Blizzard stäms för Authenticator – kräver betalt för "nödvändig säkerhet"

Permalänk
Medlem

Stämmer icke, säkerheten är ACCEPTABEL utan. Har aldrig kört authenticator och aldrig blivit hackad. Och man kan ju också köra den på en smart phone som alla har, annars får man köpa och gilla läget. Tycker absolut inte dem ska bli stämda.

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Medlem

Jag har varken smartphone eller authenticator och får mitt konto låst första gången jag loggar in på någon annans internet. Vilket resulterar i att med deras sega support så får jag inte mitt konto på ca 3 dagar. Så jag kan förstå att dom blir stämda. Har aldrig bett om någon authenticator då jag är försiktig med vilka sidor jag besöker och använder anti-virus program och jag har inte heller bett om deras säkerhetssystem. Jag kan bifoga ett meddelande som jag fått genom en ticket från blizzard gällande deras "nya" säkerhetssystem.'

Hey friend,

I am very sorry for those lockouts. It is just the sstem learning your IP address and they hopefully shouldn't happen so much now. If you can get an Authenticator eventually, that'd be *awesome*!

Ja dom verkar ju försöka sälja på mig en authenticator där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Frågan är tycker du detta gäller endast blizzard eller ska alla online tjänster ha det ? Battle.net är en tjänst som blizzard använder för att du ska kunna spela din spel, ladda ner ifrån etc.

om någon borde ha detta så är det Sony, Steam, apple, Microsoft etc finns ingen anledning att bara blizzard tvingas till det samma skall gälla för alla.

Givetvis tycker jag att alla onlinetjänster borde ha bra säkerhet. Det är inte något som är specifikt för Blizzard. Men som jag sa, det är många som har fått sina grejer stulna i själva spelet efter att du har loggat in, vilket visar att säkerheten är absolut noll i största allmänhet. Ska man då betala för en jäkla dosa som är tänkt att göra det svårare att hacka ditt konto om allting annat är hur sårbart som helst? Valve har Steam Guard istället. Den funktionen går väl kanske inte riktigt att jämföra helt, men den är gratis. Vi får inte glömma bort heller att många av säkerhetsproblemen hade med all säkerhet varit obefintliga om du inte tvingades att vara online hela tiden när du spelar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Totalt trams. Kommer aldrig tas upp i rätten.

Permalänk
Medlem

lol vilka idioter.
1. Authenticator till mobilen är gratis, dom kan inte GE bort fysiska authenticators, säger väll sig själv?
Sen kan inget spel,program etc garantera säkerheten.

Att wow är så extremt populärt har alltid gjort att det fokuserats mycket på ta kontot i just det.
Det har funnits konton som blivit "hackade" (idiotisk term då det är idioterna som sitter vid datorn som gör så dom blir av med kontot, finns inte någon form av "hack" bakom det) i alla spel.
WOW = bra cash.

Folk som blir av med kontona är folk som inte kan något om säkerhet, då erbjuder blizzard gratis skydd i mobil authenticator, eller fysisk om man känner det är bättre.

Folk idag gnäller ta mig tusan på allt, patetisk rakt igenom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

lol vilka idioter.
1. Authenticator till mobilen är gratis, dom kan inte GE bort fysiska authenticators, säger väll sig själv?
Sen kan inget spel,program etc garantera säkerheten.

Att wow är så extremt populärt har alltid gjort att det fokuserats mycket på ta kontot i just det.
Det har funnits konton som blivit "hackade" (idiotisk term då det är idioterna som sitter vid datorn som gör så dom blir av med kontot, finns inte någon form av "hack" bakom det) i alla spel.
WOW = bra cash.

Folk som blir av med kontona är folk som inte kan något om säkerhet, då erbjuder blizzard gratis skydd i mobil authenticator, eller fysisk om man känner det är bättre.

Folk idag gnäller ta mig tusan på allt, patetisk rakt igenom.

Och det är minsann aldrig spelarens fel heller.. Har haft mitt konto i nästan 6 år och INTE EN enda gång har jag blivit hackad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och det är minsann aldrig spelarens fel heller.. Har haft mitt konto i nästan 6 år och INTE EN enda gång har jag blivit hackad.

Inte jag heller. Blivit hackad 1 gång i livet, det var i början på Diablo 2 när jag laddade ner massa maphack och sådant skit för jag var en kid som tyckte det var fräckt, ja de tog inte lång tid innan mitt konto var på vift

Syftade mer på att folk som blir "hackade" kan knappast skylla det på dålig säkerhet av företaget, utan det är deras eget fel för dom fått in trojaner och mög på datorerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Givetvis tycker jag att alla onlinetjänster borde ha bra säkerhet. Det är inte något som är specifikt för Blizzard. Men som jag sa, det är många som har fått sina grejer stulna i själva spelet efter att du har loggat in, vilket visar att säkerheten är absolut noll i största allmänhet. Ska man då betala för en jäkla dosa som är tänkt att göra det svårare att hacka ditt konto om allting annat är hur sårbart som helst? Valve har Steam Guard istället. Den funktionen går väl kanske inte riktigt att jämföra helt, men den är gratis. Vi får inte glömma bort heller att många av säkerhetsproblemen hade med all säkerhet varit obefintliga om du inte tvingades att vara online hela tiden när du spelar.

Deras Tjänst är Gratis om du laddar ner den till din mobiltelefon. Sen så kan man diskutera om de inte borde säljas i butik så att folk har lättare att gå o köpa dem. Men Så länge det inte är en lag att en tjänst på nätet måste ha en säkerhetsdosa så är hela den här diskussionen löjlig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Deras Tjänst är Gratis om du laddar ner den till din mobiltelefon. Sen så kan man diskutera om de inte borde säljas i butik så att folk har lättare att gå o köpa dem. Men Så länge det inte är en lag att en tjänst på nätet måste ha en säkerhetsdosa så är hela den här diskussionen löjlig.

Säljs redan fysisk authenticator i fysiska butiker ex elgiganten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Säljs redan fysisk authenticator i fysiska butiker ex elgiganten.

Så vad gnäller folk på då ? det är inte gratis att tillverka dem. att de ens har fixat Säkerhets doser är unikt bland spelföretagen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Så vad gnäller folk på då ?

De gnäller för gnällandets skull.. Det är ju aldrig liksom användarens fel någonsin... Lika lite som det tydligen är personens fel att de sänder pengar till fel konto eller att de tappar plånboken. Utan det är alltid de stora företagens fel att saker inte går personens väg. Folk som gnäller borde läsa alla dessa trådar som finns angående "hackade konton". Nästan alltid är det folk som besökt skumma sidor, fallit för emails som "Your account has been suspended.." och saknar authenticators.. Trots att dessa är gratis för smartphones.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekanix20:

på vilken bank ska man betala för säkerhet?
all säkerhet ingår redan vad jag vet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftade på att dom hade samma system med authenticator då.

Någon tyckte det var dåligt att blizzard inte kunde fixa säkerhten utan "authenticated login"...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saven:

så idiotiskt... vad ska blizzard göra åt att användarna använder samma lösenord till allt?
sen skylla på blizzard för dålig säkerhet?

ingenting är gratis, dosan som man får från banken är ju garanterat inräknad någonstans.

Exakt, håller med till 100% min vän .

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så vad gnäller folk på då ? det är inte gratis att tillverka dem. att de ens har fixat Säkerhets doser är unikt bland spelföretagen.

Ja det undrar jag med
Därför jag skrev herregud vad patetiskt

Permalänk

Löjlig stämning, känns som den borde få avslag innan den kommer upp i rätten ens.

Permalänk
Medlem

Dom som klagar på authenticator och menar att blizzard borde skaffa säkrare loginsystem har nog aldrig hört talas om keylogger. Authenticator gör att en keylogger blir oanvändbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Tror det är tillåtet med upp till 14 tecken som lösenord utan autentikator... skulle villja påstå att det är tillräckligt säkert.

Permalänk

När jag vart kund hos ICA-banken så sände de mig en säkerhetsdosa - GRATIS. När min farsa vart kund hos Nordea gav de honom en säkerhetsdosa - GRATIS. Dessa företag hoppas sedan att tjäna pengar på att ha oss som kunder.

Så här är det för många som någonsin har haft med en säkerhetsdosa att göra.

Vill ett spelföretag att jag skall spela deras spel så utgår jag ifrån att all form av säkerhet gentemot mig som kund ingår. Punkt!

Blizzard tjänar i runda slängar fläsk och potatis gånger mer pengar än dessa banker (jo visst jag överdriver en smula). Min poäng är att det inte är något underligt att folk antar att säkerhetsdosan är något som ingår. Det är ju som sagt vanligt att man inte betalar för en sådan. Så skall de nu nödvändigtvis ta betalt för den så skall det även framkomma förbannat tydligt.

Ni som inte fattar (?) hur man kan bli upprörd över att behöva betala för en säkerhetsdosa där företaget inte tydligt meddelat detta är väl om något helt ofattbart. Enda anledning jag kan se är antingen att ni är korkade eller gillar att spela överlägsna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Tror det är tillåtet med upp till 14 tecken som lösenord utan autentikator... skulle villja påstå att det är tillräckligt säkert.

tror det skulle räcka med 4-5 tecken med. Jag tror du skulle bli utelåst från Battle.net om du skulle prova alla lösenord från 0000-ÖÖÖÖÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...men man tycker ändå inte att det borde behövas.

Saker kostar att tillverkas. Är det konstigt? De vill ju såklart inte gå back.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För guds skull människa.. Läs på.. Det handlar om den externa dosan du kan beställa. Själva "säkerheten" är gratis men dosan kostar. Trots en viss summa så går Blizzard antagligen minus ändå för att folk som klagar ska få sina authenticators.. om man inte vill betala för den så finns den gratis för Smartphones.

Och ja, 90% av alla hackade konton är rent användarens fel.. varför? Jo för de har skitit i en viss aspekt av säkerhet. I flesta fall är det pga. avsaknad av authenticator och delade lösenord på diverse sidor.

Men herregud vad du tjatar. Jag vet att det handlar om den där förbannade dosan. Det är uppenbara kommunikationsproblem på det här stället idag.
Vad är dosans syfte? Den fungerar ungefär som den dosan man får av sin bank. Kan du styrka den uppgiften om att 90% av alla hackade konton är användarnas fel? Säg mig, om du får en vänförfrågan i spelet, godkänner den och sen vips är dina grejer helt plötsligt borta när du loggar in nästa gång (trots att du har authenticator, inte har delat ditt lösenord med någon och överlag har en god säkerhet) är det användarens fel? Ska man inte kunna ha vänner i spelet ens? Säkerheten ÄR dålig överlag. Authenticatorn gör absolut noll för att skydda dig på själva spelservarna, jag vet detta. Jag vet också att det finns en app till mobiler som ska göra samma sak (det framgår också i nyheten), men alla kan inte köra med den appen. Ska de då behöva betala pengar för att Blizzard ska skicka ut en dosa när det går att göra ett bättre inloggningssystem istället?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Men herregud vad du tjatar. Jag vet att det handlar om den där förbannade dosan. Det är uppenbara kommunikationsproblem på det här stället idag.
Vad är dosans syfte? Den fungerar ungefär som den dosan man får av sin bank. Kan du styrka den uppgiften om att 90% av alla hackade konton är användarnas fel? Säg mig, om du får en vänförfrågan i spelet, godkänner den och sen vips är dina grejer helt plötsligt borta när du loggar in nästa gång (trots att du har authenticator, inte har delat ditt lösenord med någon och överlag har en god säkerhet) är det användarens fel? Ska man inte kunna ha vänner i spelet ens? Säkerheten ÄR dålig överlag. Authenticatorn gör absolut noll för att skydda dig på själva spelservarna, jag vet detta. Jag vet också att det finns en app till mobiler som ska göra samma sak (det framgår också i nyheten), men alla kan inte köra med den appen. Ska de då behöva betala pengar för att Blizzard ska skicka ut en dosa när det går att göra ett bättre inloggningssystem istället?

och "ett bättre inloggningssystem" skulle då vara att de skickar ut gratis authenticators till alla?
Annars skulle de ju bara, som så många andra spelföretag, kunna ta bort hela authenticator-biten helt från alla deras spel och bara köra med lösenordskoll vilket skulle innebära att de skulle slippa denna stämning..

Att de erbjuder detta med en authenticator är hyfsat unikt inom spelbranschen och det ska de inte straffas för.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Jag har varken smartphone eller authenticator och får mitt konto låst första gången jag loggar in på någon annans internet. Vilket resulterar i att med deras sega support så får jag inte mitt konto på ca 3 dagar. Så jag kan förstå att dom blir stämda. Har aldrig bett om någon authenticator då jag är försiktig med vilka sidor jag besöker och använder anti-virus program och jag har inte heller bett om deras säkerhetssystem. Jag kan bifoga ett meddelande som jag fått genom en ticket från blizzard gällande deras "nya" säkerhetssystem.'

Hey friend,

I am very sorry for those lockouts. It is just the sstem learning your IP address and they hopefully shouldn't happen so much now. If you can get an Authenticator eventually, that'd be *awesome*!

Ja dom verkar ju försöka sälja på mig en authenticator där.

Jag har haft samma problem, dock har jag haft autenticator väldigt länge så det har inte med det att göra kan jag tala om för dig
Dock kunde jag trycka på en länk man fick i mailet från Blizzard och skriva in dom 6 första tecknen i min CD key så slapp jag vänta på supporten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Helt rätt, dock gör människor fel ibland. Jag körde med samma filosofi och var på samma spår i 6år.. en dag loggar jag in på en polares laptop, en tråkig dag.. sedan åkte vi på resa utan att ha tankarna i spelet.. Kom tillbaka och hela min kollektion av tier "0.5"-6, inklusive tier3 var spårlöst borta och all guld etc..
.. Allt blev återställt inom 24timmar efter samtal med Blizzard.. Men att slutanvändaren (jag) skall behöva ha stenkoll på allt som har med datorer att göra, där finns väl ett resonemang. Att man inte skall behöva säkra sitt eget system när hotet om att stjäla ens konto finns.

Du menar att om du som slutanvändare gör fel så ska Blizzard få skiten för att du ger ut ditt lösenord till en hacker (vilket faktiskt är det du gjort)? Sen att Blizzard hjälpt dig att få tillbaka allting också... förstå att de lägger ner tid på att hjälpa sina användare med säkerhet, du m.fl. som ignorerar deras mail med rekommendationer efter att ni blivit hackade kanske borde ha läst just dessa rekommendationer.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...men man tycker ändå inte att det borde behövas.

Vad bra, fixar du en valfri super bil till mig då?
Jag menar, den borde ju ändå vara gratis.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

När jag vart kund hos ICA-banken så sände de mig en säkerhetsdosa - GRATIS. När min farsa vart kund hos Nordea gav de honom en säkerhetsdosa - GRATIS. Dessa företag hoppas sedan att tjäna pengar på att ha oss som kunder.

Så här är det för många som någonsin har haft med en säkerhetsdosa att göra.

Vill ett spelföretag att jag skall spela deras spel så utgår jag ifrån att all form av säkerhet gentemot mig som kund ingår. Punkt!

Blizzard tjänar i runda slängar fläsk och potatis gånger mer pengar än dessa banker (jo visst jag överdriver en smula). Min poäng är att det inte är något underligt att folk antar att säkerhetsdosan är något som ingår. Det är ju som sagt vanligt att man inte betalar för en sådan. Så skall de nu nödvändigtvis ta betalt för den så skall det även framkomma förbannat tydligt.

Ni som inte fattar (?) hur man kan bli upprörd över att behöva betala för en säkerhetsdosa där företaget inte tydligt meddelat detta är väl om något helt ofattbart. Enda anledning jag kan se är antingen att ni är korkade eller gillar att spela överlägsna.

Så om spelet kosta 10 euro mer och authenticator ingick så vore du glad? iställe för att ladda hem det gratis till mobilen?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Skulle vara konstigt att ge iväg dosorna gratis. Jag har min säkerhet via min iPhone, bra lösning av blizzard och helt gratis.

Permalänk
Medlem

Blev hackad på min Diablo 3 , hade i princip inget installerat , då jag precis ominstallerat win7, och tryckte in diablo 3 på en gång. Ändå blev kontot hackat, dock bara på diablo3 och bara den character som jag spelade sist. något som tyder på ett automatiskt hack. (wow kontot var orört också.) ((Ska också tillägga att efter hacket så hittade jag konstiga vänner tillagda, som inte gick att ta bort, innan så hade jag inga vänner alls tilllagda. Och jag har inte svarat på några konstiga email, hade inte ens fått några email alls, vilket ytterligare styrker att det är frågan om ett automatiskt hack, eftersom dom inte känner till min email.))
Körde en massa scanners och sånt, hittade inget. inte helt oväntat.
Svaret jag fick från Blizzards support var "din dator har en keylogger installerad. du borde installera authenticator." Något jag är säker på inte var fallet.
När jag frågade hur dom möjligtvis kan veta hur min dator har en keylogger installerad, då det skulle kräva att dom installerat någon slags scanner utan min vetskap så blev tyst. fick inget svar på det.
mao, dom ljuger.

Så visst kan jag förstå att folk blir upprörda att det skall krävas authenticator för att man skall få tillräcklig säkerhet.
Att Blizzard sedan har ganska svaga lösenord gör ju inte saken bättre, att dom fortfarande inte har gjort något åt lösenorden ger ju bara mera underlag för en stämmning.
Sedan är det ju iofs så att man kan dra ner authenticator gratis till mobilen, vilket underminerar stämmningen.

Själv har jag inte haft några som helst problem med säkerheten sedan dess, då jag installerade authenticator på mobilen och slutade spela Diablo 3. (för att spelet var tråkigt, ska tilläggas.) kontot kanske är hackat igen, men det är iallafall inget som jag har problem med.

Men detta är ju enbart positivt, tror inte stämmningen har någon chans att vinna, men det kommer tvinga Blizzard till att ta säkerheten på allvar, så det är ju bara bra för oss spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag har haft samma problem, dock har jag haft autenticator väldigt länge så det har inte med det att göra kan jag tala om för dig
Dock kunde jag trycka på en länk man fick i mailet från Blizzard och skriva in dom 6 första tecknen i min CD key så slapp jag vänta på supporten.

Kan tillägga att jag hade aktiverat deras SMS protection som inte fungerar för tillfället och det var ända sättet för att låsa upp kontot.

Det där med att systemet snart "lär" sig vilka ip adresser du använder är ju ganska korkat, tex tänk om man har sin dator ansluten till massa publika nät om man är på resande fot då kan det ju bli en del låsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

och "ett bättre inloggningssystem" skulle då vara att de skickar ut gratis authenticators till alla?
Annars skulle de ju bara, som så många andra spelföretag, kunna ta bort hela authenticator-biten helt från alla deras spel och bara köra med lösenordskoll vilket skulle innebära att de skulle slippa denna stämning..

Att de erbjuder detta med en authenticator är hyfsat unikt inom spelbranschen och det ska de inte straffas för.

Du får tolka det jag skriver precis hur du vill, såklart.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz