Testa minnes hastighet? (windows framedrops?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Testa minnes hastighet? (windows framedrops?)

Är rätt ny med överklockning, öveklockade till 4,5 för att tag sedan men kände att det inte behövdes då, men nu tror jag att jag "behöver" det
Följde en guide som gick igenom både minnen och cpu, samma cpu som mig(ofc), och samma bios också (jag har bara en nyare verision av moderkortet bara)
Följde guiden, gjorde precis som dom 3ggr och sista gången verkade det bli stabilt fast att jag inte ändrade något, så jag installerade windows i ahci mode istället för ide som tidigare (skulle ändå formatera)
Nu när jag har installerat skype,steam,origin och lite annat smått så var det ju dags att ladda ner spel, trodde jag.. förut har datorn klarat att ladda ner ca 12mb/s i download men nu när jag gjorde det så fick jag framedrops i windows.. fick även en bluescreen, när detta hände så låg downloaden på ca 9mb/s i steam och 2,5 i origin och 500kb i LoL downloadern, kändes som att jag hade ungefär 30fps när jag brukar ha max hela tiden(120hz).
Laddade då ner speccy och kollade temps, allt låg normal högt men jag märkte att minnena visade först 800mhz, kollade då bios och den visade 1600 (som är max på mina minnen)
Startade windows igen och då visar speccy 668mhz istället..

Så är det någon som vet hur jag kan se den hastigheten minnena faktiskt körs i?
eller någon som kanske har en idé på något annat som jag kan ha glömt?
Har installerat samma drivers som förut, allt från skiva förutom nätverksdrivers som kom från usb istället (dom på skivan funkar inte )
men det har inte funkat förut heller

speccs :

i5 2500k (h100 kylare)
P67A-UD4 rev B3
Corsair 6GB (3x2048MB) CL8 1600Mhz DOMINATOR

står även på inet att minnenas latens är 8-8-8-24, men när jag testade at ändra till det från 9-9-9-24 så fick jag en till bluescreen

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35-1 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz