Permalänk

push/pull - värt det?

Funderar på att köpa mig en h100i till nästa bygge då jag ska köra med fönster och en luftkylare hade sett enormt ful ut då Hursomhelst så verkar jag för tillfället ha svårt att hitta ett chassi i min smak som klarar av push/pull med h100(i), så blev lite nyfiken på hur många grader man tjänar på det, samt om det blir något tystare än med bara push. (beror ju såklart på fläktar också ) Denna ska kyla en 3570k som jag eventuellt ska överklocka, dock inte på ett tag isånafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det blir inte tystare om du har fler fläktar, tvärtom. Man tjänar väldigt få grader på att ha push/pull.
Har haft en H80 som är i princip samma som H100 fast med mindre radiator och originalfläktarna låter som ett reaplan. Jag hade bytat ut dom direkt. 4st Noctua NF-P12 t.ex. låter mindre än de 2 originalfläktar som medföljer.

Permalänk
Medlem

Dock har inte H80i/H100i samma fläktar som H80/H100 hade.

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Skrivet av Myskah:

Dock har inte H80i/H100i samma fläktar som H80/H100 hade.

Okej. Det är nog tur det för de förra lät horribelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Okej. Det är nog tur det för de förra lät horribelt

Kan hålla med om det. Provade att köra med fläktarna till H100an på max en gång, och då låg jag väll någonstans i närheten av en budget-hårtork i ljudnivå.
I-serien har några lågpris versioner av SP120 fläktarna där man tagit bort den utbytbara färg-ringen och gummidämpningen i skruvhålen.

Skrivet av kaffepulver:

Funderar på att köpa mig en h100i till nästa bygge då jag ska köra med fönster och en luftkylare hade sett enormt ful ut då Hursomhelst så verkar jag för tillfället ha svårt att hitta ett chassi i min smak som klarar av push/pull med h100(i)...

Nackdelen (som jag ser det) med push/pull är att radiator fläktar är mer gjorda för att ha högre tryck vilket gör att pull fläktarna ökar ljudnivån rätt så rejält då dom inte har något direkt tryckmotstånd.
Men jag är själv riktigt nöjd med både H100an och 2x2-packet SP120 fläktarna.

Tips: Test starta den innan du monterar den på processorn så att du inte fått en med högljudd pump (då är pumpen dålig, eller så har den mycket luft i slangarna), vilket fall som helst så är det bara att skicka tillbaks den så du får en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Det blir inte tystare om du har fler fläktar, tvärtom.

Detta stämmer väll inte riktigt. Om du har 4st fläktar på radiatorn så kan du ju köra dem i lägre rpm och därmed få ned ljudet. Om du bara kör med 2st fläktar så måste dem ju jobba hårdare för att klara av att kyla radiatorn. Ex 4x800rpm låter mindre än 2x1600rpm... Eller?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

2 st 1600rpm fläktar låter inte mycket mer än en 1600 rpm fläkt, dock flyttar kanske 2 st 1200 rpm fläktar mer än en 1600 rpm fläkt fast kanske mer än 10 decibel lägre

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Så ni tror att det räcker med bara push då? Borde gå in en h100i i R4an då!

Permalänk
Medlem

Köp en extra fläkt i en butik med öppet köp/ågerrätt och testa både push/pull och bara push, så kan du ju avgöra själv om det är värt det eller ej, och lämna tillbaka fläkten om du ångrar dig.

Och som sagt, flera fläktar innebär inte automatiskt högre db, eftersom de då kan jobba på lägre rpm = lägre db.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Köp en extra fläkt i en butik med öppet köp/ågerrätt och testa både push/pull och bara push, så kan du ju avgöra själv om det är värt det eller ej, och lämna tillbaka fläkten om du ångrar dig.

Och som sagt, flera fläktar innebär inte automatiskt högre db, eftersom de då kan jobba på lägre rpm = lägre db.

Det är ju det att push/pull inte får plats i en R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Det är ju det att push/pull inte får plats i en R4

AH, ber om ursäkt, läste inte hela tråden...

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Detta stämmer väll inte riktigt. Om du har 4st fläktar på radiatorn så kan du ju köra dem i lägre rpm och därmed få ned ljudet. Om du bara kör med 2st fläktar så måste dem ju jobba hårdare för att klara av att kyla radiatorn. Ex 4x800rpm låter mindre än 2x1600rpm... Eller?

Det är klart att det låter mindre om man kör dom i lägre rpm men det frågade inte ts om.

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

2 st 1600rpm fläktar låter inte mycket mer än en 1600 rpm fläkt, dock flyttar kanske 2 st 1200 rpm fläktar mer än en 1600 rpm fläkt fast kanske mer än 10 decibel lägre

Men när vi snackar 4st vs 2st av corsair fläktanra så kommer det låta ganska mycket mer för dom är inte tysta direkt. Det var därför jag tog exemplet att 4st noctua nf-p12 kommer låta mindre än 2st corsair fläktar.

Permalänk

Mitt tips är att köpa antingen GT eller Noctua fläktar och bara köra push eller pull. Du kommer bara att tjäna någon enstaka grad av att köra push/pull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

2 st 1600rpm fläktar låter inte mycket mer än en 1600 rpm fläkt, dock flyttar kanske 2 st 1200 rpm fläktar mer än en 1600 rpm fläkt fast kanske mer än 10 decibel lägre

Du har rätt i att man kan dra ner hastigheten om man har fler fläktar, men att
1600RPM skulle låta mer än 3 dubbelt så mycket har jag svårt att tro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av iSw3de:

Du har rätt i att man kan dra ner hastigheten om man har fler fläktar, men att
1600RPM skulle låta mer än 3 dubbelt så mycket har jag svårt att tro

Jag körde 4 fläktar på min h100 innan i datorn i sign och jag byte till bara 2x ENERMAX fläktar kör dom i 900RPM och datorn låter nästan ingenting utom när min GPUs går på 99 % i tex BF3 WoW då låter ju datorn endå ^^ men låter inget i idle längre.

Jag tog bort 2 fläktar pga av att det hjälpte nästan ingenting, jag tyckte det såg bättre ut men det övervägde inte valet att bara köra 2 fläktar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag körde 4 fläktar på min h100 innan i datorn i sign och jag byte till bara 2x ENERMAX fläktar kör dom i 900RPM och datorn låter nästan ingenting utom när min GPUs går på 99 % i tex BF3 WoW då låter ju datorn endå ^^ men låter inget i idle längre.

Jag tog bort 2 fläktar pga av att det hjälpte nästan ingenting, jag tyckte det såg bättre ut men det övervägde inte valet att bara köra 2 fläktar.

Ungefär hur stor skillnad såg du i temps då?

Permalänk
Medlem

Jag har precis gjort ett RMA på min H100i och skulle vänta lite till Corsair får ordning på sin LINK mjukvara för uppsöker du deras forum så är inte alla så glada förnärvarande. Jag har ett HAF X men där går allt in iofs och det finns en video på nätet angående en H100 och ett HAF X i push/pull och det verkar vara rätt trevligt, men man måste rätt skruvar.

Med en H100i kan man leka lite mer med fläktstyrning och med lite andra förändringar så är den ca 3-4 grader c bättre vad jag har sett.

Men som sagt avvakta lite med denna produkt är min rekommendation.

Permalänk
Skrivet av Preorded:

Jag har precis gjort ett RMA på min H100i och skulle vänta lite till Corsair får ordning på sin LINK mjukvara för uppsöker du deras forum så är inte alla så glada förnärvarande. Jag har ett HAF X men där går allt in iofs och det finns en video på nätet angående en H100 och ett HAF X i push/pull och det verkar vara rätt trevligt, men man måste rätt skruvar.

Med en H100i kan man leka lite mer med fläktstyrning och med lite andra förändringar så är den ca 3-4 grader c bättre vad jag har sett.

Men som sagt avvakta lite med denna produkt är min rekommendation.

Jo, bygger blir inte av på ett tag så låter Corsair fixa barnsjukdomarna på h100i

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kaffepulver:

Ungefär hur stor skillnad såg du i temps då?

I load så kanske 2-3 grader max.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

I load så kanske 2-3 grader max.

Oj, det var inte mycket! Förvånad att så många spenderar på push/pull om det skiljer så lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag kör med vattenkylning, och push pull. har en antec cooler 620, har två stycken nocuta nf-p12. (dyra fläktar)
FÅR BRA temp på cpu, ca 32-33 grader när jag spelar bf 3. (cpu: Amd quad core 3 ghx ej överclokad)

jag tycker det är värt. Kör push pull. Se till att fläktarna är bra! tror att det blir bättre om fläktarna flyttar mycket luft !

Permalänk
Medlem

Push/Pull hjalper inte sarskilt mycket, det ger nagra fa grader och ar ratt sa onodigt dyrt med extraflaktar. Det finns battre satt att fa ner temperaturen pa, t.ex bra chassiventilation overlag.

Jag fick 2 grader battre load pa CPU/GPU nar jag stoppade in 5 extra flaktar i min burk for push/pull ist for bara pull.. not worth it

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av ultracpu:

Jag kör med vattenkylning, och push pull. har en antec cooler 620, har två stycken nocuta nf-p12. (dyra fläktar)
FÅR BRA temp på cpu, ca 32-33 grader när jag spelar bf 3. (cpu: Amd quad core 3 ghx ej överclokad)

jag tycker det är värt. Kör push pull. Se till att fläktarna är bra! tror att det blir bättre om fläktarna flyttar mycket luft !

Tänkte ju köra på en R4 (Om jag hittar en tutorial på att byta färg på Power-LEDn, annars får vi se) där push/pull inte får plats, så var nyfiken på hur mycket kylning jag skulle behöva offra

Permalänk

Jag gjorde ett litet test hemma med min gammla noctua kylare, testade 1,2 och tre fläktar(2st i serie).
Skillnaden mellan att bara köra på 1 & 2 var ca3-4 grader, satte jag ytterligare en som push(2 push och en pull) så gjorde det ytterligare 2 grader. Så Skillnaden mellan 1 & 3 fläktar var 5-6 grader och ca 350-400kr skillnad i pris.

Sen är det ju upp till var och en om det är "värt" det eller inte. Skillnaden som jag ser den är väll att om man har 2 istället för 1 fläkt så kan man ha ett lägre varvtal för att hålla samma temp på CPU:n = lägre ljudnivå.

Sen beror det ju på vilka fläktar man har, tar man en GT fläkt t.ex som har ett bra statiskt tryck så gör det inte lika stor skillnad mellan 1 & 2 fläktar som om man tar en fläkt med lågt tryck, där gör ju 2 fläktar en större skillnad då pull fläkten hjälper till att "dra" luften genom kylaren.

Så valet av fläkt är viktigare än antalet. Köp en med bra statiskt tryck typ GT eller noctua´s P eller F variant.
Sen är luftflödet genom chassit väldigt viktigt, ett bra flöde genom chassit är viktigare än många fläktar på CPU kylaren.
Vill man snåla så gör en extra fläkt i chassit mer nytta än en extra på kylaren.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |