilket verkar stämma om man tittar på AnandTechs recension av Samsung Chromebook XE303 som också använder sig av detta SoC.

Z2760 har en TDP på 1.7W, så på pappret är detta SoC är strömsnålare än Tegra3 och betydligt snålare än Exynos 5450. Vi lär snart få läsa en rad tester om det även stämmer i praktiken. Är det någon som vet eller har någon känsla för effekten på display:en på en platta?

Vart kan man hitta specifikationer på Z2760? Skulle vilja veta vilka funktioner den har inbyggt men kan inte hitta det hur än jag letar. Jag menar har den eDP, USB, HDMI, SATA etc etc inbyggt? Innan man vet sådant om båda chipen så går det inte att göra några som helst slutsatser om förbrukningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Vart kan man hitta specifikationer på Z2760? Skulle vilja veta vilka funktioner den har inbyggt men kan inte hitta det hur än jag letar. Jag menar har den eDP, USB, HDMI, SATA etc etc inbyggt? Innan man vet sådant om båda chipen så går det inte att göra några som helst slutsatser om förbrukningen.

I länken jag postade ovan finns följande översiktsbild över vad som ingår i SoC:t, alla de saker du räknar upp minus SATA, men vad ska man med det till? Finns ju ingen SATA kontakt på någon pekplatta för Android, iOS eller Win.

Såg en irriterande sak bara, tydligen stödjer inte 64-bitars versionen av Windows 8 "connected standby", så för tillfället kör alla Windows 8 plattor 32-bitars versionen...

Har aldrig jämfört Atom mellan 32-bits och 64-bits Windows, men under Linux ger x86_64 en rätt stor boost för Atom, större än vad den ger för Core i CPU:erna. Gissar att anledningen är att dels systemanrop är effektivare under x86_64, men kanske främst p.g.a ökningen av antal heltasregister som ger mer effekt på Atom än på Core i då Atom saknar "register renaming" och har därför bara de registers som "syns i assembler" (8 st i 32-bit, 16 st i 64-bit). Core i processorerna har ju över 100 "interna" register som används av out-of-order back-end delen efter att register-rename steget avgjort vilka instruktioner och register som verkligen har ett beroende. Den goda nyheten för Intel är ju att man då har ~30% till att pressa ur dagens Atom vid en övergång till 64-bitars Windows (om det ger ungefär samma effekt som under Linux).

Rätt imponerande att man tryckt in följande på en 1.7W TDP

High-Performance Dual-Core Processor – The Intel Atom processor Z2760 is a dual-core, four-thread, up to 1.80 GHz processor featuring Intel® Burst Technology and Intel® Hyper-Threading Technology.

Intel® Burst Technology – Enables the processor to dynamically burst to higher performance, making it possible to provide on-demand, higher performance in small device form factors.

Intel Hyper-Threading Technology – Intel Hyper-Threading Technology provides performance and support for multi-threaded applications, helping to deliver increased performance and system responsiveness in today's multitasking environments by enabling the processor to execute two instruction threads in parallel.

System-on-Chip (SoC) Process Technology – The Intel Atom Processor Z2760 uses 32nm process technology with second-generation high-k metal gate transistors.

Intel® Graphics Media Accelerator – Integrated graphics with up to 533 MHz graphics core frequency and hardware acceleration support for 1080p video encode and decode.

Internal/External Display – Support for one internal MIPI-DSI or LVDS display in additional to one external HDMI* 1.3 display.

Integrated Memory Controller and LPDDR2 Support – An integrated 32-bit dual-channel memory controller offers fast memory read/write performance through efficient pre-fetching algorithms, low latency and high memory bandwidth. The Intel Atom Processor Z2760 includes support for LPDDR2, 800 MT/s data rates, up to 2 GB.

Storage – Embedded Multimedia Card 4.41 (eMMC 4.41).

Power Management – Uses low power idle standby states (S0ix) to support Microsoft* Connected Standby.

Camera and Image Signal Processor (ISP) – Integrated ISP with support for a primary HD camera (up to 8MP) and secondary camera (up to 2.1MP).

Security – Secure Boot, with firmware-based Intel Platform Trust Technology (fTPM).

I/Os – GPIOs, USB 2.0, I2C, UART, SPI, SDIO 2.0, MIPI* DSI and MIPI* CSI.

Compact Co-PoP Package – A compact 14mm x 14mm design with support for LPDDR2 customer-owned package on package.

Platform Sensors – Support for GPS, accelerometer / compass combination, hardware sensor hub, ALS, SARS, and proximity and thermal sensors.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej Windows Update finns inte till Metro. Det handlar om två olika system för Metroprogram och operativet/skrivbordet/vanliga-windowsprogram. Du kan starta det från startskärmen i Metro, men det är inte så konstigt. Inställningarna ligger dock i gamla kontrollpanelen och allt är Win32/skrivbordsprogram. Det går däremot att köra från PC Settings i Metro, men det betyder inte att det är ett Metro-program, eller att du kan göra allt därifrån t ex manuellt installera grejer. Skrivbordet körs inte ovanpå Metro, Metro använder samma apier alltså abstraherar dessa och körs bredvid. Men det är samma grejer under det. Det kan inte användas utan Win32 under för det implementerar inte något eget utan körs ovanpå. Det är snarare som att behöva gå ut till DOS för att köra Windows Update eller inställningar för detta på Windows 9X.

Det hela är som ett skal till DOS t ex GEM eller GEOS. Tänk innan Windows. Lyssna på vad Microsoft själva säger och gör. Det är skrivbordet och teknologierna som driver det som står står längst fram. Det är inget de försöker ersätta eller förbättra här med Metro. Det andra alltså Metro är bara en sandlåda ovanpå det hela, inte det som driver plattformen. De ändrar inte UX och apier här, de byter inte miljö. De erbjuder bara en till. Finns t ex ingen browser som körs som WinRT (runtime/Metro) program utan de körs som Win32 och visar bara upp innehållet för Metro i ett slags hybridläge. Skrivbordet klarar sig utan Metro, för Metro räcker inte en NT-kernel utan du behöver även vanliga Windows API:t med hela miljön som följer med skrivbordet.

Att man behöver dubbla kodbaser är inget som talar för miljön. Det är mer än bara UI-biten här. Du får mer funktionalitet av en måttligt dålig port av ett Windows-program halvt beroende av Windows-teknologier till OS X än till Metro här. Du får faktiskt i dagsläget mindre än rena mobila operativsystem.

Skrivet av Morkul:

Vart kan man hitta specifikationer på Z2760? Skulle vilja veta vilka funktioner den har inbyggt men kan inte hitta det hur än jag letar. Jag menar har den eDP, USB, HDMI, SATA etc etc inbyggt? Innan man vet sådant om båda chipen så går det inte att göra några som helst slutsatser om förbrukningen.

Z2760 har MIPI-DSI som kan jämföras med LVDS som det även finns chip till för konvertering, eMMC-kontroller för NAND (lagring), HDMI 1.3a, MIPI-CSI för kameror, USB 2.0, I/O för ljud, SPI, GPIO, I2C, LPC, UART, SD-kontroller för SD-kort, SDIO och dual channel LPDDR2-kontroller. Framförallt stödjer den S0iX inkl S0i3 power state. Den drar därför väldigt lite när man inte använder grejerna. Enligt databladet drar den typiskt runt 1.8 - 2W som mest, inkl LPDDR2-stickorna. Och annan I/O för den delen. Själva processordelen drar mellan 0.2-1.5 Watt ca. Vilket är i linje med vad en single-core Medfield drar. Något mer på CPU-sidan, men det handlar inte om flera watt här. De drar mindre än vad enbart Atoms tidigare chipset gör. Så det handlar nog om under 2W vid användning, och stor del av användningen en bra bit under det.

Källa Intel, http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/atom/atom-z...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Wall of text

Då det står lite olika på olika sidor. Flera sidor skriver bland annat att USB och SATA är via eMMC, liknande lösningarna som Cortex A9 har. Stämmer det så är det extrem prestanda tapp alternativt så måste tillverkarna av plattor göra andra lösningar vilket kommer driva upp förbrukningen.

Att sedan inte ha SATA stöd förstår jag inte då det var en av de saker som just Cortex A9 fått kritik för eftersom det blir så långsamt att använda eMMC. De Cortex A15 plattor jag har sätt kör sina SSD via SATA istället.

Intel brukar vara snabba på att visa upp olika ingående bilder på integrerade saker och vilka saker som sitter i bryggan, nu finns det dock ingen brygga men de borde fortfarande finnas en mer ingående bild eller beskrivning.

Edit: Tack Petterk, precis sådan dokumentation jag ville ha. Har letat efter den men inte funnit hur än jag googlade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan du peka på en sådan jämförelse. Har försökt hitta någon site som testat batteritiden på en Z2760 platta, men det verkar som om alla ligger under NDA just nu för det enda man visar är "preview" på prestanda.

Går man efter TDP så är detta definitivt fel.

Hittar ingen officiell information om TDP på Tegra3, men många hävdar ~4W men sett de som även hävdar att den ligger på 2W.
Nya Exynos 5450 med Cortex A15 (som sitter i Nexus 10) hävdar många att det har en TDP på ~4W, vilket verkar stämma om man tittar på AnandTechs recension av Samsung Chromebook XE303 som också använder sig av detta SoC.

Z2760 har en TDP på 1.7W, så på pappret är detta SoC är strömsnålare än Tegra3 och betydligt snålare än Exynos 5450. Vi lär snart få läsa en rad tester om det även stämmer i praktiken. Är det någon som vet eller har någon känsla för effekten på display:en på en platta?

Du verkar har, precis som väldigt många andra, bara antagit att x86 inte kan vara lika strömsnål eller till och med strömsnålare än ARM. Men det finns inget i ARM som gör att detta automatisk drar mindre ström. ARM CPU:er har traditionellt varit extremt simpla (och därmed långsamma) med extremt bra "power gating" (som ger låg strömförbrukning i "idle"). x86 marknaden har tidigare aldrig fokuserat på detta, men nu när man tillverkar SoC:er med simpla CPU:er (Atom/Brazos) på "low-power" transistorer (som drar mindre ström, men inte tillåter höga klockfrekvenser) så kommer även en sådan CPU drar extremt lite ström.

Enligt tester så har Surface (Tegra 3) bland bättre eller till och med den bästa batteritiden av alla surfplattor.

Lyssna lite på honom, intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=zdTHt6wiB_4&feature=g-vrec