Blizzard stäms för Authenticator – kräver betalt för "nödvändig säkerhet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

1. Vadå "Turbine tog över"? Det har varit de som har haft det hela tiden, Codemasters hade bara hand om servrarna i Europa tills de sa ifrån sig det.

2. Jag är inte girig, men jag vill inte ha spel på avbetalning så länge jag spelar dem, därav jag hellre tyckte det var värt att betala 1000kr för ett Lifetime-account på LotRO och jag är VIP så länge spelet existerar utan att betala ett öre för att spela det och har tillgång till allt i spelet + att jag får 500TP varje månad att handla för, enda kostnad jag har är 1 gång om året när jag köper den expansion de släpper

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är billigare än WoW....Och bra att du gillar spelet..men det är en fråga om tycke.
Själv hade jag inte betalat 1000kr för LOTRO. Så går inte att jämföra. Spelar ingen roll hur billigt ett spel är...tänker inte spela det ifall jag inte gillar det.
Precis som mobilteleleverantörerna konkurrerar de genom att den som får minst kunder desperat sätter det ägsta priset.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Köparna har minskat då de tappar spelare titt som tätt

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis inte pga priset. Och ja...det har "bara" 10 miljoner spelare....Hur många har LOTRO och GW2?
Alltså, de drar "endast" in 1200 miljoner i månaden....synd om dem...
Nä, återigen...varför sänka priset? Sänkte de med 20 kr/mån till 100kr/mån skulle de tappa 20 miljoner i månaden.
Och för att få tillbaka de 10 miljonerna skulle de behöva ca 166 000 nya kunder som helt plötsligt känner att de är villiga att betala 100kr men inte ville när det kostade 120. Och då skulle de ändå bara gå jämnt upp...men behöva mer personal och resurser etc.
Så förstår att de inte ser poängen med det.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

Folk är ganska dumma..

Det är gratis att ladda ner och använda en Authenticator till mobilen.
Väljer folk att köpa en liten dosa medan dom antagligen har en mobil som kan använda blizzards gratis program så är dom riktigt dumma ..

Det är ju inte heller så att man MÅSTE ha en Authenticator för att använda Battle.net.
Men det ger en lite bättre säkerhet mot simpla hackers.

Varför skulle Blizzard ge bort små dosor gratis när det enda som folk behöver göra är att skaffa gratis programmet till mobilen?

Visa signatur

Datorer eller inte Spel är endå kul :)

Permalänk
Medlem

Folk säger att man bara får sitt konto stulet av sin egen dumhet, men jag har fortfarande inte hittat en rimlig förklaring till hur mitt konto blev stulet...

Ganska sent in i WotlK bestämade jag mig för att sluta spela, hade nyligen bytt lösenord 3-4 veckor innan för att en guildpolare som varit inaktiv i nästan ett halvår loggade in och rensade g-banken.
Några veckor efter att jag slutat spela så formaterar jag datorn av andra anledningar, medans jag håller på och fipplar med ubuntu från en live-cd, så tänker jag att det är lika bra att passa på att byta lösen ännu en gång, ifall min dator var infekterad så vill jag inte orsaka en massa problem för dom som fortfarande spelade. Bytte lösen till en variant som jag använde på min gmail, som inte är knutet på något sätt till WoW kontot, enda gmailen användes till var när jag sökte jobb några år tidigare.

Snabbspola 8 månader, inte varit inne på en WoW-relaterad sida eller min gmail sedan jag slutade, och jag får IM från en polare som frågade om jag börjat spela igen, svarade nej, visade sig att nån höll på tömma kontot.
Ringde blizzard och dom fixade det oerhört fort. Såg att dom hade lagt till ett 2-månaders gamecard (inte betalat via sidan med kreditkort med andra ord), bestämde mig 2 dagar senare för att logga in och kolla hur det var med alla, men då var game-timen borta. =/

Ajuste, min secret question svar var något i stil med "adfgästhöårt", vilket jag hade bett om att få ändra, vilket dom inte kunde, dom hade inga problem med att skicka ut svaret dock efter jag identifierat mig. Deras formulär accepterade inte ens åäö, så var tvungen ersätta dom med något i stil av "*^a" för att det skulle godtas minns jag.

Dom har dock uppdaterat sitt system sedan dess.
När D3 kom så fastnade jag i hypen och köpte det, inga problem, förutom väldigt många blåskärmar, en ny dator senare och jag försökte logga in från den och mitt konto låstes på grund av misstänksam aktivitet, ett jäkla trassel med flera mailer hit och dit om man inte hade sitt secret question svar... vilket jag inte hade.

edit:

Skrivet av Jeehao:

Det är gratis att ladda ner och använda en Authenticator till mobilen.
Väljer folk att köpa en liten dosa medan dom antagligen har en mobil som kan använda blizzards gratis program så är dom riktigt dumma ..

Det är ju inte heller så att man MÅSTE ha en Authenticator för att använda Battle.net.
Men det ger en lite bättre säkerhet mot simpla hackers.

Varför skulle Blizzard ge bort små dosor gratis när det enda som folk behöver göra är att skaffa gratis programmet till mobilen?

Finns fortfarande väldigt många som inte har smartphones av diverse anledningar.
Själv har jag en Nokia som jag laddar en gång i veckan, och fyller på kontantkortet med upp till 500kr/år. Ser inte behovet av en smartphone som man måste ladda nästan dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Du missuppfattade precis allt. Jag anser inte att det ska behövas en authenticator, den klena tekniken på lösenord Blizzard har är ett skämt. Kan inte ens använda specialtecken!

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ingen roll om du har ett lösenord på 5 tecken med bara små bokstäver eller om du har ett lösenord på 256 tecken blandat med stora och små bokstäver, siffror och diverse ascii tecken när det handlar om en keylogger som det i minst 99% av fallen handlar om.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det spelar ingen roll om du har ett lösenord på 5 tecken med bara små bokstäver eller om du har ett lösenord på 256 tecken blandat med stora och små bokstäver, siffror och diverse ascii tecken när det handlar om en keylogger som det i minst 99% av fallen handlar om.

Och dessutom så fattar jag inte varför folk säger att man inte kan använda specialtecken..jag har citationstecken i mitt lösen..det tycker jag räknas som special.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danjoh:

Folk säger att man bara får sitt konto stulet av sin egen dumhet, men jag har fortfarande inte hittat en rimlig förklaring till hur mitt konto blev stulet...

Ganska sent in i WotlK bestämade jag mig för att sluta spela, hade nyligen bytt lösenord 3-4 veckor innan för att en guildpolare som varit inaktiv i nästan ett halvår loggade in och rensade g-banken.
Några veckor efter att jag slutat spela så formaterar jag datorn av andra anledningar, medans jag håller på och fipplar med ubuntu från en live-cd, så tänker jag att det är lika bra att passa på att byta lösen ännu en gång, ifall min dator var infekterad så vill jag inte orsaka en massa problem för dom som fortfarande spelade. Bytte lösen till en variant som jag använde på min gmail, som inte är knutet på något sätt till WoW kontot, enda gmailen användes till var när jag sökte jobb några år tidigare.

Snabbspola 8 månader, inte varit inne på en WoW-relaterad sida eller min gmail sedan jag slutade, och jag får IM från en polare som frågade om jag börjat spela igen, svarade nej, visade sig att nån höll på tömma kontot.
Ringde blizzard och dom fixade det oerhört fort. Såg att dom hade lagt till ett 2-månaders gamecard (inte betalat via sidan med kreditkort med andra ord), bestämde mig 2 dagar senare för att logga in och kolla hur det var med alla, men då var game-timen borta. =/

Ajuste, min secret question svar var något i stil med "adfgästhöårt", vilket jag hade bett om att få ändra, vilket dom inte kunde, dom hade inga problem med att skicka ut svaret dock efter jag identifierat mig. Deras formulär accepterade inte ens åäö, så var tvungen ersätta dom med något i stil av "*^a" för att det skulle godtas minns jag.

Dom har dock uppdaterat sitt system sedan dess.
När D3 kom så fastnade jag i hypen och köpte det, inga problem, förutom väldigt många blåskärmar, en ny dator senare och jag försökte logga in från den och mitt konto låstes på grund av misstänksam aktivitet, ett jäkla trassel med flera mailer hit och dit om man inte hade sitt secret question svar... vilket jag inte hade.

edit:

Finns fortfarande väldigt många som inte har smartphones av diverse anledningar.
Själv har jag en Nokia som jag laddar en gång i veckan, och fyller på kontantkortet med upp till 500kr/år. Ser inte behovet av en smartphone som man måste ladda nästan dagligen.

De som inte har smartphones får använda sig av SMS-aktivering eller helt enkelt köpa dosan. Snart börjar väl folk gnälla på att Blizz inte ger folken en dator så det kan spela.. För de har ju ändå de pengarna..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Ett problem med detta resonemang är vem bestämmer vart det tar stopp? Hur mycket ska ingå, nu jämför vi ju rakt av med att bara ha lösenord eller att ha lösen + authenticator. Men vad gör vi om vi lägger på ytterligare ett lager på det här som kanske usb-dongel med fingeravtrycksläsare - ska det då också ingå? Man kan leka "jag är en värdefull kund" leken hela dagen om man vill men sanningen är den att i 9 fall av 10 erbjuds du enbart att använda ett lösenord som skydd till ditt konto och inget mer. Att erbjuda en lösning med authenticator som den Blizzard använder har ju hittills bara återfunnits hos banker så det är ju bevis nog på hur seriösa dom är. Men girigheten har ju tydligen ingen gräns utan alla ska ha allt och kunder är minsann berättigade till allt som möjligtvis kan tänkas erbjudas av ett företag. Om steam börjar imorgon med Authenticators, tycker du då på fullaste allvar att det är deras skyldighet att skicka ut en authenticator till varje användare? Det tycker inte jag, dom får gärna erbjuda gratis app eller hårdvara för dom som inte har en sån telefon men vad har jag gjort för att förtjäna denna nya autensierings mekanik annat än att vara kund - inget alls, det är deras sätt att hantera ett vanligt problem hos användare som inte vet vad dom gör och åker på keyloggers mm. och det är ju föga deras ansvar att skydda kunderna mot keyloggers inte sant. Och angående den där lösenordsdatabasen så var den som sagt krypterad och dom upptäckte intrånget så även om vi kan resonera om huruvida det aldrig ska få hända så hände det och det har ju även hänt självaste RSA så ingen är ju felfri och krypteringen innebar ju att dom hann informera användarna som kunde byta sina lösenord.

Jag skall nog börja med att skriva att jag verkar ha varit lite otydlig, ber om ursäkt för detta. Jag tycker inte att stämningen är rimlig. Ditt exempel med Steam är en väldigt bra jämförelse, självklart kan man inte kräva att de ska ge ut dessa utan extra kostnad. Det jag ville poängtera var att det ligger något i resonemanget som är upphov till stämningen. Alltså, sätta säkerhetskrav på onlinetjänster.

Jag ville också poängtera att det inte handlar om att något skall vara gratis. Det handlar om vad Blizzard är berättigade till att ta extra betalt för. Tänk på att det stämningen vill göra är att skydda Blizzards kunder, dvs. de som gör Blizzard möjligt. Men än en gång vill jag poängtera att jag tycker att stämningen saknar lite väl mycket underlag. Än en gång är ditt exempel med Steam utmärkt. Isf, skulle det innebära att de onlinetjänster som inte erbjuder extra säkerhet kommer undan billigare - och då blir det ju kontraproduktivt.

Jag förstår också att en authenticator främst skyddar användaren från sin egen oförsiktighet. Jag ville mest se, och visa, den andra sidan av myntet. Vi vet väl alla (som är intresserade av IT-säkerhet) hur förbannad man kan bli när man klickar på "Forgot password?" och får sitt eget komponerade lösenord skickat till sig i klartext via email. Men, man får ju (som påpekats av bl. a. dig och ec96joan) skilja på säkerhet på server- och klientsida.

Skrivet av deegan:

Jag tycker inte att du har fel med att folk borde bli mer medvetna om hoten som finns där ute men ett problemet med hela tänket är ju att ingen vill höra det här. Hur många anti-drog kampanjer körs det inte, hur många gånger får man inte höra att "alkohol är farligt" osv. Hela tiden är det så och ingen vill få berättat för sig hur man ska göra i olika sammanhang utan folk vill ha sin dator i fred och göra som dom alltid gjort, och det finns även andra mer intima problem som att om man börjar föreslå en slags "garanterad säkerhet" genom att ha skydd-X installerat så lovar du mer än du kan hålla för vad är det som säger att skydd-X kommer garantera säkerheten annat än företaget bakom programmet och ett gäng i en undersökningsgrupp som kommit fram till det? Problemet är för stort för att lösa med generella metoder, det krävs helt enkelt att folk blir mer uppmärksamma på vad som kan hända om dom inte skyddar sig. Det är ju allt från att dom blir rensade på alla pengar till att någon tar alla privata bilder, som kanske är nakenbilder, och lägger ut på någon sida och när det är gjort så kommer dom _aldrig_ att försvinna. Men återigen så är det svårt att motivera ett sånt tänk när alla ändå bara tycker att internet är en latjo lekstuga och dom som bär ansvaret för integriteten är tydligen alla andra än individen själv.

Det har ju funkat förhållandevis bra inom trafiksäkerheten. Skillnaden mot droger är att dålig säkerhet inte ger ett rus, en verklighetsflykt, inte heller stämplar det en som kriminell.

Dålig trafiksäkerhet kan ju ge en kick (höga hastigheter), men trots allt har inte bara den tekniska trafiksäkerheten förbättras utan även trafikanterna har blivit bättre. Visst har lagen en del med detta att göra, men vill nog påstå att det också till stor del handlar om riskmedvetande. Vet själv att jag struntade ganska hårt i själva lagen, som 15-årig mopedist. Däremot följde jag de flesta trafikregler, då de var vettiga. Det fanns i stort sett aldrig någon risk att åka fast, då det i stort sett aldrig var någon polis på Orust där jag är uppväxt.

Men egentligen är vi ju ganska överens (tror jag ). Det handlar ju främst om att folk ska bli medvetna om riskerna. Blir irriterad på, precis som du säger: "alla ändå bara tycker att internet är en latjo lekstuga och dom som bär ansvaret för integriteten är tydligen alla andra än individen själv."

Visst är det jävligt trist, och i vissa fall med tragiska följder, när någons nakenbilder eller liknande råkar spridas på nätet. Men det handlar ju allt som oftast om att någon försökt "lägga det här i ett hörn på Internet så att ingen hittar det" som ett underbart warpdrive-citat lyder (ungefär iaf).

En olåst dörr spelar kanske inte så stor roll på landsbygden, då få människor kan tänka sig att ta sig till denna olåsta dörr av många anledningar. Det kostar pengar, tar tid, och sen ska man ta sig hem. Olåst dörr på internet är inte samma sak. Det är oerhört lätt att ta sig dit, och extremt billigt relativt sett. Dessutom kan man göra det hemifrån. Tror många inte tänker i dessa banor.

Låt oss ta ett exempel: vi säger att man kör någon form av NAS-lösning som man kan komma åt via Internet (inte helt otroligt att svensson har detta hemma). Man orkar inte bry sig nämnvärt om säkerheten, då man undrar "vem skulle vilja komma åt mina semesterbilder, och hur skulle de veta var de skall leta?". Men då får man tänka på att varenda uppkopplad dator har teoretisk möjlighet att komma åt dina semesterbilder (det är alltså 5 miljarder enheter, 5 miljarder vägar till din olåsta dörr, ofta väldigt, väldigt korta vägar). Som sagt, tänket "vem skulle..." går inte riktigt att applicera på internet, då många fler en hela Europas befolkning skulle kunna.

Sry för att jag spårade ur från topic lite grann, haha. Blir lite entusiastisk ibland, egentligen borde jag skriva detta på familjeliv.se eller något...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta inte har skrivits tidigare
Men detta står på lådan när man köper spelet:
"Additional online fees and subscription fees may apply, and player is responsible for all applicable Internet and subscription fees"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Herregud vilket tjafs.
Till skillnad från i stort sett alla företag (utom banker) erbjuder Blizzard ett extra skydd till de som vill, och nu stäms dom för att det är till självkostnandspris? (tillverkning av dosan)
Borde dosan ingå? isf kan de höja månadsavgiften för att täcka kostnaden. Kan ju lova att dosan till din bank inte är gratis utan ingår i avgiften för tjänsten.
Nån sa att de borde ha bättre säkerhet...sen när ansvarar Blizzard för säkerheten på din dator?

Det finns lite olika sätt att bli av med lösen.
1. Du ger bort det till kompisar. Inte Blizzards fel..hur ska de veta att det inte är du som sitter vid datorn? DNA-scan?
2. Du ger bort det till level-tjänster på nätet. (De flesta är menade att stjäla ens uppfigter). Återigen, hur är det Blizzards fel?
3. Du har inte (uppdaterat) skydd på din dator så du får en keylogger som loggar allt du skriver. Hur är det Bizzards fel?
4. Du loggar in på en väns dator eller på ett internetcafé och den är infekterad...hur är det Blizzards fel?
5. Nån hackar Blizzards servrar. Det är dock Blizzards ansvar, men än så länge tror jag inte ett ena konto blivit stulet på det sättet. De har fått information..men den har varit krypterad, och troligtvis inte crackad.

Till skillnad från Microsoft (Hotmail/msn), Steam, Spotify, Facebook osv så ERBJUDER Blizzard ett skydd mot allt ovanstående. (Ja, Authenticatorn bör funka även mot 5:an). Och de gör det gratis. (Via app, men vill man ha en fysiskt producerad dosa som kostar att tillverka så kan man få det, till självkostnadspris)
Blizzard ska ha cred för att ens erbjuda det, och så billigt/gratis t.o.m. De ska inte ha skit för att de inte vill gå back på det. (Vilket de nog gör ändå, bara inte lika myclet)
Andra företag borde ta efter och erbjuda authenticators. Speciellt för mail...för kommer man åt nåns e-mail kan man vanligtvis komma åt alla dess konton online genom att välja "glömt/återställa lösen"

Det finns inget sätt för Blizzard att realistiskt garantera att din dator aldrig kapas..och de är inte mer ansvariga för det än nåt annat företag.
DU och endast DU ansvarar för säkerheten på din dator. Visst..är du okunnig och råkar bli få en keylogger är det inte ditt FEL...men du kan inte lägga ansvaret på nån annan för det. (På sin höjd kan du lägga ansvaret på den som hackade dig...men verklgien inte på ett random företag vars tjänst du använder.)

Har inte läst igenom hela tråden så kanske har någon redan påpekat det men t.ex. både Gmail och Facebook erbjuder "authenticators" - gratis. Dessa är dock app-baserade, precis som Blizzards så det är ingen skillnad egentligen då alla 3(Gmail, Facebook & Blizzard) erbjuder gratis app-baserade authenticators. Men eftersom du sa att Mail och Facebook inte erbjöd det så tänkte jag bara säga att det gör dom visst.

Facebook: Varje gång du loggar in på en dator som Facebook inte känner igen(antingen att du inte loggat in på den tidigare eller att du inte valt att spara datorns ID) så skickar Facebook en siffer-kod till din mobil som du måste skriva in.

Gmail: Google har en authenticator-app till smartphones som fungerar precis som Blizzards, d.v.s. en automatiskt genererad kod som man måste skriva in varje gång du loggar in på en dator som Gmail inte känner igen(antingen att du inte loggar in på den tidigare, att du inte valt att spara datorns ID eller att det har gått 30 dagar sen du senast skrev in den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag kan personligen garantera dig att sålänge som datorn är uppdaterad och har fullgott skydd så kommer ditt konto _ALDRIG_ att falla i någon annans händer då _ALLA_ konton som någonsin har blivit övertagna har varit pga kundens dumhet och okunnighet.

Jag trodde också att det bara var oförsiktiga användare som fick sina konton hackade. I början verkade det så. Folk som blev hackade hittade keyloggers på sina datorer eller så hade de spelat på en okänd dator.

Tills för några år sedan då en bekant fick sitt WoW-konto hackat. Han är en av de mest paranoida datoranvändare jag känner. Aldrig samma lösenord på två platser osv...

Han hade då inte spelat WoW på över ett år (inte ens loggat in på battle.net). Keyloggers var alltså uteslutet. Det enda jag kan tänka mig var att det var hans mail eller blizzards server som var hackad. Och hur har de i så fall kommit åt hans mail? Det var inte mailen som sprids till spam som hackades. Han hade en egen adress som inte användes till annat. Den användes bara för battle.net. Den här adressen hade alltså inte använts på över ett år.

Möjligen kan nätverkstrafiken ha blivit sniffad i någon router mellan blizzard och mottagande mailserver då blizzards nyhetsbrev skickades ut men det är så osannolikt att jag har svårt att tro det.

Lite senare kom en våg av fler hackade konton som vi inte kunde förklara. Och ännu lite senare kom nyheten om att någon kommit över kontouppgifter från de amerikanska servrarna. Jag kan ju givetvis inte bevisa det men mycket tyder på att det inte var första gången blizzard läckte.

Skrivet av ec96joan:

Du måste ha en dator för att spela också...

Och det står tydligt på förpackningen så inget att bråka över.

Jag tycker inte att blizzard borde ge bort authenticatorn gratis men det är väl inte det som är grejen nu heller. Innan man köper spelet kan man läsa på kartongen att man behöver en dator för att spela. Man kan läsa att man måste köpa speltid för att spela. Men det står inget på förpackningen att man måste köpa en viss typ av smartphone eller en dosa för att få acceptabel säkerhetsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danjoh:

Folk säger att man bara får sitt konto stulet av sin egen dumhet, men jag har fortfarande inte hittat en rimlig förklaring till hur mitt konto blev stulet...

Ganska sent in i WotlK bestämade jag mig för att sluta spela, hade nyligen bytt lösenord 3-4 veckor innan för att en guildpolare som varit inaktiv i nästan ett halvår loggade in och rensade g-banken.
Några veckor efter att jag slutat spela så formaterar jag datorn av andra anledningar, medans jag håller på och fipplar med ubuntu från en live-cd, så tänker jag att det är lika bra att passa på att byta lösen ännu en gång, ifall min dator var infekterad så vill jag inte orsaka en massa problem för dom som fortfarande spelade. Bytte lösen till en variant som jag använde på min gmail, som inte är knutet på något sätt till WoW kontot, enda gmailen användes till var när jag sökte jobb några år tidigare.

Snabbspola 8 månader, inte varit inne på en WoW-relaterad sida eller min gmail sedan jag slutade, och jag får IM från en polare som frågade om jag börjat spela igen, svarade nej, visade sig att nån höll på tömma kontot.
Ringde blizzard och dom fixade det oerhört fort. Såg att dom hade lagt till ett 2-månaders gamecard (inte betalat via sidan med kreditkort med andra ord), bestämde mig 2 dagar senare för att logga in och kolla hur det var med alla, men då var game-timen borta. =/

Ajuste, min secret question svar var något i stil med "adfgästhöårt", vilket jag hade bett om att få ändra, vilket dom inte kunde, dom hade inga problem med att skicka ut svaret dock efter jag identifierat mig. Deras formulär accepterade inte ens åäö, så var tvungen ersätta dom med något i stil av "*^a" för att det skulle godtas minns jag.

Dom har dock uppdaterat sitt system sedan dess.
När D3 kom så fastnade jag i hypen och köpte det, inga problem, förutom väldigt många blåskärmar, en ny dator senare och jag försökte logga in från den och mitt konto låstes på grund av misstänksam aktivitet, ett jäkla trassel med flera mailer hit och dit om man inte hade sitt secret question svar... vilket jag inte hade.

edit:

Finns fortfarande väldigt många som inte har smartphones av diverse anledningar.
Själv har jag en Nokia som jag laddar en gång i veckan, och fyller på kontantkortet med upp till 500kr/år. Ser inte behovet av en smartphone som man måste ladda nästan dagligen.

offtopic
har en gammal nokia sport som jag även fyller på med kontantkort ^^
ska dock fixa iordning en samsung galaxy 5 jag fått gratis av farsan då han inte tyckte om den.
min nokia är jag fäst vid då den har ett metallskal och har hållt ihop alla gånger den har blivit tappad, tvättad, överkörd av moped och en massa annat och fortfarande hållt ihop de 6 år jag haft den att den blev överkörd var ett misstag det regnade ute och jag tappade den när jag hoppade upp på min Dt50 jag hade då den hamnade bakom bakhjulet innan jag startade. (Hade rullat ut moppen vid vägen innan jag hoppade upp på den hade hjälmen på mig så jag hörde inte att den åkt ur fickan och studsat på asfalten eller ens känt den åkt ur ganska tjock jacka ) kände dock att bakhjulet lyfte men trodde det var någon sten eller hålet vid ena sidan av vägen där jag ställt den som bakhjulet åkt i så jag körde vidare nr jag åkt ca 3 minuter ner till affären och skulle ta fram den var den inte längre i fickan ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westis78:

Jag trodde också att det bara var oförsiktiga användare som fick sina konton hackade. I början verkade det så. Folk som blev hackade hittade keyloggers på sina datorer eller så hade de spelat på en okänd dator.

Tills för några år sedan då en bekant fick sitt WoW-konto hackat. Han är en av de mest paranoida datoranvändare jag känner. Aldrig samma lösenord på två platser osv...

Han hade då inte spelat WoW på över ett år (inte ens loggat in på battle.net). Keyloggers var alltså uteslutet. Det enda jag kan tänka mig var att det var hans mail eller blizzards server som var hackad. Och hur har de i så fall kommit åt hans mail? Det var inte mailen som sprids till spam som hackades. Han hade en egen adress som inte användes till annat. Den användes bara för battle.net. Den här adressen hade alltså inte använts på över ett år.

Möjligen kan nätverkstrafiken ha blivit sniffad i någon router mellan blizzard och mottagande mailserver då blizzards nyhetsbrev skickades ut men det är så osannolikt att jag har svårt att tro det.

Lite senare kom en våg av fler hackade konton som vi inte kunde förklara. Och ännu lite senare kom nyheten om att någon kommit över kontouppgifter från de amerikanska servrarna. Jag kan ju givetvis inte bevisa det men mycket tyder på att det inte var första gången blizzard läckte.

Och det står tydligt på förpackningen så inget att bråka över.

Jag tycker inte att blizzard borde ge bort authenticatorn gratis men det är väl inte det som är grejen nu heller. Innan man köper spelet kan man läsa på kartongen att man behöver en dator för att spela. Man kan läsa att man måste köpa speltid för att spela. Men det står inget på förpackningen att man måste köpa en viss typ av smartphone eller en dosa för att få acceptabel säkerhetsnivå.

Återigen...acceptabel?
Om inte Blizzard har en acceptabel säkerhetsivå har ingen annan det heller. (Rent spontant är banker de enda som har "bättre" säkerhet.)
Om du inte tycker Blizzards nivå är acceptabel så är som sagt ingen annans det heller.
Ni verkar tro att Blizzards nivå endast når upp till konkurrenterna om man skaffar Auth...men de är på samma nu, och ännu bättre med Auth.
Andra har också blivit hackade om det är det ni syftar på, som t.ex Sony etc.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

ang authenticator ..

asså blizzard är inte alltför smarta heller . en kompis blev hackad och han har authenticator dosa . .

tydligen så går det att få en authenticator kod via appen mobile armory . så han blev hackad då dom lyckades få tag på den koden. tömde hans konto ink 2 guildbanker .

dock fick han igen grejjerna men hur kan man sälja authenticator o sen göra ett program som gör authenticator värdelös?