Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Tips på min kylning

Hej!

Jag har börjat ifråga sätta min egen setup av kylningen i mitt chassi och undrar om den är så bra egentligen.

Jag har ett antec p182 med en fläkt i fronten till överdelen av chassit och en till i mitten av chassit till den nedre delen. Jag har två grafikkort där det gula är ett 9600gt med en fläkt och ett 8600 bara för att kunna koppla in en extra skärm som är passivt kylt. Cpu kylaren är en corsair h60 eller h40, iaf 90mm radiator av dom äldre modellerna, kommer inte riktigt ihåg exakt vad den heter men lutar åt h60. En utblås fläkt högst upp i chassit. Jag har satt fläkten till radiatorn att blåsa inåt för att jag tror att det blir bättre temps då. Den drar in rumstempererad luft istället för varmluften från chassit, eller tänker jag fel? jag förstör väl cirkulationen i chassit lite genom att ha det så.

Lite saker som kan vara bra att veta:
Standard antec tri fläktar, dom som följer med chassit, low/med fart
FX 8120 klockad till 3,5
Står under skrivbordet med ganska bra utrymmen åt alla håll och inga kablar i vägen på baksidan med kanske 20-25 cm fritt utrymme bakom.

Ska jag ändra något eller är det bra som det är?

Här är en kass illustration på hur det ser ut.

Blått: intag
Rött: utblås
Grönt: radiator
Gult: 9600gt
Turkos: 8600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2008

Insug i fronten, utblås på baksidan samt i toppen är the way to go, d.v.s. ändra riktning på luftflödet genom din processorkylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Partille)
Registrerad
Feb 2012

ändra topp-fläkten som utblås så att du får en bra cirkulation i chassit

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Tack för hjälpen! Då får jag ändra på det så fort man får tid...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av virre567:

Tack för hjälpen! Då får jag ändra på det så fort man får tid...

Du ska alltid ha mer fläktar som blåser in i chassit en vad du har ut, ett litet tips jag har det i min dator och har typ inget damm

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 950 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 1x Asus ROG Swift PG278Q Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1 Microphone Samson Meteor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av tvelander:

Du ska alltid ha mer fläktar som blåser in i chassit en vad du har ut, ett litet tips jag har det i min dator och har typ inget damm

Har satt fläktar vid alla öppningar som finns. (finns inte många) Damm har jag det ganska fritt från pga min damm filter som funkar riktigt bra.