Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Trädvy Permalänk
Robot
Registrerad
Dec 1999

Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Långlivade spelkonsoler ger klirr i kassan för hårdvarumakare som Microsoft, Sony och Nintendo, men skadar utvecklarna och spelindustrin. Det menar Ubisofts vd Yves Guillemot.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jun 2010

Det är väl ändå rätt så bra om de skulle släppa nyare oftare för då skulle vi på pc inte behöva vänta 6 år mellan varje grafikuppdatering.

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
dɹǝp
Registrerad
Mar 2006

Skulle inte bli besviken om konsolernas livslängd blev lite kortare. De med extrema datorer skulle nog bli ganska lyckliga, det vill säga om speltillverkarna då faktiskt skulle börja utnyttja den nya hårdvaran i varje konsol till fulla.

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2007

Utveckla till PC: problemet löst! Då slipper man anpassa sig efter konsolernas usla hårdvara också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

"Muskelmaskinerna Playstation 3 och Xbox 360"

Haha, kunde inte hålla mig från att skratta

| Mobo: P8Z68-V | CPU: i5-2500K @ 4.7GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 1600MHz | GPU: GTX 970| |PSU:HX850W | Chassi: HAF X | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Axfred:

Utveckla till PC: problemet löst! Då slipper man anpassa sig efter konsolernas usla hårdvara också.

Något krux måste det finnas annars hade ju gjort detta från början. Kanske svårare att porta till konsoll än till pc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla huset på landet
Registrerad
Jan 2005

Ovanligt att ubisoft klagar och skyller på nån annan när det går dåligt för dom. Hoppas dom konkkar snart så vi slipper skiten.

MSI Z87-S02 | i5 4670k | Asus ROG 290x | Corsair H100i | HX 850W | Vengence 16 GB Ram | CM Cosmos S | Evo 850 500GB | 80Gb Intel G2 | 1 TB Samsung F1 | Eizo S2431W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Tycker att det tagit aldeles för lång tid denna gång och därför gått över till pc och vet många
med mig som gjort lika och kul att mer spel utvecklas till pc men ändå för lite enligt mitt tycke.

Det finns pengar att göra för utvecklarna om dom satsar på bra versioner som är helt utvecklat
till PC bara kolla på Blizzards titlar som går enormt bra.

Chassi: Phantek Enthoo Pro , Moderkort: Asus Z97A,
Processor:Intel i7 4790K Stock, Cpu kylare: Noctua NH-D14 2011 Pvm Minnen 16 Gb ddr3 2133 mhz,Startdisk:SSD SanDisk Extreme II 480 GB , Lagringsdisk:1 TB Wd Black,Grafikkort: MSI GTX780 Twinfrozr PSU: Corsair AX850 Watt 80+ Gold Skärm: ASUS VG248QE Tillbehör: Steelseries Sensei & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Axfred:

Håller helt med. Utveckla spel på PC och porta till konsol i stället för tvärtom. Men detta skulle förstås inte löna sig på den lukrativa konsolspelsmarknaden.

Intel i5 2500K @4.5GHz - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB - MSI GTX 970 Gaming Twin Frozr V - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 1.5TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Det vill väl alla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Dåliga portar är väl största problemet för Ubisoft om de nu vill ha mer klirr i kassan

ASUS Maximus V Formula //Intel Core i7 3770k 4.4ghz // Sapphire R9 290 Tri-X // Corsair 4x4gb Vengeance LP Svart // Noctua NH-D14// ASUS Xonar Essence STX // OCZ Vertex 3 MaxIOPS 240gb // Antec P280 // Asus PB278Q PLS 2560x1440 & VG278HE 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Feb 2011

Dom kan ju börja lite småskaligt med att inte göra portningarna till PC så crappiga, så kan dom få in lite nytänkande i det hela.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av kaya:

Ovanligt att ubisoft klagar och skyller på nån annan när det går dåligt för dom. Hoppas dom konkkar snart så vi slipper skiten.

Möjligt att det finns flera motiv för det här uttalandet. Men vi är väl alla eniga om att budskapet stämmer. Spelar inget nu de senaste månaderna men hoppas på nya konsoler med hårdvara och funktioner som ligger närmre 2012/2013 än 2000...

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Vis man.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
Marantz SR5005 | B&W DM 603 & 601
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Även en nysläppt konsol ligger ju en generation efter det vi samtidigt har tillgängligt på PC. Väljer dom att bara fokusera sin utveckling för konsoller så får dom väl helt enkelt leva med deras ständiga begränsningar. Kraft och frihet är det vi har på PC'n.

Intel i7 3770k @4.5Ghz | Corsair H80i | Asus P8Z77-V Deluxe | 16GB Corsair Dominator 1600Mhz | 2x GTX Titan SLI | Intel 510 120GB SSD, Samsung EVO 840 250GB SSD & Seagate 7200rpm 4TB | Xonar Essence STX | Corsair HX 1050W | Fractal Design XL | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Windows 7 Ultimate 64-bit | Eizo 27" EV2736W
| -Swedish Army Mod- | -Swedish Strategic Group- | MinHembio Bygglogg |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Lasergurka:

De var muskelmaskiner vid lanseringen.

Arbetsdator Antec Sonata II | Core i7-860@4013 | 8GB DDR3@1600 | Kingston HyperX 240GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox 360 handkontroll
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Ubisoft...

CPU: i7 3770k + Noctua U12P SE2 @ stock Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance LP 4x4gb 1600mhz GPU: Gainward GTX 780 Ti Phantom SSD: Samsung 840 Pro 256gb Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Ljudkort: Asus Xonar DX Chassi: Define XL / Steam

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Lasergurka:

Eller hur xD.....Cpu som är baserad på P4 med 256MB ram och ett 7800GT baserat kort...

Dom var aldrig ''muskel paket'' Ser man mellan fingrarna så suger konsolerna som fan! Det är spelutvecklarna som kan trolla med effekterna...Se bara på Halo 4....Pre rendered cinematics med bildspel xD...

Ps3'ans ''cell prolle'' kunde inte ens starta upp Windows XP...den tvärdog

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Konsoler skadar spelutvecklingen med sin slutna system som kräver dev-kits o tillåtelse ifrån företagen som gör dem för att kunna släppa ett spel, om spelföretagen hade lite hjärna o ville hålla kostnaderna för spelutveckling nere så hade de alla utvecklat PC exklusivt. Finns ingen anledning att utveckla för Konsoler med dagen datorer så finns det ingen anledning att spela på en konsol.

Moderkort Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, CPU: intel 3820 3,6 ghz
Minne: 16 Gig, Grafikkort: Radeon Sapphire 7970 OC. Låda: Cooler master HAF 932 Advanced.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Herregud är det redan snart 8 år sedan Xbox 360 släpptes?

Sinnessjukt vad tiden går snabbt, minns när jag fick mitt Playstation 1!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Ubisoft verkar ju hata PC. De utvecklar nya och värre DRM istället för bättre spel och hoppas att det ska sälja. Och när det inte gör det så är det piraternas fel. Och när det inte ens säljer på konsoll, då är det Sonys och Microsofts fel. Och kanske lite piraters fel också.

Stackars Ubisoft som drabbas av omvärlden hela tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Vad Ubisoft är det nog bara Assassins creed fanboi/gurls som bryr sig om vid det här laget, möjligen deras investörer också.
Men jag håller med, livs cykeln på konsoller måste kortas eller ändras på, t.ex få bättre uppgraderings möjligheter, varför inte bara ha ett utbytbart grafikkort till konsollen så kan dom köra på samma mjukvara för det är den som kostar att utveckla och utbilda till eller när tjänster som Onlive fungerar som det är tänkt så är problemet mer eller mindre borta för mainstream gamers, hur det blir för de som inte vill betala i månaden för en streaming-tjänst vet i tusan...

Skrivet av Wiinis:

Något krux måste det finnas annars hade ju gjort detta från början. Kanske svårare att porta till konsoll än till pc?

Sovit under en sten senaste tiden? Missade du Ubisoft om piratkopiering och hur dom efter påhopp backade med vad deras VD hade sagt? Kruxet är att Ubisoft litar lika mycket på PC-marknaden som torrt virke litar på en pyroman... och nej, det är inte svårare att porta ifrån PC till de flesta konsoller, de bygger nämligen antingen på Direct-X(X-box 360) eller så kör dom linux(PS3 och Wii), hur det är för Wii-U vet jag inte däremot. Så de undviker bara PC-marknaden med flit, de ser potensiallen men vågar inte satsa hela vägen.

h+

Asrock Extreme4 Gen3, Intel i5 2500K, ASUS GTX680 DCII TOP, Corsair Vengence LP 8 GB CL9, Corsair Force 3 120 GB, Corsair TX750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011

Första gången jag ser ubisoft säga nånting vettigt! Hoppas fler hoppar på så att utvecklingen går snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4770k @stock | Asus z87-pro | Gigabyte gtx 670 OC | 8GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850 | en dvdspelare
i7 950 @3.2GHz | Sabertooth x58 | HIS HD5770 | 6GB RAM | 500GB HDD | Antec Earthwatts 500W
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en mörk gränd
Registrerad
Okt 2001

"Nytändning" känns som en jävligt märklig anledning till kortare livscykler. Ps3:an är väl fortfarande så pass kraftig att man kan göra läckra grejer på den och jag blir gladare om det kommer bra spel till en konsol jag redan äger.

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy off that airplane glue

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

10års livslängd för hårdvara som inte ens hänger med i 5år är på tok för lång tid. Nästa år beräknas surfplattor och smartphones vara ikapp våra så kallade "next-gen" konsoler, vilket känns ganska pinsamt.

Intel i5 2500K @ 4.6 GHz | ASUS P8P67 PRO | Gigabyte Geforce GTX 680 | 16GB Corsair XMS3 Vengeance | Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2001

Det var tur att PS3:an var delvis overkill när den kom. Men nu börjar den bli lite dammig så jag nästan tar fram en PS2:an. Går inte längre imponeras av grafiken och då får jag kika på spelgläde istället.

Sommardator: LENOVO THINKPAD EDGE E325 med noll prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2010

Det är piratkopieringens fel.

Chassi: Prodigy CHOPPED and LOADED!, GPU: R9 290 H2O, CPU: Intel i5 2500K H2O, SSD: Samsung 830 128GB x2, PSU: be quiet! L8 630W, Mobo: ASRock Z68M-ITX/HT, RAM: Crucial Ballistix 2x4GB, Mus: Func MS-3, Tgb: Microsoft SideWinder X4, OS: Win7, Ljud: Beyerdynamic DT770 PRO 80Ω. (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Gender Bender:

10års livslängd för hårdvara som inte ens hänger med i 5år är på tok för lång tid. Nästa år beräknas surfplattor och smartphones vara ikapp våra så kallade "next-gen" konsoler, vilket känns ganska pinsamt.

spelar detta på min Nexus 7 och det är riktigt vacket för att vara till android/iOS så vi är nästan redan där när det gäller grafiken haha! pinsamt..

och nej det laggar inte sådär ihop med tegra 3 iaf vi får se vad som händer när ouya släpps!

Edit: Det verkar lagga eftersom han streamar videon från telefonen genom att använda något som heter "air server" så spelet flyter bra på iphone 5!

där har vi lite andra imponerande spel till iOS

speciellt detta spel:

CPU: i7 3770k + Noctua U12P SE2 @ stock Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance LP 4x4gb 1600mhz GPU: Gainward GTX 780 Ti Phantom SSD: Samsung 840 Pro 256gb Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Ljudkort: Asus Xonar DX Chassi: Define XL / Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av DarkBob:

"Nytändning" känns som en jävligt märklig anledning till kortare livscykler. Ps3:an är väl fortfarande så pass kraftig att man kan göra läckra grejer på den och jag blir gladare om det kommer bra spel till en konsol jag redan äger.

Definera "läckra grejer".

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Gender Bender:

Jag hoppas du har skrivit fel på "next-gen" konsoler, annars är din kommentar pinsam.