Vilken CPU-temp program går att lita på?

Permalänk
Medlem

Vilken CPU-temp program går att lita på?

Tjo! Sitter med en Q6600 som jag nu kör i 2.8ghz, har i vanliga fall alltid använt hwmonitor för att kolla temperaturerna. Men nu så drog jag hem AIDA64(everest) och enligt Everest så är mina core-temps lägre än vad som visas i hwmonitor. Så vill helst bara veta om det är någon som har nåt bra förklaring eller som helt enkelt kan berätta vilket program som är mest trovärdig. Det skiljer dock bara några få grader, men kan ändå vara kul att veta.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-P35-DS3L.

En till liten snabb-fråga bara, Kan det vara så att min CPU flaskhalsar för att kunna utnyttja mitt radeon 7850 till fullo?

Mvh: Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Vilket program som visar mest rätt är svårt att säga. Men brukar visa sig bäst under Load. HwMonitor och Coretemp är de som varit mest korrekta för min del.

Osäker på hur snabbt 7850 är, men en q6600 flaskade iaf mitt 4870x2 rejält. Blev stor skillnad när jag gick till 2600k cpun. Tror det är risk för att du ligger i zonen för flaskhals för en del nyare spel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar, nu har jag testade och kört hwmonitor, coretemp och även AIDA under load. hwmonitor och coretemp visar likadant medans aida ligger 10grader under på alla kärnor.. så måste väl tyvärr komma till insikten att hwmonitor och coretemp stämmer (tyvärr, skulle vart fint med 10 grader lägre :] )
Mvh: Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB