Fredagspanelen 47: Tvåårsjubileum, Intel-förseningar och Nvidia-rekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte.90:

du kör möjligtvis inte firefox beta, typ 17.0?
Hade precis samma problem när ja körde den versionen, gick tillbaka till 16.0.2 så funka de som vanligt igen

Det stämmer! Jag kör betan
Ska testa gå tillbaka till icke-beta. Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Först grattis till två år!! satan vad tiden har gått fort sen vill jag bara säga... .WHAT!!! va fan är swecextra?!?! har missat totalt! iofs så känns det som en extra julafton där man kan njuta av alla godbitar men hey.. fanns det info om detta?! skål och fortsatt trevlig fredagsmys

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Härligt det var. Nörda till det med lite Julöl. När ni nämnde greykarn höll jag på att smälla av. Najs.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Inaktiv

Tack för en mysig fredagspanel!

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Först grattis till två år!! satan vad tiden har gått fort sen vill jag bara säga... .WHAT!!! va fan är swecextra?!?! har missat totalt! iofs så känns det som en extra julafton där man kan njuta av alla godbitar men hey.. fanns det info om detta?! skål och fortsatt trevlig fredagsmys

swecextra är YT-kanalen där de lägger upp lite "mindre seriösa" klipp. Julafton indeed.

Sweclockers Extramaterial

Grattis och tack till två fina år. Uppskattar verkligen Fredagspanelen, verkligen. Det är något som aldrig har funnits på TV men som många har saknat. TACK för att ni satsade på det.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se en recension av Acers Iconia w510 och/eller w700, helst båda

Tack för en trevlig fredagspanel som vanligt

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Tummen upp till er som vanligt!

Permalänk
Medlem

Två år och det blir bättre och bättre för varje avsnitt!

Underbart med den videosatsning ni gjort de senaste åren

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Grattis Sweclockers grattis Emil och Jonas för bra presenterad "show"... tack för alla dessa bra/roliga filmer (shower)

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Även Z68 har SRT så det är i stort sett endast native USB 3.0 som är nytt på Z77 (vissa P67 och Z68 har stöd för PCIe 3.0 x16 parat med en Ivy Bridge).

Ljussättningen är bättre på PS3 och vissa spel t.ex. Max Payne 3 och Resident Evil 6 ser bättre ut på PS3 medan de lite äldre spelen ser oftast bättre ut på Xbox 360. Hoppas på att Rockstar gör ett bättre jobb med GTA V till PS3 än vad de gjorde med GTA IV.

PS
Grattis på 2-års jubileumet!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

ush...äckliga closed source Nvidia...tur att dom är så förbannat bra i grafik marknaden.

Permalänk
Entusiast

Mög, såhär länge skulle jag inte vara vaken ju..

Men ett stycke fredagspanel säger jag inte nej till. Det var mycket trevligt och jag ser fram emot podcasten på måndag!

Permalänk
Medlem

Som vanligt så ser man fram emot Fredagspanelen och ni levererar som vanligt!

Bra jobbat och grattis till 2 år i nördarnas tjänst!

Sen undrar jag dock vad som hänt med era fina Sweclockers muggar, nu använder ni vanliga tråkigt vita muggar?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tack för fredagspanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Två år och det blir bättre och bättre för varje avsnitt!

Underbart med den videosatsning ni gjort de senaste åren

imponerande att de kan sätta ihop 1 timmes talkshow när det händer så extremt lite i teknikvärlden just nu faktiskt!

Permalänk

Jag gjorde en såndär popup undersökning då jag svarade att allt var perfekt och underbart här på Swec, vilket det är. MEN på tal om e-sport: Mer e-sport! Det är nog det enda jag saknar här:) Ska bli kul att lyssna på måndagens podcast!

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Skrivet av Num_Lk:

Jag gjorde en såndär popup undersökning då jag svarade att allt var perfekt och underbart här på Swec, vilket det är. MEN på tal om e-sport: Mer e-sport! Det är nog det enda jag saknar här:) Ska bli kul att lyssna på måndagens podcast!

Det här håller jag med om Tror det är ganska viktigt att få in lite av den biten på Swec för att öka läsarantalet(inte för att jag tror att det inte ökar ändå). Sen skulle det vara trevligt med lite seriös svensk rapportering, det saknas tycker jag. Hoppas nån på Swec fastnar för det i helgen.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Det har ju gjorts försök med TV-program om datorer förr, och de har väl misslyckats kan man säga, men vore det inte dags för ett typ Sweclockers på fredagar eller söndagar på, tja, tv3 eller kanal 5? (de mest realistiska rikstäckande)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Intel-moderkort har många pwm-headers dock Borde alla ta efter

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det har ju gjorts försök med TV-program om datorer förr, och de har väl misslyckats kan man säga, men vore det inte dags för ett typ Sweclockers på fredagar eller söndagar på, tja, tv3 eller kanal 5? (de mest realistiska rikstäckande)

Jag personligen skulle hellre titta på datorn, och jag tror många håller med mig. Jag ser inte riktigt anledningen till att det skulle börja sändas på TV? Kanske bara är jag dock.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det har ju gjorts försök med TV-program om datorer förr, och de har väl misslyckats kan man säga, men vore det inte dags för ett typ Sweclockers på fredagar eller söndagar på, tja, tv3 eller kanal 5? (de mest realistiska rikstäckande)

Sajber höll på i ganska många år. Idag ser man bara lite spelrecensenter i morgonprogrammen som mest. Sen har de haft några andra program om spel och en del e-sportgrejer. Det är ju inte riktigt samma sak.

Varför de skulle sitta i betalkanaler kan man fråga sig. De har inget kommersiellt/sponsorfokus till att börja med. Någon passande kanal för målgruppen finns knappast idag heller. Är ju nästan inga av kanalerna som producerar egen tv eller köper in svensk tv för den delen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Sajber höll på i ganska många år. Idag ser man bara lite spelrecensenter i morgonprogrammen som mest. Sen har de haft några andra program om spel och en del e-sportgrejer. Det är ju inte riktigt samma sak.

Varför de skulle sitta i betalkanaler kan man fråga sig. De har inget kommersiellt/sponsorfokus till att börja med. Någon passande kanal för målgruppen finns knappast idag heller. Är ju nästan inga av kanalerna som producerar egen tv eller köper in svensk tv för den delen.

Det stora problemet är ju att större delen av målgruppen inte tittar på TV. Fast SVT har iof börjat med en del program som bara sänds på internet vilket skulle passa många perfekt. Så där är nog den mest lämpade plattformen. SVT tar upp det och sänder det enbart på SVT Play. Det hade kunnat vara intressant med rätt redaktion och rätt programledare. SVT har ju vissa fördelar med resurser och kontaktnät som skulle passa bra, inte minst för att komma in på e-sport och liknande. Någon får skicka ett förslag till SVT.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det stora problemet är ju att större delen av målgruppen inte tittar på TV. Fast SVT har iof börjat med en del program som bara sänds på internet vilket skulle passa många perfekt. Så där är nog den mest lämpade plattformen. SVT tar upp det och sänder det enbart på SVT Play. Det hade kunnat vara intressant med rätt redaktion och rätt programledare. SVT har ju vissa fördelar med resurser och kontaktnät som skulle passa bra, inte minst för att komma in på e-sport och liknande. Någon får skicka ett förslag till SVT.

SVT ligger närmast att producera sådant själv, men lite mer åt allmänintresset än Sweclockers. Tänkte också på ZTV och TV8 som försvunnit och lagt ner att producera egna program med public servicefokus eller mot ungdomsgenerationen. Utöver Nyhetsmorgon på TV4 har du inte mycket där heller på Bonnierkanalerna.

Så Sweclockers har redan sin kanal för det ändå. Webben med hjälp av deras egna site. TV ser inte ut som förr och de intresserade som du säger sitter i andra kanaler än deras distributionsfönster.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

SVT ligger närmast att producera sådant själv, men lite mer åt allmänintresset än Sweclockers. Tänkte också på ZTV och TV8 som försvunnit och lagt ner att producera egna program med public servicefokus eller mot ungdomsgenerationen. Utöver Nyhetsmorgon på TV4 har du inte mycket där heller på Bonnierkanalerna.

Så Sweclockers har redan sin kanal för det ändå. Webben med hjälp av deras egna site. TV ser inte ut som förr och de intresserade som du säger sitter i andra kanaler än deras distributionsfönster.

Jag tycker faktiskt att SVT gör ett bra jobb att försöka hänga med i utvecklingen. De kör mycket via internet vilket är helt rätt för framtiden. Det kan ju inte vara så långt borta att all TV går via IP. Då behöver ju egentligen en TV bara vara en skärm med en enkel browser som klarar några standarder för att streama video. Då öppnar sig en hel värld av nya möjligheter. De nämnde ju på dagens podcast att SVT ska vara med och sända från Dreamhack vilket låter lovande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jonas! m-audio är verkligen "du får vad du betalar för", de är ju inte direkt kända för att göra bra drivare för sina prylar. Tyvärr. Sound-blaster-korten såg ju faktiskt rätt vettiga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tycker faktiskt att SVT gör ett bra jobb att försöka hänga med i utvecklingen. De kör mycket via internet vilket är helt rätt för framtiden. Det kan ju inte vara så långt borta att all TV går via IP. Då behöver ju egentligen en TV bara vara en skärm med en enkel browser som klarar några standarder för att streama video. Då öppnar sig en hel värld av nya möjligheter. De nämnde ju på dagens podcast att SVT ska vara med och sända från Dreamhack vilket låter lovande.

Fortfarande något olika målgrupper. Och något de hållit på med några år. IP-baserade tv-plattformar finns redan. T ex HbbTV. Sen har du tillverkarnas egna samt GoogleTV där du kan ha appar för att strömma grejer. SVT har inte rättigheter för att sända / strömma till sådana plattformar. Browsers kommer aldrig stödja standarder med kryptering av videoinnehållet så där kommer du alltid kräva plugin eller installerad programvara. Det är den regionala indelningen av kanaler och tjänster som ställer till det bara. Så du kommer ändå inte få all världens underhållning till en sådan plattform på något lagligt sätt.

För Sweclockers är det nog bättre att låta anarkin fortgå. Så de fortsätter med sin egen form. Allt annat vore ett sidospår som skulle produceras på andra sätt, med annat fokus. Vilket kanske inte hade varit fel, men det hade inte varit samma personer med samma fokus i tvrutan, och att streama på svtplay är väl bara ointressant. Saker som bara strömmas av tvkanalerna har typ färre tittare än Sweclockers egna program. Att få ansvarig utgivare från SVT och producent gör det inte heller till samma sak som de kör idag. Dessutom måste de då ta större hänsyn till upphovsrätt på grejer de klipper in.

TV kan du sända på många olika sätt. Du kan tom sända digital kabel-tv över fiber på en egen våglängd istället för över IP. On-demand är givetvis lämpat för IP och "flera fönster" / enheter. Broadcast kommer inte försvinna. Svårt att ens matcha SVTs 720p/50 som SVT sänder med i marknätet, och helst vidaresänds som. Internets (SVT) 720p på runt 2 mbit H264 är ingen höjdare. Broadcast laggar inte vid höga tittarsiffror heller. Boxar och TV-apparater kommer dock stödja tjänster som Netflix, HBO, etc vid sidan av det.