Damm/Smuts/Dust blobs på min Benq W1000!! =(

Permalänk

Damm/Smuts/Dust blobs på min Benq W1000!! =(

Hej!

Köpte nyligen en begagnad benq w1000 av en polare för 2500 kr vilket blev min första projektor
.
Upptäckte ganska snabbt att jag hade några irriterande moln i överkant av bilden. Läste runt lite på nätet och förstod att det verkade vara damm någonstans i projektorn.

Testade att plocka ur lampan och blåsa lite med luft på burk lite överallt i hål, på lampan och på färghjulet. Efter en urblåsning så monterade jag ihop allting igen och satte upp den för att kolla om jag lyckats få bort fläckarna.

Till min förskräckelse så är det nu ännu mera dammfläckar! Och över hela bilden dessutom =(

Har efter detta misslyckade försöket prövat flera gånger, ta ur lampan, blåsa i alla hål, putsa glaset framför lampan, blåsa i insug/utblås på sidorna. Ingenting verkar hjälpa!!

Vart kan dammet sitta tror ni? Jag tittade på färghjulet och det ser ganska smutsigt ut, massor av små prickar på det, ser ut som damm. Kan det vara det som gör det? Eller sitter det mer i optiken? Man kan få prickarna i fokus om man skruvar på hjulen.

Börjar bli desperat här, är verkligen skitnöjd med projektorn i övrigt, riktigt bra bild osv, men dessa fläckar gör mig galen!! Är det någon som kan ge mig tips på vad jag kan göra för att få bort dessa irriterade dammpartiklar?

Går det skruva isär den såpass mycket själv att man kan göra rent ordentligt eller är det bara att släppa den idén? Någon som vet någon firma som gör rent projektorer mellan säg Stockholm - Linköping?

Extremt tacksam för svar!!

MVH

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Jag tror det är så att projektorn är dammfylld inuti. det du kan göra är nog att ta ut de optiska delarna och blåsa de rena utanför projektorn och sedan montera in dem. Annars så är det bara att blåsa igenom hela systemet och kontrollera dammfilter och liknande

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Jag tror det är så att projektorn är dammfylld inuti. det du kan göra är nog att ta ut de optiska delarna och blåsa de rena utanför projektorn och sedan montera in dem. Annars så är det bara att blåsa igenom hela systemet och kontrollera dammfilter och liknande

Jag tog isär kabinetten till projektorn och upptäckte att den var väldigt dammig inuti. Jag blåste runt lite med luft på burk. Men inget resultat på bilden. Det ligger fortfarande damm på objektivet misstänker jag. Såg inte riktigt hur man skulle kunna montera isär de optiska delarna. Vet du möjligtvis ungefär hur man gör det? Vad man ska tänka på osv?

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

ajaj, man ska inte blåsa in luft i optik.. blåser oftast bara mer skit in dit.
ingen aning hur man rengör projektorer faktiskt, beror väl på hur pilligt det är men du kommer inte in med någon microfiberduk? (dåligt råd kanske beroende på hur känsligt det är )

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Jag tog isär kabinetten till projektorn och upptäckte att den var väldigt dammig inuti. Jag blåste runt lite med luft på burk. Men inget resultat på bilden. Det ligger fortfarande damm på objektivet misstänker jag. Såg inte riktigt hur man skulle kunna montera isär de optiska delarna. Vet du möjligtvis ungefär hur man gör det? Vad man ska tänka på osv?

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Det ända jag vet är att man aldrig ska röra vid "glas" bitarna. Alltså det som ljuset skickas igenom. Men jag har aldrig hanterat en projektor på det sättet.

Permalänk
Medlem

Har själv projektor, en Epson TW-3200(LCD) och har tidigare haft ett par andra(DLPer). Och det sista jag skulle göra är trycka på med luft in i projektorn, oavsett LCD eller DLP. Jag bara undrar hur man tänker när man gör något sådant? Var hade du tänkt att dammet skulle ta vägen liksom?
Jag har för mig att DLPer är mer "skyddade och slutna" än vad LCD-projektorer är, tack vare sin LCD-panel. Men jag kan blanda ihop det.
För att inte bara komma med massa gnäll till dig; det enda jag kan komma på just nu är att testa att ta ur lampa samt huset och se om du kan damma av det den vägen? Du har alltså skjutit runt dammet och det har nu letats fram till optiken. Om det hjälper att plocka ur huset vet jag inte. Men det kan väl inte bli sämre antar jag...

Nu har du lärt dig något iaf.

Permalänk
Medlem

Man kan inte hålla en dammsugare vid ett utblås på prollen sedan köra luft på burk för att köra runt dammet som då åker in i dammsugaren? Dålig eller bra ide vet jag inte, men ett förslag iallafall

Nu verkar det ju mest som att dammet åker runt i projektorn, försöka få ut dammet istället sedan rengöra, annars får man plocka ner den i delar och rengöra försig...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har för mig att DLPer är mer "skyddade och slutna" än vad LCD-projektorer är, tack vare sin LCD-panel. Men jag kan blanda ihop det.

Det sämmer bra det

Ang topic så vet jag inte riktigt hur man kan få rent när man gjort på det viset, någon på minhembio borde kunna svara bättre.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Var är projektorn inhandlad?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Imorgon hade jag tänkte göra att försök att plocka bort "objektivet" och försöka rengöra det. Jag misstänker starkt att det är där i dammet sitter eftersom att när jag lyser med en lampa genom färghjulet samtidigt som jag tittar in i linsen ser jag smutsen tydligt. Samt när jag vrider på zoom/fokus reglagen så hamnar smutsen i fokus. Får se om jag sabbar hela projektorn eller om den blir dust blob free Enligt vad jag läst på forum så verkar det inte jättekomplicerat att få dän optiken, men, det återstår att se!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Sådär, tog bort objektivet som satt med 4 skruvar och gjorde rent så gott jag kund med bomullstops (vilket var det enda tillhygge jag kunde skrapa ihop) på speglarna eller vad det kan kallas där inuti. En liten fin pensel hade nog varit lättare. Men det gick bra! Fick bort alla distinkta, starkt lysande moln. Det enda jag har kvar nu är några väldigt diffusa, svagt lysande stora moln. Vilket knappt märks, och då letar jag ändå fel (vilket jag tycker är jättejobbigt att jag gör)

Slutsatsen blir alltså att det det gick från att vara såpass irriterande att jag inte orkade titta på bilden till att jag inte ens tänker på det om jag inte anstränger mig och letar i svärtan.

Får se om jag någon dag orkar skruva isär det igen och försöka få bort det sista. Vet dock inte riktigt om jag kan få bort det sista utan att använda mig av något slags rengöringsmedel, vilket känns lite riskabelt på dessa delar.

Så, om någon har liknande problem som jag hade, tveka inte att fråga om det är något ni undrar över!!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Sådär, tog bort objektivet som satt med 4 skruvar och gjorde rent så gott jag kund med bomullstops (vilket var det enda tillhygge jag kunde skrapa ihop) på speglarna eller vad det kan kallas där inuti. En liten fin pensel hade nog varit lättare. Men det gick bra! Fick bort alla distinkta, starkt lysande moln. Det enda jag har kvar nu är några väldigt diffusa, svagt lysande stora moln. Vilket knappt märks, och då letar jag ändå fel (vilket jag tycker är jättejobbigt att jag gör)

Slutsatsen blir alltså att det det gick från att vara såpass irriterande att jag inte orkade titta på bilden till att jag inte ens tänker på det om jag inte anstränger mig och letar i svärtan.

Får se om jag någon dag orkar skruva isär det igen och försöka få bort det sista. Vet dock inte riktigt om jag kan få bort det sista utan att använda mig av något slags rengöringsmedel, vilket känns lite riskabelt på dessa delar.

Så, om någon har liknande problem som jag hade, tveka inte att fråga om det är något ni undrar över!!

Man monterar bort optiken, därefter tar man fram dammsugaren och stoppar in en liten pensel och slår på dammsugaren några sekunder, så att penseln blir laddad med statisk elektricitet, därefter plockar man bort dammet från lcd-panelen längst inne bakom optiken med penseln, inte på speglarna eller på optiken, det är inte där dammet sitter.

Upprepa vid behov.

Montera tillbaka optiken, dvs det som ser ut som ett objektiv eller en kikare.

Observera att du bara ska använda dammsugaren till att suga på penseln, absolut inte till att använda på projektorn.

Permalänk
Skrivet av Petaflux:

Man monterar bort optiken, därefter tar man fram dammsugaren och stoppar in en liten pensel och slår på dammsugaren några sekunder, så att penseln blir laddad med statisk elektricitet, därefter plockar man bort dammet från lcd-panelen längst inne bakom optiken med penseln, inte på speglarna eller på optiken, det är inte där dammet sitter.

Upprepa vid behov.

Montera tillbaka optiken, dvs det som ser ut som ett objektiv eller en kikare.

Observera att du bara ska använda dammsugaren till att suga på penseln, absolut inte till att använda på projektorn.

Tack för tipset med dammsugaren och penseln. Dock så är det en DLP projektor så har ingen LCD panel samt att det faktiskt var på de speglarna närmast optiken som dammet/smutsen i mitt fall satt.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack för tipset med dammsugaren och penseln. Dock så är det en DLP projektor så har ingen LCD panel samt att det faktiskt var på de speglarna närmast optiken som dammet/smutsen i mitt fall satt.

Jag har lite svårt med ord ibland och blandar ihop dom.

Naturligtvis menade jag DMD:n eller DLP:n.