Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

hjälp med klockning

Hej alla

Första inlägget från min sida. Nybliven medlem.

Jag köpte ett kit av ett Internet företag. Som innehöll gigabyte GA-970A-UD3, Amd Fx-6100, corsair vengeance ddr3 1600mhz 8gb.

Vill klocka processorn till ett stabilt läge? Där den håller länge och presterar bäst. Någon som laborerat med dessa prylar? Tipsa mig(såg testet som sweclockers gjorde, men vill ha stabila värden och inget maxande)

Annat fenomen jag har är att minnerna ställer sig i 1333mhz i bios, varför gör dom de och hur ändrar jag till 1600?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av arrg_666:

Hej alla

Första inlägget från min sida. Nybliven medlem.

Jag köpte ett kit av ett Internet företag. Som innehöll gigabyte GA-970A-UD3, Amd Fx-6100, corsair vengeance ddr3 1600mhz 8gb.

Vill klocka processorn till ett stabilt läge? Där den håller länge och presterar bäst. Någon som laborerat med dessa prylar? Tipsa mig(såg testet som sweclockers gjorde, men vill ha stabila värden och inget maxande)

Annat fenomen jag har är att minnerna ställer sig i 1333mhz i bios, varför gör dom de och hur ändrar jag till 1600?

Jag har själv inte testat någon FX-processor så jag vet inte hur man gör, så ett bra ställe att börja när man inte vet hur man gör kan vara Google.

Frågan kring RAM är dock liknande som för Intel så där kan jag hjälpa till. Leta fram manualen, samt ta reda på exakt vad du har för minnen och vilka värden som gäller för dessa, t.ex. 1600MHz 9-9-9-24 eller liknande. Starta om datorn och gå in i BIOS. Det första menyvalet du har är MIT, öppna det och gå ner till "Set memory Clock" och ändra värdet till Manual. Detta gör att du kan ändra nästa värde till x8 vilket ger 1600MHz. Du behöver dock kolla att timing-värdena är rätt för dina minnen (de som står som 9-9-9-24 eller något liknande). Dessa bör visas nu när du är i manuellt läge för minnena kolla att de värden som visas stämmer med det som gäller för dina minnen. Annars måste du korrigera enligt det som du ska ha på värdena 2 till 5, övriga värden brukar fungera på auto.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.