Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Kylningslösningar CPU vs GPU

Att skapa en knäpptyst dator är ett projekt i sig som kan kosta lika mycket som datorn i sig beroende på komponenter och krav. En ständig jakt på den med högljudda komponenten är basen för att skapa en tyst datorn.

Trots att de flesta grafikkort avger mer värme än en processor* ser jag hur datorbyggare och återförsäljare använder allt från gigantiska luftkylare till vattenkylningssystem för att kyla processorn men i samma vända i bästa fall har någon av de tystare grafikkortskylarna från ASUS, Gigabyte eller MSI och i de flesta fallen det högljudda radialkylarna.

Dessa bättre kylare är inte heller optimala då de ger ett stort behov av ventilation i chassit, något processorkylarna inte har samma problem med då de ofta har en dedikerad fläkt just för att ta ut processorluften. Vad det gäller 3e partskylare är det i stort sett bara Accelero Extreme och Hybrid som alternativ om du skulle sitta med ett grafikkort som har standardkylare.

När det kommer till vattenkylningssystem vore det mest logiska att prioritera grafikkorten över processorn då de både avger mer värme, har mindre utrymme för kylning runt sig samt har sämre ventilation. Istället är det just processorn som pressas ner till 30C under load tillsammans med ett grafikkort nära kokpunkten (nätt överdrift).

Hur kommer det sig egentligen att grafikkortens kylning neglegerats i denna omfattning?

*T.ex har 7970 TDP på 210w medan i5 3570k ligger nere vid 77w (Jag vet att TDP är högst teoretiskt).

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av thomas_skane:

Att skapa en knäpptyst dator är ett projekt i sig som kan kosta lika mycket som datorn i sig beroende på komponenter och krav. En ständig jakt på den med högljudda komponenten är basen för att skapa en tyst datorn.

Trots att de flesta grafikkort avger mer värme än en processor* ser jag hur datorbyggare och återförsäljare använder allt från gigantiska luftkylare till vattenkylningssystem för att kyla processorn men i samma vända i bästa fall har någon av de tystare grafikkortskylarna från ASUS, Gigabyte eller MSI och i de flesta fallen det högljudda radialkylarna.

Dessa bättre kylare är inte heller optimala då de ger ett stort behov av ventilation i chassit, något processorkylarna inte har samma problem med då de ofta har en dedikerad fläkt just för att ta ut processorluften. Vad det gäller 3e partskylare är det i stort sett bara Accelero Extreme och Hybrid som alternativ om du skulle sitta med ett grafikkort som har standardkylare.

När det kommer till vattenkylningssystem vore det mest logiska att prioritera grafikkorten över processorn då de både avger mer värme, har mindre utrymme för kylning runt sig samt har sämre ventilation. Istället är det just processorn som pressas ner till 30C under load tillsammans med ett grafikkort nära kokpunkten (nätt överdrift).

Hur kommer det sig egentligen att grafikkortens kylning neglegerats i denna omfattning?

*T.ex har 7970 TDP på 210w medan i5 3570k ligger nere vid 77w (Jag vet att TDP är högst teoretiskt).

Tja till att börja med så är det ju precis som du säger. Skillnaden i TDP är ju enorm vilket också är anledningen till att GPU:erna generellt sett blir varmare men dom har även bättre originalkylare i många fall.

Jag tror helt enkelt att det är pengafrågan som vanligt. Köper man som konsument en processor så är det halvt förväntat att man byter kylare då allting är förpackat inne i heatspreadern men grafikkorten har flera saker som man måste vara försiktig med och därför får man oftast inte byta kylare på GPU:erna utan att garantin ryker = inte lika många personer som vill riskera det. Oftast köper man ju det kortet som passar ens behov vare sig det är tystnad eller prestanda utan att garantin ryker.

Så som svar på frågan: Användarvänligheten helt enkelt.

Som du säger, nätt överdrift. Dom flesta grafikkorten ligger svalt i förhållande till vad dom klarar av.

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Cooling Stuff
Plats
Bromölla
Registrerad
Okt 2012

Curemylife har rätt, de flesta processorer klarar sig bra med rätt billiga eftermarknadskylare och på gpu fronten är det helt annorlunda
givetvis grafikkort klarar mer värme än de brukar alstra men oftast till kostnad av högre ljudvolym

användarvänlighet är helt korrekt, de flesta överklockar processorer och inte grafikkort och byte av processorkylare är enkel jämfört med grafikkort, vill inte säga att det är svårt med gpu men tar mer tid och kan vara jobbig pga så många skillnader mellan olika grafikkort
visst allt annat än toppmodeller klarar sig med core block och kylare som kyler bara grafikprocessor sen kylflänsar till minne och VRM räcker men... för tillverkare det är enklare att fokusera på cpu kylning då det är billigare och varje modell passar fler möjliga kunder, varje modell av gpu kylning har mycket mindre volym vilket gör det dyr och ännu färre som köper produkten

de som satsar 20-30k på dator, har två eller fler grafikkort, kan vara en krav att skaffa bra kylning, med original kylare blir det tajt och oftast några timmar av spel eller annan krävande situation kan orsaka nedclockning eller helt avstängning av dator och de satsar pengar på rätt dyra LC lösningar plus samtidig får man mer spelrum för överklockning av cpu och gpu, men som sagt det är för de som vågar, även några tillverkare annullerar inte garanti för de som byter kylare men det blir fortfarande en liten marknad och få som kommer satsa på det

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Jag har aldrig byggt en dator där jag inte vattenkyler både GPU och CPU, tar max 30 minuter att sätta på ett full cover block. Jag tror det är priset, ett full cover block kostar från tusen kronor och uppåt, många tycker nog det är dyrt. Jag håller inte med, full cover blocken är oftast sjukt välgjorda och mycket matrial som kostar

Trädvy Permalänk
Cooling Stuff
Plats
Bromölla
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av CyberVillain:

Jag har aldrig byggt en dator där jag inte vattenkyler både GPU och CPU, tar max 30 minuter att sätta på ett full cover block. Jag tror det är priset, ett full cover block kostar från tusen kronor och uppåt, många tycker nog det är dyrt. Jag håller inte med, full cover blocken är oftast sjukt välgjorda och mycket matrial som kostar

absolut, det är ganska enkelt att montera gpu block, det tar lite mer tid än cpu block då man har en del skruv som ska ta bort och sen på igen ^^ men en block som kostar 700-1000kr är mycket för de flesta, visa köper gpu för 1500-2500kr och om de skulle lägga typ 800kr mer på gpu så väljer de istället bättre gpu vilket tycker jag är bra val, men köper man gpu för 3500-5000kr så är det väl bra att lägga lite till för en bra kylning för den grafikkort

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

En GPU har en helt annan arbetstemperatur än en processor. Ingen höjer på ögonbrynen för 85c för en GPU. Men för en CPU anses det vara överhettning. Folk överdriver oftast kylning på CPU dessutom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Cooling_Stuff:

absolut, det är ganska enkelt att montera gpu block, det tar lite mer tid än cpu block då man har en del skruv som ska ta bort och sen på igen ^^ men en block som kostar 700-1000kr är mycket för de flesta, visa köper gpu för 1500-2500kr och om de skulle lägga typ 800kr mer på gpu så väljer de istället bättre gpu vilket tycker jag är bra val, men köper man gpu för 3500-5000kr så är det väl bra att lägga lite till för en bra kylning för den grafikkort

Full cover block för 700-1000? Aldrig sätt så billigt, men jag har ju iof bara kört Dual GPU kort och de kanske har dyrare block iof