Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2011

OC Hjälp För Min i5 2500K (3.3GHz)

Hej!

Det är som så att jag behöver hjälp med att överklocka min CPU till kanske 4.2-4.5GHz om möjligt. Men grejen är den att jag är en komplett novis när det kommer till överklockning och dylikt; har velat överklocka min CPU en lång tid, men har skrämts bort av all data och alla variabler man måste ha i åtanke. Men nu är jag säker på att jag vill fullfölja detta och skulle behöva en step-by-step guide av en vänlig själ därute!

Mina specs: (Säg till om något fattas!)

CPU: Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz Sandy Bridge 32nm Teknologi
GPU: Gigabyte GeForce GTX 560Ti (1GB)
RAM: 8,00 GB Dubbel-Kanal DDR3
Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 Gen3

Ps. Jag vet att man kan gå in via en meny när man startar datorn, men jag har också ett program som heter "ASRock Extreme Tuning Utility" där man tydligen också kan överklocka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Om du hade tittat i de klistrade trådarna hade du hittat:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... väldigt bra guide för nybörjare.

{i5 3570k @ 4.8 Ghz - Gigabyte Z77MX-D3H - Gtx 660 SLI - Corsair Vengance 1600 mhz 2x4gb - OCZ MODXSTREAM-PRO 700w}

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Börjar med att läsa igenom iSw3des överklockningsguide, sen är det bara att fråga på ifall något är oklart.

Något du inte har nämnt är vad du har för CPU-kylare, det är inte precis någon höjdare att överklocka med stockkylaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2011

Tack för länken! Jag ska läsa igenom den noggrant och hoppas på det bästa!

Kylaren jag använder är CoolerMAster Hyper TX3

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

Så kul att ni rekommenderar min guide
Med den kylaren lär du inte kunna gå så värst högt, men en mindre klock ska nog gå

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Prison-Mike:

Tack för länken! Jag ska läsa igenom den noggrant och hoppas på det bästa!

Kylaren jag använder är CoolerMAster Hyper TX3

Borde inte vara några större problem, bli inte rädd om det bluescreenar etc, så länge du inte går bananas och höjer till galna nivåer ^^

Och iSw3de den är ju klistrad av en anledning.

{i5 3570k @ 4.8 Ghz - Gigabyte Z77MX-D3H - Gtx 660 SLI - Corsair Vengance 1600 mhz 2x4gb - OCZ MODXSTREAM-PRO 700w}

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Jag kan stark rekommendera denna guide för offset överklockning. Offset innebär att din processor bara går upp i klockfrekvens (Multipel+volt etc) när den behöver, dvs när du startar ett spel eller så. Annars så ligger den i låg frekvens i windows miljö. Mindre värme och ström som sparar processorn. Hoppas det var någorlunda begripligt förklarat.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?2162-Overclocking-Us...

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD