Temperaturen hoppar upp och ner hela tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

Temperaturen hoppar upp och ner hela tiden

När jag kör tex OCCT i ca 15 minuter så under tiden kan tempen ligga på sej 63C på den varmaste kärnan.
Sen efter ca 2 minuter så hoppar den upp till 72C och sen ner igen. Då fastnar ju den på stapeln max.
Problemet här är ju att hur ska man kunna faställa en vättig temp när högsta siffran inte är den högsta för den visade sej bara i nån sekund ?
Finns det något sett så man kan få bort det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Vanligt problem, har inte hört om någon som lyckats lösa det utan att använda externa temperatursensorer

i5 3570k @ 4,5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asrock Z77 Pro4. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Steelseries Rival 700. Filco Majestouch 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Printscreen:

Vanligt problem, har inte hört om någon som lyckats lösa det utan att använda externa temperatursensorer

Okej men hur ska man göra så det blir så rättvist som möjligt ?
Har du några tips ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

En fråga - Hur gör ni andra så det ska bli en rättvis mätning ?
Eller har ni inte dom problemen ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

Hur ska man lyckas mäta rättvist när programmen beter sej så konstigt ?
Fan det måste dom ju årtgärda direkt ju. INGEN som vill ge mej ett tips ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Dåliga sensorer, köp extern temperaturmätningsinstrument eller nytt moderkort/CPU. Testa även olika temp-program. RealTemp är min favorit, men även CoreTemp ska vara bra.

Jag ser inte riktigt problemet med att du vill ha "rättvisa" temperaturer? Det är ju för dig och din överklockning - det är ingen e-penis att skriva att tex ens luftkylda CPU idlar i 15c i ett rum som är 23c. Det visar ju bara på att man är okunnig och inte förstår hur det fungerar - men man har sett allt för mycket av den varan här på SweC senaste åren, tyvärr :/

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Intel i7 3770K @ 4,4 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärm: Dell 27" U2711 2560x1440
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av punchline82:

Hur ska man lyckas mäta rättvist när programmen beter sej så konstigt ?
Fan det måste dom ju årtgärda direkt ju. INGEN som vill ge mej ett tips ?

1. Gå in på någon järnaffär och be om ett bra mätinstrument så får du exakta temperaturer.
Exempel: http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/temperaturmatare/...

2. Skit i temperaturerna och kör på, blir datorn instabil så klocka ned. Du har ju fått en fingervisning av tempsensorerna i alla fall vad du har för temp, det räcker väl?

3. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

4. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av punchline82:

När jag kör tex OCCT i ca 15 minuter så under tiden kan tempen ligga på sej 63C på den varmaste kärnan.
Sen efter ca 2 minuter så hoppar den upp till 72C och sen ner igen. Då fastnar ju den på stapeln max.
Problemet här är ju att hur ska man kunna faställa en vättig temp när högsta siffran inte är den högsta för den visade sej bara i nån sekund ?

Mät tcase istället, coretemp är inte intressant då Intel använder tcase för max temp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av punchline82:

kanske är blind men vad har du för moderkort?

Edit: hittade kortet ASRock Fatal1ty Z77 Professional

fungerar Asus AI suite II på ditt moderkort? tror det är asus som gör asrock med den probramavarn kan man spela in monitoeringen av burken och kolla i efterhand.

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

verkar som jag har fel om asrock/ asus men det kanske fungerar i alla fall testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av blade80:

1. Gå in på någon järnaffär och be om ett bra mätinstrument så får du exakta temperaturer.

2. Skit i temperaturerna och kör på, blir datorn instabil så klocka ned. Du har ju fått en fingervisning av tempsensorerna i alla fall vad du har för temp, det räcker väl?

Vad ska han med en IR-termometer till, den mäter ju bara temperaturen på ytskiktet? Det fungerar för att ha någorlunda koll på tex värme på minnen, bakom GPU, chipset osv, men det hjälper inte mycket för att mäta Cpu-temp som detta handlar om. Det bästa för det är väl ett mätinstrument där du sätter en tunn tunn mätsensor mot CPUs IHS och då kan avläsa ganska exakt vad för temperaturer det rör sig om. Det blir dock ett dyrt och onödigt jobbigt moment egentligen - som du säger skit i temperaturerna och överklocka försiktigt med lägre volt än du skulle ha gjort annars, just för att vara på säkra sidan. Ställ in i BIOS att du ska få varningar om tempen på går över rekommenderad temperatur, vilket för min (äldre CPU) är 72,5c. Kolla på Intels hemsida vad din CPU har för maxtemp och ställa i i BIOS att datorn ska stänga av sig om den kommer säg 5c över det. Det är alltid en liten extramarginal på sådant - just som bäst-före-datum.

Dator: Intel i7 3770K @ 4,4 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärm: Dell 27" U2711 2560x1440
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av aMpari:

Dåliga sensorer, köp extern temperaturmätningsinstrument eller nytt moderkort/CPU. Testa även olika temp-program. RealTemp är min favorit, men även CoreTemp ska vara bra.

Jag ser inte riktigt problemet med att du vill ha "rättvisa" temperaturer? Det är ju för dig och din överklockning - det är ingen e-penis att skriva att tex ens luftkylda CPU idlar i 15c i ett rum som är 23c. Det visar ju bara på att man är okunnig och inte förstår hur det fungerar - men man har sett allt för mycket av den varan här på SweC senaste åren, tyvärr :/

Ne men man vill ju ha "rättvisa" temperaturer så man vet vad som gäller i mitt system.
Kommer min CPU inte upp i 72C igentligen så vill jag ju veta det.
Men som det är nu så rätt som det är så hoppar tempen till 73C sen ner igen till 62C.
Lite svårt att veta liksom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av blade80:

Hur ska man lyckas mäta och komma åt CPUn med den du länkade till ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av punchline82:

Ne men man vill ju ha "rättvisa" temperaturer så man vet vad som gäller i mitt system.
Kommer min CPU inte upp i 72C igentligen så vill jag ju veta det.
Men som det är nu så rätt som det är så hoppar tempen till 73C sen ner igen till 62C.
Lite svårt att veta liksom.

Du fastställer ju högsta medeltemperaturen. Om det bara visar högt i någon sekund och sen är på samma nivå som innan, så är det ju felmätning, inget att fundera på.

Även om det osannolikt nog skulle stämma att den faktiskt blev så varm en kort stund, så skulle det inte vara länge nog för att den skulle hinna skadas på något sätt och är därför ointressant.

Det man mäter vid stresstest är ju dessutom "värsta fallet". Man sitter ju väldigt sällan vid spelande och surfande och drar 100% på alla kärnor konstant. Då får man sitta och köra RC5 eller folding eller annat som jag anser onödigt

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

Men problemet är inte att den hoppar upp i 72C en kort stund, problemet är att det registreras på tempprogrammet att den gör det om man kollar sen på max hos kärnorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av punchline82:

Men problemet är inte att den hoppar upp i 72C en kort stund, problemet är att det registreras på tempprogrammet att den gör det om man kollar sen på max hos kärnorna.

Men då vet ju du att den gör det. Alltså kollar du på en graf över temperaturen ser du ju att den bara hoppar upp lite kort och du kan då räkna bort det som ett irrelevant värde.

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || EVGA NVIDIA GTX 1080 8GB @ 2,0Ghz || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || EK-CoolStream PE 120 & 240, Radiatorer || EK-DDC 3.2 PWM, Pump || EK-Supremacy MX & EK-FC1080 GTX, Vattenblock || 3x BenQ 24", Skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av lollol7:

Men då vet ju du att den gör det. Alltså kollar du på en graf över temperaturen ser du ju att den bara hoppar upp lite kort och du kan då räkna bort det som ett irrelevant värde.

Tror inte det finns en graf i coretemp. Har du nåt tips på en ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

hej

med Asus AI suite II kan man spela in cputempen (dock inte per core) över tid och sen se grafer, vet inte om det fungerar på andra moderkort än asus

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77I_DELU...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av punchline82:

Tror inte det finns en graf i coretemp. Har du nåt tips på en ?

Prova Aida64, men kör det inte ihop med Asus AI Suite.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av aMpari:

Det är inte omöjligt men extremt osannolikt att man har fläktar som sänker trycket i luften tillräckligt mycket för att sänka dess temperatur. xD
På samma sätt som en Kolsyresläckare fungerar

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av aMpari:

Vad ska han med en IR-termometer till, den mäter ju bara temperaturen på ytskiktet? Det fungerar för att ha någorlunda koll på tex värme på minnen, bakom GPU, chipset osv, men det hjälper inte mycket för att mäta Cpu-temp som detta handlar om. Det bästa för det är väl ett mätinstrument där du sätter en tunn tunn mätsensor mot CPUs IHS och då kan avläsa ganska exakt vad för temperaturer det rör sig om. Det blir dock ett dyrt och onödigt jobbigt moment egentligen - som du säger skit i temperaturerna och överklocka försiktigt med lägre volt än du skulle ha gjort annars, just för att vara på säkra sidan. Ställ in i BIOS att du ska få varningar om tempen på går över rekommenderad temperatur, vilket för min (äldre CPU) är 72,5c. Kolla på Intels hemsida vad din CPU har för maxtemp och ställa i i BIOS att datorn ska stänga av sig om den kommer säg 5c över det. Det är alltid en liten extramarginal på sådant - just som bäst-före-datum.

Tyvärr är det ingen extra marginal, processorn degenererar fortare ju varmare den är.