Permalänk

En lite OT fläktfråga....

Hejsan på er!
Först ber jag om ursäkt om jag frågar detta här,men ni är dom som har absolut bäst koll på detta jag söker...

Jag bygger ett värmepaket till en crossbuss,och ska ha tag i en 12v fläkt som ger relativt mycket luft,och har ett bra tryck som "orkar" trycka genom kylaren och inte "dö ut" direkt efter kylaren,dvs att det blåser varmluft som kan sprida sig.
Paketet kommer sitta under passagerarstolen och blåsa bakåt i bussen.

Sen får den gärna vara tyst då värmefläkten kommer gå under natten då man sover i bussen...lite ljud är naturligtvis ok,men inga "jetplan" inne i bilen!
Fläkten styrs av en on/off termostat som slår av fläkten när tempen är uppe i inställt värde,en simpel rumstermostat helt enkelt!

Har plats för en 180mm fläkt,kylet är 180 x 260 mm,och vad jag har läst är en 180 mm fläkt att föredra?? Kylaren är relativt "gles" så det ska vara så lågt motstånd som möjligt genom kylaren.

Har kikat på Silverstone AP181,verkar ha ett skapligt tryck som orkar blåsa genom kylaren...kan den fungera?? Eller vad finns det för alternativ?

Finns färdiga värmepaket att köpa,men dyra,högljudda och inte vad jag vill ha...

Jätteglad om ni som kan fläktar kunde peka mej i rätt rikning!
Mvh Anders J-B.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656781

Denna kör jag på min radiator i datorn, den är det bästa man kan ha i dagsläget när man söker statiskt tryck och låg ljudnivå. Den är dock 120mm så om du kan få två sådana att fungera på din applikation vet jag ej.

Permalänk

Ser du till att de finns dämp där fläkten sitter fast kommer nog det mesta under 40 db va så gott som ljudlöst

Edit ..
Vad sägs om en vanlig bords fläkt då kan du då har du både värme och fläktande bris på värma dagar

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656781

Denna kör jag på min radiator i datorn, den är det bästa man kan ha i dagsläget när man söker statiskt tryck och låg ljudnivå. Den är dock 120mm så om du kan få två sådana att fungera på din applikation vet jag ej.

Då är Noiseblockers e-loop både tystare, billigare och flyttar mer luft samt är bra för radiatorer
Jag skulle köpt 2*120 så har du 240mm yta istället för 180mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag skulle köpt 2*120 så har du 240mm yta istället för 180mm

Snygg matemagik där
240*120 = 28800 mm2
180*180 = 32400 mm2

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vill man sprida luften så är väl Silverstone AP inte det bästa valet, eftersom dom har ett väldigt "direkt" luftflöde.

https://www.youtube.com/watch?v=8m8fC809TK0

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Om du behöver en hög max cfm så kan jag rekommendera "Gentle" Typhoon på 5400RPM (aka the jet), då har man ett ganska gediget maxläge när det blir farligt varmt, och så kan du köra en fläktkontroll på den när den behöver vara tyst. Vet inte hur högt tempen kan gå, men det är aldrig fel att vara garderad

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Då är Noiseblockers e-loop både tystare, billigare och flyttar mer luft samt är bra för radiatorer
Jag skulle köpt 2*120 så har du 240mm yta istället för 180mm

Aldrig hört talas om den fläkten, tack för tipset.
Vad jag ser verkar Noiseblocker inte ha lika högt statiskt tryck som Noctua, men helt klar duglig och ser mycket bättre ut än Noctua

Permalänk

Tackar för inputen!!
Silverston hade ju väldigt "linjärt" flöde,kanske blir lite för koncentrerad luftström...?

Men överväger faktiskt att köra med 2 st 120mm...då kan man ju köra med antingen 1 eller 2 st beroende på hur mycket "blås" man behöver!!
Sen får jag uppfattningen att utvecklingen och utbudet är bättre på 120-sidan...finns mer att välja på,och verkar finnas ett par riktigt bra där...hittade en jag tyckte såg fin ut: Corsair SP120 High Performance....kanske inte tystast men bra tryck??

En bordsfläkt kanske hade funkat fint,men är begränsad till 12v...och har dieselvärmare som genererar 80-gradigt vatten,så jag tänkte pumpa detta genom en liten kylare som en fläkt blåser genom!

Ska kolla på era tips och läsa på,men man blir ju kollrig av alla fläktar som finns...för mycket att välja på helt enkelt!! Därför lyssnar jag med er som testat det mesta redan!!

TACK!
Anders J-B.

Permalänk

En till liten fråga som jag inte har en susning om....

Fläktstyrningarna som ni har till era datorer,kan man använda dom utanför en dator??

Typ bara mata med 12v DC och styra fläktens hastighet?
Då kan jag i så fall hitta ett varvtal där flöde/ljud blir acceptabelt och låta fläktarna gå på det varvtalet!
Finns ju riktigt enkla styrningar med bara en ratt som kontroll,skulle funka bra för mig...bra pris också!!

Sen vore det ju riktigt smutt om man kunde styra fläktstyrningen med en extern termostat...varvtalet regleras ner när tempen når det inställda värdet!
Men då börjar det bli avancerat...ska försöka hålla det "basic" och med så enkla delar som möjligt...men vore kul att "spåra ur" lite!!

Tack igen....Anders.