Permalänk
Keeper of Traditions

Vart börja med Arduino?

Hej hopp,

Har fått upp intresset för Arduino då folk i skolan fått pyssla med det, och det såg ganska skoj ut. Jag vet dock inte vart man börjar.

Jag kan lite programmering och tycker väl det är den roliga delen, men jag är mindre bevandrad inom elläran, och det är väl den delen som känns mindre intressant just nu. Jag hoppas dock lära mig en del medans man håller på. Målet skulle väl vara någon sorts enklare hemautomatisering till slut, tända och släcka lampor osv.

Först tänkte jag köpa en Arduino Uno Rev 3 från kjell & Co, men man får ju inte med någonting när man köper en sån så då får man väl ha egen fantasi för att komma på vad man ska köpa för tillbehör.
Sen såg jag på den officiella hemsidan att det skulle finnas ett starterkit, men det var inte så lätt att hitta. Det verkar finnas en del starterkits, men hur vet man om det är det "officiella"?
Jag antar att det är det "officiella" kitet som guiderna på hemsidan utgår ifrån.

Så, ska man köpa något utav de starterkit som finns, eller finns det någonstans där man kan plocka lite vad man vill och vad kan då vara bra att börja med?
Det ser ut att följa med lite allt möjligt i de starterkit jag sett, dioder, knappar osv.
Man kan ju köpa Uno'n löst och ett paket med dioder och ett paket med motstånd, men att betala 40kr för ett paket med ~100 motstånd där de allra flesta aldrig kommer användas känns inte så prisvärt...
Då det endast är ett sidoprojekt för skojs skull, så vill man gärna hålla nere kostnaderna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.electrokit.com/arduino-starter-kit.50278

Ska vara det officiella starter kittet.

Har pysslat en del själv med liknande saker och det behövs faktiskt inte speciellt mycket ellära men det beror väl såklart på vad du vill göra också.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Shimonu:

http://www.electrokit.com/arduino-starter-kit.50278

Ska vara det officiella starter kittet.

Har pysslat en del själv med liknande saker och det behövs faktiskt inte speciellt mycket ellära men det beror väl såklart på vad du vill göra också.

Det var dock väldigt dyrt, ej i lager och ingen beräknad leveranstid :S

Jag tänkte väl börja med enklare saker såklart, typ få en lampa att blinka ser ut att vara det första som guiderna visar, men redan när man ska välja ut vilka motstånd som dioderna ska ha så blir jag tveksam... Men man lär sig väl!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kolla eBay. Där finns mängder av kit. Du behöver inget officiellt starterkit. Saknas det några komponenter är det bara att beställa dem för några tiotals kronor när du känner för det.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag först köpte en Netduino så plockade jag lite av det jag tänkte jag skulle behöva, motstånd, dioder, knappar, kopplingsdäck, sladdar.. funkar ganska bra och man har kul en stund innan man kommit på något ordentligt att göra.

Sakerna är ibland lite tåligare än man tror också. Jag kopplade in en lysdiod i kopplingsdäcket utan att tänka till och märkte senare att jag glömt motstånd, men det var inget problem, inget som brändes. Det mesta jag har pysslat med är digitala saker också då är det ju bara se till så man ger rätt spänning enligt datablad i princip. Spänningen på logiknivån är nog standard skulle jag tro men har iaf fungerat för alla digitala komponenter jag testat.

Permalänk
Medlem

När jag började skaffade jag en spark programmerare för AVR, köpte några billiga bra mega chip, en liten breadboard och lite blandade dioder m.m. sedan är det bara att börja, det är lättare än man tror att komma igång och sedan är chipen kostar typ 30-35kr st så kan man pusha dem till gränsen utan att gråta om de går sönder ^^
http://www.electrokit.com Har det mesta, elfa funkar bra ibland med och Clas Ohlson har en del med

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

tycker också 1000:- är väldigt mycket

men jag gillar konceptet med en bok med experiment så jag kan lära mig, har inte programmerat nåt på många år och glömt allt

har kikat på dealextreme och där finns *mycket* skoj jag vill leka med

de har lite starterkits också, blir nog att göra en beställning därifrån

skall bli riktigt kul att börja leka med nåt nytt, speciellt när det finns så mycket att leka med =D

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det var dock väldigt dyrt, ej i lager och ingen beräknad leveranstid :S

Jag tänkte väl börja med enklare saker såklart, typ få en lampa att blinka ser ut att vara det första som guiderna visar, men redan när man ska välja ut vilka motstånd som dioderna ska ha så blir jag tveksam... Men man lär sig väl!

Det är inte jättenödvändigt med det "officiella" starterkittet. Arduino är opensource-baserat och alla ritningar till deras kretskort är publicerade officiellt så att vem som helst får kopiera dom. Jag beställde en Arduino Mega 2560 plus ett starter kit med LCD-skärmar, breadboards, en LED-matrix, massa kopplingskabel, resistorer, fjärrkontroll med mottagare, servo, tryckknappar och massa mer. Det kostade endast runt 350 kronor allt som allt.

Föreslår verkligen att du köper från Ebay om du vill ha det billigt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter och kollar dealextreme och hittar saker som

http://dx.com/p/gy-521-6dof-mpu6050-module-3-axis-gyroscope-a...

Så otroligt billigt. Köpte samma chip fast breakout gjord av sparkfun i våras och dom tog typ 350 kr för den då. Tvekar att det är enorm skillnad på dom. Man blir bra köpsugen på den sidan när man surfar och hittar så mycket spännande under 100-lappen. Kan tipsa TS om att kika lite där och se vad som kan verka kul att pilla med.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mhimili:

Det är inte jättenödvändigt med det "officiella" starterkittet. Arduino är opensource-baserat och alla ritningar till deras kretskort är publicerade officiellt så att vem som helst får kopiera dom. Jag beställde en Arduino Mega 2560 plus ett starter kit med LCD-skärmar, breadboards, en LED-matrix, massa kopplingskabel, resistorer, fjärrkontroll med mottagare, servo, tryckknappar och massa mer. Det kostade endast runt 350 kronor allt som allt.

Föreslår verkligen att du köper från Ebay om du vill ha det billigt.

Jao, det blir väl att titta lite på Ebay. Det fanns en väldans massa olika starterkits där om jag inte minns fel, så man får väl se vad som kan vara mest passande.

Skrivet av Shimonu:

När jag först köpte en Netduino så plockade jag lite av det jag tänkte jag skulle behöva, motstånd, dioder, knappar, kopplingsdäck, sladdar.. funkar ganska bra och man har kul en stund innan man kommit på något ordentligt att göra.

Sakerna är ibland lite tåligare än man tror också. Jag kopplade in en lysdiod i kopplingsdäcket utan att tänka till och märkte senare att jag glömt motstånd, men det var inget problem, inget som brändes. Det mesta jag har pysslat med är digitala saker också då är det ju bara se till så man ger rätt spänning enligt datablad i princip. Spänningen på logiknivån är nog standard skulle jag tro men har iaf fungerat för alla digitala komponenter jag testat.

"Problemet" är väl att det finns så otroligt mycket att välja bland, så man vet inte riktigt vart man ska börja

Det var lite därför jag hade önskat ett starterkit där man fick en grund att bygga från, med färdiga "recept" att följa.

Jag ska ta en titt på Ebay, och se vad som passar bäst för dem grundläggande guiderna som finns på Arduinos hemsida, så blir det nog bra!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jao, det blir väl att titta lite på Ebay. Det fanns en väldans massa olika starterkits där om jag inte minns fel, så man får väl se vad som kan vara mest passande.

"Problemet" är väl att det finns så otroligt mycket att välja bland, så man vet inte riktigt vart man ska börja

Det var lite därför jag hade önskat ett starterkit där man fick en grund att bygga från, med färdiga "recept" att följa.

Jag ska ta en titt på Ebay, och se vad som passar bäst för dem grundläggande guiderna som finns på Arduinos hemsida, så blir det nog bra!

jo, jag håller med dig, skulle också vilja ha en bok med exempel som man kan gå igenom och lära sig grunderna på det sättet

med det är så billigt på dealextreme att jag kommer gå igenom alla starter kits, gå igenom det och bygga mig ett... ptja vi kan kalla det för rejält starterkit och sedan gå loss skall även beställa lite från ebay och ett annat ställe... håller på med ett ett egenbyggt miniitx chassi där jag kom fram till att jag behövde en arduino för att bl.a. styra leds, det växte när jag började inse vad arduino är och vad man kan göra med det

/Daniel

Permalänk
Medlem

är det mest som ett "test" så brukar arduino grejer finnas i kina
dx.com är ju bra och så men det finns också aliexpress.com
sida liknande ebay men ändå ganska säker (som vanligt kolla efter hur mycket dom sålt och vad andra som beställt sagt osv) här måste man titta extra så det är gratis frakt annars brukar frakten vara ganska dyr men på denna sida finns ett sjukt bra utbud till bra priser !

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera denna youtube kanal för arduino-programering - http://www.youtube.com/course?list=ECA567CE235D39FA84&feature...

Har inget tips om vart du kan köpa, köp en bara vart som helst. välj ett paket med lagomt mycket prylar så du har lite att leka med. Det viktiga är ju att komma igång, du kan ju alltid köpa till flera saker senare.

Exkit: http://www.lawicel-shop.se/prod/Arduino-Uno-R3-Starterkit_853...

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParaZide:

jo, jag håller med dig, skulle också vilja ha en bok med exempel som man kan gå igenom och lära sig grunderna på det sättet

med det är så billigt på dealextreme att jag kommer gå igenom alla starter kits, gå igenom det och bygga mig ett... ptja vi kan kalla det för rejält starterkit och sedan gå loss skall även beställa lite från ebay och ett annat ställe... håller på med ett ett egenbyggt miniitx chassi där jag kom fram till att jag behövde en arduino för att bl.a. styra leds, det växte när jag började inse vad arduino är och vad man kan göra med det

/Daniel

Japp, det lär bli till att leta. Hojta till om du hittar något extra bra kit

Skrivet av johanna_l:

Jo, den har jag allt hittat redan, men tack ändå

Skrivet av deegan:

Jag kan rekomendera denna youtube kanal för arduino-programering - http://www.youtube.com/course?list=ECA567CE235D39FA84&feature...

Har inget tips om vart du kan köpa, köp en bara vart som helst. välj ett paket med lagomt mycket prylar så du har lite att leka med. Det viktiga är ju att komma igång, du kan ju alltid köpa till flera saker senare.

Exkit: http://www.lawicel-shop.se/prod/Arduino-Uno-R3-Starterkit_853...

Den youtube-sidan såg bra ut, där lägger vi ett bokmärke. Angående starterkitet, priset är utan moms, kan privatpersoner ändå beställa därifrån?

EDIT: Är det en Uno man bör köpa som nykomling, eller finns det något mer prisvärt/bättre?
Det finns ju ganska många olika modeller, men det verkar vara Uno som finns i de flesta starterkits.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Testpilot

Uno är väl den bästa att börja med om man inte hållt på med liknande saker innan, behöver man fler portar och sånt får man gå upp till Mega-versionen men om man inte vet att man behöver det så finns det ingen anledning till att börja med den.

Kan man löda och sånt och vill bygga in en Arduino i något projekt kan det vara en idé att satsa på en pro mini men den har inga headers så man kan inte ansluta kablar till den utan at löda, alltså betydligt mindre nybörjarvänligt. Mini har i princip samma egenskaper som Unon bara att allt är mer kompakt.

Har själv flera pro mini då de är väldigt smidiga att gömma undan i ett slutfört projekt, Unon tar ju rätt mycket plats och det är inte säkert att man ens behöver USB-delen av den efter man programmerat.

Anledningen till att det är så mycket billigare på DX och eBay är för att det inte är officiella Arduinos, eftersom Arduino är open source är det väldigt enkelt för vem som helst att tillverka billigare kopior, man behöver ju inte bekosta vidareutveckling och sånt. Vill man stödja Arduino-gruppen ska man alltså köpa de dyra "riktiga" korten, själv har jag köpt både och. Sen kan ju kvalitén på kopiorna vara sämre, jämför jag själv min "riktiga" pro mini med kopiorna jag senare köpt så är det helt klart en skillnad på byggkvalité men funktionsmässigt har jag inte märkt nån skillnad.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hunden:

Uno är väl den bästa att börja med om man inte hållt på med liknande saker innan, behöver man fler portar och sånt får man gå upp till Mega-versionen men om man inte vet att man behöver det så finns det ingen anledning till att börja med den.

Kan man löda och sånt och vill bygga in en Arduino i något projekt kan det vara en idé att satsa på en pro mini men den har inga headers så man kan inte ansluta kablar till den utan at löda, alltså betydligt mindre nybörjarvänligt. Mini har i princip samma egenskaper som Unon bara att allt är mer kompakt.

Har själv flera pro mini då de är väldigt smidiga att gömma undan i ett slutfört projekt, Unon tar ju rätt mycket plats och det är inte säkert att man ens behöver USB-delen av den efter man programmerat.

Anledningen till att det är så mycket billigare på DX och eBay är för att det inte är officiella Arduinos, eftersom Arduino är open source är det väldigt enkelt för vem som helst att tillverka billigare kopior, man behöver ju inte bekosta vidareutveckling och sånt. Vill man stödja Arduino-gruppen ska man alltså köpa de dyra "riktiga" korten, själv har jag köpt både och. Sen kan ju kvalitén på kopiorna vara sämre, jämför jag själv min "riktiga" pro mini med kopiorna jag senare köpt så är det helt klart en skillnad på byggkvalité men funktionsmässigt har jag inte märkt nån skillnad.

Nja, jag vill väl inte börja med lödning riktigt än, så det känns väll som att Uno'n är den jag bör satsa på först.

Något jag märkte när jag letade runt var att det säljs billigare Uno's, men om man jämför deras bilder med hur Uno Rev. 3 ser ut på Arduinos hemsida, så ser man vissa skillnader. Beror det på att det är äldre revisioner utav Uno'n, eller att man ändrat lite när man kopierade Rev. 3?
Går man miste om något viktigt om det nu skulle visa sig vara en äldre revision?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nja, jag vill väl inte börja med lödning riktigt än, så det känns väll som att Uno'n är den jag bör satsa på först.

Något jag märkte när jag letade runt var att det säljs billigare Uno's, men om man jämför deras bilder med hur Uno Rev. 3 ser ut på Arduinos hemsida, så ser man vissa skillnader. Beror det på att det är äldre revisioner utav Uno'n, eller att man ändrat lite när man kopierade Rev. 3?
Går man miste om något viktigt om det nu skulle visa sig vara en äldre revision?

Nej, inte direkt. Jag skulle bara köpt första billiga Unon från en legit säljare på eBay. Jag köpte en Arduino Duemilanove när det begav sig på det sättet och den har fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite.

Hej. Sitter och pillar med Arduino-startpaketet som nybörjare.
Jag tänkte nu beställa lite mer roliga delar. 2 motorer osv.

Den första tanken jag får är väl att man kopplar in motorerna direkt på dom digitala output utgångarna, då man tydligen ska ha 5 Volt där, och på så sätt startar dom med HIGH. provade detta med den medföljande motorn i paketet, och den snurra jävligt segt, så jag antar att den arduinon krämar ur sej för klent med ström.

så hur är lättast att kunna styra en motor digitalt med endast på och av? för jag antar att arduinon inte då heller orkar dra ett 5 volts relä?

ska man använda transistorer? Hur vet jag isåfall vilka transistorer jag ska köpa?

säg att jag vill köpa dessa motorer, och koppla till ett 9 volts externt batteri.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/m...

Permalänk
Medlem

För alla som undrar och funderar på om dem ska köpa ett starterkit men inte vill lägga ut så mycket så ni tänker köpa lite småsaker efter behov. Köp ett starterkit från kina så får ni det mesta som ni behöver och även till ett billigt pris, och allt fungerar för jag har inte märkt något som inte har fungerat. Jag tror även att om man inte har sakerna som man behöver hemma så kanske det inte blir av att man köper dem då "det inte är så viktigt". Så skaffa ett billigt kit från ebay eller dx.

Har själv detta kittet från dx: http://dx.com/p/arduino-compatible-component-basic-element-pack-starter-kit-142572 som funkar perfekt, så om du funderar... Skaffa!

Permalänk
Skrivet av Sjuntorparn:

Hej. Sitter och pillar med Arduino-startpaketet som nybörjare.
Jag tänkte nu beställa lite mer roliga delar. 2 motorer osv.

Den första tanken jag får är väl att man kopplar in motorerna direkt på dom digitala output utgångarna, då man tydligen ska ha 5 Volt där, och på så sätt startar dom med HIGH. provade detta med den medföljande motorn i paketet, och den snurra jävligt segt, så jag antar att den arduinon krämar ur sej för klent med ström.

så hur är lättast att kunna styra en motor digitalt med endast på och av? för jag antar att arduinon inte då heller orkar dra ett 5 volts relä?

ska man använda transistorer? Hur vet jag isåfall vilka transistorer jag ska köpa?

säg att jag vill köpa dessa motorer, och koppla till ett 9 volts externt batteri.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/m...

Adafruit, sparkfun och element14(http://www.youtube.com/watch?v=fCxzA9_kg6s) har många bra tutorials.
Här är en om DC motorer från adafruit. http://learn.adafruit.com/adafruit-arduino-lesson-13-dc-motor...

Permalänk
Permalänk

Du hittar mycket matnyttigt på http://bildr.org/

www.dx.com är din vän! Beställ hem ett gäng Arduinos (eller en, fast flera Atmega328). Dra med nätverksshield, skärmar (gärna I2C och RGB ), starka leds i olika färger, motstånd (finns ett 400-pack som är otroligt värt!), kondensatorer, sladdar (!), transistorer...

Listan kan göras lång

Ytterliggare några saker jag kan tycka är värda, om man ska driva lite mer saker, är DC-DC-omvandlare. Gärna effektiva varianter (VMP-3202). Experimentkort hittar du för 20 kr på Kjell.

.... 3,5 mm-ingång, RFID-läsare, RTC (så du kan hålla koll på år, månad, dag, timme, minut och sekund), vridpottar. Du fattar?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?