Hur bra är min serverdator?

Permalänk
Medlem

Hur bra är min serverdator?

Hejsan, jag kom inte på ett så bra trådnamn, aja nu till frågan.

Jag har en gammal dator som det har legat ett par css servrar på men pga internetet så var jag tvungen att stänga ner dom.
Nu har jag skaffat aning bättre internet (från 0.9 Mbit/s till 10 Mbit/s upp) och tänkte dra igång min server igen.

AMD Athlon x2
2x2 GB 800 Mhz ram
Pegatron narra5, klarar max 4 GB minne och är allmänt skit.
Random hårddisk som jag köpte på blocket, tror den snurrar i 7200 rpm (låter så iaf)

Hade tänkt dra upp några webbservrar, ftp, en cs 1.6 och en mw3. Kommer jag klara mig eller måste jag uppgradera?
Vad ska jag börja med att uppgradera? Det finns rätt många i hål i plånboken.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men..

Mw3, använder inte det samma klient-baserade (dedikerade servrar-avsaknande) hosting metod som MW2&BO2?
Kan man verkligen skapa egna dedikerade servrar?

Sen om du skulle skippa MW3 hostingen så är jag ganska positiv till att ditt system skulle klara belastningen i alla fall

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Rätta mig om jag har fel men..

Mw3, använder inte det samma klient-baserade (dedikerade servrar-avsaknande) hosting metod som MW2&BO2?
Kan man verkligen skapa egna dedikerade servrar?

Sen om du skulle skippa MW3 hostingen så är jag ganska positiv till att ditt system skulle klara belastningen i alla fall

Att ha en egen MW3 server går. Jag fick just ett sms av min snälla farmor och hon undra vad jag ville ha i julklapp.
Ska jag satsa på lite bättre grejor till serverdatorn? Är det lönt att lägga en julklapps chans på en uppgradering när man sitter på ett 40/10 VDSL2 bredband?
Möjligtvis kan jag ställa datorn hos henne när hon flyttar och förhoppningsvis får fiber. Även min morfar har fiber indraget men han har aldrig rört en dator så det blir att tjata rejält för att han ska skaffa internet.

Isf, vilken processor ska jag satsa på och vilket mobo? RAM har jag hemma, börjar med 8 GB.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Vill du komma billigt undan bör du, lite beroende på moderkort, kunna byta ut din athlon x2 mot en begagnad (eller ny, finns på vissa butiker) 4 eller 6 kärnig athlon II eller phenom II. Kolla vad ditt moderkort stödjer. Med 800mhz minnen antar jag att du kör en AM2 eller AM2+ plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Vill du komma billigt undan bör du, lite beroende på moderkort, kunna byta ut din athlon x2 mot en begagnad (eller ny, finns på vissa butiker) 4 eller 6 kärnig athlon II eller phenom II. Kolla vad ditt moderkort stödjer. Med 800mhz minnen antar jag att du kör en AM2 eller AM2+ plattform.

Am2+ kör jag på

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Am2+ kör jag på

Hade kollat om jag kunde hitta en beggad phenom 2 1055T eller 955. Alternativt en Athlon x4 640 för lite billigare.