i5 3570k Ivy Bridge Överklockings Problem

Permalänk
Medlem

i5 3570k Ivy Bridge Överklockings Problem

hej, jag tänkte överklocka min cpu, och eftersom jag har ett asus moderkort som gårihop med min cpu så gick jag simpelt in i Biosen och ändra ghz till 4.4 , jag har läst att en 3570k borde lätt klara detta, och asus inställningarna var automatiska så att voltningen inte skulle bli för låg eller hög. men när jag starta om datorn så bluescreena den i början , sen startas om igen , sen nästan alla Adobe program crashas hela tiden (LoL, Shockplayer etc) även skype crashade flera gånger.. jag reseta den till 3.4ghz fabriks standard och allt funkar utmärkt på datorn, hjälp!

har också vattenkyllning som ni ser på linken nedanför.

Datorns specs: http://1.ii.gl/_[41KU.png

tack i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenomy:

hej, jag tänkte överklocka min cpu, och eftersom jag har ett asus moderkort som gårihop med min cpu så gick jag simpelt in i Biosen och ändra ghz till 4.4 , jag har läst att en 3570k borde lätt klara detta, och asus inställningarna var automatiska så att voltningen inte skulle bli för låg eller hög. men när jag starta om datorn så bluescreena den i början , sen startas om igen , sen nästan alla Adobe program crashas hela tiden (LoL, Shockplayer etc) även skype crashade flera gånger.. jag reseta den till 3.4ghz fabriks standard och allt funkar utmärkt på datorn, hjälp!

har också vattenkyllning som ni ser på linken nedanför.

Datorns specs: https://www.inet.se/orderstatus/InvoiceDetails/170111397

tack i förväg.

Du länkade inte till specsen. Du måste skapa en länk till kundvagnen och posta den.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Automatiska volt inställningar är ganska dåligt. Du borde nog ställa in det manuellt, du får antagligen för lite volt till cpun när den ställs in automatiskt

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

fixade länken med en snabb-bild

Permalänk
Skrivet av Xenomy:

fixade länken med en snabb-bild

Som inte heller funkar...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

fixade länk igen, borde funka nu

Permalänk
Medlem

Länken fungerar, jag har liknade spec som dig. Jag använder asus automatklockning vilket ger 4,3 det får räcka för tillfället.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Länken fungerar, jag har liknade spec som dig. Jag använder asus automatklockning vilket ger 4,3 det får räcka för tillfället.

Fast den automatiska överklockningen klockar BLCK och det skall undvikas i möjligaste mån, man skall endast klocka multipeln i turboläget om man vill undvika problem.