"Tipsa om band som liknar ....."-tråden

Permalänk
Medlem

"Tipsa om band som liknar ....."-tråden

Hejsan!

I denna tråd tipsar vi varandra om musik. Man får hemskt gärna ta med ett par band/artister som referens, och så försöker vi hitta fler liknande akter.
Ett exempel skulle kunna vara;

"Jag har på sista tiden börjat lyssna väldigt mycket på 'Explosions in the Sky' samt 'God is an Astronaut'. Vet någon några fler liknande band?"

"Ett bra tips skulle kunna vara 'This will Destroy You'".

Nu känner jag att jag har varit tillräckligt pedagogisk, kör loss nu så berikar vi varandras musikupplevelser!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Eftersom jag har gjort tråden kan jag väl börja. Jag lyssnar just nu väldigt mycket på alternativ rock med lite mer experimentella inslag. Exempel som jag har pumpat otroligt mycket den senaste tiden är Muse, The Killers, nya Coldplay och och i viss mån nya Kent.

Nu vill jag ha tips på fler liknande band. Det jag uppskattar mest med de nämnda är att de tar in lite olika instrument och gernres i sin musik, till exempel blåsintrument och stråkar, eller blandar rock och funk. Observera att jag skriver 'nya' Coldplay och Kent, eftersom jag inte är så sugen på allt för mycket melankolisk musik. Jag vill ha lite mer upptempo, härliga låtar. Samtidigt skulle det vara bra om det inte blev för indie-popigt.

Kör hårt

Permalänk

Jag är inte så duktig på ny musik, men jag vet att Nirvana har flera låtar som är uppåt med. Visst var Kurt ganska nere, men flera låtar har också just det upptempo du söker

Jag själlv skulle gärna hitta nåt i stil med Slipknots mjukare saker, t.ex. "Snuff" eller "'Til we Die"

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett band här om veckan The Reverend Peyton's Big Damn Band, visserligen har jag bara hört den här låten http://www.youtube.com/watch?v=9Ra0DsbiNs0 men det var också den låten jag fick direkt i huvudet efter din beskrivning av upptempo låtar. Kanske är lite indie men otroligt bra imo

//Kronokel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag är inte så duktig på ny musik, men jag vet att Nirvana har flera låtar som är uppåt med. Visst var Kurt ganska nere, men flera låtar har också just det upptempo du söker

Jag själlv skulle gärna hitta nåt i stil med Slipknots mjukare saker, t.ex. "Snuff" eller "'Til we Die"

Nirvana är inte riktigt vad jag är ute efter, men tack ändå! Din efterfrågan känns svår, Det finns få metalband i liknande genre som kör mycket lugna låtar. In Flames har en hel del lite lugnare låtar med tryck i, emn det är ju ändå en bra bit från Slipknot.

Skrivet av Kronokel:

Jag hittade ett band här om veckan The Reverend Peyton's Big Damn Band, visserligen har jag bara hört den här låten http://www.youtube.com/watch?v=9Ra0DsbiNs0 men det var också den låten jag fick direkt i huvudet efter din beskrivning av upptempo låtar. Kanske är lite indie men otroligt bra imo

//Kronokel

Gillar det absolut, men det är sjuuukt långt ifrån de band jag beskrev, haha. Bra ändå dock. Var finns alla episka alternativa rockband med synthar och orester-arr som ger en gåshud? Har jag hittat allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Hejsan!

I denna tråd tipsar vi varandra om musik. Man får hemskt gärna ta med ett par band/artister som referens, och så försöker vi hitta fler liknande akter.
Ett exempel skulle kunna vara;

"Jag har på sista tiden börjat lyssna väldigt mycket på 'Explosions in the Sky' samt 'God is an Astronaut'. Vet någon några fler liknande band?"

"Ett bra tips skulle kunna vara 'This will Destroy You'".

Nu känner jag att jag har varit tillräckligt pedagogisk, kör loss nu så berikar vi varandras musikupplevelser!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Eftersom jag har gjort tråden kan jag väl börja. Jag lyssnar just nu väldigt mycket på alternativ rock med lite mer experimentella inslag. Exempel som jag har pumpat otroligt mycket den senaste tiden är Muse, The Killers, nya Coldplay och och i viss mån nya Kent.

Nu vill jag ha tips på fler liknande band. Det jag uppskattar mest med de nämnda är att de tar in lite olika instrument och gernres i sin musik, till exempel blåsintrument och stråkar, eller blandar rock och funk. Observera att jag skriver 'nya' Coldplay och Kent, eftersom jag inte är så sugen på allt för mycket melankolisk musik. Jag vill ha lite mer upptempo, härliga låtar. Samtidigt skulle det vara bra om det inte blev för indie-popigt.

Kör hårt

När jag var inne på Killers och Muse kom även Arctic Monkeys in i bilden (kolla in deras första skiva framförallt om du inte lyssnat på dom innan). Och Franz Ferdinand tycker jag även funkar med den stilen.

Jag skulle vilja ha lite tips om Maskinen/Far & Son liknande musik. Hittar inget bra motsvarande på engelska!

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big0:

När jag var inne på Killers och Muse kom även Arctic Monkeys in i bilden (kolla in deras första skiva framförallt om du inte lyssnat på dom innan). Och Franz Ferdinand tycker jag även funkar med den stilen.

Jag skulle vilja ha lite tips om Maskinen/Far & Son liknande musik. Hittar inget bra motsvarande på engelska!

Gryyyyymt bra tips. Har snokat lite bland båda, men aldrig dykt in. Får göra det.

När det gäller det du söker kan jag säga att det är en av de genres jag kan minst av allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Big0:

När jag var inne på Killers och Muse kom även Arctic Monkeys in i bilden (kolla in deras första skiva framförallt om du inte lyssnat på dom innan). Och Franz Ferdinand tycker jag även funkar med den stilen.

Jag skulle vilja ha lite tips om Maskinen/Far & Son liknande musik. Hittar inget bra motsvarande på engelska!

När jag hörde Far&Son första gången tyckte jag det liknade Las Palmas som var aktuella med "Bidragskungen" för några år sen.

http://www.youtube.com/watch?v=74wkZwU_3Fw

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Hejsan!

I denna tråd tipsar vi varandra om musik. Man får hemskt gärna ta med ett par band/artister som referens, och så försöker vi hitta fler liknande akter.
Ett exempel skulle kunna vara;

"Jag har på sista tiden börjat lyssna väldigt mycket på 'Explosions in the Sky' samt 'God is an Astronaut'. Vet någon några fler liknande band?"

"Ett bra tips skulle kunna vara 'This will Destroy You'".

Nu känner jag att jag har varit tillräckligt pedagogisk, kör loss nu så berikar vi varandras musikupplevelser!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Eftersom jag har gjort tråden kan jag väl börja. Jag lyssnar just nu väldigt mycket på alternativ rock med lite mer experimentella inslag. Exempel som jag har pumpat otroligt mycket den senaste tiden är Muse, The Killers, nya Coldplay och och i viss mån nya Kent.

Nu vill jag ha tips på fler liknande band. Det jag uppskattar mest med de nämnda är att de tar in lite olika instrument och gernres i sin musik, till exempel blåsintrument och stråkar, eller blandar rock och funk. Observera att jag skriver 'nya' Coldplay och Kent, eftersom jag inte är så sugen på allt för mycket melankolisk musik. Jag vill ha lite mer upptempo, härliga låtar. Samtidigt skulle det vara bra om det inte blev för indie-popigt.

Kör hårt

Åh, tack för tipsen om musik liknande Explosions in the Sky; ett av mina favorit band. Jag kan även tipsa de som gillar denna typ av musik om 65daysofstatic. Deras musik är inte lika lugn men ändå ett liknande stuk (Observera att de har en del musik som är helt annourlunda).

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips på något band som liknar Avenged Sevenfold i deras tidiga dagar (typ första-andra plattan).

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jag skulle vilja ha tips på band som liknar angerfist och soreption. Olika musikgenrer givetvist

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Eftersom jag har gjort tråden kan jag väl börja. Jag lyssnar just nu väldigt mycket på alternativ rock med lite mer experimentella inslag. Exempel som jag har pumpat otroligt mycket den senaste tiden är Muse, The Killers, nya Coldplay och och i viss mån nya Kent

Förutom nämnda Arctic Monkeys och Franz Ferdinand är väl band som till viss del The Strokes (som är mer lika de två tidigare förslagen än något av vad du lyssnade på), Kings of Leon, delar av Radioheads produktion (typ Hail to the thief och i någon mån OK Computer kanske är en bra början) och Keane exempel på band som skulle kunna falla dig i smaken. Det är svårt det där eftersom även om band delar vissa saker, kan det vara små skillnader som gör att man gillar den ena men inte den andra.

Skrivet av Lonsas:

Åh, tack för tipsen om musik liknande Explosions in the Sky; ett av mina favorit band. Jag kan även tipsa de som gillar denna typ av musik om 65daysofstatic. Deras musik är inte lika lugn men ändå ett liknande stuk (Observera att de har en del musik som är helt annourlunda).

Postrock är ju inte helt fel! Kan tipsa om Godspeed You! Black Emperor om du inte lyssnat på dem, även om de är väldigt mycket mer skräniga än vad exempelvis Explosions in the Sky är. Mono har en del bra låtar också, sen Casbian kanske jag inte har fastnat så mycket för men många som lyssnar på Explosions in the Sky, This Will Destory You etc brukar uppskatta dem. Man får inte heller glömma Mogwai, som är ett av mina favoritband inom genren (tillsammans med Explosions in the Sky och Godspeed You! Black Emperor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Förutom nämnda Arctic Monkeys och Franz Ferdinand är väl band som till viss del The Strokes (som är mer lika de två tidigare förslagen än något av vad du lyssnade på), Kings of Leon, delar av Radioheads produktion (typ Hail to the thief och i någon mån OK Computer kanske är en bra början) och Keane exempel på band som skulle kunna falla dig i smaken. Det är svårt det där eftersom även om band delar vissa saker, kan det vara små skillnader som gör att man gillar den ena men inte den andra. .

Hittade Keane häromdagen och blev så frälst. Precis vad jag ville ha. Synthdriven rock med mäktiga, atmosfäriska melodier och en sångare som inte kraxar som alla brittiska indie-snubbar utan håller ut på rena, kraftiga toner. Underbart. Radiohead har jag altid gillat, men nu var det lite mer eufori jag var ute efter I guess Håller verkligen med dig som den sista biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Hittade Keane häromdagen och blev så frälst. Precis vad jag ville ha. Synthdriven rock med mäktiga, atmosfäriska melodier och en sångare som inte kraxar som alla brittiska indie-snubbar utan håller ut på rena, kraftiga toner. Underbart. Radiohead har jag altid gillat, men nu var det lite mer eufori jag var ute efter I guess Håller verkligen med dig som den sista biten.

Till alternativ rock räknas antagligen också Arcade Fire, men de är inte jättelika något av banden du ville ha liknande musik som. Men de kan vara rätt euforiska skulle jag säga.