Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2005

slangtjocklek + säkerhetslösning

Har två funderingar kring mitt pågående vattenprojekt:

1. Så, ska beställa slang till mitt system, men väldigt osäker på vilken grovlek jag bör köpa.
Kylningen kommer se ut såhär:
2x 360 HWlabs SR1
2x EK FC7970 acetal
1x EK Supremacy acetal
1x EK M5G MOSFET (Maximus V Gene block)
Laning D5 med EK TOP-5
Blir slang med 10/13 (inner/ytter) lagom eller bör jag ha större/mindre diameter? Mer exakt vad påverkas av detta, är det starkare pump som krävs om du ska ha smalare eller?

2. Vad har ni för säkerhetstänk på er vattenkylning. Hade ingen tanke på sånt först, men har nu sett att det finns både flödesindikatorer och temperatursensorer att köpa lite överallt. Är det nåt man borde ha för att hålla koll eller räcker det egentligen med att bara hålla koll på CPU/GPU tempen som när man luftkyler? Är det t.ex. "farligare" om flödet skulle stanna, tar delarna skada snabbare än om fläkten på luftkylning skulle ge upp?
En enkel flödesindikator (typ snurrhjul) är ju enkelt för att se att det funkar när man har datorn öppen, men det har man ju liksom inte varje dag direkt. Som jag förstått det så kan man köpa mer avancerade flödesindikator och sätta på CPU-fläkts-pin på moderkortet så varnar bios om flödet("CPU-fläkten") stannar. Är det något ni kör på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Slang, köp 13/19 eller 10/16. Slang med tjockare vägg är trevligare att jobba med och du förlorar förmodligen mindre vätska genom dunstning.

Säkerhet? Nej, om det blir för varmt stänger datorn av sig alldeles automagiskt. Pumpen brukar man kunna koppla till cpu_fan uttaget för att kunna se så den snurrar som den ska. Snurrhjul låter och är en dålig ide, flödesindikatorer tillför ofta en massa motstånd i loopen vilket man helst undviker om det inte ger nåt.

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Dec 2003

Flodesindikator kan vara nice, speciellt om du ska kora pumpen variabelt ( rekommenderas starkt ) da du inte vill att den ska stanna helt.
Allt annat ar onodigt, dock kan det vara nice med en temperaturangivare som visar vattentemperatur, sa att du kan stalla in flaktarna for maximal prestanda/tystnad.

4770k @ 5Ghz | H100i | EVGA 980ti | 600w SFX | Ncase M1 | Kraken X31 CPU/GPU | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 ModMic | Acer Predator Z35 35" 21:9 200hz | X52 Pro | Schiit Modi | Schiit Vali