Grafikprestanda i Far Cry 3

Permalänk
Melding Plague

Grafikprestanda i Far Cry 3

Far Cry 3 landar under dagen på butikshyllorna och kräver likt föregångarna ett kompetent datorsystem för att flyta obehindrat. SweClockers prestandatestar nio populära grafikkort i den rykande färska djungelpangaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"Slinga längs väg" herregud vilket fånigt prestanda test? Det är väl den minst stressiga situationen i spelet.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag gillar såna här tester. Mer av detta Swec redaktionen

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

"Slinga längs väg" herregud vilket fånigt prestanda test? Det är väl den minst stressiga situationen i spelet.

Det är kanske den enda repeterbara scenen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

"Slinga längs väg" herregud vilket fånigt prestanda test? Det är väl den minst stressiga situationen i spelet.

Om du läser texten så skriver de att den sekvensen pressar korten fullt. Sen verkar det vara väldigt enkelt att testa om och om igen på det stället och få samma resultat, något som är svårt när det skjuts och hålls på då det inte blir lika varje gång.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Dwightschrute:

"Slinga längs väg" herregud vilket fånigt prestanda test? Det är väl den minst stressiga situationen i spelet.

Det är tyvärr svårt att hitta mer "spännande" ställen att prestandatesta Far Cry 3 med konsekventa resultat med den lilla tid vi hade. Kan dock upplysa om att grafikkortens belastning låg mellan 99-100 procent i scenen vi använde.

Permalänk
Medlem

Fint att se GTX 680 i toppen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lär väl komma uppdaterade AMD drivrutiner som boostar deras prestanda rätt rejält, brukar vara så med "Gaming Evolved" titlar.

Permalänk
Medlem

så vad ska man köpa crysis till? Ps3 eller pc? vad ger bästa upplevelsen? vad lämpar det sig bäst till?

Permalänk
Medlem

Ännu en gång briljerar NVIDIA:s drivrutiner, kul o se!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur högt kan man ställa FOV?

Permalänk
Skrivet av Burks:

så vad ska man köpa crysis till? Ps3 eller pc? vad ger bästa upplevelsen? vad lämpar det sig bäst till?

PC är ett givet val om du har en dator som klarar av det i hyfsade inställningar.

Permalänk
Medlem

Inget test för 500-serien eller 6000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Fråga: Hur högt kan man ställa FOV?

Standard är 70 som jag ställde upp till 100, vet med mig att det gick att ställa ännu högre men inte någon exakt siffra.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Grafiken är riktigt grym i spelet! Dock kräver det tydligen väldigt mycket cpu-prestanda, tråkigt nog.
Har ju ingen dålig processor, men varm blir den, för varm!
Kanske borde skaffa ny fläkt

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Coke_Smurf:

Fråga: Hur högt kan man ställa FOV?

Den går att ställa steglöst (med två decimalers noggrannhet!) mellan 55 och 110.

Permalänk

Vore kul om ni kunde testat lite SLI och CF då detta är populärt. Planerar att införskaffa två Radeon 7970 (ej ghz) och skulle gärna sett vilken prestanda jag kunde räkna med :3

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

DX9 skall tydligen se helt okej ut och ge några extra FPS om man jämför detta test med hur TotalHalibut recenserade i "WTF is... FarCry3". Synd att ni inte jämförde DX11 med DX9

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gta fast i en djungel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Det är tyvärr svårt att hitta mer "spännande" ställen att prestandatesta Far Cry 3 med konsekventa resultat med den lilla tid vi hade. Kan dock upplysa om att grafikkortens belastning låg mellan 99-100 procent i scenen vi använde.

Jag har 99% belastning på mitt 680 i Half Life 2, det säger inte så mycket va?

Ni hade kunnat köra den där sekvensen där man ska fly från AIn istället? Lite mer intensiv för grafikkort och den är ju linjär.
Alternativt, gjort en egen sekvens där ni t.ex. tar en bil och åker en viss rutt oc hsedan kanske kastar en granat på ett specifikt objekt eller så.

Ett prestanda test ska väl vara lite längre än 10 sekunder dock? Att svinga sig längs linan tar ju inte längre tid än kanske 6?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den går att ställa steglöst (med två decimalers noggrannhet!) mellan 55 och 110.

Härligt!
110 är precis vad som behövs för egen del, trevligt att dom har tänkt till lite.

Permalänk
Medlem

Antar att GTX 690 inte testades (?)
Sitter på ett själv, ska testa FarCry 3 nu.

Återkommer med vad jag hamnade på för FPS och vad jag tyckte Visst jag har inte samma maskin som testet genomfördes på, men är tillräckligt nära för att det ska räknas haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Lär väl komma uppdaterade AMD drivrutiner som boostar deras prestanda rätt rejält, brukar vara så med "Gaming Evolved" titlar.

Då kanske AMD användare slipper vänta i 6 månader på prestandaskjutsen som förra gången? jag håller tummarna

Permalänk
Medlem

Är detta med dx9 eller 11? eller med båda?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att nästa drivrutinspaket från AMD innehåller en prestanda-boost för detta spel. För jäääklar vad tungt det var.

Permalänk

Körde FarCry 3 på Gamex, vet inte vad för komponenter de hade i sina datorer men det kändes som man hade 15FPS det var ospelbart.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Medlem

Hur tror ni jag klarar mej med ett 5850?, är det kört?

Permalänk
Medlem

Som vanligt, enligt min erfarenhet av titt på tester, så ligger GeForce alltid en eller två fps bättre än AMD. Haha...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Standard är 70 som jag ställde upp till 100, vet med mig att det gick att ställa ännu högre men inte någon exakt siffra.

Precis vad jag behövde!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Vore kul om ni kunde testat lite SLI och CF då detta är populärt. Planerar att införskaffa två Radeon 7970 (ej ghz) och skulle gärna sett vilken prestanda jag kunde räkna med :3

Finns väl massor av tester över hur mycket mer prestanda man procentuellt får ut för olika SLI/CF konfigurationer. Även om det kan skilja lite mellan olika spel så bör det procentuella ökningen vara relativt träffsäker, och kunna ge dig en bra uppfattning om vilken prestanda du kan vänta dig med dubbla kort

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW