Bästa deployment verktyget?

Permalänk
Medlem

Bästa deployment verktyget?

Där jag jobbade för nåt år sedan så använde vi oss av Windows deployment services för att ominstallera datorer via PXE-boot. Det var otroligt snabbt och att ominstallera en dator gick på 5min. Detta för att .wim-filerna vi hade sparat för de olika datormodellerna innehöll allt. D.v.s operativsystemet, drivrutiner, program, uppdateringar osv. Efter installation var datorn omeddelbart klar att användas.

Nackdelen med det systemet var att allt eftersom nya versioner av program kom samt uppdateringar för Windows och andra program så var man tvungen att installera alla images på de olika datormodellerna, sedan uppdatera det som skulle uppdateras och sedan spara ner nya imagefiler. Det hela tog ganska lång tid med andra ord.

På nya arbetet kör vi med Microsoft SCCM för att installera om datorer samt skicka ut ny mjukvara. Nackdelen med det är att det kan ta 2-3 timmar att ominstallera en dator eftersom det nästan bara är själva operativsystemet i wim-filen och resten är paket som slängs på i efterhand via SCCM. Fördelen med det är att det knappt är något jobb att underhålla images.

Finns det något verktyg som har det bästa från båda sidor? Ett verktyg som ominstallerar datorer snabbt, men ändå inte kräver så stort underhåll som Windows Deployment Services? Ett verktyg där man likt SCCM kan bygga på med nya paket utan det innebär att ominstallationer tar timmar?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vilken version av SCCM kör ni med?

Permalänk
Medlem

SCCM 2007, men vi har planer på att gå över till 2012.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Hur många användare är ni totalt? SCCM fungerar bra i stora miljöer. I mindre duger det gått med WDS & MDT 2012, ger dock inte samma möjligheter till lastbalansering som SCCM t.ex om ni skall rulla ut saker för hundratals användare samtidigt.

WDS har jag aldrig använt mer än att lägga bootmedium (PE) på, resten sköts av MDT.

Permalänk
Medlem

Vi har ca 5000 datorer som vi hanterar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Vi har ca 5000 datorer som vi hanterar.

Skulle stannat kvar vid SCCM då, en uppgradering till 2012 kan vara en god idé dock, kommer ihåg att 2007 var seg som smör, oas. kanske det hade mer att göra med de 10k+ datorer den hanterade över flera domäner ^^;

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Skulle stannat kvar vid SCCM då, en uppgradering till 2012 kan vara en god idé dock, kommer ihåg att 2007 var seg som smör, oas. kanske det hade mer att göra med de 10k+ datorer den hanterade över flera domäner ^^;

Ja har man så många datorer och dessutom flera domäner kanske det är smart att ha i alla fall en server per domän.
Vi får hoppas på att SCCM 2012 snabbar upp en del då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Där jag jobbar hanterar vi cirka 6000 klienter och körde innan med SCCM men vi bytte bort det emot SpecOps.
Installation av en dator tar cirka 20 minuter för att imagen ska installeras och sedan cirka 20 minuter för applikationerna. Beror lite på hur många applikationer klienten ska ha. Sedan att distribuera ut nya applikationer, så räcker det med att köra en gpupdate så sätter den igång installationen direkt. Beror givetvis ifall den får installeras i inloggat läge. Annars görs det direkt när användaren loggar ut.

Finns live vy som man ser alla installationer som är pågående.

http://www.specopssoft.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selleselle:

Där jag jobbar hanterar vi cirka 6000 klienter och körde innan med SCCM men vi bytte bort det emot SpecOps.
Installation av en dator tar cirka 20 minuter för att imagen ska installeras och sedan cirka 20 minuter för applikationerna. Beror lite på hur många applikationer klienten ska ha. Sedan att distribuera ut nya applikationer, så räcker det med att köra en gpupdate så sätter den igång installationen direkt. Beror givetvis ifall den får installeras i inloggat läge. Annars görs det direkt när användaren loggar ut.

Finns live vy som man ser alla installationer som är pågående.

http://www.specopssoft.com/

Ja jag kollade som hastigast på det. Är det knutet till ADt så att man på en dator kan t.ex slänga med den i en AD-grupp som heter ex "Adobe-photoshop-elements-10" och sen installeras det på den datorn?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Ja jag kollade som hastigast på det. Är det knutet till ADt så att man på en dator kan t.ex slänga med den i en AD-grupp som heter ex "Adobe-photoshop-elements-10" och sen installeras det på den datorn?

Japp det funkar alldeles utmärkt det. Vi använder AD och lägger på applikations grupperna på klinterna. Eller klienterna i applikationsgrupopen.

Vi låser även ner klienten vid ominstallation så att Antivirus programmet är installerat innan personalen kan använda datorn.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill vara taskig med Specops men att jämföra den med SCCM är som att jämföra en trabant med en Bentley.
SCCM har ju betydligt mer funktionalitet när det gäller inventering, licensmätning osv.

SCCM:s nackdel är att det är ett betydligt större system vilket gör att man måste trimma in det för att det ska fungera bra.
Bland annat måste man ha koll på sina discovery inställningar. Står de fel kan man få väldigt dåliga prestanda.
Har ni inte R3 på SCCM miljön så börja med den så att ni får delta discovery på era collections.
Likaså bör ni kolla vad ni har för timings på era klienter.

Sen nämde du att ni vill kunna lägga till en dator i en Ad-grupp för att den ska få applikationen.
Det är så man brukar göra med SCCM men ska man få nån fart på det så rekommenderas R3 som sagt.
2012 har fått en hel del trimningar på den biten plus att den har en godsak till i form av applikationsportalen.
Med den kan man låta användarna administrera sina applikationer själva och den biter i princip direkt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Inte för att jag vill vara taskig med Specops men att jämföra den med SCCM är som att jämföra en trabant med en Bentley.
SCCM har ju betydligt mer funktionalitet när det gäller inventering, licensmätning osv.

SCCM:s nackdel är att det är ett betydligt större system vilket gör att man måste trimma in det för att det ska fungera bra.
Bland annat måste man ha koll på sina discovery inställningar. Står de fel kan man få väldigt dåliga prestanda.
Har ni inte R3 på SCCM miljön så börja med den så att ni får delta discovery på era collections.
Likaså bör ni kolla vad ni har för timings på era klienter.

Sen nämde du att ni vill kunna lägga till en dator i en Ad-grupp för att den ska få applikationen.
Det är så man brukar göra med SCCM men ska man få nån fart på det så rekommenderas R3 som sagt.
2012 har fått en hel del trimningar på den biten plus att den har en godsak till i form av applikationsportalen.
Med den kan man låta användarna administrera sina applikationer själva och den biter i princip direkt

Ja alltså vi använder redan gruppmedlemskap för att installera applikationer, det är så det ska vara menar jag. Dock tar det enorm tid innan de kommer igång. Vi har nästlade grupper och det är väl problemet. Lägger jag till t.ex. en grupp för Office 2010 installation på en AD-klient så kan det börja installera sig efter 10min, men det kan lika gärna börja installationen efter en timme. Det vet man aldrig på förhand.

Lägger jag till en dator för ominstallation så börjar den ofta att starta om sig och installera om efter 40min, inte på en gång. Sen tar det ca 2-3 timmar innan allt är klart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

tror inte att det är nästlingen utan Discovery inställningarna.
Med 2012 så ska du i princip vara garanterad att det smäller inom 10 min plus vad du har för update intervall på dina klienter. Vi kör 15 min
2007 har inte delta på AD grupp så där är det helt discovey timings som styr.

Sen får man som sagt ha koll på sina settings. Det gäller ju att man kör collection update efer att ad discoveryn har gått klart
Sätter man sin ad discover på 5 minuter över hel timme så kan det vara lagom att köra collection 10 över.
Gör man tvärtom får man ju alltid vänta 55 minuter där

Det finns ett antal inställningar att skruva på när det gäller osd.

Det första är att sätta din TS till run foem server istället för Download.
Sen kan man ju installera appar på tre olika sätt.
Med i image (snabbast men kräver underhåll. doc kan man ju skapa en ts som skapar imagen automatsikt)
Med i de ts som isntallerar image.
Som "lösa" appar. Klart långsammast

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415