Permalänk

Danderyds gymnasium är väldigt bra!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

En sak är säker iaf, du vinner inget på att gå ett slappt gymnasium med omotiverade lärare om du tänkt plugga vidare sen direkt. Blev otroligt skoltrött efter gymnasiet men valde ändå att plugga vidare. Har haft det väldigt svårt på högskolan (går KTH) att hänga med och nu är ja på mitt sista år här.

Mattekurserna är riktigt svåra om du inte har lätt för dig i matte och förkunskapskraven är höga. Därför är det otroligt viktigt att satsa på matten i gymnasiet även om den kanske känns lite för enkel. Iaf om du planerar att läsa en ingenjörsutbildning exempelvis på KTH där matte är en stor del av utbildningen. Läs inte matten enbart för att klara betyget utan gör det även för att lära dig så mycket som möjligt! Tror Högskolan blir mycket roligare och framförallt enklare om man tidigare satsat på gymnasiet.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skuttokova:

Bättre att satsa på en universitetsutbildning. Det du lär dig på gymnaseiet inom programmering har du läst in på max 1½ vecka på universitetet. Mitt tips är att välja natur eller liknande för att få behörighet.

Skrivet av blomqvist:

Ett kommunalt som erbjuder utbildning med inriktning Natur.

Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kan faktiskt rekommendera JB-Gymnasiet (John Bauer)

ja VET att ryktet inte har varit det bästa, ingenting nytt

Men jag själv är en ganska "flitig" elev som faktiskt VILL lära mig något. Går IT-utbildningen i Karlstad, och jag tycker att den är bra. När jag valde gymnasium så var det bara JB som var enda alternativ... Detta var det enda som verkligen erbjöd en REN IT-utbildning.

Här lär vi oss verkligen hur en dator fungerar... Vi bygger, vi granskar komponenter, lär oss egenskaper hos komponenter, lär oss windows server, mycket nätverkskunskap erbjuds även.

Jag som strävar efter att i framtiden få jobb som IT-support kan säga att jag känner mig på rätt spår :)'

Jag har verkligen ingen aning om vad JB har för rykte där du bor, men jag vet iallafall att HÄR där jag bor, så vet ja att detta är rätt för mig

Hoppas du väljer det som är rätt för DIG!

Skrivet av stickyone:

Varför gå natur? Bättre att gå teknik?

Skrivet av Skuttokova:

Okej, det känns som du missuppfattar min poäng, men det gör inget. Takten du läser programmering i gymnasiet är riktigt låg och man går knappt in på djupet överhuvudtaget. Då är det bättre att läsa en utbildning som ger dig möjligheten att välja vilken teknisk utbildning du vill, istället för att sitta med bara Matte C och kanske Fysik A.

Kort och gott skulle jag rekommendera en Utbildning i still med Naturvetenskaplig Matte-Data.
Ger en riktigt ordentlig bas i logiskt tänkande kring system och samtidigt möjligheter att byta inriktning längre fram.
Även vettigt att lägga till Fysik B som Valbar-kurs för att komplettera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är att man går ut en gymnasielinje alls, det är förjävligt att sitta utan som jag gör. De allra flesta jobb kräver gymansiebehörighet så jag har börjat fundera på att plugga in den på komvux men fatta vad jobbigt det kommer att bli med t.ex matte nu (23 år senare) när man knappt minns högstadiematten, snacka om att man ångrar att man hoppade av och började jobba...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Wow, tack så mycket igen
::Edit för att inte bumpa:: Jag ska köpa en arduino uno idag på kjell&Company, vad mer borde jag köpa där? Jag har knappt någon elektronik hemma som jag kan leka med. Jag skriver en ny thread pm saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Natur är ju inte så svårt... Jag pluggar i stort sett aldrig hemma och ändå fick jag mitt första G nu på matte E annars har jag VG och MVG på alla andra kurser, utan att direkt anstränga mig eller "öppna boken" som du säger.

Problemet med samhälle är att man läser för lite matte, ingen fysik och ingen kemi. Kemi, matte och fysik behöver man för att komma in på dom flesta ingenjörsutbildningar och är det just programmering som gäller så känns det som att matten kan vara ganska viktig att ha där.

Nej, precis. Om man klarar av det är det inga problem. Mina naturvänner fick också vg/mvg på i princip alla kurser utan att "öppna boken", men långt ifrån full pott. 50/50 vg/mvg är ju rätt värdelöst.

Givetvis finns det fördelar med de förkunskaper natur ger, men om man känner att man skulle få bättre betyg på sam tycker jag att det ska väga rätt tungt.

Lycka till och njut av gymnasiet! I jämförelse med universitetet är gymnasiet semester....

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Njure:

Nej, precis. Om man klarar av det är det inga problem. Mina naturvänner fick också vg/mvg på i princip alla kurser utan att "öppna boken", men långt ifrån full pott. 50/50 vg/mvg är ju rätt värdelöst.

Givetvis finns det fördelar med de förkunskaper natur ger, men om man känner att man skulle få bättre betyg på sam tycker jag att det ska väga rätt tungt.

Lycka till och njut av gymnasiet! I jämförelse med universitetet är gymnasiet semester....

Ja, nu är det ju ett skolår kvar. Men tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilgardis:

Ja, nu är det ju ett skolår kvar. Men tack!

Ännu mer anledning att njuta. Ingen kommer någonsin att titta på ditt högstadiebetyg, eller gymnasiebetyg heller för den delen (efter du har högskolepoäng). Sätt ett mål för den gymnasielinje du vill slå dig in på, och överprestera inte i onödan. Studietakten på högstadiet/gymnasiet är så slö att du kan lära dig programmera på fritiden.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kort och gott skulle jag rekommendera en Utbildning i still med Naturvetenskaplig Matte-Data.
Ger en riktigt ordentlig bas i logiskt tänkande kring system och samtidigt möjligheter att byta inriktning längre fram.
Även vettigt att lägga till Fysik B som Valbar-kurs för att komplettera.

Precis. Så gör jag, och jag har behörighet till typ allt. Visst, saknas väl biologi och kemi b för några läkarutbildningar och så men det är inte min grej. Ska man bli programmerare så tycker jag man ska kolla på natur med inriktning matte-data om det finns.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Lycka till och njut av gymnasiet! I jämförelse med universitetet är gymnasiet semester....

Detta är nog väldigt olika från person till person. Själv är jag absolut ingen skolperson och jag tyckte att gymnasiet var VÄLDIGT segt, gick Teknik på Polhemsskolan i Lund, mycket ämnen som man tyckte var orelevanta ifall man visste vad man ville läsa vidare till. Även en del väldigt dåliga lärare, speciellt i mina 3 programmerings kurser där jag i princip inte lärde mig något på 3 år. Men jag valde ändå att läsa vidare och läser nu spelutveckling på Malmö högskola och herregud vilken skillnad. Jag är nu mycket mer insatt i skolan då jag känner att jag bara läser kurser som är relevanta för just det jag vill jobba inom. Och utan större problem hänger jag med på allt bara genom att vara med på föreläsningar och övningar. Några av de kurser som vi har läst är: Databasteknik, Datastrukturer och Algoritmer, Matte och Fysik i digitala spel, Objektorienterad programmering osv.

Själv säger jag som många andra, Natur är ett väldigt bra val då det ger en behörighet till nästan vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EuQ:

Detta är nog väldigt olika från person till person. Själv är jag absolut ingen skolperson och jag tyckte att gymnasiet var VÄLDIGT segt, gick Teknik på Polhemsskolan i Lund, mycket ämnen som man tyckte var orelevanta ifall man visste vad man ville läsa vidare till. Även en del väldigt dåliga lärare, speciellt i mina 3 programmerings kurser där jag i princip inte lärde mig något på 3 år. Men jag valde ändå att läsa vidare och läser nu spelutveckling på Malmö högskola och herregud vilken skillnad. Jag är nu mycket mer insatt i skolan då jag känner att jag bara läser kurser som är relevanta för just det jag vill jobba inom. Och utan större problem hänger jag med på allt bara genom att vara med på föreläsningar och övningar. Några av de kurser som vi har läst är: Databasteknik, Datastrukturer och Algoritmer, Matte och Fysik i digitala spel, Objektorienterad programmering osv.

Själv säger jag som många andra, Natur är ett väldigt bra val då det ger en behörighet till nästan vad du vill.

Låter ju riktigt fint det där. Om jag inte pluggade juridik hade jag gärna gått någonting datainriktat. Men nu är jag fast vid att tvingas läsa en 500-sidorsbok i veckan, och det är ingen skönlitteratur :/

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Teknik eller natur är ju det som man ska gå om man vill plugga vidare inom teknik senare. Själv läser jag Teknikvetenskap och det enda som natur läser som inte jag läser är Biologi och Kemi 2, dock så läser jag Teknik 1 + 2. Matte 5 har jag valt till och läser just nu Matte 4. Läser man Informations- och medieteknik får man ju med programmering, datorteknik och sånt, dock så läser man inte Fysik 2 eller Matte 4, så dem måste man lägga till själv om man vill t.ex. gå ingenjörsutbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilgardis:

Wow, tack så mycket igen
::Edit för att inte bumpa:: Jag ska köpa en arduino uno idag på kjell&Company, vad mer borde jag köpa där? Jag har knappt någon elektronik hemma som jag kan leka med. Jag skriver en ny thread pm saken

Beror på vad du vill göra såklart, men lite resistorer, någon servo, en potentiometer, ledlampor, knappar, jumper-cables(http://www.diygadget.com/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/5/75.solderless.big.jpg), kopplingsplatta, termometersensor, LCD-skärm och även en IR-mottagare om du vill göra något trådlöst. Sedan har du massor att göra Det var iallafall det jag skaffade från början, men då beställde jag från Dealextreme, det tog ca två veckor men om du har tid och kan vänta så får du väldigt mycket för pengarna. Inget har strulat hittils(förutom fjärrkontrollen som är skit) och det har fungerat bra med olika bibliotek osv. Det är även gratis frakt! Har beställt flera gånger och har alltid fungerat toppen Säg till om du beställer därifrån för den seven-segmentdisplay som hänger med har lite annorlunda kopplingar som man måste lista ut, så du kan få dem ritningarna som fungerar

Men om du vill köpa på kjell & co så gör det och se efter, hoppas att ännu en till ska upptäcka denna finurliga lilla sak

Btw: går första året på gymnasiet(teknik) och nu när vi ska uppfinna något så är en sådan här toppen för att man får nästintill oändligt många fler möjligheter

Edit: Om du kommer på ett projekt som kanske är för stort för att göra själv så hänger jag gärna på, eller om du bara känner för att dela med dig av dina projekt Vet inte om det finns så många Swecare som använder arduino

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Låter ju riktigt fint det där. Om jag inte pluggade juridik hade jag gärna gått någonting datainriktat. Men nu är jag fast vid att tvingas läsa en 500-sidorsbok i veckan, och det är ingen skönlitteratur :/

haha! vet jag en bra anledning till att inte välja juridik!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Hmm, vet inte om jag bör posta det här, men nå väl.

Går just nu första året Teknik (ni kan läsa mer om vad jag lär göra här: http://www.lapplands.se/PageFiles/1008/TEKNIKPROGRAMMET_Laest..., lär välja "Programfördjupning paket 1" sen när jag kan (nästa år tror jag) )

Min plan är sedan att dra till Skellefteå och läsa Datornätverk ( http://www.ltu.se/edu/program/THDNG ).
Tycker det verkar väldigt intressant med nätverk och servar osv. Jag älskar att hålla på med servrar, konfigurera dom etc, och även lite programmering..
Tror ni det här lär funka eller bör jag ändra något? Vet någon hur det är med betyg och sånt för en sån utbildning, behöver jag höga?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga samma sak som tidigare talare, Natur eller ännu bättre teknikprogrammet på valfritt gymnasium.

Se till att få så mycket behörighet som möjligt, på teknik lägg gärna till Biologi, på natur lägg gärna till Fysik B. (dem kanske är standard nu? var inte det när jag säkte iaf...)

Sen kan du om möjligt försöka välja en skola som erbjuder det du är intresserad av men jag rekommenderar inte att tumma på behörigheten till högskolan!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

har inte läst tråden. men vad du än gör, välj INTE JB. ledningen SKITER i eleverna. JB i uddevalla borde stängas ner, en sån skola borde inte vara laglig att ha. välj någon kommunal som det är lite ordning och reda på istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilgardis:

Hej hej!
Jag går i åttan just nu och har börjat med att tänka på gymnasier.
Jag är väldigt intresserad av programmering och data arkitektur(om det är det som andvänds i svenskan). Jag håller på att lära mig assembly, och kan grunderna i det binära talsystemet (med addition, two's complement, shift right och left), jag kan lite java, men jag slutade på grund av för mycket i skolan.
Jag vill gå på ett gymnasie som ger mig mer kunskaper inom hur en CPU kan "prata" och mer kunskaper inom programmering. Jag har kollat på it-gymnasiets hemsida, de verkar vara bra. Bara fråga mig om du vill veta något mer och kan hjälpa mig
PS: Bor i lite utanför uppsala.

Skickades från m.sweclockers.com

låt mig säga såhär, börja INTE på it-gymnasiet...
....
googla bara lite på dom så får du nog se hur ruttna lärare dom har där.. (berättar utav erfarenhet)
1/10 lärare har behörighet...
svenska läraren blev och blir säkert fortfarande rättad utav elever...detsamma med NaturKunskaps läraren...
den enda läraren som var kapabel till att svara på frågor om VARFÖR man lär sig X och vad X kan ha för nytta i världen var tyvärr bara filosofi majistern...

Permalänk

Jag gick Teknik med inriktning data. Fick behörighet för högskola och läser nu på Chalmers. rätt väg för mig att gå, doc var det för simpla grejer man fick göra på gymnasiet, så ha inte allt för höga förväntningar.

Permalänk
Medlem

Hej jag snor tråden lite. Jag går i nian just nu och vill gå någon it utbildning i gymnasiet just nu kollar jag på att gå El- och energiprogrammet på JB i örebro vet att många gnäller på JB men jag har kompisar som går där nu som säger att det är bra i Örebro. Tänkte även läsa till grund behörighet till högskolan eftersom det erbjuds i utbildningen. Min fråga är går det att få några hyffsade högskole utbildningar på grund behörighet med kanske 1 eller 2 extra kurser? och finns det jobb inom it för dom som inte gått högskola. Ska också nämnas att jag är lika intresserad av hårdvara som mjukvara.

Permalänk
Medlem

Vettefan hur det är i andra samhällen, men jag rekommenderar att du inta ska välja JB. Har en polare som gick där, lärarna brukade inte vara där och vid de flesta tillfällen hade de distanskurser då de ej kunde finna en behörig lärare. Min polare fick inte den hjälp han ville ha och studiemotivationen var absolut 0 där man spelade spel nästa hela tiden. Några acade igenom hela skitet med mvg i allt men jag tror inte de kommer ha det lätt i högskolan.

Jag skiter i vad folk säger, studiemotivationen i en klass är mycket viktigt, precis som den killen från gymnasiet som var sur över den kommunala skolan där eleverna skrek och var stökiga. Det går inte göra sitt bästa i en sådan miljö det kan jag säga dig.

Med de nya kurserna kan du med ro ta den tekniska linjen och få behörighet till alla ingenjörs utbildningar, jag går första året på den Natuvetenskapliga linjen och jag går parallellt med TE och NA12A klassen. Teknisterna har exakt samma kurser som oss, lika mycket matte d.v.s Matte 1c2c,3c,4c (Fördelen med Teknik är också att du kan välja Matte 6c i och med att du inte läser biologi samt kan du välja fysik 3). Det jag vill säga är att de har ökat tempot hos teknisterna rejält. Naturarna i andra året läser matematik 3 i ett helt år medan teknisterna läser den på ett halv och blir klara redan med matte 4c i vår. Detta gör att det blir möjligt för de att läsa matte 5c och matte 6c.

Sedan vet jag inte hur mycket svårare matten har blivit jämfört med den förra. Jag har tenta i Matematik 1c om två veckor, ungefär 50% av kursen kommer ifrån matte B enligt läraren och repetition av högstadiets matte hade vi på 3-4 lektioner. Resten var nytt, grafiska lösningar, exponentiella funktioner, linjära modeller, räta linjens ekvation. Trigonometri, (cos, sin, tan, tan^-1). Kombinatronik etc etc. Matte 2 hade vad jag hade hört ett kaptiel från kursen Matte E.

(OBS! Matte 6 finns inte, det är bara jag som är ute och cyklar här)
Vad jag har förstått, så kommer jag inte kunna välja in Fysik 3 i min utbildning, däremot har jag möjligheten att läsa Matte 6c(Ungefär matte F på högskolenivå) ifall hela vår klass bestämmer sig att läsa matte 3c på en termin.

Jag tog Natur av den enkla anledningen eftersom jag visste om hur eleverna på mitt gymnasie uppförde sig, Natur hade helt enkelt en större studiemotivation samt mer Historia vilket är mitt favoritämne.

Hos oss erbjuder inte den tekniska linjen någon bra inriktning inom medieteknik, datateknik (De gör det, men har hört att det suger) däremot erbjuder de solidworks och CAD. Programmeringskurserna är något du väljer till så se till att ditt gymnasium erbjuder det.
Natur väljer man numera endast ifall man tycker om Historia och Biologi, geografi också ifall man vill ta samhällsinriktningen dessutom i de flesta kommunala skolorna(i glesbygden iaf) så är studiemotivationen mycket högre och du får även förhoppningsvis möta personer med det motsatta könet.

EDIT: Ah juste, Gymnasiet finns där bara för att du ska konkurrera. Inte lära dig.
Det är så jag ser på saken, jag skiter i vad jag lär mig så länge matten, fysiken och kemin sitter i huvudet för att sedan komma in på iaf någon högskola.

Sedan har jag inget emot att slita på vägarna eller vara elektriker, frågan är bara om jag ens får jobb. Det känns om man måste ha någon sorts högskoleutbildning för att få jobb nuförtiden.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Hej jag snor tråden lite. Jag går i nian just nu och vill gå någon it utbildning i gymnasiet just nu kollar jag på att gå El- och energiprogrammet på JB i örebro vet att många gnäller på JB men jag har kompisar som går där nu som säger att det är bra i Örebro. Tänkte även läsa till grund behörighet till högskolan eftersom det erbjuds i utbildningen. Min fråga är går det att få några hyffsade högskole utbildningar på grund behörighet med kanske 1 eller 2 extra kurser? och finns det jobb inom it för dom som inte gått högskola. Ska också nämnas att jag är lika intresserad av hårdvara som mjukvara.

Vilka mattekurser läser ni?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Med de nya kurserna kan du med ro ta den tekniska linjen och få behörighet till alla ingenjörs utbildningar, jag går första året på den Natuvetenskapliga linjen och jag går parallellt med TE och NA12A klassen. Teknisterna har exakt samma kurser som oss, lika mycket matte d.v.s Matte 1c2c,3c,4c (Fördelen med Teknik är också att du kan välja Matte 6c i och med att du inte läser biologi samt kan du välja fysik 3). Det jag vill säga är att de har ökat tempot hos teknisterna rejält. Naturarna i andra året läser matematik 3 i ett helt år medan teknisterna läser den på ett halv och blir klara redan med matte 4c i vår. Detta gör att det blir möjligt för de att läsa matte 5c och matte 6c.

Sedan vet jag inte hur mycket svårare matten har blivit jämfört med den förra. Jag har tenta i Matematik 1c om två veckor, ungefär 50% av kursen kommer ifrån matte B enligt läraren och repetition av högstadiets matte hade vi på 3-4 lektioner. Resten var nytt, grafiska lösningar, exponentiella funktioner, linjära modeller, räta linjens ekvation. Trigonometri, (cos, sin, tan, tan^-1). Kombinatronik etc etc. Matte 2 hade vad jag hade hört ett kaptiel från kursen Matte E.

Vad jag har förstått, så kommer jag inte kunna välja in Fysik 3 i min utbildning, däremot har jag möjligheten att läsa Matte 6c(Ungefär matte F på högskolenivå) ifall hela vår klass bestämmer oss att läsa matte 3c på en termin.

Mattekurserna är bara delade i a, b eller c i matte 1-3. Matte 4 och 5 finns bara som de är, inga matte 4c, 5c eller 5b. Sen förstår jag inte hur ni kan läsa matte 6? Den finns inte vad jag vet. Jag har nu läst klart matte 3c på 11 veckor or har läst matte 4 i någon vecka, kommer sedan läsa matte 5 i 3:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Mattekurserna är bara delade i a, b eller c i matte 1-3. Matte 4 och 5 finns bara som de är, inga matte 4c, 5c eller 5b. Sen förstår jag inte hur ni kan läsa matte 6? Den finns inte vad jag vet. Jag har nu läst klart matte 3c på 11 veckor or har läst matte 4 i någon vecka, kommer sedan läsa matte 5 i 3:an.

Jag läser inte matte 6, enligt teknisterna kommer de kunna läsa matte 6, jag var skeptisk till det också och frågade ifall de var säkra.
Visste inte heller att Fysik 3 kommer finnas.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vilka mattekurser läser ni?

nu i nian tror jag inte dom ens har nämnt vad vi går för kurs -.- känns som lärarna har lite sådär koll på nya läroplanen

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

nu i nian tror jag inte dom ens har nämnt vad vi går för kurs -.- känns som lärarna har lite sådär koll på nya läroplanen

Nej, nej, menade bara vilka mattekurser man läser på den linjen du funderar att gå på (El och energiprogrammet)

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Hmm, vet inte om jag bör posta det här, men nå väl.

Går just nu första året Teknik (ni kan läsa mer om vad jag lär göra här: http://www.lapplands.se/PageFiles/1008/TEKNIKPROGRAMMET_Laest..., lär välja "Programfördjupning paket 1" sen när jag kan (nästa år tror jag) )

Min plan är sedan att dra till Skellefteå och läsa Datornätverk ( http://www.ltu.se/edu/program/THDNG ).
Tycker det verkar väldigt intressant med nätverk och servar osv. Jag älskar att hålla på med servrar, konfigurera dom etc, och även lite programmering..
Tror ni det här lär funka eller bör jag ändra något? Vet någon hur det är med betyg och sånt för en sån utbildning, behöver jag höga?

Jag kom in där med G och några VGn, 1-3 MVG.
Körde inte högskoleprov.
Blev så less på att läsa matte(hade bara matteA före, som var kravet och vad fan ska man ha för nytta av trigonometri när man sitter och pillar i en switch?), digitalteknik(igen...) och skulle läsa analog teknik nästa period.
Man kan gå den där kursen utan att någonsin ha rört en dator, blir nog t.om enklare då för att man faktiskt bryr sig om att lära sig saker.

Drog hem på jullovet och är nu i kö till Certified Systemspecialist

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Nej, nej, menade bara vilka mattekurser man läser på den linjen du funderar att gå på (El och energiprogrammet)

ahh ok vart lite förvirrad men man läser matte 1a och 2a

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag kom in där med G och några VGn, 1-3 MVG.
Körde inte högskoleprov.
Blev så less på att läsa matte(hade bara matteA före, som var kravet och vad fan ska man ha för nytta av trigonometri när man sitter och pillar i en switch?), digitalteknik(igen...) och skulle läsa analog teknik nästa period.
Man kan gå den där kursen utan att någonsin ha rört en dator, blir nog t.om enklare då för att man faktiskt bryr sig om att lära sig saker.

Drog hem på jullovet och är nu i kö till Certified Systemspecialist

Hmm, så du menar att du inte gillade utbildningen i skellefteå? Övertorneå är inte långt härifrån så jag hade ju kunnat börja läsa där mycket enklare (när det gäller boende iaf).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Mattekurserna är bara delade i a, b eller c i matte 1-3. Matte 4 och 5 finns bara som de är, inga matte 4c, 5c eller 5b. Sen förstår jag inte hur ni kan läsa matte 6? Den finns inte vad jag vet. Jag har nu läst klart matte 3c på 11 veckor or har läst matte 4 i någon vecka, kommer sedan läsa matte 5 i 3:an.

Matte A: 100p
Matte B : 50p
Matte C: 100p
Matte D: 100p
Matte E: 50p
Matte diskret: 50p
Matte breddning: 50p

Så ser mattekurserna ut i "gamla" gymnasiet. 500p totalt alltså.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare