Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Automatisk Överklock bra eller?

Hej

På många moderkort finns funktioner för automatisk Överklock. Jag använder det på mitt kort och får ut en ökning med 700Mhz 3,6 - 4,3 vilket känns bra och stabilt.

Är dom här funktionerna bra eller klockar dom på fel sätt?

Finns det tillverkare som klockar bättre eller?

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

det är ju inte den bästa överklockningen men den är ju stabil, dom lägger späningen lite konstigt iblend men det skall ej vara några problem

Kom in och häng med oss på GeeksGamings Teamspeak!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

På flesta moderkort så är auto överklocken för det mesta skit.
Asus däremot har en rätt bra, som automatiskt stresstestar och startar om för att hitta högsta klocken. Du startar dena auto överklockaren via AI suite, inte i BIOS. Sen så ska du bara låta den hålla på.
Vad den exakt kommer göra är att häja volt och klock, sen köra stresstest tills Windows fryser upp. Då startar den om automatiskt. Sen när den kommit tebax till Windows igen, så kommer den ihåg vilka inställningar det frö på och antingen höjer volten eller sänker klocken.
Inställningarna den går efter, är inställningar Asus ingengörer själva testat och funnit stabila.

Har själv inte presonligen testat denna function, då mitt moderkort saknar det. Dom offrade auto överklock på Sabertooth för att göra plats för deras Thermal Radar. Som är en massa temp avläsare runt moderkortet.

Bästa är dock vanligvis att manuellt klocka. Men är man en noob på klockning så¨är Asus auto klock ett bra sätt att starta på. Du kan efter auto klock rundorna tweaka klocken och volten själv om du tycker den satte det för högt eller lågt.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av bl0m1:

det är ju inte den bästa överklockningen men den är ju stabil, dom lägger späningen lite konstigt iblend men det skall ej vara några problem

Ibland blir det problem med att BCLK ökas upp med några procent vilket kan ge BSOD och andra problem.
Men om datorn är stabil och spänningen inte är för hög så borde det inte vara några problem. Vad som är för hög spänning brukar diskuteras flitigt, men under 1,35V bör inte vara några problem.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jag fick bluescreen vid 4.8 GHz, datorn startade då om och gick tillbaka till 4.5 GHz där den jobbade på stabilt. Detta med ASUS.
Funkar helt utmärkt enligt mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Körde detta på min p8zz77-PRO med 3570k och den gjorde som ovan och klocka till 4.2ghz med stock kylare. Ingen uberklock men enkelt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av ParasiteX:

På flesta moderkort så är auto överklocken för det mesta skit.
Asus däremot har en rätt bra, som automatiskt stresstestar och startar om för att hitta högsta klocken. Du startar dena auto överklockaren via AI suite, inte i BIOS. Sen så ska du bara låta den hålla på.
Vad den exakt kommer göra är att häja volt och klock, sen köra stresstest tills Windows fryser upp. Då startar den om automatiskt. Sen när den kommit tebax till Windows igen, så kommer den ihåg vilka inställningar det frö på och antingen höjer volten eller sänker klocken.
Inställningarna den går efter, är inställningar Asus ingengörer själva testat och funnit stabila.

Har själv inte presonligen testat denna function, då mitt moderkort saknar det. Dom offrade auto överklock på Sabertooth för att göra plats för deras Thermal Radar. Som är en massa temp avläsare runt moderkortet.

Bästa är dock vanligvis att manuellt klocka. Men är man en noob på klockning så¨är Asus auto klock ett bra sätt att starta på. Du kan efter auto klock rundorna tweaka klocken och volten själv om du tycker den satte det för högt eller lågt.

Det är den funktion jag använder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Mattsingen:

Ibland blir det problem med att BCLK ökas upp med några procent vilket kan ge BSOD och andra problem.
Men om datorn är stabil och spänningen inte är för hög så borde det inte vara några problem. Vad som är för hög spänning brukar diskuteras flitigt, men under 1,35V bör inte vara några problem.

Bör inte moderkortstillverkarna asus i mitt fall ha tänk på spänningen, dom bör ju ha koll då dom bygger korten.

Hur kan jag se vilken spänning mitt kort fick efter OC och när är värdet intressant idle eller load typ prime95?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av robbankentor:

Bör inte moderkortstillverkarna asus i mitt fall ha tänk på spänningen, dom bör ju ha koll då dom bygger korten.

Hur kan jag se vilken spänning mitt kort fick efter OC och när är värdet intressant idle eller load typ prime95?

Det borde dom. Dom har tendens att dra upp det lite över vad flesta klockare föredrar att köra i. Men den ska enligt Asus gå efter inställningar dom själva testat.
Men man kan som jag sa alltid tweaka det lite extra efter auto klocken om man fann att den drog upp lite för högt. Vad som är bra med auto klocken, är att den hjälper dig hitta max klocken.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Är det någon som har erfarenhet av oc genie II ? Hur bra är det?

Dator: FD Arc | i5 3570k @4.4ghz| 16gb Ram | 2x 670 4gb | Msi Z77-gd55 | 2 tb lagring | Silverstone 1000w 80+ guld |
Kringutrustning:3x BenQ xl2420t | Zowie EC1 Evo | CM Quickfire rapid red |
Ljud: Beyerdynamic dt 990 pro 250 Ω | Schiit Magni & Modi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Goffen:

Är det någon som har erfarenhet av oc genie II ? Hur bra är det?

Hade den på mitt förra moderkort p55 gd65. Fungerade ganska bra men det krävdes bra minnen.

Lite osäker på om det va OC genie I eller II.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av robbankentor:

Du kan alltid kolla i BIOS/UEFI vad du fick för inställningar. Annars är CPU-Z eller HWMonitor från http://www.cpuid.com/ bra alternativ förr att kunna se medans datorn jobbar i olika belastningar.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2009

OnT: OCgenie II funkar ganska bra, lite hög volt men den gör sitt jobb!

citat

Moderkort: AsRock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core i7 2700K @ 3,9Ghz | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | GPU: EVGA 680 2gb SC | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance | SSD Samsung 830 256GB | PSU: XFX 850W | Chassi: Fractal Design Define R4 | Skärm: LG W2363D
Macbook Pro Early 2011 med 160GB Intel SSD och 8GB Minne | iPad 2 16GB | OnePlus One 64GB | Apple TV3 | Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008

*Tråd rensad*
På spam

Nya Projektet!
Snowy Winter Min flickr
FRAKTFRITT: inet.se FRAKTFRITT: alina.se
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.