Grafikprestanda i Far Cry 3

Permalänk
Medlem

Jag tror nog mett 560 ti ska klara även detta spel. Ingen AA, medium/high settings och DX9 om det kniper.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vad innebär inställningen: Alfa, ta beteckning ?

// Såg nu beskrivningen av inställningen.

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter på 5970 fortfarande och kan rapportera ?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av leafbranch:

Vad innebär inställningen: Alfa, ta beteckning ?

// Såg nu beskrivningen av inställningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_to_coverage

Lite mer ingående om inställningen utan konstig översättning till svenska.

Permalänk
Datavetare

Finns det någon poäng överhuvudtaget att köra kantutjämning när man kör i 1920x1080?
Men tanke på hur liten skillnaden det var på skärmdumparna så lär man knappast se någon skillnad överhuvudtaget om man spelar.

Har fått för mig att ökning av AA multiplikatorn ökar mängden data som måste skyfflas mellan (GPU) RAM och GPUn ganska kraftigt (det är sant om man fortfarande implementerar AA med supersampling). Om det är sant så borde lite billigare kort straffas än hårdare av AA då banbredden mot GPU-RAM verkar vara det första man stryper när man ska bygga ett billigare gfx-kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bara synd att MSAA är buggigt som kuken i spelet. Kan flyta hur bra som helst. Sen helt plötsligt så tittar man ner mot ett dött vildsvin, och fpsen droppar ner till 35...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är detta med 12.11 drivers för AMD samt 310.64 för nVidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Är detta med 12.11 drivers för AMD samt 310.64 för nVidia?

Dom angivna drivarna är

Drivrutiner Geforce Drivers 310.64 Beta, Catalyst 12.11 Beta 8

Permalänk
Medlem

Fyfan... bara ~40 FPS på en GTX 670? Börjar det här kortet redan bli gammalt eller?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Fyfan... bara ~40 FPS på en GTX 670? Börjar det här kortet redan bli gammalt eller?

Allt handlar om optimeringar.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nitroid:

Fyfan... bara ~40 FPS på en GTX 670? Börjar det här kortet redan bli gammalt eller?

Det är väl inte den bästa optimeringen om man säger så och det är ju trots allt en AMD-titel.
Dessutom så är det här det första spelet som rekommenderar 8GB RAM så jag förväntade mig inte högre FPS än såhär

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bara jag som fick en DayZ känsla över det hela? Kanske borde göra en mod till fc3 istället.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Spelet har alltså sämre flyt än något crysis spel och ser fulare ut. Good job ubisoft.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Jag har 99% belastning på mitt 680 i Half Life 2, det säger inte så mycket va?

Ni hade kunnat köra den där sekvensen där man ska fly från AIn istället? Lite mer intensiv för grafikkort och den är ju linjär.
Alternativt, gjort en egen sekvens där ni t.ex. tar en bil och åker en viss rutt oc hsedan kanske kastar en granat på ett specifikt objekt eller så.

Ett prestanda test ska väl vara lite längre än 10 sekunder dock? Att svinga sig längs linan tar ju inte längre tid än kanske 6?

Problemet med att göra "egna sekvenser" är att du kan aldrig få exakt samma sekvens, detta innebär att testresultatet kan skilja sig utan att faktiskt visa skillnaderna mellan olika hårdvara, vilket leder till ett värdelöst resultat, hur du än vänder och vrider på det.
Med linjär sekvens så syftas det på en sekvens där man i själva verket inte styr karaktären utan den styrs av spelet i sig, till exempel i vissa cinematiska konversationer.
Ett prestandatest behöver inte vara längre än det som krävs, så länge man ser att hårdvaran används fullt ut vilket redaktionen har påpekat två gånger.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Spelet har alltså sämre flyt än något crysis spel och ser fulare ut. Good job ubisoft.

Tror det är mycket annat som spelar in än det du ser vid första anblick. Sen kan det ju vara rätt dålig optimerat också som sagt. haha.

Visa signatur
Permalänk

Nån som testat detta på en konsoll och tala om hur det ser ut.

Tror nästan konsoll ser bättre ut en att ha låga inställningar på mitt GTX 570m. :/

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Som sagt innan, så flyter spelet sämre än ex. Crysis 2 men ser samtidigt lite sämre ut på vissa punkter. Tycker just SSAO ger extremt fula "halos" runtom alla objekt som är väldigt störande, speciellt runt människor, därav är HBAO att föredra. Dock är det fortfarande ett väldigt snyggt spel och förbaskat kul.

Testade både med de nyaste officiella drivisarna till mitt 560ti, samt de nya beta drivrutinerna. Jag upplever möjligt att de flyter på bättre med beta versionen men det är fortfarande en marginell skillnad, iaf när man har ett 560ti. Om BF3 kraschar återstår att se.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Kul att se att utvecklingen går såpass framåt att dagens hårdvara börjar nå sin peak..mindre kul för man behöver uppgradera snart men ändå....

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Härligt att kunna pressa mitt 680 så det ryker

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Dom angivna drivarna är

Drivrutiner Geforce Drivers 310.64 Beta, Catalyst 12.11 Beta 8

Missade det helt, tack!

Permalänk
Sötast

Är "synfel" en grafikinställning man kan stänga av i Farcry eller MÅSTE man spela igenom allt med totalt suddig grafik? Får smått huvudvärk av screenshotsen som är massivt suddiga.

Första bilden ser ut ungefär som oblivion, fast enormt mycket suddigare :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är "synfel" en grafikinställning man kan stänga av i Farcry eller MÅSTE man spela igenom allt med totalt suddig grafik? Får smått huvudvärk av screenshotsen som är massivt suddiga.

Första bilden ser ut ungefär som oblivion, fast enormt mycket suddigare :S

Det där med synfel..usch..det börjar komma sakta men säkert tycker jag

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
99:e percentilen

Varför har ni spelet på svenska?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En AMD titel fast nVIDIA får bättre fps?^^

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv

Helt sjuka krav på korten idag. Lär väl komma en del optimeringar i spelet i sig, samtidigt som AMD och Nvidia gör sitt.

Min fråga är, ska man stänga av HT på sitt 3770K? För mitt GTX 680 presterar skit i spelet med allt uppdaterat. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Tror nog Far Cry 3 blir lite för svettigt för mitt ynkliga 560 Ti och 2560x1440
Börjar bli dags att införskaffa lite fetare grafikkort tror jag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av HurMycket:

Varför har ni spelet på svenska?

Det undrar vi också. Operativsystemet är på engelska, Uplay är på engelska men likförbannat är Far Cry 3 på svenska utan möjlighet att byta språk...

Permalänk

Hm, 2:an blev kallad GTA: Somalia...
Så detta blir GTA: Umpalumpa?

Gillar inte spelstilen med att köra kors och tvärs över hela kartan bara för ett fjuttigt sak och upprepa, sen alla vaktposter man bokstavligen pulveriserade för en kvart sen är tillbaka utan en enda kulhål.

Det ska vara som på just cause 2, spränger man det så är det borta för gott.

Någon som kan bekräfta mina farhågor?

Ingen lust att slänga pengar i onödan igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Helt sjuka krav på korten idag. Lär väl komma en del optimeringar i spelet i sig, samtidigt som AMD och Nvidia gör sitt.

Min fråga är, ska man stänga av HT på sitt 3770K? För mitt GTX 680 presterar skit i spelet med allt uppdaterat. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns det någon poäng överhuvudtaget att köra kantutjämning när man kör i 1920x1080?
Men tanke på hur liten skillnaden det var på skärmdumparna så lär man knappast se någon skillnad överhuvudtaget om man spelar.

Har fått för mig att ökning av AA multiplikatorn ökar mängden data som måste skyfflas mellan (GPU) RAM och GPUn ganska kraftigt (det är sant om man fortfarande implementerar AA med supersampling). Om det är sant så borde lite billigare kort straffas än hårdare av AA då banbredden mot GPU-RAM verkar vara det första man stryper när man ska bygga ett billigare gfx-kort.

När jag själv tar skärmdumpar med Paint blir kvaliteten sämre och ser bättre ut när jag spelar. Kan va en bug i W8 eller spelet kanske...