Tystare dator, bättre kylning - enkel metod

Permalänk
Medlem

Tystare dator, bättre kylning - enkel metod

Hej!

Mitt mål: Jag vill ha en tystare dator med bättre kylförmåga, bättre förberett för överklockning och mera komponenter som hårdiskar och grafikkort. Chassit är Fractal Design R4.

Jag efterfrågar både köpråd samt tips om bra konfigurationer.

Fläkten och radiatorn till min kylare Antec Kühler 620 sitter monterad i chassits ”rygg”. Den kyler min aningen överklockade processor fint. Men jag har heller inte pressat datorn under någon längre tid å andra sidan. Det som jag har funderat på är att uppgradera kylningen ännu mer där jag till exempel kan få fördelen av att jag även leder ut mer värme ur chassit.

Jag ska inte övergå till fläktkylning på processorn. Varför då? Jag slipper ha en stort kylarfläns som tar plats över processorn samt tycker att det ser lite häftigt ut med extern radiator om det är okej att säga så? Det finns ju plats i chassit för en radiator...

Om det skulle finnas ett kylpaket med, låt säga två 140 mm fläktar, som jag monterar på ”innertaket” av chassit, så borde jag få både bättre kylning på processorn samtidigt som jag leder ut mer värme eftersom jag öppnar ännu ett plomberat fläkthål samt räknar till vinsten av att min nuvarande fläkt är 120mm till Antec 620. Kylpaketet ska då alltså blåsa ut luften genom fläkthålen på chassitoppen. Ni skymtar fläkthålen på toppen, förvisso plomberade:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/07/05/DefineR4_BL_f...

Har ni några bra förslag på kylare som kan passa så säg till. Vad sägs exempelvis om denna?

http://www.nzxt.com/new/products/cpu_cooler/kraken_x60

Jag kanske även tänka mig ett kylpaket med en fläkt som kyler bättre och trycka in extra fläktar på lediga platser. Fläktarna som redan finns i chassit är ”Fractal Design 140mm Silent Series R2”. Dessa är väl okej? Jag har inga planer på att byta ut dessa om jag inte får något bra argument förstås:) Jag funderar på att eventuellt köpa på mig några till av samma modell på Cdon eller motsvarande a' 139kr styck.

När det kommer till ljud så upplever jag att alla chassifläktar och processorkylarfläkten susar behagligt medan nätaggregatet brummar störande från start. Det är en OZC 750W ZT. Jag har funderat på att byta ut agget mot ett Be Quiet, Fractal Design Newton eller liknande.

Sedermera kanske jag trycker in ett extra grafikkortkort och så då skadar det inte om burken är bättre kyld. Det kan hända att min uppfattningsförmåga om störande ljud inte är synonymt med vad en decibelmätning skulle säga. När datorn jobbar så gör det mindre om den låter kan tilläggas.

Nätaggregatet och min Antec 620 kan jag använda till en annan burk så ingenting behöver hamna på återvinningen i onödan.

Budget på kylning, fläktar med mera är inte det viktigaste men det bör vara enkelt att installera och enkelt att köpa på en svensk firma. Däremot är det bra om jag får ”valuta för pengarna”. Finns det några praktiska och prisvärda modeller av ”riktig vattenkylning” kan jag fundera över det med. Sitter ni på personliga erfarenheter eller har läst en bra recension på en produkt är det intressant. Kylaren bör förstås passa till till min LGA2011. Jag är inte ute efter något avancerat specialbygge eller projekt. Jag ska kunna köpa mina grejer och montera dem samma dag. Att det ser snyggt ut är ett plus.