Permalänk
Medlem

hjälp! rök från datorn!

Tjena Sweclockers! Jag har idag ionstallerat en fläktkontroller till min dator. utav nyfikenhet kopplade jag min antec pump till fläktkontrollern. Funkade bra och sådär, fick bra temps. Men när jag sedan flyttade tillbaka den till cpu-fan kontakten så var den död. Datorn pustade ut ett litet rökmoln och jag stängde av den i panik. Jga checkade cpu-fan kontakten och såg att min 3 pins kontakt var satt en pin åt vänster och satt då fel. Jag flyttade den så att den satt på rätt 3 pinnar ochNär jag sedan startade datorn igen efter rökmolnet, så kom jag in på windows. jag gick direkt till speedfan och såg till min förskräckelse att min cpu temp låg på nästan 90 grader med min Amd 955 cpu!!!!! den maximala tempen som det står att den proccesorn får ha är 61 grader! Nu visar det sig att min cpu-fan kontakt är död. Jag har kopplat andra fläktar till den medan pumpen är kopplad till fläktkontrollern och den vill inte. Jag får ett "cpu fan error" när jag bootar och jag misstänker att det är något kajko med antecpumpen, eftersom den totalt har slutat låta. Även mitt windows har börjat flumma. Jag kan tex inte trycka ctr alt del för då får jag ett error meddelande. Jag misstänker att pumpen är felet i det hela, men jag vet ej. Vad tycker ni att jag ska göra?

Jag behöver en kram

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk

Kom hit så får du en kram Läs din text igen och skriv om lite så kanske vi kan hjälpa dig.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Holmfrid:

BLARGH!

Jag behöver en kram

*Gives Hug*

Skrivet av fiskmasen_99:

Kom hit så får du en kram Läs din text igen och skriv om lite så kanske vi kan hjälpa dig.

Instämmer, Styckes-delningar hade gjort underverk.
Dock traglade jag mig igenom skiten.

Kort och gott TS.

Du har med största sannolikhet kortslutit CPU_FAN och får nöja dig med att koppla CPU kylningen till fläktkontrollen framöver.
Var glad att moderkortet inte pajade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du har inte nån annan fan-header?
Ett vattenkylningssystem ska ju inte kopplas till nån fläktkontroller utan det funkar bra att koppla den till en vanlig fan-hader också. Har du inga andra uttag så finns alltid http://www.inet.se/produkt/5321175/3-4pin-adapter-for-flaktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Tjena Sweclockers! Jag har idag ionstallerat en fläktkontroller till min dator. utav nyfikenhet kopplade jag min antec pump till fläktkontrollern. Funkade bra och sådär, fick bra temps. Men när jag sedan flyttade tillbaka den till cpu-fan kontakten så var den död. Datorn pustade ut ett litet rökmoln och jag stängde av den i panik. Jga checkade cpu-fan kontakten och såg att min 3 pins kontakt var satt en pin åt vänster och satt då fel. Jag flyttade den så att den satt på rätt 3 pinnar ochNär jag sedan startade datorn igen efter rökmolnet, så kom jag in på windows. jag gick direkt till speedfan och såg till min förskräckelse att min cpu temp låg på nästan 90 grader med min Amd 955 cpu!!!!! den maximala tempen som det står att den proccesorn får ha är 61 grader! Nu visar det sig att min cpu-fan kontakt är död. Jag har kopplat andra fläktar till den medan pumpen är kopplad till fläktkontrollern och den vill inte. Jag får ett "cpu fan error" när jag bootar och jag misstänker att det är något kajko med antecpumpen, eftersom den totalt har slutat låta. Även mitt windows har börjat flumma. Jag kan tex inte trycka ctr alt del för då får jag ett error meddelande. Jag misstänker att pumpen är felet i det hela, men jag vet ej. Vad tycker ni att jag ska göra?

Jag behöver en kram

" Jga checkade cpu-fan kontakten och såg att min 3 pins kontakt var satt en pin åt vänster och satt då fel. "
Kortslutning om den nuddat någon annan pin. Anslutningen till fläkten är troligtvis sönder? med tanke på att du skriver att kontakten inte fungerar

"den maximala tempen som det står att den proccesorn får ha är 61 grader! "
kan såklart ha fel, men 61grader låter inte som den maximala tempen för någon intel eller amd cpu.
90 grader är på tok för högt men tror din cpu har klarat sig.

"Nu visar det sig att min cpu-fan kontakt är död"
Prova att koppla din pump eller en vanlig processorfläkt på en annan fläktkontakt på moderkortet, och gå in i bios och stäng av "CPU fan error press f1 to continue" meddelandet kan såklart variera, men budskapet är detsamma.

"jag misstänker att det är något kajko med antecpumpen"
ja jo, verkar kortsluten, bränd.

"Jag misstänker att pumpen är felet i det hela,"'
nja, den är sönder. Men den ger inga felmeddelanden till din dator.
Datorn kanske blir varm och upplevs annorlunda, felande.
Gör som jag skrev upptill och återkom sen, känns som att det borde fungera.

Permalänk
Medlem

är nog bara och beställa ny kylare ifall pumpen dött och ha den kopplad till en fläktkontroller eller en sysfan på moderkortet
så kan du låta pumpen gå så högt det går på den andra fläktkontrollern eller om du nu kan styra fläkten via moderkortets fläktuttag.
fast ifall den börjar låta sänker du den lite tills den inte låter längre såklart.
om du inte har flera olika kanaler för fläktarna ( flera rattar än en) på den fläktkontrollern du har nu som du kan justera med.
Då är det bara låta den kanalen gå på fullt hela tiden och kanske markera den att det är pumpen till vattenkylningen med en bit frystejp eller något sånt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Holmfrid:

Tjena Sweclockers! Jag har idag ionstallerat en fläktkontroller till min dator. utav nyfikenhet kopplade jag min antec pump till fläktkontrollern. Funkade bra och sådär, fick bra temps. Men när jag sedan flyttade tillbaka den till cpu-fan kontakten så var den död. Datorn pustade ut ett litet rökmoln och jag stängde av den i panik. Jga checkade cpu-fan kontakten och såg att min 3 pins kontakt var satt en pin åt vänster och satt då fel. Jag flyttade den så att den satt på rätt 3 pinnar ochNär jag sedan startade datorn igen efter rökmolnet, så kom jag in på windows. jag gick direkt till speedfan och såg till min förskräckelse att min cpu temp låg på nästan 90 grader med min Amd 955 cpu!!!!! den maximala tempen som det står att den proccesorn får ha är 61 grader! Nu visar det sig att min cpu-fan kontakt är död. Jag har kopplat andra fläktar till den medan pumpen är kopplad till fläktkontrollern och den vill inte. Jag får ett "cpu fan error" när jag bootar och jag misstänker att det är något kajko med antecpumpen, eftersom den totalt har slutat låta. Även mitt windows har börjat flumma. Jag kan tex inte trycka ctr alt del för då får jag ett error meddelande. Jag misstänker att pumpen är felet i det hela, men jag vet ej. Vad tycker ni att jag ska göra?

Jag behöver en kram

Om det står CPU Fan error så kan du koppla in pumpen i fläktkontrollern och starta för att se efter om den fungerar. Sedan kan du (Förutsatt att pumpen är hel) gå in i BIOS och stänga av varningar för cpu-fläkt. Klart!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Förlåt för min styckeindelning, hade några minuter av panik.
Jag håller nu på med att ominstallera windows. Det är ganska troligt med kortslutning av CPU_FAN då jag råkade koppla min 3-pin kontakt fel i en 4-pin.

jag har idag köpt en fläktkontroller till mina fläktar i chassit. Denna fungerade mycket bra. då fick jag för mig att testa min kuhler920 med fläktkontrollern. Detta funkade också bratills jag skulle sätta tillbaka kontakten. Det vqr då allt gick snett. Rökpusten var kanske från CPU_FAN kontakten dårå.

Sen började windows att krångla, men det kanske var pågrund av något annat.

Jag får köra med fläktkontroller hädanefter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Förlåt för min styckeindelning, hade några minuter av panik.
Jag håller nu på med att ominstallera windows. Det är ganska troligt med kortslutning av CPU_FAN då jag råkade koppla min 3-pin kontakt fel i en 4-pin.

jag har idag köpt en fläktkontroller till mina fläktar i chassit. Denna fungerade mycket bra. då fick jag för mig att testa min kuhler920 med fläktkontrollern. Detta funkade också bratills jag skulle sätta tillbaka kontakten. Det vqr då allt gick snett. Rökpusten var kanske från CPU_FAN kontakten dårå.

Sen började windows att krångla, men det kanske var pågrund av något annat.

Jag får köra med fläktkontroller hädanefter...

Skickades från m.sweclockers.com

"Det är ganska troligt med kortslutning av CPU_FAN då jag råkade koppla min 3-pin kontakt fel i en 4-pin. "
Det spelar ingenroll. Det som spelar roll är som du sa innan, om en pin av dom 4 eller 3 har nuddat varandra, - därav korsluter det.

"jag har idag köpt en fläktkontroller till mina fläktar i chassit."
Så vi inte talar om olika saker, fläktkontroll är alltså ett motstånd du kopplar in mellan fläktsladden och strömkällan som sänker fläkthastigheten?
Isåfall undrar jag bara vad dom ska göra i ditt fall just nu?

"Rökpusten var kanske från CPU_FAN kontakten dårå."
Svårt att säga, jag tror det var ifrån din pump, någon kontakt som brände alternativt något motstånd. Har upplevt ett äldre motstånd jag har blir väldigt varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

"Det är ganska troligt med kortslutning av CPU_FAN då jag råkade koppla min 3-pin kontakt fel i en 4-pin. "
Det spelar ingenroll. Det som spelar roll är som du sa innan, om en pin av dom 4 eller 3 har nuddat varandra, - därav korsluter det.

"jag har idag köpt en fläktkontroller till mina fläktar i chassit."
Så vi inte talar om olika saker, fläktkontroll är alltså ett motstånd du kopplar in mellan fläktsladden och strömkällan som sänker fläkthastigheten?
Isåfall undrar jag bara vad dom ska göra i ditt fall just nu?

.

"Rökpusten var kanske från CPU_FAN kontakten dårå."

Svårt att säga, jag tror det var ifrån din pump, någon kontakt som brände alternativt något motstånd. Har upplevt ett äldre motstånd jag har blir väldigt varmt

Fläktkontrollen är en fractal design 108, som jag har kopplat mina fläktar till så qtt jah kan styra dem.

Mitt windows vägrar nu att starta trots återställning till tidigare tillstånd. Fastnar på "windows startas"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats få windows att starta igen! en hårddisk hittas dock inte men det får jag fixa sen.

Pumpen verkar funka prima när den är kopplad till fläktkontrollen, så den är inte sönder iallafall.

CPU_FAN är troligen helt paj. Jag har testat att ansluta andra fläktar till den utan att få något resultat. Men jag är glad att datorn lever iallafall

tack så mycket för alla tips!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Hade du datorn igång när du bytte kontakter?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Hade du datorn igång när du bytte kontakter?

har faktiskt gjort detta väldigt många gånger när jag var yngre, inget att föredra kanske haha.
Men är nyfiken, vad kan hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

har faktiskt gjort detta väldigt många gånger när jag var yngre, inget att föredra kanske haha.
Men är nyfiken, vad kan hända?

Pilla aldrig i datorn när den är igång. Det är en bra sak att tänka på om man inte vill riskera att ha sönder något. Så jobbigt är det inte att faktiskt stänga av datorn, göra det man ska göra, och sedan starta den igen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Pilla aldrig i datorn när den är igång. Det är en bra sak att tänka på om man inte vill riskera att ha sönder något. Så jobbigt är det inte att faktiskt stänga av datorn, göra det man ska göra, och sedan starta den igen.

Datorn var av, så N00big är jag inte

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Pilla aldrig i datorn när den är igång. Det är en bra sak att tänka på om man inte vill riskera att ha sönder något. Så jobbigt är det inte att faktiskt stänga av datorn, göra det man ska göra, och sedan starta den igen.

syfta mer på att man sätter i en fläktkontakt, vad kan hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

syfta mer på att man sätter i en fläktkontakt, vad kan hända?

Att du råkar sätta kontakten fel utan chans att hinna dubbelkolla samt att det kanske gnistrar till

Permalänk
Medlem

Om du ska koppla en pump till en flaktkontroller behover du ha en bra flaktkontroller med mycket W/channel. T.ex Lamptron FC2, annars kan pumpen ta skada. Anv. du t.ex 12v-9v kan detta borja brinna da pumpen drar for mycket.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic