Blizzard stäms för Authenticator – kräver betalt för "nödvändig säkerhet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad är det du säger att jag måste betala för i Reason och Cubase?! Den ingår, inget av programmen har blivit dyrare sedan de införde att man var tvungen att ha den.
Om det nu inte ska vara Blizzards ansvar, varför ska de då tillhandahålla den, du ska de ju bara skita i det

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl sjysst av dem att göra det isf.....men bara för att ett företag erbjuder sig att ta den kostnaden innebär inte att man ska stämma dem som INTE gör det.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ec96joan:

Det är väl sjysst av dem att göra det isf.....men bara för att ett företag erbjuder sig att ta den kostnaden innebär inte att man ska stämma dem som INTE gör det.

Fast Reason och Cubase kommer ju från 2 olika företag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Fast Reason och Cubase kommer ju från 2 olika företag

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry...för aldrig hört talas om det...vet inte ens om det är program eller spel.. Trodde det var en mjukvara som hette bägge..

Nu ändrar det ju dock inte poängen..

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja så kan man ju också tolka det. Det enda jag poängterade var att Blizzard tar extra betalt för en fysisk authenticator.

Jag har väl inte antytt något om det är rätt eller fel? Men jag tycker i alla fall att den borde ingå i priset man får betala idag.

Jag har inte påstått att det skulle vara Blizzards fel. Ifall jag får en keylogger på min dator... HUR kan det vara mitt fel? Hur tänker ni?

Om min hund skulle förstöra något så vore det ju rimligtvis MITT fel egentligen då jag har ansvaret för att dressera hunden och hålla koll... eller? Hm... det finns nog ingen riktigt rättvis jämförelse.

För har med största sannolikhet laddat ner den själv. Tänk lite människa.. Sedan så kan Blizzard sända med authenticatorn med spelet.. men då kommer grundpriset att höjas.. Varför? För då måste det kompenseras för tillverkningspriset. Finns inga krav att Blizzard ens ska ha en authenticator.. Att de ger ut den gratis till smartphones är riktigt bra. Men sedan finns det vissa som ska gnälla för gnällandets skull.. Där har vi bla. de som kom på denna idiotiska stämning. Eller försök till det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Sötast
Skrivet av davaa:

Förresten, är det bara jag som skulle vilja ha en authenticator till e-mail?

Skaffa gmail! Authenticator som app, via sms eller utskrivbara koder för plånboken.

Skrivet av Shiftypants:

Istället för att vara internet gangster mot alla som postar så kanske du borde vara mer konstruktiv?

Varför skulle man inte kunna ha det? Det genereras en kod som är giltig i c:a 5 sekunder. Så även om dom har ditt lösenord måste dom pricka rätt på koden också. Och då vart det betydligt jobbigare för dom att komma åt ditt konto.

Authenticatorn har du för att undvika bl.a keyloggers.

Har du en authenticator på datorn så dödar du hela idén med authenticatorn då keyloggern läser nyckeln, byter ut din mot en fake och mailar den riktiga till korea.

Konstruktivt nog? Det är ingen raketforskning direkt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För har med största sannolikhet laddat ner den själv. Tänk lite människa.. Sedan så kan Blizzard sända med authenticatorn med spelet.. men då kommer grundpriset att höjas.. Varför? För då måste det kompenseras för tillverkningspriset. Finns inga krav att Blizzard ens ska ha en authenticator.. Att de ger ut den gratis till smartphones är riktigt bra. Men sedan finns det vissa som ska gnälla för gnällandets skull.. Där har vi bla. de som kom på denna idiotiska stämning. Eller försök till det.

Det verkar vara en gnällig privatperson som försöker stämma..
Alltså, han kommer inte komma långt med sin stämning för det är fullt av faktafel.

Det är klart att Blizzard KUNDFE skickat med den gratis..ifall de velat. Men de förtjänar inte att bli stämda.
Folk verkar tro att man behöver denna auth ifall nån skulle hacka Blizzards servrar...men den lär inte skydda mot det ändå.
Auth är till för att ge dig ett extra lager skydd för ditt konto på nätget....dvs den biten utanför Bizzzards kontroll... alltså, den biten där du använder samma login och lösen till ett forum som till Battle.net....de mutar bara nån admin på nåt litet spelforum så ger han dem databasen....sen är det bara att prova. Nej...det är kansek inte direkt DITT fel...men Blizzard har heller inget ansvar att skydda dig mot sådant.. Om du ger ditt lösen till en sida med oseriösa opålitliga administratörer så är det som sagt kanske itne ditt fel....men återigen...ansvaret att skydda dig mot det faller INTE på Bliz...utan du får säkra ditt internetanvändande mer...och Blizzard erbjuder ett skydd som gör att det inte hjälper om de snor ditt lösen...och det är ju bra.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Den där appen till smartphone får jag titta lite närmare på tror jag.

Kan rekommendera den varmt om du vill ha extra säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skaffa gmail! Authenticator som app, via sms eller utskrivbara koder för plånboken.

Authenticatorn har du för att undvika bl.a keyloggers.

Har du en authenticator på datorn så dödar du hela idén med authenticatorn då keyloggern läser nyckeln, byter ut din mot en fake och mailar den riktiga till korea.

Konstruktivt nog? Det är ingen raketforskning direkt ^^

Jag har en gmail, att det fanns authenticator visste jag dock inte, jag tackar för upplysningen, ska fixas direkt!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jaså?

Jag var inne på Swedbanks kontor här i stan för några veckor sedan just för att skaffa en ny bankdosa eftersom den gamla hade gett upp. Tecknen på displayen visades inte korrekt så man fick gissa sig till vilka nuffror det var. xD

Jag sa att jag hade "slängt" den gamla dosan och jag behövde inte betala något för den eller den nya.

http://i.imgur.com/uzoST.png

Men jo det stämmer... dosan ÄR kostnadsfri.

Nej. Det är den inte eftersom du betalar en fast kostnad där dosan ingår. Vissa verkar gå till enorma längder att missförstå detta. Ge upp.. Du gör bara dig själv till en idiot..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej. Det är den inte eftersom du betalar en fast kostnad där dosan ingår. Vissa verkar gå till enorma längder att missförstå detta. Ge upp.. Du gör bara dig själv till en idiot..

...eller så är det du som gör det, han lägger upp bildbevis på det t.o.m men du vägrar inse att du har fel, du betalar för tjänsten och får då låna dosan gratis av banken då den är bankens egendom, tappar du bort den så blir du ersättningsskyldig med 250kr, DÅ kostar dosan, du är bara för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jaså?

Jag var inne på Swedbanks kontor här i stan för några veckor sedan just för att skaffa en ny bankdosa eftersom den gamla hade gett upp. Tecknen på displayen visades inte korrekt så man fick gissa sig till vilka nuffror det var. xD

Jag sa att jag hade "slängt" den gamla dosan och jag behövde inte betala något för den eller den nya.

http://i.imgur.com/uzoST.png

Men jo det stämmer... dosan ÄR kostnadsfri.

Rolig tråd.

Det du betalar för är hela internetbank tjänsten. Här i den kostnaden ingår bank dosan. Därefter får andra svamla vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Vad de kunde är inte relevant.. De gör inget fel.

Om du läser om din mening så förstår du nog att den makes no sense

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Rolig tråd.

Det du betalar för är hela internetbank tjänsten. Här i den kostnaden ingår bank dosan. Därefter får andra svamla vidare

Snacka om hårklyverier.
Vi får nästan ringa Swedbank.... får vi låna dosan eller har vi genom att betala för tjänsten redan betalat för den?
Att man får betala 250kr för en borttappad bevisar inget....antingen betalar du en straffavgift för att du slarvat bort deras dosa...eller så betalar du för den nya dosan. Blir ju samma sak egentligen. Bara Swedbank vet svaret..antingen lånar du dosan eller hyr den..men gör det nån skillnad egentligen?

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Rolig tråd.

Det du betalar för är hela internetbank tjänsten. Här i den kostnaden ingår bank dosan. Därefter får andra svamla vidare

Den ingår inte så, du får bara låna den, banken ska ha tillbaks den när du säger upp tjänsten, den från Blizzard köper du och behåller, det är på samma sätt som när du tecknar Bredband hos Telia, Bredbandsbolaget, Tyfon och några till, du får låna ett modem av dem, men de ska ha tillbaks det när du säger upp det och du betalar inte extra när du har det, du kan säga till dem om du har modem själv och inte behöver låna, men tjänsten blir inte billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ec96joan:

Snacka om hårklyverier.
Vi får nästan ringa Swedbank.... får vi låna dosan eller har vi genom att betala för tjänsten redan betalat för den?
Att man får betala 250kr för en borttappad bevisar inget....antingen betalar du en straffavgift för att du slarvat bort deras dosa...eller så betalar du för den nya dosan. Blir ju samma sak egentligen. Bara Swedbank vet svaret..antingen lånar du dosan eller hyr den..men gör det nån skillnad egentligen?

Så att det står i texten "Säkerhetsdosa: Tjänsten är för närvarande kostnadsfri" säger ingenting heller menar du? Inte heller att den ska lämnas tillbaka när du upphör att vara kund hos dem eller säger ifrån tjänsten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Justbecause, jag har svårt att förstå ifall du trollar eller inte.. :/

Som jag förstått det vill du att blizzard ska dela ut gratis dosor till sina användare för att banker inte gör det och för att cubase osv. använder nån form av hårdvarulicensiering på sina produkter. Har jag förstått dig rätt?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mad_max_nr1:

Justbecause, jag har svårt att förstå ifall du trollar eller inte.. :/

Som jag förstått det vill du att blizzard ska dela ut gratis dosor till sina användare för att banker inte gör det och för att cubase osv. använder nån form av hårdvarulicensiering på sina produkter. Har jag förstått dig rätt?

Bankdosor blev ett sidospår pga att någon tog upp det, men förutom det så har du förstått mig rätt, dosan från Blizzard borde ingå med spelet när man köper det...mig personligen kvittar det då jag inte spelar det, men rent generellt, andra spel som t.ex GW2 verkar ju kunna ha gjort en form av lösning och då kostar det inte ens att spela det, Blizzard är bara giriga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Bankdosor blev ett sidospår pga att någon tog upp det, men förutom det så har du förstått mig rätt, dosan från Blizzard borde ingå med spelet när man köper det...mig personligen kvittar det då jag inte spelar det, men rent generellt, andra spel som t.ex GW2 verkar ju kunna ha gjort en form av lösning och då kostar det inte ens att spela det, Blizzard är bara giriga

Jag har aldrig kört gw2 men kör de också på någon form av autentisering med hårdvara? Om blizzard inte hade erbjudit dosorna, tycker du att de borde blivit stämda för det isåfall? Vad jag vet så är det ytterst få mjukvarutillverkare som erbjuder extra autentisering och jag kan inte tänka mig att det finns ett enda företag som skulle göra det gratis.

Anledningen till att cubase, dyra cad-program osv. ofta kommer med en hårdvarunyckel är för att företaget vill skydda sig själv mot pirater, inte för att skydda sina användare mot hackers. Där är syften att man inte ska kunna köra programmet om man inte har en giltlig licens, här är det att om man är en sopa och inte kan hålla sina inloggningsuppgifter hemliga så finns det en extra funktion att försäkra blizzard om att du verkligen är du, men det är för användarens skull. Förstår du skillnaden av intressena hos företagen?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Den ingår inte så, du får bara låna den, banken ska ha tillbaks den när du säger upp tjänsten, den från Blizzard köper du och behåller, det är på samma sätt som när du tecknar Bredband hos Telia, Bredbandsbolaget, Tyfon och några till, du får låna ett modem av dem, men de ska ha tillbaks det när du säger upp det och du betalar inte extra när du har det, du kan säga till dem om du har modem själv och inte behöver låna, men tjänsten blir inte billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan läsa villkor om dosan. Går att hitta på deras hemsida om du letar på rätt ställe.
Jag orkade inte läsa så noggrant. Däremot är det så här att bankdosan ingår i själva internetbank tjänsten som i sin tur kostar pengar. Dosan i sig själv är kostnadsfri däremot om du förstår så måste du ju betala för att ens få själva den viktiga delen alltså komma in på bankens sida. Båda går hand i hand. Däremot står det tydligt du är själv ansvarig för dosan därmed ligger det en kostnad i fall du skulle tappa bort dosan.

Nog med det. Nu fortsätter vi vara ontopic istället.

Permalänk

Jag ska stämma Apple eftersom de inte har dna-upplåsning på sina mobiler, nödvändig säkerhet enligt mig

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mad_max_nr1:

Jag ska stämma Apple eftersom de inte har dna-upplåsning på sina mobiler, nödvändig säkerhet enligt mig

De är ju redan säkra och du behöver inte köpa den om du anser att det saknas saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Authenticator kostar ingenting. Vem har inte en Iphone/Android/blackberry i dagens läge? Som också spelar WoW eller något Blizzard spel?

Detta är den dummaste stämmningen någonsin. Vill man köpa en Authenticator för 10 dollar(?) så täcker de fan knappt kostnaden för att göra dom.

Man får ju välja, vill man ha en fysisk som faktiskt kostar att skapa, eller en som inte kostar nånting (egentligen) att skapa, i sin telefon.

Köper man en fysisk får man ju en fin liten dosa med någon fin logga på.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

http://i.imgur.com/no5ZW.png

Nej du, jag hade fel... tjänsten är HELT kostnadsfri och bankdosan behöver man inte betala för. Kollade dessutom min kontohistorik för o vara säker, såg då att jag inte ens behöver betala någon avgift för mitt bankkort.

Det var tydligen bara något jag hade fått för mig. Var ju dock väldigt länge sedan jag skaffade internetbanken... det kanske kostade förr. Sak samma...

EDIT: Nu när jag vet det så tycker jag det borde vara SJÄLVKLART att Blizzard ska tillhandahålla dessa "dosor" tillsammans med nya spel.

Internetbetalning
Avgift: 175 kr per år . Priset tas ut kvartalsvis från det konto som angavs vid anskaffning av tjänsten.
För student: 0 kr per år (med CSN-insättning som studerar på Högskola eller Universitet).

http://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/prisli...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur svårt det ska vara att fixa så man kan ha både stora o små bokstäver osv i lösenordet istället.
Sen har ju både GW2 och Steam så att man får ett mail som man måste godkänna om nån loggar in via ett nytt ip, vilket e galet bra enligt mig.
Vettigt lösenord och kolla efter keyloggers nån gång då & då så är man hyffsat säker!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fronix:

Om du läser om din mening så förstår du nog att den makes no sense

Bra du greppade vad jag ville komma med! Vad jag tyckte Blizzard kunde.. är inte relevant! Däremot svarade jag på en fråga, vilket jag försökte förtydliga genom att understrycka och göra fet stil.
Men jag ska inte vara omöjlig.. om du / någon annan vill veta vad jag tycker Blizzard kunde.. så skicka ett PM till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Du missuppfattade precis allt. Jag anser inte att det ska behövas en authenticator, den klena tekniken på lösenord Blizzard har är ett skämt. Kan inte ens använda specialtecken!

Skickades från m.sweclockers.com

Det du missar är att folk blir keyloggade, trycker på dumma ads och ger ut sina lösenord så det hade inte spelat någon j*vla roll vilken säkerhetsnivå Blizzard ligger på vad gäller lösenordskrav. Att de använder sig utav authenticators som ett andra lösenord är skitbra.

Kudos till Blizzards support för att dem faktiskt bryr sig om att hjälpa sina kunder som blir hackade, speciellt de som inte vet bättre vad gäller deras egna PRIVATA säkerhet.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

http://i.imgur.com/no5ZW.png

Nej du, jag hade fel... tjänsten är HELT kostnadsfri och bankdosan behöver man inte betala för. Kollade dessutom min kontohistorik för o vara säker, såg då att jag inte ens behöver betala någon avgift för mitt bankkort.

Det var tydligen bara något jag hade fått för mig. Var ju dock väldigt länge sedan jag skaffade internetbanken... det kanske kostade förr. Sak samma...

EDIT: Nu när jag vet det så tycker jag det borde vara SJÄLVKLART att Blizzard ska tillhandahålla dessa "dosor" tillsammans med nya spel.

1) Nästan alla banker tar betalt för tjänsten internetbank trots att detta är en vinst för dem, då behovet av dyra fysiska kontor minskar.

2) Studenter och arbetslösa har i många fall rabatter på banktjänster, tex avgiftsfritt visakort/internetbank för att banken räknar med att denna person ska bli en intäkt i framtiden med avgifter på fond förvaltning, pensionsförvaltning, hus/bil lån etc.

Alla affärer du gör på banken genererar dessutom intäkter åt banken, som i sig är en miljardindustri så det finns lite att "ta av".

Men authenticator behövs ju inte, har du stenkoll på din dator och/eller anser att det inte gör något om WoWkontot försvinner kan du ju strunta i den.
Annars är ju gratis appen (eller en hundring för dum-phone ägare) en billig försäkring mot strul.

Permalänk
Skrivet av ekanix20:

på vilken bank ska man betala för säkerhet?
all säkerhet ingår redan vad jag vet
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GaMeR2K5:

http://i.imgur.com/no5ZW.png

Nej du, jag hade fel... tjänsten är HELT kostnadsfri och bankdosan behöver man inte betala för. ... ...

Dosan kostar att utveckla och tillverkas, så någon stans måste pengarna tas ifrån, samma för en bank som du skriver om.

Alla banker tar betalt för sin säkerhet från användarna. Man måste ha all säkerhet i en bank och kan inte välja att hoppa över vissa bitar för att spara på någon avgift, få högre ränta, bättre villkor, lägre avgifter vid uttag utomlands eller liknande. Hade säkerheten inte behövts i samma utsträckning hade det varit billigare för banken och kunderna hade fått bättre villkor.

Samma sak går förstås att göra för Blizzard, t.ex. att spelen skulle bli 5 SEK dyrare eller vad det kan röra sig om (då bara vissa vill ha en dos) samtidigt som man tar bort avgiften för dosan, men jag tycker det är mer rätt att de som vill ha denna extra tjänst får betala för det. Jag har t.ex. en smartphone (vilket många andra som har råd med dator+spel också har) och då finns det en app som fungerar som dosan och är helt gratis.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Många dåliga jämförelser här, när jag handlar tjänsten "internetbank" så ingår dosan i priset.
Alltså jag kommer inte hem och upptäcker att jag måste betala mer för att få en "acceptabel säkerhetsnivå".

Nu är frågan vad som skall anses som en "acceptabel säkerhetsnivå" om detta måste inkludera en authenticator-dosa?

Själv blev jag hackad, har ett väldigt avancerat lösenord, används endast för battle.net, datorn är ren och aldrig gett lösenordet till någon. Men eftersom Blizzards databas blev hackad så förmodar jag att dom hackade sig in genom att dekryptera lösenordet?
Hade jag använt mig av en authenticator så hade det ju inte spelat någon roll om dom haft mitt eller någon annas lösenord eftersom dom inte har tillgång till authenticatorn.

Så utgår man från att hackare har tillgång till lösenorden eller kan hacka sig till lösenordsdatabsen så krävs en authenticator för att få en "acceptabel säkerhetsnivå"
Kan inte hackare få tag på lösenorden så borde det inte krävas en authenticator-dosa för att få en "acceptabel säkerhetsnivå".

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WarWolf.667:

Många dåliga jämförelser här, när jag handlar tjänsten "internetbank" så ingår dosan i priset.
Alltså jag kommer inte hem och upptäcker att jag måste betala mer för att få en "acceptabel säkerhetsnivå".

Nu är frågan vad som skall anses som en "acceptabel säkerhetsnivå" om detta måste inkludera en authenticator-dosa?

Själv blev jag hackad, har ett väldigt avancerat lösenord, används endast för battle.net, datorn är ren och aldrig gett lösenordet till någon. Men eftersom Blizzards databas blev hackad så förmodar jag att dom hackade sig in genom att dekryptera lösenordet?
Hade jag använt mig av en authenticator så hade det ju inte spelat någon roll om dom haft mitt eller någon annas lösenord eftersom dom inte har tillgång till authenticatorn.

Så utgår man från att hackare har tillgång till lösenorden eller kan hacka sig till lösenordsdatabsen så krävs en authenticator för att få en "acceptabel säkerhetsnivå"
Kan inte hackare få tag på lösenorden så borde det inte krävas en authenticator-dosa för att få en "acceptabel säkerhetsnivå".

Databasen de fick tag i är med största sannolikhet hårt krypterad så chansen att du skulle ha blivit hackad pga. den är minimal.. vilket redan har tagits upp i tråden. "Acceptabel säkerhetsnivå" är att kontot har ett lösenord.. detta delas av nästan alla MMORPG där ute och det ska så vara också. Att sedan Blizzard har gått ett stäpp längre och gjort ett riktigt bra system med authenticators är bara bra. Däremot att det gnälls förvånar mig inte heller. Folk kommer alltid söka saker att gnälla på. I detta fall gör de bara sig själva till idioter eftersom det faktiskt finns en app som är gratis. Har de inte en smartphone så är det deras problem och då får de antingen ta kostnaden eller helt enkelt klara sig utan. Dosor kostar pengar (antagligen kostar de mer än vad Blizz tar för dem) och därför kostar även den en vissa summa pengar. Vill man ha den gratis får man skaffa en smartphone helt enkelt. Precis som du måste skaffa en dator för att spela wow.. Men det är väl nästa sak som dessa nötter kommer att gnälla på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds