Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010

Fiber i hemmet

Undrar om någon har erfarenhet av att dra fiber inne i huset, istället för vanliga nätverkskablar.
OBS! Jag vill ha kabel/fiber, så ni behöver inte dra förslag på trådlöst.

Har tittat lite på följande produkt hos kjelle.

Finns det andra likvärdiga eller bättre produkter som inte kostar alldeles för mkt för hemmabruk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

Varför betala 600 kr för "upp till 100 Mbps"? Det går ju att få Gigabit-hastiget med vanliga kablar.

Corsair Carbide 500R - Core i7 3770K @4,7 GHz - Phanteks PH-TC14PE Blue - Asus P8Z77-V PRO - 2x8GB Corsair Vengeance LP Blue - 2xHD7970 @Crossfire - Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2005

" Hastighet: upp till 100 Mbps."
Blir nyfiken, och måste fråga, varför fiber och inte CAT6-e?

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010

CAT-kabeln har för stor snittarea och kommer synas där jag har möjligheten att dra den, inte snyggt med synlig kabel eller lägga den i kabellist.
Med fibern kan jag lägga den bakom befintlig dörr och golvlist. CAT-kabeln får inte plats bakom golvlisten och jag har inte lust att byta all golvlist bara för att dra kabeln.

Hur många gånger har man nytta av mer än 100Mbps?
Fungerar utmärkt för mig att streama film och musik via det, så jag ser ingen nytta av att ha högre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Köp dig ett par cat5e eller cat6 kablar, funkar finfint till vad en vanlig Svensson max kan komma upp i hastighet

Rigg1: i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance
Rigg2: FX 8120 @4.4 Ghz | ASRock 970 Extreme4 | Radeon HD 6850 | 8 GB 1600 Mhz G.Skill Ripjaws

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Grejen är väl att det ska vara lättare att dra dessa kablar än en vanlig CAT-5e /6. Imo känns det bättre o bara göra det ordentligt och även få 1 gbit hastighet i nätverket vilket är riktigt trevligt om du delar filer mellan datorer mm.

i7920 C0 @ 3.4 GHz | HD7970 @ 1100MHz | 6GB | Asus P5X58D-E| Fractal Design R3 | XL2410T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av WoXeR123:

Grejen är väl att det ska vara lättare att dra dessa kablar än en vanlig CAT-5e /6. Imo känns det bättre o bara göra det ordentligt och även få 1 gbit hastighet i nätverket vilket är riktigt trevligt om du delar filer mellan datorer mm.

Precis, var inte tydlig i mitt förra svar. I huvudposten så frågade jag även efter alternativ, då detta var det ena jag hittade som inte var "grekiska" för mig.
Har tittat lite inne på ELFA, men det faller utanför mitt kunskapsområde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Tänk bara på att du inte kan börja dom mer än runt en snusdosa, och gärna inte så mycket än. Och dom får absolut inte utsättas på minsta risk för att bli klämda eller liknande. Håller visserligen med övriga att du borde satsa på Kat 6, men det är inte jag som ska ha det.
Får inte det plats så kör du på fibern, dock har jag ingen som helst aning om hur det funkar att sätta ihopa ändarna. Om du crimpar på dom eller limmar. Ställer mig lite frågande till att klippa dom med medföljade utrustning, men fungerar säker kanon för vanlig Svensson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Molgorain:

Precis, var inte tydlig i mitt förra svar. I huvudposten så frågade jag även efter alternativ, då detta var det ena jag hittade som inte var "grekiska" för mig.
Har tittat lite inne på ELFA, men det faller utanför mitt kunskapsområde.

Platt kopparkabel kanske? http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010

*Hmm* Platt nätverkskabel var en nyhet för mig, måste titta lite närmare på detta.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Molgorain:

CAT-kabeln har för stor snittarea och kommer synas där jag har möjligheten att dra den, inte snyggt med synlig kabel eller lägga den i kabellist.
Med fibern kan jag lägga den bakom befintlig dörr och golvlist. CAT-kabeln får inte plats bakom golvlisten och jag har inte lust att byta all golvlist bara för att dra kabeln.

Kolla hur mycket du kan böja kabeln innan du köper den. När jag låg i lumpen och vi drog fiber fick vi inte böja den mer än runt en snusdosa ungefär men de kablarna kanske använde en äldre teknik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

Har du funderat på nätverk via elnätet? Då slipper du en del av kablarna. Typ detta. Kolla dock vad man får ut för hastighet i verkligheten på en sådan lösning.

Corsair Carbide 500R - Core i7 3770K @4,7 GHz - Phanteks PH-TC14PE Blue - Asus P8Z77-V PRO - 2x8GB Corsair Vengeance LP Blue - 2xHD7970 @Crossfire - Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Ralleballe:

Har du funderat på nätverk via elnätet? Då slipper du en del av kablarna. Typ detta. Kolla dock vad man får ut för hastighet i verkligheten på en sådan lösning.

Har testat det. Grannen har sådan i sitt hus och för honom fungerar det, men det hackar för mig. Inte kul när man tittar på film

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Molgorain:

Har tittat lite på följande produkt hos kjelle.

Hmm, intressant produkt, visste inte att det fanns sådant.

Gogglade lite på det, och POF (Plastic Optical Fibre), verkar ju kunna bli ett alternativ i framtiden om man ska bygga ett hemma-nätverk.
Om det sedan kommer switchar/uttag/apparater/m.m anpassade till POF så man slipper ha omvandlardosorna, blir det ju väldigt intressant.
http://fiberopticpof.com/pages/home_network.asp

youtube video
http://fiberopticpof.com/pages/home_network_youtube.asp

I videon säger han att fibern klarar Gigabit, men tekniken i omvandlardosorna begänsar till 100Mb, men att de jobbar på att förbättra.

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av serpent29:

Hmm, intressant produkt, visste inte att det fanns sådant.

Gogglade lite på det, och POF (Plastic Optical Fibre), verkar ju kunna bli ett alternativ i framtiden om man ska bygga ett hemma-nätverk.
Om det sedan kommer switchar/uttag/apparater/m.m anpassade till POF så man slipper ha omvandlardosorna, blir det ju väldigt intressant.
http://fiberopticpof.com/pages/home_network.asp

youtube video
http://fiberopticpof.com/pages/home_network_youtube.asp

I videon säger han att fibern klarar Gigabit, men tekniken i omvandlardosorna begänsar till 100Mb, men att de jobbar på att förbättra.

Intressanta länkar.

Med hjälp av dem så hittade jag följande sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2004

jobbar med fiber dagligen, det där är skojjar produkter. Långt ifrån "äkta" fiber! Hade försökt fixa det med cat5e kablar på ett snyggt sätt. Du kanske känner någon händig poolare som kan hjälpa dig?

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av eckim:

jobbar med fiber dagligen, det där är skojjar produkter. Långt ifrån "äkta" fiber! Hade försökt fixa det med cat5e kablar på ett snyggt sätt. Du kanske känner någon händig poolare som kan hjälpa dig?

CAT-kablar kan jag dra själv, inga problem att sätta ihop från meterrulle och lösa kontakter. Men det var inte det som var frågan från början.

Visst det är inte "glasfiber", men om det är tillräckligt för att lösa någons behov. Hur är det då en skojarprodukt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fab 3
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Molgorain:

CAT-kablar kan jag dra själv, inga problem att sätta ihop från meterrulle och lösa kontakter. Men det var inte det som var frågan från början.

Visst det är inte "glasfiber", men om det är tillräckligt för att lösa någons behov. Hur är det då en skojarprodukt?

Platta kopparkablar var ju en bra idé. Var de för tjocka ändå? Skulle du kunna använda stämjärn och hyvla ut utrymme för de platta kopparkablarna? Gigabit är väl användbart när du flyttar filer eller skickar till backup möjligtvis, annars ser jag inte mycket nytta heller för det.

Desktop ||| i5 3570K | 8Gb PC12800 | 120Gb | 1,5Tb | GTX 660 2Gb ||| Laptop m1330 ||| 1,8Ghz | 2Gb| 120Gb HDD | WLED | Bluetooth | Draft-N | Röd

Citera när du svarar!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är väl bara att köpa riktiga "pro" delar så kan du använda fiber, jag har fiberinterface i mina Cisco switchar, men de är ju inte billiga, det är väl inget som man direkt väljer om man har tight budget, men visst går det, man kan även ha nätverkskort med fiberinterfae om man vill, det handlar mest om behov och prisklass.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.