Permalänk
Medlem

vattenkylning av gtx 480

Hej,

Jag har en dell precision t1500 med en intel i7 870 och ett asus geforce gtx 480.

Problemet är att grafikkort låter som satan när man spelar, och jag har funderat på att köpa vattenkylning om nu det hjälper problemet, jag har hittat ett
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=649521 som jag kan få köpa beggat för 1000:- men jag måste ju oxå köpa till ngn typ av kylar för grafikkortet, vad jag fattat så finns det både "full-cover" och enbart gpu. fullcover kostar ju typ 900:- vilket inte är så motiverat tkr jag, men duger det med enbart en kylare för gpun? Om möjligheten finns och jag läser på lite så kanske jag ger mig in på att överklocka både cpu och grafikkortet då jag har vattenkylning, frågan är bara om det kommer att räcka till, vet inte riktigt hur det funkar men lyftkylt så hlever ju fläktarna sitt eget liv, och med vattenkyld så måste ju alla komponenter dela på radiatorfläkten, men det kanske inte spelar ngn roll. sen måste jag vi ha ngt som styr hastigheten

Jag vet att jag kan köpa billigar luftkylda fläkter, men tänkte nu att om jag kan köpa det här kittet för bara 1000:- så kanske det är värt det, sen finns ju risken kommer det att läcka???

Ursäkta för att det blev väldigt rörigt, är skittrött just nu men vill heller inte missa den här chansen om det är ett bra pris...... tack för mig

Permalänk

kittet ar inget vidare tyvarr men det duger. Block som enbart tacker karnan behover ytterligare kylflansar till vrm och vram.

Om det ar 240 rad kommer det bli snalt med kylning, ditt 480 ger av sig mycket varme

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Okej, men konstigt att kittet inte är så bra, det kostar ju ändå runt 2200:- nytt. kanske är därför han säljer det för halva priset, vad är det som gör att det inte är bra. och hur kyler man vrm och vram? måste jag då komplettera med fläktar då skiter ju sig hela grejen med vattenkylning.

Men med mina tankar och funderningar, vad rekommenderas? jag kanske inte ens behöver kosta på vatten.....

Tur att jag rådfrågar här innan man köper ngt man kanske inte blir nöjd över, har hänt allt för mga gånger tyvärr.....

Permalänk

Pris betyder ju knappast att det ar bra. Pumpen ar svag, inte jattesvag men helt klart samre an en av bra kvalite, radden har en marklig konstruktion och alumiumflansar vilket bor ringa varningsklockor.

du anvander sana har for att kyla vrm/vram http://www.coolingstuff.se/p/280/enzotech-bmr-c1

Varfor inte bara kopa en kompetent luft eftermarknadskylare till koret?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att jag tänkte att med det här kittet så kanske det är bättre än motsvarande luftkylning, och om jag vill överklocka så kanske inte luftkylning räcker till. men är kortet i sig dugligt ett tag till framöver, har hört att det ska vara överklocksvänligt och då vill man ju gärna ta del av det oxå.

Permalänk
Medlem

ingen som vet?

Om jag överklockar cpu, är det då vettigt att satsta på ngt av de vattenkylda färdiga cpu kit, eller duger det med att köpa bättre lyftkylning, undera detsamma om GPU.

Är det onödigt att köra två vatten system en för cpu och en för gpu

Permalänk
Medlem

Har funderat lite, och är det värt att köpa ett beggat gtx 480 och kör i sli? håller det sig ett tag till. sen kollade jag lite i BIOS och det verkar som att jag inte kan clocka cpu därifrån iaf, har ju som sagt Dell. och ska jag köra i SLI så lär jag oxå byta mainboard, vet inte vad som är vettigast, jag spelar inte så mkt, men vill ju ändå få ut så mkt som det går ifrån min dator, på billigaste sätt.

Permalänk
Medlem

satsa på och kyla grafikkortet först det räcker gott och väl som det är just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Okej, så du menar att det kommer att hålla ett tag om jag föper en vettig lystkylar till gtx 480 och sen klockar lite, cpu klarar sig?

har kollat runt lite och det verkar som att lga 1156 är döende och dell moderkort är bara att glömma om man ska överklocka, har letat efter ett kort för 1156 men det finns inte att få tag på, är det wast med pengar att hålla på att leta efter gamla grejer, och bättare att kanske satsta på nytt moderkort och en annan processor? eller är det inte processorn som är flaskhalsen? Känns lite tråk att det inte går att klocka cpu då den verkar ha rätt bra möjligheter samt att det blir billigare än att köpa nytt

Permalänk
Medlem

Bror min köpte en Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II till sitt 480 och det kortet hörs knapp även när det är på 100% fläkthastighet. Han kör det även överklockat till 900MHz på kärnan vilket är väldigt bra.

Precis som du säger så är 1156 en nästintill utdöd socket så att hitta moderkort till den kan vara svårt. Så lättast är nog att köpa nytt moderkort och CPU om du börjar tycka att det går segt. Kan även tillägga att min bror har nästan identisk setup med dig, GTX480, men med en i5 760 på 1156. Han är nöjd med prestandan och spelar de flesta spel på bra inställningar.

Så mitt tips är att köpa en Accelero kylare till ditt grafikkort och vänta med uppdatering ett tag, din i7 har gott om kraft för det mesta som man gör vid datorn.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd

Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II kör jag med på mitt GTX480@890/2000--Max spänning på kortet (1138v). Tempen toppar på 64c under några timmars spelande BF3..

Har ett CM 922 chassi, med 2st 240mm fläktar! sen en 140mm fläkt som suger ut värmen på chassi sidan, sen en 120mm fläkt baktill på chassit.

Fläktarna låter knappt vid max temp.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W