FreeNas på SD-kort eller usb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

FreeNas på SD-kort eller usb?

Hej,
Jag och en polare hade som ett litet projekt att sätta upp en server hemma hos mig som vi andra i "gänget" skulle kunna ta del av. Det rann ut lite i sanden kan man säga och då hade vi en usb sticka som vi körde FreeNas på. Har nu lite fritid över och tänkte göra ett nytt försök men är det fortfarande usb eller sd kort som gäller?

känns lite osäkert att en server ska stå och köra 24/7 från usb eller sd kort, är det bara att acceptera och köra på?

en följdfråga också är att eftersom vi är flera polare som ska använda servern från olika håll kan alla ha varsitt USERID och logga in samtidigt?
Har även hört att man måste öppna portar i routern, hur det nu fungerar?

Lenovo y500 |....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Tror inte det är några problem. Den läser in image:en i minnet och kör på. När du stänger ner eller sparar så sparas konfigurationen på minnet. Onödigt att snurra en disk och kasta bort utrymmet.

Citat:

The FreeNAS® operating system is a running image. This means that it should not be installed onto a hard drive, but rather to a USB or compact flash device that is at least 2 GB in size. If you don't have compact flash, you can instead use a USB thumb drive that is dedicated to the running image and which stays inserted in the USB slot. While technically you can install FreeNAS® onto a hard drive, this is discouraged as you will lose the storage capacity of the drive. In other words, the operating system will take over the drive and will not allow you to store data on it, regardless of the size of the drive.

The FreeNAS® installation will partition the operating system drive into two ~ 1 GB partitions. One partition holds the current operating system and the other partition is used when you upgrade. This allows you to safely upgrade to a new image or to revert to an older image should you encounter problems.

Saxat från: http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av jocke92:

Tror inte det är några problem. Den läser in image:en i minnet och kör på. När du stänger ner eller sparar så sparas konfigurationen på minnet. Onödigt att snurra en disk och kasta bort utrymmet.

Ok, blir till helgen

Lenovo y500 |....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2010

Om olika användare ska ha åtkomst till servern/filer, så är det nog mest lämpligt att sätta upp en FTP-tjänst på den (görs i gränssnittet).
Samma med användare, bara att lägga till med login och lösenord, samt vad de ska ha åtkomst till.

Börja med Quick Start Guiden, http://doc.freenas.org/index.php/Quick_Start_Guide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Sep 2004

Kolla igenom denna tråden också.
Mycket bra info i den.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/901894-freenas-dum...

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av PapuPapu:

Hej,
Jag och en polare hade som ett litet projekt att sätta upp en server hemma hos mig som vi andra i "gänget" skulle kunna ta del av. Det rann ut lite i sanden kan man säga och då hade vi en usb sticka som vi körde FreeNas på. Har nu lite fritid över och tänkte göra ett nytt försök men är det fortfarande usb eller sd kort som gäller?

känns lite osäkert att en server ska stå och köra 24/7 från usb eller sd kort, är det bara att acceptera och köra på?

en följdfråga också är att eftersom vi är flera polare som ska använda servern från olika håll kan alla ha varsitt USERID och logga in samtidigt?
Har även hört att man måste öppna portar i routern, hur det nu fungerar?

Kolla igenom denna tråden också.
Mycket bra info i den.
http://www.sweclockers.com/forum/6-l...eenas-dummies/

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Tack för tipsen

Har nu hållt på hela kvällen med att ens försöka installera freenas från usb men skiter sig. Den hittar usb i bios och allt men när man sätter den på att boota från sub stickan så vägrar den att boota från usb och letar istället efter HDD och CD-ROM enheten.

Ska köra den från en gammal pc på 32 bit och senaste gången jag installerade freenas gick det smutt och gör på exakt samma sätt. Behöver jag formatera om diskarna i datorn som jag ska använda? Å andra sidan borde det inte spela någon roll då det booten inte påverkar diskarna :S har googlat hela kvällen men hittar ingen lösning.

//Danne

Lenovo y500 |....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av PapuPapu:

Tack för tipsen

Har nu hållt på hela kvällen med att ens försöka installera freenas från usb men skiter sig. Den hittar usb i bios och allt men när man sätter den på att boota från sub stickan så vägrar den att boota från usb och letar istället efter HDD och CD-ROM enheten.

Ska köra den från en gammal pc på 32 bit och senaste gången jag installerade freenas gick det smutt och gör på exakt samma sätt. Behöver jag formatera om diskarna i datorn som jag ska använda? Å andra sidan borde det inte spela någon roll då det booten inte påverkar diskarna :S har googlat hela kvällen men hittar ingen lösning.

//Danne

Tanka .img filen, pakca upp .xz-arkivet och kör ner den med physics diskwrite. Dock är den inte länkad från deras hemsida utan finns bara på deras sourceforge.

Du kan tanka physdiskwrite här. Kör den grafiska. Var noga med att välja rätt disk och är disken större än 2gb måste du bocka för det när den frågar, en säkerhetsgrej så du inte väljer fel disk. Sedan är det bara att boota från minnet/minneskortet. Om det hela gått rätt till ska Windows se enheten med filsystemet raw, fördelen är då att du slipper gå igenom hela installationsprocessen.

Om du ska boota från ett minne så brukar de hamna bland hårddiskarna så kolla boot-ordningen för diskarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av jocke92:

Tanka .img filen, pakca upp .xz-arkivet och kör ner den med physics diskwrite. Dock är den inte länkad från deras hemsida utan finns bara på deras sourceforge.

Du kan tanka physdiskwrite här. Kör den grafiska. Var noga med att välja rätt disk och är disken större än 2gb måste du bocka för det när den frågar, en säkerhetsgrej så du inte väljer fel disk. Sedan är det bara att boota från minnet/minneskortet. Om det hela gått rätt till ska Windows se enheten med filsystemet raw, fördelen är då att du slipper gå igenom hela installationsprocessen.

Om du ska boota från ett minne så brukar de hamna bland hårddiskarna så kolla boot-ordningen för diskarna.

Kalas funkade hur bra som helst. Nu fungerar den som en hemmaserver för alla i mitt närverk, men om jag vill komma åt den som utomstående då jag är i skolan eller dylikt finns det nått säkrare än att köra FTP? är det SSH som gäller och sen välja SFTP som protokoll eller är det nått som är bättre?

Lenovo y500 |....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av PapuPapu:

Kalas funkade hur bra som helst. Nu fungerar den som en hemmaserver för alla i mitt närverk, men om jag vill komma åt den som utomstående då jag är i skolan eller dylikt finns det nått säkrare än att köra FTP? är det SSH som gäller och sen välja SFTP som protokoll eller är det nått som är bättre?

Kör ftps på datakanalen brukar räcka. sftp eller ftps på all information är oftast överdrivet som hemanvändare. Prestandan blir lidande eftersom där är en del overhead.