Användning av visualisering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Sep 2011

Användning av visualisering

Hej!
Jag har en server som jag använder eller tänker använda till: en Minecraft-server, webbserver till en hemsida, som HTPC där jag använder XBMC och netflix, eventuellt andra spel-servers. Jag har läst lite om virtualisering och det verkar som mer och mer använder sig av det. Min fråga är om jag har någon nytta av det eller är det för mer avancerad användning? Minecraft servern används ganska flitigt och stundtals lagom hårt belastad då vi använder många moddar (tekkit). HTPCn spelar endast 720/1080P material.

Datorn består av:
AMD 6100 FX
8 gig ram
Asrock moderkort.
120 SSD.
320 gig HDD som lagring

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003

Visualisering? Menar du att du ska övervaka alla tjänterna i någon form av dashboard?

Eller menar du virtualisering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Nasso:

Visualisering? Menar du att du ska övervaka alla tjänterna i någon form av dashboard?

Eller menar du virtualisering?

Tack! märkte inte att jag hade skrivit fel.
menade givetvis virtualisering.

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Det kommer bli att svårt att kombinera virtualisering med HTPC/XBMC som gärna vill få tillgång till ditt grafikkort för att kunna koda av på GPU.

Det smidigaste är nog att tänka sig Linux (CentOS, Ubuntu etc) i botten där XBMC rullar och sedan KVM för att virtualisera.

Intel Core i7 3770k @ 4.4GHz | Asus Maximus V Formula | 16GB Kingston HyperX DDR3 2133MHz | EVGA GeForce GTX 980ti SC+ | Supermicro Xeon-D 1528 | Asus MG279Q, Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Calle:

Det kommer bli att svårt att kombinera virtualisering med HTPC/XBMC som gärna vill få tillgång till ditt grafikkort för att kunna koda av på GPU.

Det smidigaste är nog att tänka sig Linux (CentOS, Ubuntu etc) i botten där XBMC rullar och sedan KVM för att virtualisera.

Du har rätt. Virtualisering är inte gjort för grafikgrejjer. Jag tror nån slags paravirtualisering/jails är lättare att få till. Typ FreeBSD jails

PC-BSD är FreeBSD med desktop installerat. Här är en utförlig review av PC-BSD 9.1. Jag har spolat fram till förklaringen av jails: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Hela PC-BSD reviewen: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Nvidia eller Intel grafik är nästan ett måste dock, har man AMD grafik får man köra VESA-drivers.

Det största problemet är Netfllix. Det finns bara till Windows tror jag. Vilket innebär virtualisering eller Wine.

Eller så kör du bara Windows 7. Om minecraftserver finns till det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av usilusken:

Du har rätt. Virtualisering är inte gjort för grafikgrejjer. Jag tror nån slags paravirtualisering/jails är lättare att få till. Typ FreeBSD jails

PC-BSD är FreeBSD med desktop installerat. Här är en utförlig review av PC-BSD 9.1. Jag har spolat fram till förklaringen av jails: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Hela PC-BSD reviewen: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Nvidia eller Intel grafik är nästan ett måste dock, har man AMD grafik får man köra VESA-drivers.

Det största problemet är Netfllix. Det finns bara till Windows tror jag. Vilket innebär virtualisering eller Wine.

Eller så kör du bara Windows 7. Om minecraftserver finns till det.

Skrivet av Calle:

Okej. Det känns som virtualisering inte är så behövligt då eftersom jag inte har lust att krabba med att få tex netflix fungerande på Linux eller lära känna ett nytt operativsystem. Tack för alla svar!

Gratis frakt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Du skulle ju kunna installera burken som en "vanlig" HTPC, må så vara Linux eller Windows och sedan köra t ex VMware Player och köra de andra tjänsterna virtuellt.

i5-2500k @ 4.2GHz | ASUS P8Z68V/GEN3 | 4x4GB Kingston DDR3-1333 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U12P SE2 | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Jag tenderar att pilla en hel del med min HTPC, testbuilds av XBMC etc etc. Så för min del hade det inte funkat så bra att köra servertjänster på den burken.

Du kan inte tänka dig att köra två separata maskiner? Annars är ju som sagt Windows eller Linux med VMWare Player eller Workstation ett alternativ också.

Intel Core i7 3770k @ 4.4GHz | Asus Maximus V Formula | 16GB Kingston HyperX DDR3 2133MHz | EVGA GeForce GTX 980ti SC+ | Supermicro Xeon-D 1528 | Asus MG279Q, Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Nov 2001

Du kan ju köra RemoteFX på en WS2012 om du har en kompatibel klient i slutändan för accelerad grafik, såsom videouppspelning. Du bör (men måste inte) ha ett grafikkort i din server dock om du använder dig av WS2012.

Workstation: Intel i7 3770K | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 16GB DDR3 | Geforce GTX760 2GB | Samsung 256GB 850 PRO | WD 3TB HDD
Server: HP Proliant ML110 G6 | Intel Xeon X3430 | 16GB DDR3 ECC RAM | Samsung SSD 256GB 850 EVO Host Cache | P410 512MB BBWC (80W/20R) | 3x3.0TB R5 WD RED | HP VMware vSphere ESXi 6.0
NAS: Synology 212J 2x4TB JBOD | MSMCP CCNA1