Varför aldrig rensa med dammsugare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zartax:

Det spelar ingen roll vilket håll du snurar elmotorn, den blir en generator ändå sålänge som kraften för rotationen tillförs utifrån.

Men, från att ha lästa första sidan i tråden, tycker jag folk verkar överdriva riskerna att ha sönder komponenter i datorn. Visst, det finns en liten risk att få en statisk urladdning från dammsugarmunstycket men jag skulle vilja påstå att den är försumbar. Man behöver dessutom inte gröta runt med dammsugaren i hela datorn, utan bara för den över ytorna så dammet försvinner.

Vad baserar du ditt påstående om att det är försumbart på? Din egen erfarenhet med en hur stor testgrupp? Har du verkligen kollat att eventuella datorproblem inte berott på ESD? Har du korrigerat din studie för konfirmation bias?

Skrivet av clarko:

Hur funkar det med dammsugare och en sån hårig munstycke till? hört att dem funkar ganska bra.. så länge man inte slår metall mot metall i datorn om ni förstår vad jag menar.

Hur gör ni med platta ytor? tex dam på bakisdan av graffen eller dylikt? kan man dra en torr duk eller har ni andra tips ?

Läs tråden och läs lite fysik. Du har fel, helt fel. Det är plasten som bygger upp en laddning så det är munstycket som är problemet, inte metallröret. Jag använder för övrigt det munstycket för att dammsuga hyllor, skrivbordet, mina keyboards, gitarrer, tangentbord och så vidare.

Det smidigaste för alla ytor i en dator brukar vara tryckluft. Ställ datorn utomhus, ta av alla luckor och öppna den så mycket det går. Blås på datorn och i alla kylflänsar en stund. Sen är det bara att sätta tillbaks luckorna. Fläktarna kan ibland tjäna på en trasa för att få bort all skit. Dammfilter tar man med fördel ut och antingen dammsuger eller sköljer av. Där är för övrigt en till sak jag använder det håriga munstycket till, dammsuga fläktfilter.

Jag förstår verkligen inte att det är ett sånt svårt koncept eftersom all erfarenhet från ballonger när man var liten skriker ut att man behöver en isolator för att bygga upp en statisk laddning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Har aldrig haft några problem efter att jag dammsugit

Själv förstörde jag 2st RAM-minnen första gången jag gav mig på att städa datorn. Aldrig mer snåla, utan för mig är det tryckluft på burk som gäller!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om den har en oljeavskiljare eller vattenavskiljare så går det bra.

Nä, den skiljer inte på olja och vatten, och farsan sa att isåfall måste man ha en viss sak men jag minns inte vad. Men ska jag fortsätta ändå?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Master of Overkill

Dis tråd went crazy men men, jag lärde mig för länge sen av farsan använd inget som kan ge statisk el till något som drivs med el.

Asså det är lika tragiskt varje gång någon säger men jag har alltid gjort det också kommer dom efter 6 månader med sin 35000 kronors dator och ingenting fungerar.

Då skakar jag bara på huvudet, jag skulle aldrig i hela min fantasi ta en damsugare nära något med el.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwD:D:

Nä, den skiljer inte på olja och vatten, och farsan sa att isåfall måste man ha en viss sak men jag minns inte vad. Men ska jag fortsätta ändå?

Risken finns att den kan spruta lite vatten p.g.a. luftfuktighet, så om du låter datorn stå oinkopplad någon timmer efteråt borde det problemet "lösas", men om det inte är en oljefri kompressor hade jag personligen aldrig kört den direkt i datorn utan oljeavskiljare, den sprutar förmodligen ut en tunn dimma av olja över dina komponenter, vilket visserligen inte bör kortsluta något, men att ha olja i datorn kan förmodligen ställa till med någon sorts problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Risken finns att den kan spruta lite vatten p.g.a. luftfuktighet, så om du låter datorn stå oinkopplad någon timmer efteråt borde det problemet "lösas", men om det inte är en oljefri kompressor hade jag personligen aldrig kört den direkt i datorn utan oljeavskiljare, den sprutar förmodligen ut en tunn dimma av olja över dina komponenter, vilket visserligen inte bör kortsluta något, men att ha olja i datorn kan förmodligen ställa till med någon sorts problem.

Jaha, kanske därför den bråkar med mig, då.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.