Blizzard stäms för Authenticator – kräver betalt för "nödvändig säkerhet"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ndr:

Nackdelen med appen är dock att om du blåser telefonen så är appen värdelös. Då måste du kontakta Blizzard för att låsa upp kontot igen.
Detta pga att när du installerar appen första gången får du en kod kopplad till ditt konto, när du blåser om telefonen och lägger in appen på nytt skapas en ny kod och då finns de inte mkt att göra.

Men annars smidigt om man vill ha högre säkerhet på sitt konto.

Du kan få den borttagen från ditt konto av Blizzards support. Du behöver helt enkelt sända in en bild på ID som verifierar att du är den som äger kontot genom att det motsvarar det namn som står på kontot. Du kan även sända in en bild på din CD key som du använt och då tas authenticatorn bort. Då kan du logga in och lägga in en ny.

Skrivet av Segas:

Jag menar på att Blizzard ligger på latsidan gällande möjligheter till lösenord, utan höjer sig till skyarna med en authenticator man måste betala för, att vi inte delar åsikt får stå för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ännu en gång inte betala för att inneha en authenticator.. Bara den fysiska dosan. Om du inte vill betala för dosan.. LADDA DÅ NER den gratis från appstore. Ännu en gång... DU BEHÖVER INTE BETALA för själva tjänsten.. utan det är om du vill ha en fysisk dosa som du måste betala för den. Precis som du gör med internetbanken. Men inte gnäller folk där? Snarare så att folk har gett sig in på hypen att ge Blizzard kängor.. oberoende om de förtjänar det eller inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Så de ska ge ut doserna gratis? Är ju ändå ett spelföretag vi pratar om, inte någon bank eller så..

Indirekt så betalar man redan banken för dosan via de tjänster som man tecknat hos sin bank. Varför ska då inte Blizzard eller vilket annat företag för den delen få ta ut en kostnad för samma sak som banker? Vad tror du en sådan kortläsare som jag fick av SEB kostar i handeln? Säkert 500-600 kr, minst. http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/seb...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jahopp... så ifall jag har ett antivirusskydd (någon betalversion dessutom) installerat på min dator och använder ett "säkert" lösenord (som endast är lagrat i huvudet) och någon sedan hackar sig in på mitt konto är det alltså mitt fel?

Då är det inte Blizzards fel iaf.. Jag skulle gissa på att en enorm majoritet av folks konton som blivit hackad beror på Keyloggers (brute force skulle ta för länge). Och då är det mer ditt fel än Blizzards. Kom ihåg att ett AV inte alltid varnar för Keyloggers. Sedan vad har ett "säkert" lösenord med vad som är lagrat i ditt minne? 123abc tex. skulle lagras i mitt minne.. men är lösenordet säkert för de.

Skrivet av GaMeR2K5:

Helt gratis säger du?

VET du vad en "smarthphone" kostar jämfört med den här dosan man kan beställa från Blizzard?

För mig är det inte gratis då jag måste skaffa en "smartphone" först för att sedan kunna ladda hem appen.

Ja den är gratis. Du köper väl inte en smartphone BARA för att använda dig av authenticatorn va?
Det resonemanget håller ju lika hög klass som du skulle klanka ner på Blizzard för att du tvingas köpa en dator för att spela deras spel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja men banken tar ju inte ut någon extra kostnad just för dosan?

Jag har t.ex. internetbanken hos Swedbank... i den avgiften man betalar för det så ingår en bankdosa.

Hos Blizzard så måste du betala extra utöver kostnaden för spelet.

Du gör allt för att missförstå diskussionen eller hur? Ännu en gång.. Banken tar betalt för dosan.. Skillnaden är att den är inbakad i priset. Authenticatorn behöver du inte betala för.. Bara om du vill ha en fysisk dosa. Vilket är precis som du gör med banken.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men att man får in en "keylogger" på datorn kan ju knappast vara ens eget fel... ifall man nu har gjort vad man kan för att skydda sig givetvis. I annat fall så förstår jag ju precis.

Nej egentligen så finns det ju inga "säkra" lösenord när man använder sig av datorkraft för att knäcka dem. Det jag menade var ju t.ex. folk som använder sig av enkla lösenord som man kan "gissa" sig till... eller som är uppskrivna på en lapp i närheten av datorn. DET är ju osäkra lösenord eller hur?

Nej klart man inte köper en smartphone av endast den anledningen. Jag menade bara att den där appen inte är gratis eftersom man måste köpa en smartphone först för att kunna använda appen.

Vems fel är det då? En keylogger hamnar inte på din dator för att Blizzard vill det precis. Utan din dator är ditt ansvar. Sedan är Appen gratis eftersom du inte behöver betala för den. Att detta sedan kräver en smartphone är helt irrelevant.

Skrivet av GaMeR2K5:

Ja men det var ju givetvis den "fysiska Authenticatorn" som jag syftade på... det är den man får betala extra för.

Det gör du även med bankens dosa.. Men inte vill folk stämma tex. Swebank för det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Håller med dig i det mesta men du lägger mycket krut på vad kunden tycks kräva av företaget. Jag tror inte det riktigt är där skon klämmer utan folk har börjat undra om Blizzard gjort business av detta. Att dom är tjänar storkovan på att folk är rädda att deras konton skall hackas och då är Blizzard där med en "lösning" som kostar en slant. Med andra ord, dom kanske inte gör så mycket åt att försöka motverka problemet utan ser det som en möjlighet att tjäna mer pengar.

Men om det är som dom säger att det bara täcker produktionskostnaden så är det juh inge konstigt.

Sen om det nu är så vet jag inte men det visar juh sig nu kanske.

Lite halvt offtopic: som företagare kan man klämma in en hel del under rubriken "Prouktionskostnader" ska ni veta

Ja det finns väl kanske inget rätt eller fel i frågan känns det som utan bara olika nivåer av tolerans, och för min del så har jag lite svårt att ta gnället på allvar. Många synpunkter finns det men man måste ju vara ärlig och ingenting kan ju ändra på det faktum att Blizzard måste inte erbjuda denna tjänsten utan har valt att göra det för att komma runt ett vanligt problem som keyloggers bland annat och jag menar vem kan klaga på dom två valen egentligen, gratis app eller €9,99 för hårdvaran. Var det inte Steam som faktiskt blev hackade för inte så länge sedan? Var är deras authenticator? Jag ser inga arga trådar som kräver token-autensiering för Steam och att det ska vara gratis. Nu vet jag att jag nämnde Steam igen och jag har inget emot dom utan dom råkade bara vara det första jag kom att tänka på. Tycker dock att det är lite aggresivt att sätta Blizzard i skottlinjen när dom är de enda som erbjuder en sån här bra lösning för att säkra kontot som helt plötsligt ska vara standard och gratis fastän ingen annan har det, och nu börjar argumenten gå i cirklar så jag slutar nu.

** Steam hacket

Offtopic: Det kan vara bra att veta om man ska starta egen firma nån dag.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men att man får in en "keylogger" på datorn kan ju knappast vara ens eget fel... ifall man nu har gjort vad man kan för att skydda sig givetvis. I annat fall så förstår jag ju precis.

Nej egentligen så finns det ju inga "säkra" lösenord när man använder sig av datorkraft för att knäcka dem. Det jag menade var ju t.ex. folk som använder sig av enkla lösenord som man kan "gissa" sig till... eller som är uppskrivna på en lapp i närheten av datorn. DET är ju osäkra lösenord eller hur?

Nej klart man inte köper en smartphone av endast den anledningen. Jag menade bara att den där appen inte är gratis eftersom man måste köpa en smartphone först för att kunna använda appen.

Ja men det var ju givetvis den "fysiska Authenticatorn" som jag syftade på... det är den man får betala extra för.

det är väll klart att det är ditt fel om en keylogger hamnar på datorn då har du högst troligt besökt en sida som du inte borde besöka så som en goldselling sida eller liknande, det är väldigt sällan som keyloggers hamnar på sidor som är legit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag menar på att Blizzard ligger på latsidan gällande möjligheter till lösenord, utan höjer sig till skyarna med en authenticator man måste betala för, att vi inte delar åsikt får stå för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst hade de kunnat expandera möjligheterna...vet inte hur stora de är nu, men nån nämnde 14 tecken t.ex.
Dock är Authenticatorn oändligt mycket bättre. Det är i princip omöjligt att hacka ett konto med authenticator. (utan tillgång till den dvs).
Så jag ser hellre att de erbjuder denna lösning än extra tecken i lösenordet, vilket jag nämnde innan i stort sett inte höjer säkerheten alls. (Bara i teorin)
Har du blandade typer av tecken i ditt lösen så får du sjukt många kombinationer på bara 4 tecken.
Säg att det är 100 valfria tecken...så 100*100*100*100 skulle innebära 100 000 000 olika lösen. Om teckentabellerna är mer än 100 tecken så skulle det bli massa mer. MEN detta gör ingen som helst nytta om folk sätter 1234 som lösen ändå.

Kortfattat...ja, det skulle kunna erbjuda mer komplexa lösen, men jag ser inte nyttan med det. Det hjälper endast mot brute forcing, vilket nog är nära 0 fall, men det som authenticatorn skyddar mot till i princip 100%, inträffar dagligen.
Så visst har du rätt, men i en sak som är irrelevant i denna diskussion.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Blizzard stäms för att authenticator är en "gömd avgift", inte för det kostar att köpa en.

Anser inte att den är gömd. Jag har sett att den kostar när jag läste om den.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Finns inte så mycket mer att tilläga än http://www.cinemablend.com/games/Blizzard-Admits-Accounts-Wit...

Samt de som läser lite mer så är denna pryl totalt VÄRDELÖS.... Bara för att lura på dig mer pengar. Det enda den ger är att du har 2 inloggningar extra på dig att upptäcka keyloggers o.s.v.

ja för att bryta nyckeln du har så behövs enbart 3 st kod & datumstämpel sedan är dosan totalt värdelös den också. Förvisso bättre en ett om du nu har en keylogger. Dock har du en keylogger så är det ganska så sak samma redan där.

Den skyddar dock mot det vanligaste sättet, folk som har samma lösenord/namn på flera hemsidor (inte bara suspecta sidor utan riktiga som t.ex. Curse, ja även de har blivit hackade ) som samlas upp och används.

Sluta sprida trams!

De tjänas inte någon storkova på den fysiska dosan, den säljs till självkostnadspris.
Smartphone appen är dessutom helt gratis.

Authenticator är ett väldigt bra skydd, men inget system är så klart fulländat.
Är hela jordens flora av spionprogram installerade är det möjligt att inte ens den räcker.

Man bör ju fortfarande sträva efter att ha datorn fri från virus och spionprogram.
Risken är ju att man värderar det man har och gör på datorn, bankärenden tex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Nu har jag inte använt Blizzards authenticator, men jag antar att om du har den så kan du inte logga in med enbart lösenord (eller i alla fall inte med samma behörigheter). Om nu någon lyckas cracka Blizzards krypterade lösenord (som crackern fått tillgång tack vare dåligt skyddad databas), kan denne inte logga in utan authenticator - då ett eventuellt lösenord som crackern kommit över inte kan användas till något vettigt? Däremot om hackern fått tillgång till authenticator-applikationen som körs på Blizzards servrar är det ju en annan femma.

Jag håller dock med om att det är individens skyldighet att ansvara för sin egen dators säkerhet. Och inte heller "tror jag på allvar" att många konton är på vift p.g.a. hacket mot Blizzard, då jag inte är insatt i detta fall. Om dock fallet skulle vara så, skulle en authenticator skydda användaren - inte Blizzards databas (om jag förstått dess funktion och syfte rätt). Vilket gör att det skulle kunna ses som hyckleri att Blizzard tar betalt för denna extra säkerhet (i detta exempel). Jag menar inte att det är så, försöker snarare förstå stämningen och belysa att authenticatorn kan användas som en extra säkerhet - ifall säkerheten på Blizzards sida (databas t.ex.) är bristfällig.

Förstår också att authenticatorn skyddar användarens inloggning, och inte Blizzards servrar och databas.

Det jag ville säga var egentligen att:
1) Det är väl ingen som menar att Blizzard skall ge ut säkerhetstjänster gratis, utan att det bör ingå i tjänsten. Man bör skilja på dessa två.
2) Vi borde ställa högre krav på säkerhet hos våra leverantörer.

--

Sen förnekar jag inte att den vanliga användaren i regel är dålig på säkerhet (och att det är den enskilda användarens ansvar), tvärtom vill jag belysa detta (till mina icke IT-intresserade vänners förtvivlan?). Tar ett bankexempel igen: Om man skaffar sig ett bankfack förväntar man sig att ingen annan än du själv har åtkomst till det. Men om man kopierar sin nyckel och ger ut till folk på stan får man skylla sig själv. Tråkigt att folk inte förstår att i stort sett samma sak gäller i datorvärlden.

(Rätta mig om jag har fel ang. authenticatorns funktion och ifall den skyddar användaren mot en databas på vift)

Du har rätt i att ifall databasen är på vift så skyddar Auth mot det (tror jag).
Jag ser din poäng med hyckleri, men problemet är att det är i stort sett bara i teorin det händer.
Dvs IFALL informationen skulle läcka ut. Sen är problemet att alla auhtenticators är olika, så räcker inte att ladda sno en applikation från deras server.
Det är extremt invecklat och som jag sa ett teoretiskt problem. Se till hur verkligeneten är...Auth skyddar användare.
Den funkar som sådant att den har en inbyggd timer (t.ex datumet för WoW:s lansering säger vi) sen räknar den sekunderna och när du trycker på den kör den det värdet genom en algoritm (som säkert är olika för alla Auth) och får ut ett värde som du anger vid inloggningen. Inloggningsservern som vet vilken Auth du har vet därmed vilket värde den borde ange). Men värdet ändras varje sekund, därför är koden giltig i 2 min. (Så i teorin finns ca 120 olika koder som fungerar för ett konto en given sekund...fast en av dem byts ut varje sekund.) Och när du har loggat in avaktiveras koden.
Alltså kan du inte med en keylogger få ut nåt, för då är koden redan använd. (om du inte hinner läsa av informationen och skriva in den innan ägaren ens hinner försöka logga in.)

Jag har ingen Auth. Aldrig blivit hackad på 7 år, och har uppdaterade skydd och "common internet sense", men jag förstår att de som har svårt för en del teknik gärna vill ha ett extra skydd. Auth är jävligt billig med tanke på den teknik som finns i sen så har svårt att tro att Bliz tjänar några större pengar på det.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MugiMugi:

Finns inte så mycket mer att tilläga än http://www.cinemablend.com/games/Blizzard-Admits-Accounts-Wit...

Samt de som läser lite mer så är denna pryl totalt VÄRDELÖS.... Bara för att lura på dig mer pengar. Det enda den ger är att du har 2 inloggningar extra på dig att upptäcka keyloggers o.s.v.

Du kanske glömde läsa din egen källa;
"dial-in authenticator and SMS authenticator to protect his account (although it turns out that it has been confirmed neither have a high percentage of protecting against account infiltration)."

och en första bästa länk där det påvisas att Dial-in authenticator inte är samma sak, lika bra, eller hjälpte mot Diablo 3:
http://www.diablofans.com/blizz-tracker/topic/224559-just-got-hacked-with-an-authenticator/

Det kvarstår fortfarande att ingen med En authenticator / smartphone-varianten har förlorat sitt konto, även om det är fullt möjligt att fortfarande göra det. Ingen system är 100% säkert.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Finns inte så mycket mer att tilläga än http://www.cinemablend.com/games/Blizzard-Admits-Accounts-Wit...

Samt de som läser lite mer så är denna pryl totalt VÄRDELÖS.... Bara för att lura på dig mer pengar. Det enda den ger är att du har 2 inloggningar extra på dig att upptäcka keyloggers o.s.v.

ja för att bryta nyckeln du har så behövs enbart 3 st kod & datumstämpel sedan är dosan totalt värdelös den också. Förvisso bättre en ett om du nu har en keylogger. Dock har du en keylogger så är det ganska så sak samma redan där.

Den skyddar dock mot det vanligaste sättet, folk som har samma lösenord/namn på flera hemsidor (inte bara suspecta sidor utan riktiga som t.ex. Curse, ja även de har blivit hackade ) som samlas upp och används.

Hänvisar dig till mitt svar ovan. Jag vet hur Auth funkar...speciellt dosan..och kan inte föreställa mig hur man hackar den....online alltså. (klart du kan stjäla dosan och kanske ta dig in i den genom att lista ut pin-koden...men nu snackar vi online/digitalt.)

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

Det är USA vi snackar om, där man stämmer MCdonalds för att man har ätit för mycket snabbmat och blivit fet. Handlar inte om något annat än om att någon försöker skapa sig snabba $$.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Vems? Ja det borde ju givetvis vara den som är ansvarig för att skicka ut keyloggern. Fortfarande förutsatt att man gjort vad man KAN för att skydda sig. Hm... skulle man applicera den mentaliteten på andra områden vore det ju katastrof. xD

Själv vill jag knappast påstå att det är irrelevant eftersom det inte går att använda den appen utan en smartphone.

Nej. Du behöver inte betala extra för bankdosan när du ansluter dig till en tjänst som kräver den. Du skrev ju själv att den ingår i priset, hur ska du ha det?

Så du vill att wow ska kosta ungefär en hundring extra i månaden för att produktionskostnaden ska balanseras ut menar du? Så du menar att tex. Nicklas, 23 ska behöva betala för att du är för snål att vilja betala en extra kostnad för en fysisk dosa eller alt. skaffar dig en smartphone? Sedan HAR DU ANSVAR vad som finns på din hårddisk. Har du en keylogger så är det SOLOM ditt fel om ditt lösenord hamnar i fel händer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jahopp... så ifall jag har ett antivirusskydd (någon betalversion dessutom) installerat på min dator och använder ett "säkert" lösenord (som endast är lagrat i huvudet) och någon sedan hackar sig in på mitt konto är det alltså mitt fel?

Är det Blizzards fel? Det är egentligen det det handlar om.
Det kanske inte är ditt FEL, men din dator är DITT ansvar.

Om din hund har sönder nåt hemma hos en vän...är det ditt fel? Nej, du tvingade inte den att förstöra nåt, men är det då din väns fel som inte skyddade sitt hem tillräckligt?

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men att man får in en "keylogger" på datorn kan ju knappast vara ens eget fel... ifall man nu har gjort vad man kan för att skydda sig givetvis. I annat fall så förstår jag ju precis.

Nej egentligen så finns det ju inga "säkra" lösenord när man använder sig av datorkraft för att knäcka dem. Det jag menade var ju t.ex. folk som använder sig av enkla lösenord som man kan "gissa" sig till... eller som är uppskrivna på en lapp i närheten av datorn. DET är ju osäkra lösenord eller hur?

Nej klart man inte köper en smartphone av endast den anledningen. Jag menade bara att den där appen inte är gratis eftersom man måste köpa en smartphone först för att kunna använda appen.

Ja men det var ju givetvis den "fysiska Authenticatorn" som jag syftade på... det är den man får betala extra för.

Blizzard hjälper dig att skydda ditt konto. Och de tar inte ens betalt för tjänsten. (som kostar/kostat dem)
Men varför ska de betala extra för det dessutom?
Skilj också på "inbakat i priset" och "gratis". Bankdosan är inte gratis. De redogör bara inte nödvändigtvis vad de olika delarna i avgiften för tjänsten är.
Isf hade folk kunnat säga "men jag vill inte betala för dosan..vill inte ha den.." Och "va? Måste jag BETALA för dosan som ni KRÄVER att jag har?" Men är ju klart som fan att elektronik och andra fysiska saker kostar pengar.

Och nej...om du måste köpa en smartphone är det inte gratis. Men kostar mer än 120 i månaden att spela wow också...glöm inte bredbandskostnaden..och kostnaden för att köpa dator? Och sen elräkningen....och ev förlorad arbetstid..

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Sötast
Skrivet av Shiftypants:

Blizzard lär ju skapa en authenticator widget till Windows. Eller rättare sagt dom borde. Sen göra något liknande för Mac, för då kan ingen klaga på att säkerheten kostar extra.

Haha, ett skämt eller?

DU vill alltså ha en Authenticator widget på datorn som innehåller keyloggern?

Gratz, jag undrar varför konton blir stulna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vems? Ja det borde ju givetvis vara den som är ansvarig för att skicka ut keyloggern. Fortfarande förutsatt att man gjort vad man KAN för att skydda sig. Hm... skulle man applicera den mentaliteten på andra områden vore det ju katastrof. xD

Själv vill jag knappast påstå att det är irrelevant eftersom det inte går att använda den appen utan en smartphone.

Nej. Du behöver inte betala extra för bankdosan när du ansluter dig till en tjänst som kräver den. Du skrev ju själv att den ingår i priset, hur ska du ha det?

Säkerhetsproblemet du syftar på har med internet som helhet att göra..inte blizzard specifikt. Fler borde ta efter Bliz, och kanske utveckla nån standard för internetsäkerhet. Finns ju typ BankID.

Dosan tillkom på senare tid...därför ingår den inte i priset vilket. Priset sattes när WoW släpptes. Dock så har bankernas dosa alltid ingått och därför är priset satt efter det.
Jag tänker inte acceptera en höjd månadsavgift.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Sötast
Skrivet av GaMeR2K5:

Helt gratis säger du?

VET du vad en "smarthphone" kostar jämfört med den här dosan man kan beställa från Blizzard?

För mig är det inte gratis då jag måste skaffa en "smartphone" först för att sedan kunna ladda hem appen.

JAG VET!

Blizzard borde ge ALLA som spelar wow en smartphone!

/Universepalm because a facepalm simply is NOT enough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är väl snarare så att de tar betalt för något som rimligtvis borde ingå gratis - säkerhet alltså.

Nej. Den behövs inte för att hålla kontot säkerhet, det är extra säkerhet, inte grundläggande säkerhet.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Precis lika bra säkerhet som alla andra sol som bara har lösenordsskydd. Går detta igenom ska jag stämma Ea för att de inte ens erbjuder något som ger acceptabel säkerhetsnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Vems? Ja det borde ju givetvis vara den som är ansvarig för att skicka ut keyloggern. Fortfarande förutsatt att man gjort vad man KAN för att skydda sig. Hm... skulle man applicera den mentaliteten på andra områden vore det ju katastrof. xD

Själv vill jag knappast påstå att det är irrelevant eftersom det inte går att använda den appen utan en smartphone.

Nej. Du behöver inte betala extra för bankdosan när du ansluter dig till en tjänst som kräver den. Du skrev ju själv att den ingår i priset, hur ska du ha det?

Skillnaden är att en fysisk authenticator från Blizzard är en engångsavgift, för bankens dosa betalar du för varje år när du betalar avgifter så en bankdosa är en ganska stor extrakostnad i längden.

Permalänk
Sötast
Skrivet av thorsama:

Det är USA vi snackar om, där man stämmer MCdonalds för att man har ätit för mycket snabbmat och blivit fet. Handlar inte om något annat än om att någon försöker skapa sig snabba $$.

Logiskt sett ja, men du ser själv hur många i tråden som står på deras sida, det är ju galet att folk får sig själv att se dumma ut, eller faktiskt bara är riktigt dumma...

Permalänk
Medlem

Intresseklubben antecknar en rolig tråd.

Vad för typ av kryptering används i tjänsten.

Permalänk
Medlem

Authenticatorn är gratis till iphone + android.

Tappat bort authenticatorn och vill ta bort den?
Har du skrivit in ett mobilnummer på ditt b.net konto så får du en kod till din telefon som
gör det möjligt att låsa upp kontot och ta bort authenticatorn.

2. Stora/Små bokstäver har inte en jävla betydelse i ditt lösenord om de stulit lösenords databasen. Som dessutom är kraftigt krypterad, innan de ens lyckats dekryptera denna så har alla b.net spel åkt i sopkorgen och vi springer alla runt irl och spelar GTA: AVR.

3. Rädd för att någon ska cracka ditt lösenord i ett online cracking scenario?
Blizzard låser ditt konto om du slår fel lösenord för många gånger inom en viss tidsperiod. När du sedan låser upp det får du även här, välja ett nytt lösenord

4. Låt oss säga att blizzard nu inte alls låser ditt konto och någon spammar olika lösenord mot deras server för att försöka logga in på ditt konto
Låt oss säga att ditt lösenord är "5nf84nd82kdn69gn", detta är 16 symboler långt, 9bokstäver, 7 siffror.

Enligt https://www.grc.com/haystack.htm
Så skulle det ta "2.60 trillion centuries" att knäcka ditt lösenord med 1000 försök i sekunden. Fan boys. Ni kommer bli hackad dirr!

Slutsats:
I min mening är det inget fel på blizzards säkerhet öht. Spelar ingen roll hur de än skulle bete sig så kan de inte förhindra folks dumhet.
Har du ett lösenord som är "leeet" och blir hackad så får du skylla dig själv. För lets face it, authenticatorn skyddar dig från din egna dumhet.

Authenticatorn kommer inte att skydda dig om blizzards lösenordsdatabas läcker ut. (För ni trodde väll inte den bara innehöll lösenord? Den innehåller även era authenticator id'n. Med dessa kan man återskapa en authenticator). Det enda authenticatorn faktiskt hjälper er mot, är om någon mot all förmodan fått reda på erat lösenord via tex. Att du givit ut det, eller tex. Fått en keylogger på datorn.

Går jag och tar ut 10'000kr från en bankomat och blir rånad så är det fan i mig inte bankens fel att någon stal mina pengar ..

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag skrev: "Ifall man har gjort vad man KAN för att skydda sig".

Får du en keylogger så har du inte gjort vad du kan för att skydda dig...

Permalänk
Medlem

Blizzard är ju helt orimliga i att detta inte ingår. Än värre, det ingick inte en dator eller skärm när jag skaffade wow för en massa år sedan? hur ska jag då rimligen kunna spela det på ett säkert sätt?

OT: Visst, de kan börja bundla en dosa med alla sina spel, och lägga på en hundra lapp på priset, problemet löst. Fortfarande slutkund som betalar, det kommer alltid vara slutkund som betalar. Sen blir miljöaktivisterna arga över att de ingår, för du behöver ju bara en, oavsett hur många spel du har med battle.net login, right? (har inte kvar några aktiva konton och auth)

Sen tycker jag det är kul med att i ett forum där jag ofta hört:
"De borde skita i kopieringsskydd och dyl frö att hindra nedladdning, blir bara knäckt iaf, och skit för de som faktiskt köper spelet"
få höra "Mer säkerhet, ert ansvar"

Just my $.02

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Har spelat sen 2006 och har aldrig blivit hackad. Även utan authenticator. Konstigt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilmonkey:

Så de ska ge ut doserna gratis? Är ju ändå ett spelföretag vi pratar om, inte någon bank eller så..

Med tanke på alla pengar de drar in på folk som spelar WoW så är det inte mer än rätt att den ska ingå gratis om den nu behövs för säkerheten i spelet som man redan betalar för, annars får de komma med en bättre mjukvarulösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!