Radiatortester och watt, aka. jag måste missa något =(

Permalänk

Radiatortester och watt, aka. jag måste missa något =(

Jag är lite förvirrad tror jag. =/
Kollar på radiatorer och försöker förstå lite test mm för att veta vad jag behöver för kylning.

Kommer köra två 7970 och en 3770k, sen kommer jag även kyla moderkortet.
Grafikkorten har TDP på 230-250w vardera (beroende på var man kollar), och 3770k har 77w.
Så alltså ska väl min kylning kunna klara säg typ 600w för att va ok?

Så nu kollar jag på radiatorer och förstår inte varför det skiljer så mycket.
T.ex. denna artikel visar att på 1000RPM fläktar så klarar radiatorerna i testet runt 140-150w. Men grafen från Skineelabs nedan (som finns i Vattenkylnings-tråden här) visar att dom klarar runt 350w på samma RPM. Vad är skillnaden som jag uppenbarligen missar? =( Båda testerna är på 360-radiatorer och axlarna verkar väl vara samma sak?

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så är det en äpplen o päron jämförelse?
Fläktvarvtalet säger inget om något annat än hur fort den snurrar, det som spelar roll är hur mycket luft som passerar radiatorn och även omgivningstemp o såna saker lär påverka, även vattenflödet genom radiatorn lär påverka, utan att veta alla parametrar om hur det testas så är det svårt att veta nått om värdena och kunna jämföra mot andra tester.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen så är det en äpplen o päron jämförelse?

Säkerligen detta, doms sätt att uträkna är väl annorlunda...

Hursomhelst så ser Skineelabs graf riktigt mysko ut, att HWLabs Black Ice GTX360 upplöser 1300W av värme är ren bullshit. Det är så länge dom inte mätter, uträknar eller tänker rent sagt mysko.

Skulle gått på Martins, aldrig svikit mig hittills. Grafen ser också lite mer verklig...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.