H100 (Finns bara ett läge) Asrock Extreme6 moderkort

Permalänk
Medlem

H100 (Finns bara ett läge) Asrock Extreme6 moderkort

Tjena Sweclockers!
Har ett Asrock extreme6 moderkort och en processorkylning vid namn Corsair H100.. Man ska ju kunna ändra hastighet om man klickar på kylningen (3 lägen) och vad jag hör så händer ingen skillnad... Någon som vet om det är någon inställning i BIOS eller liknande som måste göras? Bytte ut de två fläktarna till Corsair SP120 High Performance fläktar också...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vad händer om du kopplar in fläktarna direkt i moderkortets fläktkontakter istället och kontrollerar dem den vägen?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Har inte haft min H100 så länge och kör bara på lägsta läget, då jag inte behöver mer för tillfället, så har inte testat själv ännu..

Men hittade denna tråd som kanske kan vara till hjälp..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

knappen på pumpen är styrning av pumphastigheten inget annat, fläkterna är tempstyrda.
Originalfläktarna går mellan 1300rpm i idle till 2600rpm i full load

Jag bytte till Corsair SP120 quiet edition för att få ned ljudnivån.(1450rpm)

Men med i paketet till dina SP120 high performance följde det med Voltmotstånd så att du kan få ned hastigheten något.

Dina SP120 High Performance Edition ligger på 2350rpm

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite spam

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

knappen på pumpen är styrning av pumphastigheten inget annat, fläkterna är tempstyrda.
Originalfläktarna går mellan 1300rpm i idle till 2600rpm i full load

Jag bytte till Corsair SP120 quiet edition för att få ned ljudnivån.(1450rpm)

Men med i paketet till dina SP120 high performance följde det med Voltmotstånd så att du kan få ned hastigheten något.

Dina SP120 High Performance Edition ligger på 2350rpm

Där har du fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Där har du fel

Förstog att någon skulle anmärka
enligt Corsairs hemsida så ska knappen styra fläktarna, men nu har jag levt med min H100 i ett år och prövat alla lägen på pumpen xxxx antal ggr.
Det enda som händer (Och jag har även kopplat bort fläktarna för att testa) är att ljudet från pumpen ökar när jag ställer upp läget på knappen, det händer inget med fläktarna, de varken ökar i hastighet eller går långsammare varken i idle eller load.

Därför är jag ganska säker på att det endast är pumphastigheten som ändras, det är förståss möjligt att du ställer ned toleransen för när fläktarna ska börja varv upp vid höjd temp.
Men ändå i slutändan efter otaliga Benchmarks med olika inställningar på pumpen så märks ingen skillnad på fläkthastighet, utan endast på pumpljudet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Förstog att någon skulle anmärka
enligt Corsairs hemsida så ska knappen styra fläktarna, men nu har jag levt med min H100 i ett år och prövat alla lägen på pumpen xxxx antal ggr.
Det enda som händer (Och jag har även kopplat bort fläktarna för att testa) är att ljudet från pumpen ökar när jag ställer upp läget på knappen, det händer inget med fläktarna, de varken ökar i hastighet eller går långsammare varken i idle eller load.

Därför är jag ganska säker på att det endast är pumphastigheten som ändras, det är förståss möjligt att du ställer ned toleransen för när fläktarna ska börja varv upp vid höjd temp.
Men ändå i slutändan efter otaliga Benchmarks med olika inställningar på pumpen så märks ingen skillnad på fläkthastighet, utan endast på pumpljudet.

Du har inte tänkt på att du har en defekt kylare ???????

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Du har inte tänkt på att du har en defekt kylare ???????

haha, nej inte med tanke på de fina tempsiffror jag får.
Jag är helnöjd nu när jag fått ned volymen 10-15 decibel efter byta av fläktar.

kör med två SP120 quiet edition och CPU´n @ 4,2 GHz och har ca 65c stadigt under körning med Prime95 så jag tror inte den är trasig nej.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

haha, nej inte med tanke på de fina tempsiffror jag får.
Jag är helnöjd nu när jag fått ned volymen 10-15 decibel efter byta av fläktar.

kör med två SP120 quiet edition och CPU´n @ 4,2 GHz och har ca 65c stadigt under körning med Prime95 så jag tror inte den är trasig nej.

Ja, jag vet inte. Själv får jag 66C med en Ivy bridge klockad till 4.4 GHz i full load med OCCT.
Då med en H80. Tycker du borde få lägre temps med H100 och den processorn. Men men
kanske inte.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av punchline82:

Ja, jag vet inte. Själv får jag 66C med en Ivy bridge klockad till 4.4 GHz i full load med OCCT.
Då med en H80. Tycker du borde få lägre temps med H100 och den processorn. Men men
kanske inte.

Du har en I5 han har en I7 lite skillnad i antal cores.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har du båda elkablarna inkopplade till pumpen? Detta fuckade min.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

hur mycket skiljer det i temp på processorn att köra pumpen på högsta mot att köra den på lägsta varv? ..med samma hastighet på fläktarna.

Har aldrig testat att inte köra på 3dje steget

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

hur mycket skiljer det i temp på processorn att köra pumpen på högsta mot att köra den på lägsta varv? ..med samma hastighet på fläktarna.

Har aldrig testat att inte köra på 3dje steget

För mej är det 3 grader mellan högsta och lägsta men pumpen blir tyst på lägste. I Prime95 68 g. med 26 i rummet. 62 g. 2 tim. Bf3. 4,7 GHz 1,4 V 24/7.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ja, jag vet inte. Själv får jag 66C med en Ivy bridge klockad till 4.4 GHz i full load med OCCT.
Då med en H80. Tycker du borde få lägre temps med H100 och den processorn. Men men
kanske inte.

det är med nya quietfläktarna på låga varv jag får temp på 65c, med originalfläktarna låg jag på ca 60c-61c under Prime95.

Men den tempökningen på några grader köper jag om det ger mig ett så pass mycket tystare system.

och märk väl att under normala omständigheter (Normalsurf och spel i BF3) så hörs nästan inte fläktarna nu, så jag är mycket nöjd med bytet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det var ju massa H100 som fläktkontrollen var trasig på. Jag har inte bemödat mig med att byta fläktar då jag ändå har två 140mm i taken precis över, och kör jag inte på lägsta hastigheten på kontrollen så låter fläktarna som bara helvete.

Länk till nyheten om krånglande fläktkontroller: http://www.sweclockers.com/nyhet/14550-kranglande-flaktkontro...

Permalänk
Medlem

har också en h100,
det ändrar inte fläktarna på "idle" utan när temp ökar så kommer den öka fläktarna mer om du ställer den på högsta,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Tack för till alla som har skrivit! Dock så skrev alla så olikt varandra, men jag gjorde som rSon skrev och kollade lådan för det beskrev exakt mitt problem... Men icke så var det inte min serie... Men jag ringde till Dustin och snackade med dem om detta, och de var så schyssta att de skickade ut ett nytt H100 utan att behöva returnera mitt gamla eller något liknande... Så får det inom ett par dagar!

Permalänk
Medlem

Bytte kylaren idag, men samma "problem" fanns på denna med.. Får helt enkelt kolla i BIOS om det finns någon inställning etc.. Eller får jag helt enkelt skita i det