Zalman FX100-Cube ska kunna kyla Core i7-3770K utan fläkt

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Nope , 6000cm^2 =60dm^2=0.6m^2

Ifølge specifikationen/foto er arealet 6 m2 = 60.000 cm2. Imponerede!

Permalänk
Medlem

Processorer har lång livstid om man inte kör de över 70 grader. Jag vill påstå att ett större problem är komponenterna på M-kortet runt socklen som får mer stryk då man kör med passiv kylning.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeronimus:

Ifølge specifikationen/foto er arealet 6 m2 = 60.000 cm2. Imponerede!

I USA använder man komma för att separera tusental. Det står alltså att arean är 6 094 cm^2 på bilden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Vill absolut se test på denna, verkar MYCKET intressant!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Satt och funderade på om man skulle kunna köra sin i7 2600k i 5GHz passivt med denna sen kom jag på att det inte är värt då min nuvarande rig med Scythe Slipstream 800RPM ändå inte låter något om jag inte öppnar chassit och nästan sticker in huvudet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Skulle passa i min lilla rigg
Min processor blir för kall så har blockat halva front fläkten med ett papper och fick genast bättre prestanda
ligger på runt 20-22 med pappret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannne11:

Skulle passa i min lilla rigg
Min processor blir för kall så har blockat halva front fläkten med ett papper och fick genast bättre prestanda
ligger på runt 20-22 med pappret

Är det när datorn är avstängd eller? Det är ju omöjligt att få en normal CPU under rumstemp även om du aktiv kylning. Jag har iaf aldrig hört talas om en CPU som blir kallare ju mer den jobbar.

I vilket fall som helst, kuben ser intressant ut, speciellt för mindre maskiner som kan utnyttja nära chassi fläktar för kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är det när datorn är avstängd eller? Det är ju omöjligt att få en normal CPU under rumstemp även om du aktiv kylning. Jag har iaf aldrig hört talas om en CPU som blir kallare ju mer den jobbar.

I vilket fall som helst, kuben ser intressant ut, speciellt för mindre maskiner som kan utnyttja nära chassi fläktar för kylningen.

Alla processorer vill helst ligga på 17 grader celsius så den jobbade dåligt s:
När jag fick upp tempen så jobbade den bättre
Just nu ligger den på 26 och funkar utmärkt medans innan låg den på 13-17(vet ej hur)
men det verkade stämma då jag hade samma temp med min gammla CPU och moderkort med den här kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannne11:

medans innan låg den på 13-17(vet ej hur)

Såvida du inte bor i ett kylskåp: Nej.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Såvida du inte bor i ett kylskåp: Nej.

Det som är skumt är att radiatorn och slangarna faktiskt är kalla :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannne11:

Skulle passa i min lilla rigg
Min processor blir för kall så har blockat halva front fläkten med ett papper och fick genast bättre prestanda
ligger på runt 20-22 med pappret

Så du menar att din CPU blir 22 grader under användning?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Såvida du inte bor i ett kylskåp: Nej.

Han Bor nog på nordpolen med datorn i snön...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dannne11:

Alla processorer vill helst ligga på 17 grader celsius så den jobbade dåligt s:
När jag fick upp tempen så jobbade den bättre
Just nu ligger den på 26 och funkar utmärkt medans innan låg den på 13-17(vet ej hur)
men det verkade stämma då jag hade samma temp med min gammla CPU och moderkort med den här kylaren.

Nej det stämmer inte om du inte har det väldigt kallt hemma. Du kan omöjligt få ner temperaturen under rumstemperatur med luftkylning och ja då räknas även vatten. Det kräver peltier, kompressor eller något annat exotiskt för de där temperaturerna. Om du inte kör vattenkylning med radiatorn hängandes utanför fönstret. Så antingen har du en mer avancerad kylare än du erkänner eller så bryter du mot termodynamikens andra huvudsats.

Låter konstigt att du får problem med temperaturen redan vid 17 grader. Det får mig att tro att du är ett troll. Nog för att det finns cold bugs på processorer men det brukar ju vara en bit under nollan i alla fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannne11:

Det som är skumt är att radiatorn och slangarna faktiskt är kalla :s

Du kan aldrig få någonting som kyls av den kringliggande luften, att bli svalare än just den. Det är fysiskt omöjligt.

Att slangarna känns svala är inte så konstigt, då dina händer troligen är varmare än vätskan som färdas genom slangarna.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Du kan aldrig få någonting som kyls av den kringliggande luften, att bli svalare än just den. Det är fysiskt omöjligt.

Att slangarna känns svala är inte så konstigt, då dina händer troligen är varmare än vätskan som färdas genom slangarna.

Edit:

Jävligt smart att svara utan att trycka på F5, först.

Edit2: Men attans, så råkar man trycka på "Citera" istället.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Många AMD-CPU:er anger omöjligt låga temperaturer vid idle. De är mer pålitliga vid full last. Allt enligt AMD själva.

EDIT Se:
http://www.overclock.net/t/1095360/straight-from-amd-the-corr...

Citat:

Concerning your question regarding the temperatures with your processor. (1090) the maximum temperature threshold is 62 Celsius which set for the internal die (core) temperature of the chip. The core temperatures have an equational offset to determine temperature which equalizes at about 45 Celsius thus giving you more accurate readings at peak temperatures. The hindrance in this is the sub ambient idle temperature readings you speak of.

The silicon and adhesives used in manufacturing these processors has a peak temperature rating of 97+ Celsius before any form of degradation will take place. The processor also has a thermal shut off safe guard in place that shuts the processor down at 90 Celsius.

The Cpu temperature is read form a sensor embedded within the socket of your motherboard causing about a 7-10 Celsius variance form the actual Cpu temperature, which may be what you are reading about on the net.

You can use an application called AMD overdrive, that will allow you to monitor your temperatures accurately.

As long as your core temperature has not exceeded the high side of the 60 degree mark for extended periods of time you should be ok. 62 degrees holds a generous safety net to begin with.

I hope I was able to answer your questions, If you have any more inquiries don't hesitate to contact us.

Thank You

Alex Cromwell
Senior Technology Director
Advanced Micro Devices
Fort Collins, Colorado
2950 East Harmony Road
Suite 300
Fort Collins, CO
80528-9558

Gäller åtminståne Phenom 1-2 och även några äldre. Även Vishera verkar ha samma "algoritm" för temp.

Mer info
Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det stämmer inte om du inte har det väldigt kallt hemma. Du kan omöjligt få ner temperaturen under rumstemperatur med luftkylning och ja då räknas även vatten. Det kräver peltier, kompressor eller något annat exotiskt för de där temperaturerna. Om du inte kör vattenkylning med radiatorn hängandes utanför fönstret. Så antingen har du en mer avancerad kylare än du erkänner eller så bryter du mot termodynamikens andra huvudsats.

Låter konstigt att du får problem med temperaturen redan vid 17 grader. Det får mig att tro att du är ett troll. Nog för att det finns cold bugs på processorer men det brukar ju vara en bit under nollan i alla fall.

ett troll är jag inte(dock så har jag en trollface t-shirt just nu men det hör inte hit )
men är antagligen någon bugg med CPU'n som jag läste att någon skrev längre ner
och ja det är konstigt för när jag kör utan pappret så "fryser" datorn, typ.
Kan inte ladda något nytt i 10-20 min precis efter uppstart och då visade tempmätaren på 8 grader precis när den vakna men när jag blockar med ett papper så visar den 20-27 grader och då funkar allt utmärkt
CPU'n håller sig på runt 40-50 grader när jag spelar men visar extremt lågt vid idle

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag är lite kluven. Du har rätt i det du säger, men samtidigt finns det ju andra fördelar med fläktfritt också: mycket mindre risk för ansamlig av damm, och man slipper en extra fläkt med den (visserligen lilla) komplexitet det tillför (en mekanisk mojäng som slits och till slut går sönder, fast det har iofs aldrig hänt mig personligen någonsin; fläktsladdsanslutning; fläktrotationshastighetsstyrning).

Samtidigt är det förstås oftast dyrare och i princip alltid betydligt mer skrymmande och tyngre. Och kräver som sagt oftast chassifläktar, så det är svårt att komma undan helt.

ja, så fort det blir möjligt att skaffa den prestanda jag behöver + "relativt billigt" så kommer jag att skaffa fläktfritt.
Tablets och telefoner är ju fläktfria så varför inte PC:n i farmtiden?

Permalänk
Medlem

Finns säkerligen massor av spännande användningsområden för denna sak, men att kyla en 3770k, njae..?

Som nämnts tidigare så beror det väl på hur personen i fråga använder datorn? Min 3770k tickar på i 4.7GHz samt belastas hårt till och från så inget för mig skulle jag tro.

Skitkul dock att se lite nytt på marknaden och är säker på att många kommer få nytta av den kylaren.

Permalänk
Medlem

Passiva lösningar är inte för gamern så klart, optimalt är en Ivy dualcore egentligen då får man mycket kraft och låg ljudnivå.

Ska bli intressant och se lite tester med denna, påminner om en Cooler Master modell som också gick att köra passiv men det var back in the days när s775 var the shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Passiva lösningar är inte för gamern så klart.
.

har kört passivt enda sedan 775serien, håller inte med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

har kört passivt enda sedan 775serien, håller inte med dig

Beror på vad man definerar som spelbart, visst kan man köra en quadcore och ett hyfsat grafikkort passivt men när det blir kraftigare saker så blir det varmt och passiva nätdelar finns med max 500w än så länge

Permalänk

kan undra hur denna står sig mot tex en passiv noctua nh-d14

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Skulle behöva 2.7 stycken sådana för mitt system om det nu skulle bli knäpptyst...