Koppla NAS trådlöst till Router?

Permalänk
Medlem

Koppla NAS trådlöst till Router?

Hej

Tänkte ge mig in i NAS världen då en HDD jag hade rasade utan backup...

Är nybörjare på detta

Troligen köper jag mig en Synology NAS då de verkar passa mina krav rätt bra. Driftsäker och framförallt lätt att ha att göra med. Eller ska jag köpa ngn annan?

Då till min huvudfråga. Kan man koppla upp sin NAS trådlöst till Routern? Hur går man i så fall tillväga?
Tappar man mkt hastighet?

mvh//Magnus

Permalänk

213air har inbyggd wifi, för de andra modellerna behöver du en wifi sticka, vilka som stöds listar de på hemsidan. Och ja, du tappar mycket hastighet, jag maxar ut mitt gbitnät mot NASen.

Permalänk

Rekommenderar varmt att du kopplar upp dig med Gbit-link. En fröjd att jobba mot Synologys nasar då

Permalänk
Medlem

Det finns säkert en anledning, men varför vill du koppla en NAS trådlöst?
Normalt sätter man ju den på samma ställe som routern, gömd i något mediaskåp eller hallmöbel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tackar för snabba svar.

Har bredbandsuttaget ruttet placerat i hallen. Har lyckats gömma Routern i ett skoskåp men har ingen mer plats i det. Måste få in NAS:en i klädkammaren säger frugan...

Gildebrand vad e en Gbit link?

Vad ska jag köpa för sticka fär att få bästa hastighet? Har en D-link DIR-615 Router?

Fattar att i en perfekt värld hade jag såklart kört allting trådat men vad fasen ska man göra...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Knappt lönt å köra en raidad nas på trådlöst nät prestandan blir ganska lidande.....du vill ha gigabitlan om det ska va lönt å ösa ner pengar i det.
Ska du bara ha redundant lagringsarkiv så räcker det med en 2 diskars speglad nas för ett par hundralappar.. dessa är i regel så pass små att det brukar inte va något problem å gömma dem.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd

Uppenbart får du in ström i klädkammaren, då borde du kunna koppla NAS:en via Elnätet till routern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej

om det inte är mängder med data kan du fundera på att lägga filerna i molnet. då överlever dom även en brand.
Googledrive 100GB 35:- i månaden finns säkert fler leverantörer.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Tackar för tipset ska kolla upp denna...

Skrivet av ZOiDVOiD:

Knappt lönt å köra en raidad nas på trådlöst nät prestandan blir ganska lidande.....du vill ha gigabitlan om det ska va lönt å ösa ner pengar i det.
Ska du bara ha redundant lagringsarkiv så räcker det med en 2 diskars speglad nas för ett par hundralappar.. dessa är i regel så pass små att det brukar inte va något problem å gömma dem.

Stämmer detta så lägger jag ner hela projektet, ska använda min till 90% att strömma film/serier till min HTPC i vardagsrummet och min boxee i sovrummet. Kommer det funka att köra NAS trådlöst och göra det?

Skrivet av Fafne:

Uppenbart får du in ström i klädkammaren, då borde du kunna koppla NAS:en via Elnätet till routern.

Hur går jag tillväga, vad behövs? och får man justa hastigheter med detta?

Skrivet av robbankentor:

Hej

om det inte är mängder med data kan du fundera på att lägga filerna i molnet. då överlever dom även en brand.
Googledrive 100GB 35:- i månaden finns säkert fler leverantörer.

Då den ska användas till film/musik är detta nog inte aktuellt men tack för tipset...

Permalänk
Skrivet av swoof:

Tackar för tipset ska kolla upp denna...
Stämmer detta så lägger jag ner hela projektet, ska använda min till 90% att strömma film/serier till min HTPC i vardagsrummet och min boxee i sovrummet. Kommer det funka att köra NAS trådlöst och göra det?

Nästan garanterat inte 1080 iaf. Homeplug är isf ett mycket bättre alternativ om du inte har otur med hur elen är kopplad, har för mig att Powerline 200 ger c:a 50Mbps effektivt vilket räcker och nu finns väl 500 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Nästan garanterat inte 1080 iaf. Homeplug är isf ett mycket bättre alternativ om du inte har otur med hur elen är kopplad, har för mig att Powerline 200 ger c:a 50Mbps effektivt vilket räcker och nu finns väl 500 också.

Jätttack för alla svar...

Jag kommer nog köra på homeplugs, verkar vara bästa kompomissen för mig. Dessutom ligger de 2 uttagen jag ska använda på samma säkring vilket jag fattat är bra eller? Frågan är vilken jag ska köpa?