Behöver hjälp med planering av vattenkylning

Permalänk
Entusiast

Behöver hjälp med planering av vattenkylning

Hej, jag sitter just nu och planerar min nästa dator, som kommer bli ett bygge från grunden. Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning men jag har läst några meter guider så jag har väll ett hum.

Det jag behöver framför allt nu är radiatorer, pump och eventuellt tank. Detta så att jag kan planera chassit efter dem.

Jag hade tänkt att kylningen skulle kyla en 3770k och två stycken gtx 680 hyfsat ljudlöst. (Dock kommer det nog sluta med en 3570k och ett ensamt 680 men det är irrelevant)

Jag har tittat på denna radiatorn, och tänkte då två sådana http://www.coolingstuff.se/p/366/ek-coolstream-rad-xtc--280--. Kommer det räcka för mina drömda behov? Om de ens räcker för de realistiska? (Plånboksmässigt)

Och hur tror ni min radiatorplacering kommer fungera? Här är en illustration, hoppas det är uppenbart vad som är vad. De gröna "väggarna" illustrerar vilka sidor som är öppna och vilka som inte är det, det är inte hur chassit kommer se ut, utan bara för att visa var den kan ta luft ifrån. Bilden är typ skalenlig efter ögonmått och min förmåga med en ritplatta.

Nästa fråga är, vad rekommenderar ni för pump? Den ska vara tyst och fixa de 3 vattenblocken och de 2 radiatorerna.

Och slutligen, vad rekommenderar ni i fläktväg?

Permalänk

4x140mm fläktyta kommer ge vettiga temperaturer med långsamma fläktar och radden du valt är anpassade för långsamma fläktar.

Pump, MCP350, MCP35X eller D5 (VPP655). MCP35X är den mest högljudda om du kör i full fart men även den kraftigaste, dock är den oftast lite overkill men har den stora fördelen att den kan styras med PWM.

Visst kommer det fungera som du gjort det fast jag skulle kunna tänka mig att du får bättre flöde genom fläktarna om du blåser inåt mitten eftersom de de kommer få luft ohindrat

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

4x140mm fläktyta kommer ge vettiga temperaturer med långsamma fläktar och radden du valt är anpassade för långsamma fläktar.

Pump, MCP350, MCP35X eller D5 (VPP655). MCP35X är den mest högljudda om du kör i full fart men även den kraftigaste, dock är den oftast lite overkill men har den stora fördelen att den kan styras med PWM.

Visst kommer det fungera som du gjort det fast jag skulle kunna tänka mig att du får bättre flöde genom fläktarna om du blåser inåt mitten eftersom de de kommer få luft ohindrat

Tackar för inputen, MCP350 pumpen ser ut att kunna passa bra till mitt projekt

Det här med vilket håll fläktarna ska blåsa på är lite av ett dilemma, för blåser dom inåt så kommer dom blåsa varmluft på varandra. Vad tror du om man gör en Big Mac av det hela; fläkt-radiator-fläkt-radiator-fläkt, kommer det att fungera?

Och har du testat att köra utan tank, är det knöligt?

Permalänk

macklösningen är inte optimal eftersom rad två får varmluft från rad ett vilket gör att den eventuellt inte ger någon kylning alls och garanterat sämre än om den får friskluft.

Att köra utan tank fungerar men jag skulle aldrig göra det frivilligt eftersom det är så mycket smidigare med en reservoir.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

Det med utan reservoar tänkte jag för att det skulle bli lättare om man eventuellt behöver flytta den med vatten i, typ lan eller så. Men det går kanske att se till att reservoaren inte läcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det med utan reservoar tänkte jag för att det skulle bli lättare om man eventuellt behöver flytta den med vatten i, typ lan eller så. Men det går kanske att se till att reservoaren inte läcker

Är nog inte reservoaren som du borde oroa dig om, större chans att någon anslutning eller slang lossnar. Bara att skruva åt pluggarna och anslutningarna ordentligt på reservoaren, så är det inte att oroa sig om. Det är så länge du inte kör som en idiot...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Skulle nästan köra med dessa om du ska ha 2x140 radiator http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p12880_Alphaco... kostar inte så mycket och kyler bra med lowflow fläktar.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det med utan reservoar tänkte jag för att det skulle bli lättare om man eventuellt behöver flytta den med vatten i, typ lan eller så. Men det går kanske att se till att reservoaren inte läcker

En reservoar man köper är alltid tät, så det går utmärkt att flytta systemet med en sådan.