SSD-lagring: Corsair, Crucial, Intel, OCZ, Plextor och Samsung i 256 GB-klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

.....
Förmodligen köper jag Samsung 840 Pro 256 GB på CDON Expo då de har 25% rabatt där, men om man inte kan utföra TRIM enkelt så ska jag nog ändå slå till på en annan SSD känner jag, tyvärr.

Skulle bli förvånad om de gav 25% rabatt på heta prylar...

Permalänk
Medlem

Mina OCZ v4 kickar fortfarande ass.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Är OCZ Vector något bra att ha? Hur stabil är disken? Vet att den är ganska nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Är OCZ Vector något bra att ha? Hur stabil är disken? Vet att den är ganska nya.

OCZ är crap oavsett vad du väljer ur deras sortiment

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

OCZ är crap oavsett vad du väljer ur deras sortiment

Skickades från m.sweclockers.com

Och det här baserar du på vad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Och det här baserar du på vad?

Det jag ägt från dem, diskusionerna om dem i detta forum (och andra), RMA statistiken som finns, hur de beter sig som företag över lag etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det jag ägt från dem, diskusionerna om dem i detta forum (och andra), RMA statistiken som finns, hur de beter sig som företag över lag etc

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka modeller har du ägt? Äger själv en Vertex 4 och aldrig haft problem med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Vilka modeller har du ägt? Äger själv en Vertex 4 och aldrig haft problem med den.

Nu pratar jag inte endast om deras SSD'er, utan även om deras minnen och nätagg, haft det + en Vertex 2, allt är skit, de må vara billigare, men satsar hellre på pålitliga saker och skiter i vad de kostar bara det är stabilare, gick från Vertex 2 till Corsair Force GT, mycket bättre trots samma styrkrets, men har ny gått till Plextor och de är det bästa byte jag gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nu pratar jag inte endast om deras SSD'er, utan även om deras minnen och nätagg, haft det + en Vertex 2, allt är skit, de må vara billigare, men satsar hellre på pålitliga saker och skiter i vad de kostar bara det är stabilare, gick från Vertex 2 till Corsair Force GT, mycket bättre trots samma styrkrets, men har ny gått till Plextor och de är det bästa byte jag gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Ok det var ju tråkigt att du haft dålig erfarenhet med dom. Har bara SSD från dom och kan inte klaga. Dom äldre SSD:na har haft ju SandForce styrkretsarna och vi vet alla vilka problem dom haft. Den nya Vector är deras egna styrkrets. Samsung är ju också populär. En stabil SSD framför en snabb hellre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Ok det var ju tråkigt att du haft dålig erfarenhet med dom. Har bara SSD från dom och kan inte klaga. Dom äldre SSD:na har haft ju SandForce styrkretsarna och vi vet alla vilka problem dom haft. Den nya Vector är deras egna styrkrets. Samsung är ju också populär. En stabil SSD framför en snabb hellre.

Just därför jag valt Plextor, de piskar alla andra i allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Har ägt en OCZ Vertex 120GB (1st gen.) sen tidigt 2009 och den har gått som en klocka sen dess. Vet inte om jag blivit mer kräsen eller om jag börjat få prestandatapp på senare tid men en uppgradering ska det bli.

Tror att jag ska slå till på en OCZ Vector 512GB. Väntade väl mest på denna recensionen och nu är det bara att vänta till den 21:a då man får pengar

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Justbecause:

Just därför jag valt Plextor, de piskar alla andra i allt

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt när du dömer allt dom har att erbjuda som skit..... jag har 460 SSD Vertex 3 /4 i på jobbet i rullning och det kommer kaske in 1 dator varje månad och då behövs bara ominstallation som tar 2 timmar sen får dom datorn igen med alla program och SP1 på.

Jag har haft väldigt lite problem med dom och jag har en PCI-Revodrive 3 i datorn och även testat dom andra revodrive 2x2 och 3x2 och där har du diskar av prestanda.

Jag har ägt OCZ 1250 w nätagg funka skit bra har även haft minnen funka skit bra.

Så du kan säga att du själv tycker att dom är skit, men du behöver inte säga rakt ut att allt OCZ gör är totalt skit.

Mvh Tvelander.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

fint test! tycker man saknar den här varma sköna gubben som säger att han rekommenderar en produkt, eller så saknar man kanske en sådan produkt

Permalänk
Medlem

Bra test! Det blir nog en OCZ Vector 256 i mellandagarna.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black | i5-2500K | Corsair TX750M | EVGA GTX 580 (single) | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 |Corsair Vengeance 8GB CL8 | Western Digital Black 1TB | Crucial SSD C300 256GB | BenQ G2412HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

OCZ är crap oavsett vad du väljer ur deras sortiment

Skickades från m.sweclockers.com

KOnstigt eftersom jag har sålt ca 100 ocz vertex 3 o 50 vertex 4 i inte en enda har kommit tillbaka o klagat dom har bara fått beröm. en bytte sin intel 330 till en vertex 4 o har varit jätte nöjd.

Permalänk
Medlem

fyfan jag orka inte, det blir ju nog bäst pris per GB för mig..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

2400000 timmar =

144000000 minuter

eller
8640000000 sek

ja du lär ju få sitta på räva en bra stund för att pajja den pjäsen

Man räknar inte sådär

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Snusfri

Någon som har en Samsung 840 Basic – 256 GB och kan säga lite om den?
Min A-Data S510 120GB börjar nämligen bli lite trångbodd och är således på jakt efter något större.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hipstern:

KOnstigt eftersom jag har sålt ca 100 ocz vertex 3 o 50 vertex 4 i inte en enda har kommit tillbaka o klagat dom har bara fått beröm. en bytte sin intel 330 till en vertex 4 o har varit jätte nöjd.

Ironiskt nog har OCZ tillverkat fler än 100 enheter och säljs över hela världen och inte bara hos dig...och statistiken säger även den tvärtom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Ironiskt nog har OCZ tillverkat fler än 100 enheter och säljs över hela världen och inte bara hos dig...och statistiken säger även den tvärtom

Skickades från m.sweclockers.com

Made me laugh a bit.

Sen också kanske inte många vet hur en SSD ska va, att den är seg eller blåskärmar, många kanske tror det är något annat det är fel på. Det är svårt när man inte har något att jämföra sig med än en gammal mekanisk, speciellt också när man gör en nyinstallation, många som tror de fått nyare och buggigare drivrutiner bara, och kanske inte fattat att det är disken, för många tänker ju att om det är nytt, äre inte fel på den. Inte första tanken oftast iaf.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Behöver inte nån ny systemdisk just nu men skulle min Raptor dö innan det kommer nya modeller så hade det helt klart blivit en av de "utmärkta" modellerna.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Behöver inte nån ny systemdisk just nu men skulle min Raptor dö innan det kommer nya modeller så hade det helt klart blivit en av de "utmärkta" modellerna.

Usch tycker synd om dig, har gatt ifran 7200 till 10000 sen nar jag kopte in en SSD sa forstog jag inte hur man nagonsin skulle kunna leva utan en.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Usch tycker synd om dig, har gatt ifran 7200 till 10000 sen nar jag kopte in en SSD sa forstog jag inte hur man nagonsin skulle kunna leva utan en.

De mekaniska diskarna har fortfarande sin plats även om det senaste årets pris ras på SSD gör de snabba mekaniska mindre prisvärda. När jag byggde dator för ca ett år sedan blev det en SSD för OS och andra program, men för att få plats med spel och matcha budgeten så blev det två stycken 300GB VelociRaptor-diskar i RAID0 för dessa. Vid sekventiell läsning och skrivning så ligger ju dessa kring prestandan av en Crucial V4 och vid den tiden fick man ju inte en 256GB SSD för 2500kr.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd

Synd att Samsungs SSD'er har så dålig Skrivhastighet.. Något ni tror kommer ändras med firmwares osv?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Ni på SweC får gärna uppdatera testet med den nya firmware-versionen som släpptes till samsungs diskar den trettonde. Vore ju kul och se om det blir bättre eftersom man sen någon dag har en 840 pro som systemdisk

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC:

Razor;13005048]Ni på SweC får gärna uppdatera testet med den nya firmware-versionen som släpptes till samsungs diskar den trettonde. Vore ju kul och se om det blir bättre eftersom man sen någon dag har en 840 pro som systemdisk

Har ju även kommit ny firmware till Plextor M5 Pro som gör om den till en Plextor M5 Pro Xtreme...sen verkar ju inte detta jätte lovande för Samsungs del när de dör (även på den disk som Samsung böt ut) efter att man kört in uppdateringen

http://www.anandtech.com/show/6483/update-on-samsung-ssd-8408...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Har ju även kommit ny firmware till Plextor M5 Pro som gör om den till en Plextor M5 Pro Xtreme...sen verkar ju inte detta jätte lovande för Samsungs del när de dör (även på den disk som Samsung böt ut) efter att man kört in uppdateringen

http://www.anandtech.com/show/6483/update-on-samsung-ssd-8408...

Skickades från m.sweclockers.com

Var står det att den dör efter den nya uppdateringen som kom nu för nån dag sen ?

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC:

Razor;13006472]Var står det att den dör efter den nya uppdateringen som kom nu för nån dag sen ?

Sorry, jag som snurrar till min egen skalle, det var inte efter uppdateringen...hur som så är det inte direkt lovande, fast det är det inte på andra sätt med den heller, håller fortfarande på Plextor, har litat på deras produkter de senaste 15 åren, kostar lite mer, men vet vad du får

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Bör man vara orolig över att man "råka" göra en tortyr test på en Samsung 840 ssd eller kommer jag aldrig nå "efter tortyr" resultat?

Permalänk
Skrivet av Yaoodo:

Bör man vara orolig över att man "råka" göra en tortyr test på en Samsung 840 ssd eller kommer jag aldrig nå "efter tortyr" resultat?

Om jag har förstått det rätt så har Samsung släppt ny firmware till både 840 respektive 840 Pro som ska vara rätta till lite av problemen som testare upplevt men jag har inte hittat någon som testat den nya firmware'en ännu.
Så om du "råkat" tortera din disk så kan det kanske vara läge att fundera på att ladda ny firmware...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.