Permalänk
Medlem

Talbokstråden!

Tja!

Jag är en av många som har fallit helt pladask för ljudböckerna. Rör mig knappt utanför lägenheten utan en en god bok i öronen.
Böcker är till stor del en helt ny värld för mig, och jag chansar mer eller mindre hej vilt när jag väljer vad jag ska lyssna på.

Så nu är jag på jakt efter bra förslag! Vi kan väl försöka skapa en liten lista över vad folk tycker om?
Viktigt att tänka på är att en bra bok inte nödvändigtvis behöver bli en bra talbok, när uppläsaren verkligen kan totalförstöra en bok eller lyfta den till helt nya höjder. Därför tycker jag att alla borde tänka på det innan de rekommenderar något.

Förslagsvis länkar vi våra förslag till http://www.storytel.se (typ spotify fast talböcker. Har en väldigt bra mobil-app och ett relativt stort utbud). Där kan man läsa mer om böckerna samt få ett kort smakprov så man åtminstone får en känsla för hur uppläsaren låter.

Jag börjar med några av de böcker jag lyssnat på och gillar, utan inbördes ordning. (klickbara titlar)

Brobyggarna Av Jan Guillou. Uppläsare Tomas Bolme. Del ett i jan Guillous nya epos om 1900-talet. Boken handlar om tre pojkar som tack vare sin ingenjörskonst får möjligheten att ta sig bort från sin fiskeby i norge och skaffa sig den finaste utbildningen som finns för tillfället, diplomingenjör i Dresden. Ett fantastiskt äventyr.
(Bok nummer två i serien, "Dandy", var tyvärr betydligt sämre)

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Uppläsare Björn Granath.
Handlar kort och gott om en hundraåring som ledsnar på att sitta instängd på äldreboendet och sticker. Vi följer hans nya äventyr, men det är framför allt historien om hans liv som är bra. Här är ett bra exempel på när en uppläsare lyfter en bok. Räkna med en hel del spontana gapskratt.

Pojken som överlevde förintelsen Av Thomas Buergenthal. Uppläsare Björn Granath. En självbiografisk och oerhört stark berättelse om en pojke som mot alla odds överlever både Auschwitz och Sachsenhausen. Fantastiskt bra, och Björn Granath gör även här ett väldigt bra jobb med uppläsningen.

Miraklet i Anderna. Av Nando Parrado. Uppläsare Torsten Wahlund.
Den sanna berättelsen som filmen "Alive" bygger på. Ni vet den där de kraschar i Anderna och tvignas äta upp varandra. Nando Parrado var själv med och en av de som överlevde. Väldigt fascinerande att höra han själv beskriva hur han tänkte och resonerade kring alla omöjliga beslut som behövdes ta, och den extrema överlevnadsviljan.

Doppler Av Elrand Loe. Uppläsare Lennart Jähkel.
Fantastiskt rolig berättelse om en man som tröttnar på att leva i samhället och flyttar ut i skogen och blir vän med en älg. Som han döper till Bongo, efter sin far. Som hette något helt annat, men ändå.

Ers Majestäts olycklige Kurt Av Ebervall & Samuelson. Uppläsare Helge Skoog.
Den verklighetsbaserade historien om Kurt Haijby och hans hemliga homosexuella relation till Kung Gustav V. Hur sant allt är kan jag inte gå i god för, men det är en häftig historia.

Det var några av de jag kom på på rak arm, fyller på när jag kommer på fler.

Din tur!