Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

I5 3450 + plus den billigaste 1155 brädan du hittar skulle nog vara ett lite dyrare men bättre val om du ska rendera. Annars fx8320 plus billig am3+ bräda.

I5 är för gaming. AVX och SSE instruktionerna som bättre för Photoshop och 8350 har ett bättre genomförande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ursäkta min svenska :)

Permalänk

Kommer slå till på en 5800k nu under mellandags rean. Dock tror jag inte det blir någon rea på varken den eller ett Fm2 moderkort. Men på HDD/SSD och annat blir det säkert rea på! God Jul och Gott Nytt År!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Kommer slå till på en 5800k nu under mellandags rean. Dock tror jag inte det blir någon rea på varken den eller ett Fm2 moderkort. Men på HDD/SSD och annat blir det säkert rea på! God Jul och Gott Nytt År!

REA!! Detta har jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764357
Bra pris: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763508

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Ja, jag har sett att 5800k har varit nere i 990:- på netonnet tex. God Jul!

Permalänk
Skrivet av hypergrizzly64:

Så bra. Tänkte köpa en FX-8350 först men då måste jag ju köpa ett grafikkort samtidigt vilket är lite mer än vad min budget tillåter

Jag skulle dock tagit CPU: AMD FX-6300 6C 3.5Ghz 1100-kr + MSI GeForce GTX 650 1024MB OC + Assassin's Creed III 1000-kr
Har dock hört också att AMD A10 5800K är relativt bra all round processor funkar helt enkelt till det mesta, men skulle ändå känna mig säkrare med mitt
tips, sen är det bara skaffa bättre grafikkort när du har råd, då jag inte vet hur mycket värme den drar på spel & när man klockat den lite.

OT: Sen håller jag med dom andra som säger att anledningen varför man köper en AMD är att dom fungerar faktist relativt jävligt bra och sluta överdriva typ som att det är jordens undergång att spela på en FX processor, du får ändå relativt bra FPS med rätt GPU som inte flaskar processorn.
Gå lägg er INTEL f** boys

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Jag skulle dock tagit CPU: AMD FX-6300 6C 3.5Ghz 1100-kr + MSI GeForce GTX 650 1024MB OC + Assassin's Creed III 1000-kr
Har dock hört också att AMD A10 5800K är relativt bra all round processor funkar helt enkelt till det mesta, men skulle ändå känna mig säkrare med mitt
tips, sen är det bara skaffa bättre grafikkort när du har råd, då jag inte vet hur mycket värme den drar på spel & när man klockat den lite.

Tack för förslaget. Men det är en budget dator jag är ute efter.. Det är mer en "tillfällig" dator tills jag har jobb eller liknande. Då blir det lite mer rejälare dator. Vill ha en bättre och tystare dator än den jag har nu bara. Det jag sysslar med är mest surf (Youtube, feber, Sweclockers), kolla/streama film till mitt PS3 samt spela enklare spel som LoL och liknande. Sen behöver jag inte klara spelen på High/ultra. Men ja, jag kanske köper ett grafikkort i framtiden!

Permalänk
Skrivet av hypergrizzly64:

Tack för förslaget. Men det är en budget dator jag är ute efter.. Det är mer en "tillfällig" dator tills jag har jobb eller liknande. Då blir det lite mer rejälare dator. Vill ha en bättre och tystare dator än den jag har nu bara. Det jag sysslar med är mest surf (Youtube, feber, Sweclockers), kolla/streama film till mitt PS3 samt spela enklare spel som LoL och liknande. Sen behöver jag inte klara spelen på High/ultra. Men ja, jag kanske köper ett grafikkort i framtiden!

Jag tycker du ska ta den! sparar cirka 1100 kr och köp något vettigt, det är de som är grejen med AMD, medans INTEL vill sno våra pengar

Permalänk
Medlem

bojkotta intel ett tag så amd får lite andelar för fan

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

intel kanske är snabbast, men AMD är bäst pris/prestanda
Det känns som om det ofta är bra kampanjer & REA på AMD oxå. iallafall pa Komplett.se

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Jag tycker du ska ta den! sparar cirka 1100 kr och köp något vettigt, det är de som är grejen med AMD, medans INTEL vill sno våra pengar

Exakt! Ska köpa en SSD, HDD och H80i kylning också.

Permalänk
Skrivet av hypergrizzly64:

Exakt! Ska köpa en SSD, HDD och H80i kylning också.

Tror dock kylningen låter lite onödigt, räcker med en vanlig kylning

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Synd att du valde en HD6670, det blir inget bra spelande med detta.
Då är det bättre att strunta i det innbyggda, och köpt ett HD7850 åtminstonne.
Att köra dual graphics med det inbyggda är ingen höjdare.
Det inbyggda är bra till väldigt enkla spel samt till film mm, men det krävs ett bättre grafikkort än HD6670 om man vill spela, ävenm om man kör på dual...

Har du provat? Jag är grymt imponerad hur dualgraphics presterar i spel i förhållande till pris.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Tror dock kylningen låter lite onödigt, räcker med en vanlig kylning

Ja, det gör det säkerligen. Men jag kommer uppgradera datorn senare och då slipper jag köpa massa mera saker då.

Permalänk
Skrivet av hypergrizzly64:

Ja, det gör det säkerligen. Men jag kommer uppgradera datorn senare och då slipper jag köpa massa mera saker då.

Okej då förstår jag, har du fått hem processorn ännu? testat spela på den?

Permalänk

Detta kommer bli WWIII mellan AMD o INTEL....

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Har du provat? Jag är grymt imponerad hur dualgraphics presterar i spel i förhållande till pris.

Bara på den bärbara. A10-4600M med HD7660G & HD7670M
Kör min A10-5800K med inbyggt HD7660D, har inget så klent grafikkort så jag kan prova

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Trassla i AMD-trådar? Hitta gärna ett antal till bevis på det
Om du har lust att veta är jag faktiskt mer av en AMD-fanboy än Intel. Anledningen att jag kör Intel är för att jag vill ha en stark processor med ett mATX moderkort och inbygd GPU i CPUn. Min förra CPU som jag favoriserade var en Phenom II x6.

Du är ju just ny lite trångsynt, solllar bort Intel för att de är dyrare. Visst är de dyrare, men att betala mer pengar för en processor som är nästan dubbelt så snabb kan vara samma "bang for the buck" beroende på vad du ska med datorn till.

Sen är inte grafiken så värst sunkig, jag spelar Dota 2 på 1920*1200 utan ett minsta FPS-drop. Fullt acceptabelt.

Nu satt TS väldigt sällan i dessa program, men hade det varit en person som använde dessa program ofta så hade en 5800K varit som att slänga pengarna i sjön. Om du bara visste hur frustrerande det är att live-previewa och rendera så ser du det positiva hos en dyrare och snabbare processor.

Ska han hålla på med grafik så är det inte riktigt smart att köra på Intel HD. Duger inte mer än till att titta på HD videor mm.
För hans budget är den cpu'n riktigt bra, är han en hardcore användare på dessa program så skulle han nog köra på antingen
en i5a eller kanske en AMD FX 6xxx eller 8xxx (fördelen med AMD är de så sjuuukt billiga moderkorten )

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Okej då förstår jag, har du fått hem processorn ännu? testat spela på den?

Jag har fått hem processorn och moderkortet för någon dag sedan. Sen har jag chassi och RAM sen en månad tillbaka.
Det som fattas är HDD, SSD och nätagg samt CPU kylningen och ett OS! Så, nej, jag har inte provat den ännu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Jag har fått hem processorn och moderkortet för någon dag sedan. Sen har jag chassi och RAM sen en månad tillbaka.
Det som fattas är HDD, SSD och nätagg samt CPU kylningen och ett OS! Så, nej, jag har inte provat den ännu!

Hej!

Jag är nyfiken hur det har gått för dig med ditt bygge. Fungerar datorn efter förväntningarna?

Jag har beställt datordelar innehållande bland annat A10-5800K till min frus föräldrar och tror det kommer vara en fin dator åt dem de närmsta åren.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag är nyfiken hur det har gått för dig med ditt bygge. Fungerar datorn efter förväntningarna?

Jag har beställt datordelar innehållande bland annat A10-5800K till min frus föräldrar och tror det kommer vara en fin dator åt dem de närmsta åren.

Mvh, Jakob

Hej!

Tyvärr har jag inte byggt ihop hela datorn ännu för att jag ska kunna starta den.

Jag tror däremot att delarna du har beställt passar utmärkt till din frus föräldrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Jag har fått hem processorn och moderkortet för någon dag sedan. Sen har jag chassi och RAM sen en månad tillbaka.
Det som fattas är HDD, SSD och nätagg samt CPU kylningen och ett OS! Så, nej, jag har inte provat den ännu!

Jag kör en A10-5800k som HTPC till 42"-TVn i sovrummet, funkar fint att spela WoW och liknande spel på t.o.m. så länge man ställer ner lite av de CPU-tunga sakerna som view distance och shadows en aning. Enda som blir smått är att läsa texterna X)

Riktigt trevlig prestanda för sitt pris måste jag säga och skönt att slippa ett extra grafikkort i den lilla µ-ATX-lådan

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag kör en A10-5800k som HTPC till 42"-TVn i sovrummet, funkar fint att spela WoW och liknande spel på t.o.m. så länge man ställer ner lite av de CPU-tunga sakerna som view distance och shadows en aning. Enda som blir smått är att läsa texterna X)

Riktigt trevlig prestanda för sitt pris måste jag säga och skönt att slippa ett extra grafikkort i den lilla µ-ATX-lådan

Aha okej, härligt! Jag ska bara spela LoL, Torchlight 2 och DayZ/WarZ i stort sätt så