Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Amd a8 3870k rusar i temp i uefi/bios

Hejsan, har nyligen byggt en htpc efter konstens alla regler, kör stockkylare men bytt pasta till as5.
Allt har fungerat lysande sen köpet tills idag när jag satt och kolla runt på nätet då blir plötsligt datorn varmare och fläkten låter som om den ska explodera, startar om datorn och går in i uefi/bios och såfort jag är inne där så drar tempen iväg och fläkten låter helt sjukt mycket och går i nästan 5000rpm.

datorn brukar aldrig gå över 42c vid vanligt användande, och fläkten låter inte ens hälften så mkt.

vad kan ha hänt? Låter inte så allvarligt kanske, men lite jobbigt att ha ett jetplan i tvbänken.

edit: Kan tillägga att efter detta så försvann D: disken plötsligt också, kom tillbaka efter några omstarter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Ingen som vet?

Har ett asrock A75m-itx mobo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011

Har du kollat så det inte är en massa damm på fläkten till cpu kylaren?

Speldator: AMD FX-8350+Asus r9 290+8Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
berghem
Registrerad
Jan 2010

Har du kollat så kylaren sitter riktigt mot prollen ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Kylarn sitter fast och inget damm, är ju bara nån månad gammal.
Bios uppdaterat för några veckor sen.
Bruden hade lagt ett plastlock över utblåsfläkten första gången det hände, men jag tog bort den men det fortsätter efter det av någon märklig anledning...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

du berättade aldrig hur varm den blev?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011

Hur mycket kylpasta satte du på när du bytte?

Speldator: AMD FX-8350+Asus r9 290+8Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av DevilsDad:

du berättade aldrig hur varm den blev?

Jag överdrev lite när jag skrev att tempen rusar, snarare fläkten som rusar till 5000rpm men processorn blir ca 50c+, blivit som absolut varmast 45-46c under load.
Men fläkten är ju det stora problemet. Hänt 1 gång i windows men såfort man går in i bios/uefi så rasar varvet iväg, aldrig vart så.