Permalänk

Jag förstår att folk som gått på kassa friskolor sprider sanningen och det leder till att folk blir skeptiska vilket gör folk rädda för friskolor, men det är inget ni ska vara.

Jag har gått på LBS Jönköping i ett halvår och jag har aldrig trivts så bra någon annan stans som jag gör här, det är sjukt orättvist att folk klangrar ner på alla friskolor för att det finns ett par kassa friskolor som är allmänt dåliga. Är det något jag hatar mer än dåliga drivrutiner så är det kommunala skolor. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som jag gjort på alla kommunala skolor jag gått på genom tiderna, lågstadiet, högstadiet you name it. Högstadiet var hemskt. Jönköpings läns största högstadie skola, med det minsta uppehållsrummet än vad någon annan skola i hela Jönköpings län. Vi hade inte ens någon. Vi hade tre inlåsta pingisbord, som vi inte fick gå in i för att en annan årskurs inte hade skött sig. De visste vem som gjort det, men de använder sig utav kollektiv bestraffning. Maten var kass, vi fick flugor och annat läskigt i maten. En polare fick en tand. En jävla tand i maten.
Lektionerna var värst, inte nog med att lärarna var sjukt kassa på att upprätthålla arbetsro, så var man tvungen att sitta i det där äckliga klassrummen. Alla skrek och sprang runt hejvilt och ibland slogs och snackade skit om varann. Jag har inte vart på en enda lektion på högstadiet som det inte vart liv och personliga påhopp på. Mobbing var ännu värre, fyfan vill inte ens prata om det. Inte nog med att lektionerna var dåliga, och att maten sög, och att vi inte hade något uppehållsrum, och att klassen var hemsk. Så var lärarna riktigt efterblivna. De trodde inte att jag hade gjort alla arbeten som lämnats in, mina föräldrar fick gå dit o övertyga dom om att ingen annan gjort dom "Det var för hög kvalitet för att ha kommit från Linus, det här är ju för fan högskole nivå", men nej. Det var helt enkelt inte jag som gjort det enligt dom. Fick MVG efter MVG på uppsatserna men då "det inte fanns bevis från att jag gjort dom" så fick jag inga betyg på dem. Jag lämnade in en novell en gång, jag fick bara G och undrade vad som var fel, läraren sa att jag skrev fruktanvsvärt fult. Den var bra, innehållet var VG, men jag skrev fruktanvsört fult. Jag har tourettes, jag har problem med handstil. Det var en hemsk tid. Lärarna kallade mig allt från "är du dum i huvudet?" och brydde sig inte när andra elever förstörde mina anteckningsblock.
Vi snackar om Jönköpings läns största högstadieskola, och ni säger att man ska gå på kommunala gymnasieskola? Över min döda kropp.

På gymnasiet här så trivs jag något enormt, lärarna är sjukt trevliga, eleverna också. Atmosfären är underbar, och jag får underbara betyg på mina uppsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Skulle gå på John Bauer (IT-teknik), då du läser matte A-D(E valbart) så du får grunderna till programmering mm, och du läser en hel del dator teknik utöver de "natur" ämnena (kemi, fysik osv).

Nya JB teknik är som en blandning av yrkesförberedande IT och Natur linjernas teori inför eve. högskola.
OBS. Kan inte de nya matte systemet's termer, men det är i princip samma matte som vi har A-B-C osv. (Tror det heter Matte a1, a2 eller något för er nu).

EDIT: Jag går 3.an på JB Gävle just nu (vanlig IT-El lära), och vad det gäller för sådana som klagar på att det är slacking osv. Det beror på vad DU gör det till!
Det är väldigt mycket individuell utveckling, lärarna kommer inte hålla dig i handen, utan de är mer som stöd och uppmuntrar väldigt mycket att man tar reda på saker och ting på egen hand och hittar på egna lösningar.
Min yngre bror går 1.an på JB Gävle (IT-Teknik) och kan säga att det är nästan ingen skillnad mellan Natur och hans linje... det enda är att Sam-kurserna(psykologi, kroppsspråk osv) är utbytta mot IT-teknik kurser och programmering.

Edit 2: ps. Vi gjorde om mitt gamla Xbox till en HTPC-nintendo 64 emulator, med hjälp av våra programmerings lärare och en av våra Teknik lärare. Aldrig varit så kul att löda
Sedan så byggde vi även våran egen 3D printer, fett kul det med ^^

På min tid så läste man matte A-E som obligatoriskt, F var valbart - vilket jag såklart tog...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Angående skolor är det bäst att man undersöker lokalt tror jag. Om det gäller Natur (för högskoleförberedande) i Uppsala kan jag intyga att Katedralskolan är bra och Fyrisskolan, Lundelska/Skrapan och Rosendal (åtminstånde, går inte där själv men vet folk som gör) ger en bra utbildning.

Är dock inte så insatt var man kan välja till programmering eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag förstår att folk som gått på kassa friskolor sprider sanningen och det leder till att folk blir skeptiska vilket gör folk rädda för friskolor, men det är inget ni ska vara.

Jag har gått på LBS Jönköping i ett halvår och jag har aldrig trivts så bra någon annan stans som jag gör här, det är sjukt orättvist att folk klangrar ner på alla friskolor för att det finns ett par kassa friskolor som är allmänt dåliga. Är det något jag hatar mer än dåliga drivrutiner så är det kommunala skolor. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som jag gjort på alla kommunala skolor jag gått på genom tiderna, lågstadiet, högstadiet you name it. Högstadiet var hemskt. Jönköpings läns största högstadie skola, med det minsta uppehållsrummet än vad någon annan skola i hela Jönköpings län. Vi hade inte ens någon. Vi hade tre inlåsta pingisbord, som vi inte fick gå in i för att en annan årskurs inte hade skött sig. De visste vem som gjort det, men de använder sig utav kollektiv bestraffning. Maten var kass, vi fick flugor och annat läskigt i maten. En polare fick en tand. En jävla tand i maten.
Lektionerna var värst, inte nog med att lärarna var sjukt kassa på att upprätthålla arbetsro, så var man tvungen att sitta i det där äckliga klassrummen. Alla skrek och sprang runt hejvilt och ibland slogs och snackade skit om varann. Jag har inte vart på en enda lektion på högstadiet som det inte vart liv och personliga påhopp på. Mobbing var ännu värre, fyfan vill inte ens prata om det. Inte nog med att lektionerna var dåliga, och att maten sög, och att vi inte hade något uppehållsrum, och att klassen var hemsk. Så var lärarna riktigt efterblivna. De trodde inte att jag hade gjort alla arbeten som lämnats in, mina föräldrar fick gå dit o övertyga dom om att ingen annan gjort dom "Det var för hög kvalitet för att ha kommit från Linus, det här är ju för fan högskole nivå", men nej. Det var helt enkelt inte jag som gjort det enligt dom. Fick MVG efter MVG på uppsatserna men då "det inte fanns bevis från att jag gjort dom" så fick jag inga betyg på dem. Jag lämnade in en novell en gång, jag fick bara G och undrade vad som var fel, läraren sa att jag skrev fruktanvsvärt fult. Den var bra, innehållet var VG, men jag skrev fruktanvsört fult. Jag har tourettes, jag har problem med handstil. Det var en hemsk tid. Lärarna kallade mig allt från "är du dum i huvudet?" och brydde sig inte när andra elever förstörde mina anteckningsblock.
Vi snackar om Jönköpings läns största högstadieskola, och ni säger att man ska gå på kommunala gymnasieskola? Över min döda kropp.

På gymnasiet här så trivs jag något enormt, lärarna är sjukt trevliga, eleverna också. Atmosfären är underbar, och jag får underbara betyg på mina uppsatser.

Känner igen mig på din historia med mycket.

Jag kan personligen rekomendera NTI gymnasiet om du skulle ha ett sådant nära dig Kan inte vara mer nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag förstår att folk som gått på kassa friskolor sprider sanningen och det leder till att folk blir skeptiska vilket gör folk rädda för friskolor, men det är inget ni ska vara.

Jag har gått på LBS Jönköping i ett halvår och jag har aldrig trivts så bra någon annan stans som jag gör här, det är sjukt orättvist att folk klangrar ner på alla friskolor för att det finns ett par kassa friskolor som är allmänt dåliga. Är det något jag hatar mer än dåliga drivrutiner så är det kommunala skolor. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som jag gjort på alla kommunala skolor jag gått på genom tiderna, lågstadiet, högstadiet you name it. Högstadiet var hemskt. Jönköpings läns största högstadie skola, med det minsta uppehållsrummet än vad någon annan skola i hela Jönköpings län. Vi hade inte ens någon. Vi hade tre inlåsta pingisbord, som vi inte fick gå in i för att en annan årskurs inte hade skött sig. De visste vem som gjort det, men de använder sig utav kollektiv bestraffning. Maten var kass, vi fick flugor och annat läskigt i maten. En polare fick en tand. En jävla tand i maten.
Lektionerna var värst, inte nog med att lärarna var sjukt kassa på att upprätthålla arbetsro, så var man tvungen att sitta i det där äckliga klassrummen. Alla skrek och sprang runt hejvilt och ibland slogs och snackade skit om varann. Jag har inte vart på en enda lektion på högstadiet som det inte vart liv och personliga påhopp på. Mobbing var ännu värre, fyfan vill inte ens prata om det. Inte nog med att lektionerna var dåliga, och att maten sög, och att vi inte hade något uppehållsrum, och att klassen var hemsk. Så var lärarna riktigt efterblivna. De trodde inte att jag hade gjort alla arbeten som lämnats in, mina föräldrar fick gå dit o övertyga dom om att ingen annan gjort dom "Det var för hög kvalitet för att ha kommit från Linus, det här är ju för fan högskole nivå", men nej. Det var helt enkelt inte jag som gjort det enligt dom. Fick MVG efter MVG på uppsatserna men då "det inte fanns bevis från att jag gjort dom" så fick jag inga betyg på dem. Jag lämnade in en novell en gång, jag fick bara G och undrade vad som var fel, läraren sa att jag skrev fruktanvsvärt fult. Den var bra, innehållet var VG, men jag skrev fruktanvsört fult. Jag har tourettes, jag har problem med handstil. Det var en hemsk tid. Lärarna kallade mig allt från "är du dum i huvudet?" och brydde sig inte när andra elever förstörde mina anteckningsblock.
Vi snackar om Jönköpings läns största högstadieskola, och ni säger att man ska gå på kommunala gymnasieskola? Över min döda kropp.

På gymnasiet här så trivs jag något enormt, lärarna är sjukt trevliga, eleverna också. Atmosfären är underbar, och jag får underbara betyg på mina uppsatser.

Lite hycklande att skriva att folk inte ska vara rädda för friskolor för att några är kassa och sedan dra en exakt likadan ryshistoria fast om en kommunal skola...

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strogvor:

Lite hycklande att skriva att folk inte ska vara rädda för friskolor för att några är kassa och sedan dra en exakt likadan ryshistoria fast om en kommunal skola...

Statistikundervisningen kanske är bristande på friskolor? Men jag har för få mätpunkter, så det är svårt att ge något klart samband...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Läs naturvetenskap.

Och se till att plugga. Läs böcker!

/bibliotekarien

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilgardis:

Vilket gymnasium rekommenderar ni då och vilken nivå på natur?

Du kan också välja Teknik med teknikvetenskap. Det ger också behörighet till tex civilingenjör. En del teknik utbildningar har även programmering, dock så är det som alla andra har sagt: väldigt grundläggande.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skuttokova:

Mitt tips är att välja natur eller liknande för att få behörighet.

Tänk dock på att den absoluta majoriteten av ämnena är sånt som inte har något att göra med data och programmering överhuvudtaget. Jag går själv natur och det är inget jag skulle rekommendera med avseende på ämnena, då jag inte har något intresse för historia, religion, samhällskunskap, engelska, "svenska", kemi och biologi. Däremot får du troligen en skön klass!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Tänk dock på att den absoluta majoriteten av ämnena är sånt som inte har något att göra med data och programmering överhuvudtaget. Jag går själv natur och det är inget jag skulle rekommendera med avseende på ämnena, då jag inte har något intresse för historia, religion, samhällskunskap, engelska, "svenska", kemi och biologi. Däremot får du troligen en skön klass!

Man har stor nytta av kunskap i alla former, oavsett hur pretentiös jag låter när jag säger det.

Gymnasiet är också i lika stora delar ett rent kunskapsintag som ett tillfälle att lära sig att ta in kunskap effektivt, dvs studieteknik, planering, att analysera material, etc., en övning i att presentera material i form av arbeten, redovisningar, etc., samt en övning i samarbete med andra människor. För dessa andra delar kvittar det i stort vilket ämne man läser, så länge man tar det på allvar och ser till att få ut maximalt av det själv.

Min filosofi om gymnasiet är att man ska tänka på sig själv framför sina betyg, veta skilnaden däremellan, och se till att göra det bästa av gymnasiet genom att plugga sönder det material som bjuds. Betygen kommer då av sig själv, men framför allt så får man ut mest nytta av gymnasiet. Säger inte nödvändigtvis att jag själv följde detta till fullo själv när jag gick där, men nära nog, och när jag tittar tillbaka så är det min teori om en lyckad gymnasiegång (men hade någon konstig person på ett forum sagt det till mig innan gymnasiet så hade jag nog inte lyssnat ändå).

Detta är också vad som speglas i att jag och många andra i tråden anser att det i stort sett kvittar vilken skola man går på — det handlar ändå bara om hur man själv "attackerar" situationen. "Det blir vad man gör det till", och andra klyschor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

John Bauer's IT-Program är riktigt jävla bra om du är en motiverad elev
om du vill ha allt serverat på ett silverfat ska du välja en kommunal skola där de jagar dig med mattpiskor om du inte gör dina uppgifter
på John Bauer är det upp till dig själv att göra det du ska eftersom de går efter PBL (Problembaserat lärande)

gick john bauers it-program 2007-2010 och alla mina klasskompisar som gjorde något mer under lektionstid än att spela CS och klaga på dåliga lärare jobbar inom IT eller studerar på högskolan!

Edit: PLUGGA MATEMATIK! så mycket du bara kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Ett kommunalt som erbjuder utbildning med inriktning Natur.

ah fast Teknik där jag bor har TEKNIK programmerings inriktning inte natur

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

John Bauer's IT-Program är riktigt jävla bra om du är en motiverad elev
om du vill ha allt serverat på ett silverfat ska du välja en kommunal skola där de jagar dig med mattpiskor om du inte gör dina uppgifter
på John Bauer är det upp till dig själv att göra det du ska eftersom de går efter PBL (Problembaserat lärande)

gick john bauers it-program 2007-2010 och alla mina klasskompisar som gjorde något mer under lektionstid än att spela CS och klaga på dåliga lärare jobbar inom IT eller studerar på högskolan!

Edit: PLUGGA MATEMATIK! så mycket du bara kan!

På vilket sätt är kommunala skolor samma sak som att bli serverad på ett silverfat? Att lärarna och skolan ser till att du faktiskt gör uppgifterna är väl inte ens nära på samma sak.

Jag tror att John Bauers typ av inlärning säkert funkar bra och har flera vänner som gått där och som säger att det var bra, men skulle verkligen inte kalla kommunala skolorna för slappa.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strogvor:

På vilket sätt är kommunala skolor samma sak som att bli serverad på ett silverfat? Att lärarna och skolan ser till att du faktiskt gör uppgifterna är väl inte ens nära på samma sak.

Jag tror att John Bauers typ av inlärning säkert funkar bra och har flera vänner som gått där och som säger att det var bra, men skulle verkligen inte kalla kommunala skolorna för slappa.

du missförstod mig, john bauer är slappt om du inte vill göra något och kan vara väldigt bra om du har någorlunda disciplin och vill plugga för då har lärarna tid över till dig som vill någonstans i livet och lägger mindre energi på latmaskarna som bara vill spela CS och dricka cola.

på kommunala skolor jagar dom dig och ser till att du får allting gjort ändå om du inte vill det, så det är kommunala som inte är slappa precis.. och där ska alla behandlas lika..

hoppade själv av en kommunal skola och började på john bauer och gled igenom gymnasiet genom att göra så lite som möjligt och fick mitt slutbetyg

Edit: med silverfat menar jag att oavsett hur lat du är så motiverar och jagar lärarna dig tills du iaf uppnår ett godkänt och kontaktar dina föräldrar direkt när de märker att de går dåligt, detta händer inte på friskolorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

du missförstod mig, john bauer är slappt om du inte vill göra något och kan vara väldigt bra om du har någorlunda disciplin och vill plugga för då har lärarna tid över till dig som vill någonstans i livet och lägger mindre energi på latmaskarna som bara vill spela CS och dricka cola.

på kommunala skolor jagar dom dig och ser till att du får allting gjort ändå om du inte vill det, så det är kommunala som inte är slappa precis.. och där ska alla behandlas lika..

hoppade själv av en kommunal skola och började på john bauer och gled igenom gymnasiet genom att göra så lite som möjligt och fick mitt slutbetyg

Edit: med silverfat menar jag att oavsett hur lat du är så motiverar och jagar lärarna dig tills du iaf uppnår ett godkänt och kontaktar dina föräldrar direkt när de märker att de går dåligt, detta händer inte på friskolorna!

tack för förklaringen Jo kan hålla med dig på det där, men vet inte om jag skulle kalla det silverfat =P

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk

Är i samma situation. Bor i GÖteborg. Har varit på 3 öppethus än så länge: Thorens Innovations (former Portalen) - Fick inte ett bra intryck alls, skoltrötta lärare och någon tattarrektor som inte kunde svara på någonting. 2. NTI Kronhusgatan - Fick bra intryck av lärarna, eleverna och rektorn, enda jag kan klaga på är små lokaler. 3. IT-Gymnasiet, verkade bra där också, lokaler, elever och rektorn verkade riktigt bra. Enda dåliga kan väl vara programmerings läraren verkade lite trött.

Nu är ju detta bara mina impressions av deras öppet hus. Någon som gått där som kan säga sitt om NTI vs IT Gymnasiet?

/fluff

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden men mitt råd är att du läser natur med någon inriktning inom matte/data ifall det finns. Se till så att du läser minst matte E och fysik B, så har du bra behörigheter. Om du ska hålla på med programmering på universitet/högskola sen så lär det bli en hel del matte och då är det bra om du läst fram till matte E.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Själv går jag i nian och ska välja el och energi. Väldigt intressant.
Gillar även animering och andra saker men det lär man sig hemma hur snabbt som helst om man bara lägger ner mer
än 10min på det varje dag. Är ju många som är lata och slutar försöka efter 5-10min hehe

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Edit: med silverfat menar jag att oavsett hur lat du är så motiverar och jagar lärarna dig tills du iaf uppnår ett godkänt och kontaktar dina föräldrar direkt när de märker att de går dåligt, detta händer inte på friskolorna!

Så det du säger är att kommunala skolor är bättre?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

International Baccalaureate ( Katedral borde gälla om det är runt Uppsala )
-> se till att välja Math Higher Level ( HL )
-> Klara av det
-> Ansök till MIT eller ETH Zurich
-> Oslagbar akademisk rutschbana till valrfitt datorinriktat håll.

Om du inte satsar 100%, kör på valfri skola (rekommenderar kommunal ) med natur ( rekommenderar matte D eller dylikt ).

Går själv IB för tillfället och flera av de som är i min sociala krets som nu fått sitt diplom studerar vid MIT.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Teknikprogrammet med antingen Teknikvetenskap eller Informations- och medieteknik kommer nog passa dig bäst. Var noga med att kolla igenom vilka kurser som erbjuds som programfördjupning i respektive inriktning bara. Det är inte alltid som programmering erbjuds på Teknikvetenskapsinriktningen, där kan den ibland bytas ut mot CAD istället. Oavsett vilken inriktning du väljer så kommer du att få högskolebehörighet.
En annan anledning att välja teknikprogrammet är att du med stor sannolikhet kommer hitta fler kompisar med samma intressen som dig där är än på naturprogrammet.

När det gäller valet av skola så är det bästa egentligen att fråga syskon, kompisar, kompisars syskon osv. för att höra hur det är att plugga på en viss skola. Du kan ju också fråga elever när ni besöker gymnasieskolor i 9an.

Permalänk
Medlem

Som flera redan har sagt; välj natur på en kommunal skola och ta sedan programmering som individuellt val. Överlägset bästa alternativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Så det du säger är att kommunala skolor är bättre?

för den late, ja

för den motiverade och fritänkande personen, nej

men detta kan ju givetvis ha ändrats med den nya skolregimen som infördes 2010

Permalänk
Medlem

Själv ska jag välja Tekniklinjen med teknikvetenskap som inriktning. Väldigt bra utbildning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Är i samma situation. Bor i GÖteborg. Har varit på 3 öppethus än så länge: Thorens Innovations (former Portalen) - Fick inte ett bra intryck alls, skoltrötta lärare och någon tattarrektor som inte kunde svara på någonting. 2. NTI Kronhusgatan - Fick bra intryck av lärarna, eleverna och rektorn, enda jag kan klaga på är små lokaler. 3. IT-Gymnasiet, verkade bra där också, lokaler, elever och rektorn verkade riktigt bra. Enda dåliga kan väl vara programmerings läraren verkade lite trött.

Nu är ju detta bara mina impressions av deras öppet hus. Någon som gått där som kan säga sitt om NTI vs IT Gymnasiet?

/fluff

Anyone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Som flera redan har sagt; välj natur på en kommunal skola och ta sedan programmering som individuellt val. Överlägset bästa alternativet

Varför just natur? Varför säger alla det? Kan lika gärna ta vad som helst i så fall om inte han inte tar teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilgardis:

Tack för all respons :D, ska läsa dem nu.

Jag valde Natur över teknik. Själv är jag intresserade i Networking penetration testing. Funderare på JB ett tag men ändrade mig snabbt då min kompis bror sa att hans kompis inte lärde sig ett skit där.

Anledningen för att jag valde natur istället för teknik är just för att studiemotivationen var 1000 gånger mer på natur + att arbetsmiljön var bättre också sjukt mkt bättre.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Då tycker jag du ska utveckla och förklara varför också.

Om han är intresserad av Teknik/IT så finns det ju ingen anledning att gå Natur, vill han in på något som är kopplat till biologi så ska han dock självklart välja Natur. Jag läser andra året på Teknik och jag läser just nu matte 4c och kommer fortsätta med både 5c och fysik 2. Det enda som skiljer sig mellan Natur och Teknik är biologin och kemin så vitt jag vet (Kemi 1 på Teknik). Så han blir högskolebehörig till Civilingenjör på "den tekniska sidan", så får han dessutom läsa programmering 1 och 2, Webbutveckling 1 och 2, Datorteknik, Datorkommunikation och Nätverksteknik, killen i fråga verkar ju vara intresserad av just det.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

En riktigt bra skola du borde kolla upp är Forsmarks Skola.

Riksintag, belägen i Forsmarks Bruk i Uppland. Otroligt bra och engagerade lärare.

Man kan gå antingen teknik eller natur, och kommer från och med nästa år ta in ettor. Förut har det bara varit år 2 och 3 på skolan.

Permalänk
Medlem

Jag går Teknik med inriktning KTH på gymnasiet. Kan säga att de svåraste kurserna är Matte och Fysik. Alla andra kurser kan man bara ta det lugnt igenom. Men plugga mycket fysik och matte så ska du nog klara det galant. Teknikprogrammet är roligt och det finns många sköna killar fast inte så många tjejer, i våran klass är det bara killar och jag föredrar det så. Det är lugnare och det blir en skönare stämning då alla kan vara sig själva. Men om du ska leta skola som har teknik kolla först med lärarna i matte och fysik. Vi hade tur och fick en väldigt kompetent lärare som gått på Chalmers och är väldigt pedagogisk, och våran fysik lärare har bakgrund som fysik lärare på Uppsala universitet.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|